tilbage

Land Rover Forum  

Index
120308: Montering af bur til ramme (06-02-2012 20:21:05)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.146)
Hej Alle

Jeg kunne godt tænke mig et bur på min RangeRover Classic og havde egentlig tænkt at udvendigt var nemmest - men hvordan får man det monteret solidt og rigtigt til rammen men så det også overholder alle regler så det kan synes?

Jeg synes det ser ud som om de almindelige udriggere er for langt tilbage under kabinen til at kunne bruges til et udvendigt bur - men denne vejledning viser (afsnit 7.7) hvordan udriggeren kan forstærkes http://www.alrc.co.uk/new%20regulations/rbindex.htm ved at lægge 6 mm stål udenpå, men dels går det så vidt jeg kan se kun til et indvendigt bur og så kan det i øvrigt næppe synes i dk?

Ellers er der http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=17364 (billeder i 3. indlæg) - ser ud til at virke, men bliver svært at holde sig 20 mm fra svejsninger og kantbuk som synsmanden vel forlanger

Ham her http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=21092&st=280&p=397057&#entry397057 har lavet noget der minder om den ovenover, men lidt pænere udført.

Hvad har i andre gjort for at montere bur til rammen når det ikke ligger lige for med outriggere?
Skal jeg til at tænke indvendigt bur i stedet?
Index
120309: sv: Montering af bur til ramme (06-02-2012 20:29:08) (svar på 120308)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
Hej Torben

Jeg tror et godt spørgsmål kunne være: Hvad er DIT formål med burret ?

Skal det holde til at du triller ned ad en bakke ?
Skal det blot afvise grene og beskytte karrossen mod knubs?
Hvor vil du anvende bilen, DLRK, DOS eller ?
Hvilke rør vil du bygge burret i ?

Hvis du kan svare på disse spørgsmål, så mener jeg at det er lettere at hjælpe dig med et godt svar.

Venligst

Morten
Index
120312: sv: sv: Montering af bur til ramme (06-02-2012 22:19:20) (svar på 120309)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.146)
Ahh ja - det skulle nok have været med

"Skal det holde til at du triller ned ad en bakke ?"
Ja det er sikkerhed der er hele formålet - både evt. en stille 'om på siden' tur, men også evt. en længere trille tur eller højere hastigheds overslag

"Skal det blot afvise grene og beskytte karrossen mod knubs?"
Nej - karosseri er en brugs genstand ik? ;-)

"Hvor vil du anvende bilen, DLRK, DOS eller?"
Jeg ved ikke hvor den kommer til at køre - men sikkerhed er 1. prioritet - at den ikke udlukkes kunne være rigtigt rart - i DLRK skal den jo f.eks. kunne synes, derfor lagde jeg vægt på det i første indlæg. Kunne den evt. bruges i DOS ku det være fedt, men sikkerhed har første prioritet sammen med at det skal kunne synes.

"Hvilke rør vil du bygge burret i?"
Havde tænkt koldstrukket 50mm i 2,5mm væg

Index
120317: sv: sv: sv: Montering af bur til ramme (06-02-2012 23:41:11) (svar på 120312)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
Hej Torben

Hvis du vil kører i DOS og i en klasse hvor bur er påkrævet, så skal du anvende CDS-rør DIN 2391 i min. 45x2.5mm som hovedbøjle. CDS-rør SKAL bukkes i en såkaldt "Drawbender".
CDS-rør er langt fra billige og det er heller ikke let at finde en der kan bukke dem.

Hvis du ønsker at kører i en klasse i DOS, hvor der ikke er krav til styrtbøjle eller blot i DLRK så kan du bruge andre rør. Som f.eks.Sømløse kedelrør DIN 2448 48,3x2,6mm. Et billigere, men tungere rør, der så kan bukkes på en "centerpush"-bukker, men med GODE matriser til.

Hvis du vælger sidstnævnte løsning, så er kravene til din befæstigelse på rammen ikke så specifik, men dog vil du jo gerne stasig have at den er stærk.

Dette ikke for at skræmme dig, men tlnker bare at hvis du giver dig ud i et projekt af den karakter, så er det værd at overveje at gære det ordentligt og ikke lave "dummefejl" som måske vil koste dyrt i den sidste ende.

Venligst
Morten
Index
120318: sv: sv: sv: sv: Montering af bur til ramme (06-02-2012 23:59:20) (svar på 120317)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
Hej Igen

Prøv evt. dette link:

http://www.ppcages.com/

De har lavet noget til RRC, Udvendigt fortil og indvendigt bagtil.

M
Index
120319: sv: sv: sv: sv: Montering af bur til ramme (07-02-2012 00:01:03) (svar på 120317)
Torben Gøtzsche #8462, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.29.146)
Det er netop for at undgå at lave noget dumt at jeg spørger.

Der skal ikke meget matriale lære til for at forstå hvor en hydraulisk centerpush "bukker" ikke er ideel - det tror jeg ikke der meget diskussion om.

Når du skriver drawbender er det så noget i stil med den her? http://www.pro-tools.com/product.aspx?zpid=347 ?

Jeg er af den overbevisning at når nu man gerne vil til grænsen så er den smule ekstra investeret i ordentlig sikkerhed er bedre givet ud end at betale til forsikringen for at betale når først man er kommet til skade - det gør man jo så alligevel, men "better safe than sorry"
Index
120323: sv: sv: sv: sv: sv: Montering af bur til ramme (07-02-2012 06:57:39) (svar på 120319)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
God Morgen

Ja det er hvad jeg mener med en drawbender. Sidst jeg undersøgte priser på dem, lå de på omkring 10.000 kr. inkl. fod, 2 matrissesæt, gradringog så selvfølgelig fragt.

Det er måske overvejelsen værd om det kan betale sig eller om du kan affinde dig med et bur fra eksempelvis P&P ? Det i sig selv er nok billigere end selve bukkeren.

MHT, til befæstelse på rammen og hvis du vil kære på DLRK-niveau, hvor der ingen specifikationskrav er. Så burde det da være muligt at fremstille egne udriggere i en kraftig (6 mm.) dimension og bruge disse.
Jeg har erfaring med at besøge min lokale synsmand og spørge ham. Det er jo ikke en reperation, men forstærkning du laver.

Morten