tilbage

Land Rover Forum  

120395: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 09:38:37)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Havde stået ude i nat og plejer ellers at starte fint. Alle normale lamper lyser i instrumentpanelet, forvarmer symbolet tænder og slukker igen som normalt, men når nøglen drejes til start, ja så starter motoren ikke. Jeg kan høre, at der er et relæ der slår til men starteren tørner ikke.
Batteriet er af ældre dato. Jeg har sat en lader på og den viste ca. 5 ampere men faldt hurtigt til 3 og er på vej ned.

Er det batteriet der skal på pension eller måske noget andet?
120397: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:10:13) (svar på 120395)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Sandsynligvis er det batteriet.
Hvad sker der nu hvor du har ladet på det?

MVH Jakob E S
120398: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:17:18) (svar på 120397)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Har lige prøvet at starte uden held. Starteren tørner ikke men et relæ slår til kan man høre.

Laderen stod på nul (0) og man kunne høre at ladningen var ophørt.


Motoren plejer at springe igang med det vuns.
120399: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:27:15) (svar på 120398)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Det luder som der er et kul der hænger i starteren.. Prøv om du kan komme til at gi den et dask med en mindre hammer. Evt varme den lidt med en varmepistol, der kan sidde fugt i den der er frossen..
120400: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:35:18) (svar på 120398)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.231.209)
Defekt starter; måske rensning kan vække den til live. Starterrensning er
er forsømt disciplin men en ny koster ikke alverden. Kan også være ledningsstumpen mell. relæ og startermotor der er tæret væk. Indtil da så prøv at slå let på starteren med en hammer ell. lignende.
120401: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:40:20) (svar på 120398)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hej Kristian

Kan du se at lamper m.v. slukker, når du drejer starteren? Hvis alt strøm forsvinder, når du drejer nøglen til start, så tror jeg, at du har ret i, at batteriet er defekt. Hvis du stadig har fuldt lys når du drejer til starterposition, så er det ikke batteriet, der er hovedårsagen (selvom det godt kan være defekt også, hvilket specielt bliver afsløret her i kulden). I så fald skal du til at måle på bilen. Sæt multimeteret til starterens signalledning (den lille tynde, som går ind lige over den meget tykke til starteren), og placer meteret, så du kan se det inde fra bilen. Hvis der kommer 12V på ledningen når du drejer nøglen, så er dit strømsystem OK, og du skal til at rode med starter. Hvis ikke, er det "bare" at måle baglæns, og se hvor fejlen er. Typisk er det bundstykket i tændingslåsen, der er defekt på en Defender. Det kan også være noget så simpelt som en sikring, der er sprunget eller sidder løs (hvilket også er en typisk fejl på Defendere...). Hvis der kommer 12V til styreledningen, så gør, som Henrik eller Verner foreslår, og giv starteren nogle dask med en hammer. Det kan måske få den i gang, men forvent ikke, at et par dask er en renovering af starteren. Hvis det hjælper, skal du nok regne med, at du i nærmere fremtid skal skifte starter, så du kan lige så godt få den bestilt hjem.
120403: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 10:51:21) (svar på 120401)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Har lige fået liv i den ;-)

Er ikke helt sikker på hvor starteren sidder men resonerede mig frem til, at den måtte sidde lige under turboen. ???
Nå men den sorte cylindriske fætter der sidder der under turboen med en kraftig ledning udfra fik nogle forsigtige dap med en listehammer. Efter første forsøg med tændingsnøglen efter forvarmning skete der ikke noget og nærmest i irritation lige efter drejede jeg nøglen nok en gang uden forvarmning og motoren startede. Fint nok. Som for at kontrollere at motoren nu ville starte, så slukkede jeg den igen, ventede lidt og startede den igen.

Giver dette anledning til flere snedige bemærkninger? Jeg havde i forvejen besluttet at skulle have nye batterier men en starter er også nødvendig?

Tak for hjælpen ;-)
120405: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 11:06:24) (svar på 120403)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Den sorte fætter er ganske rigtigt starteren :-) og slaget med hammeren fik de slidte kul til at give sig den sidste millimeter. Så øvelsen er nu at få starteren af og lave lidt service på den med rensning, smøring og nye kul.
Det kan godt kræve en del god karma og en meeeget lang forlænger at få en inderste møtrik afmonteret, men opgiv ikke....det kan lade sig gøre !

Og husk at stelforbindelserne skal være i orden for at resten virker

mlrh Claus
120407: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 11:40:50) (svar på 120405)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
I forbindelse med det her vinter-halløj har jeg ledt efter nyt batteri og er faldet over dette:

http://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah

Der står 90 ah og 900A(en). Betyder det 900 CCA, (cold cranking amps)??

Fordele/ ulemper?

Tak ;-)
120408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 12:03:27) (svar på 120407)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Ja, tolkningen er tæt på rigtig. Det er din startstrøm der er angivet sådan. Definitionen er, at det er den strøm, som batteriet kan yde i 30 sekunder ved 0F (-18C) uden spændingen falder til under 7,2V, når det er helt nyt og helt opladet.
De billige batterier er rimelig gode i forhold til prisen, men der kan dog være enkelte imellem, som ikke holder kvaliteten (som man så bare får byttet igen hos Onkel Harald). Hvis du vil have sikker "starthjælp" er der ikke andet for end at købe et godt (og dyrt) batteri. Det bedste på markedet, som jeg kender til, er Odyssey. Det er meget dyrt i Danmark, men køber du det selv i UK, er prisen omkring 1800 kr inklusiv moms og fragt.
http://www.paddockspares.com/off-road/electrical/odyssey-batteries.html
Her får du 1500A i startstrøm og garanteret performance. Den primære forskel på gode og dårlige batterier er kvaliteten af indmaden. De gode batterier yder voldsomt meget i lang tid, og går derefter pludseligt døde. De billige bliver gradvis dårligere. Så et halvt opladet godt batteri yder stadig tæt på fuld hvorimod et halvt opladet dårligt knapt kan rykke din starter rundt.
120409: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 12:26:18) (svar på 120407)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.57)
Hej Kristian,

Batterier er en selvstændig videnskab og religion. CCA (Cold Cranking Amps) siger noget om hvor kraftig strøm batteriet kan afgive ifm at man starter, og Ah siger noget om, hvor meget kapacitet der er på batteriet.

Det var en længere test af diverse batterier i LRO for et par blade siden. De havde teste både dyre og billige batterier. Som jeg husker det, endte de med at anbefale et "no name" batteri - her var der mest "value for money".

Nogle af de dyre batterier har en længere holdbarhed ved brutal kørsel gennem Afrika, og nogle er bedre hvis man ofte bruger spil.

Jeg skal hverken gennem Afrika lige foreløbig, og har heller ikke noget spil så derfor købte jeg et batteri ved Thansen i sidste uge. Baggrunden var, at mit gamle efterhånden ikke kunne trække starteren rundt mere - slet ikke med den kulde som vi havde.

Det batteri jeg købte kan du finde på nedenstående link. Det har 95 ah og CCA på 800 amp. Ifølge LRO er disse værdier mere end rigeligt til almindeligt brug. (CCA må bare ikke være under 600 amp)

Efter at jeg har monteret det nye batteri, så springer bilen igang som en mis. På denne baggrund kan jeg derfor godt anbefale batteriet. Om det så bliver skiftet ud om et par år - det må tiden vise.

Pøj med det,

Jesper
Defender 300 Tdi

http://www.thansen.dk/product.asp?c=6465774222&n=-1985555946&pn=-1985515535
120410: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 14:10:03) (svar på 120409)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.245.163)
T-Hansenbatteriet kan meget vel være identisk med HA-NY.batteriet.
Har selv købt Harald Nyborg-versionen, dog parallelkoblet til Biltema 8o-900batt. (Now getting any worser) Men ellers enig med Thomas HK-
Odesseybatteriet er den ultimative løsning- simply-fit-it-and-forget-it
Omkring batterispecifikationer- AHvejledningen er den flinkeste, derfor vil de fleste producenter helst bruge denne. Den er baseret på rating over 20 timer ved +27 grader -den ældste og sat af amerikanske bilproducenter i Detroit/Dearborn hvor +27 var gennemsnittemperatur sommerdage. Brug CCA, EN, DIN ell. Marine, sidsnævnte er sat ved 0grader, ved batterikøb. Det hører med TDI og lignende er mere taknemmelig mht. startstrøm grundet lavere kompression og direkte indsprøjtning.
120418: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 18:00:07) (svar på 120410)
Jørgen Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.249.180)
Odyssey er et FANTASTISK batteri.. der var power nok til at starte min 200 tdi'er for et par dage siden på trods af at min forvarmer ikke virkede, jeg havde glemt at slukke radioen dagen før og der var - 16 grader.. de sidste 800 er givet godt ud!!
120419: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 18:10:07) (svar på 120418)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Optima Redtop er også ganske gode. Og der er plads til 2 i en Defender.

Mvh Anders
120420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 19:36:01) (svar på 120419)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.217.86)
Enig Anders, Optima Red Top er et såkaldt SLI-batteri; Starter, ligth,
ignition; hvad mere kan man ønske sig. Det skal dog med under -25grader starter de færreste biler uden hjælp med eks. varmer. Mht. batteri er det næsten overflødigt med kap. over 120AMP.
På vedlagte billede fra Jokkmokksmarknad blev Lars og ikke mindst
TD5`eren "in a nice tick-over" hurtigt Best Body hos tyskere og hollændere, men også svenskere og nordmænd. Jeg tror kun det lkkedes at starte en enkelt med startkabel; de andre måtte bugseres igang. Derimod var der ingen hjælp til en norskregistreret Mercer med automatgear, som iøvrigt slet ikke reagerede når man vred øret. Det skal lige med temperaturen var på -40grader.
120431: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (08-02-2012 23:11:17) (svar på 120420)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Tak for hjælpen alle.
120437: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (09-02-2012 08:50:56) (svar på 120395)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Inden du begynder at bruge penge og skille ting ad, så check lige alle de "tykke" forbindelser fra batteri til starter. Husk også stel kabler!!! En løs forbindelse kan godt give nævnte problemer!
Aftag +kabel på batteri inden du spænder forbindelser på starteren. Bare så du ikke kommer til at lave en kortslutning.
120438: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (09-02-2012 09:04:41) (svar på 120437)
Kristian Buch #8500, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.121.127)
Nyeste udvikling: Havde bilen inde og stå nogle timer i varmen i aftes hvor hele motoren blev varmet godt op incl. starteren.
Hele natten har den så stået ude men her til morgen sprang motoren igang første gang nøglen blev drejet.

Ændrer det på diagnosen?

Tak.
120439: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (09-02-2012 09:50:22) (svar på 120438)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.34)
Tyder på, der har være is i starteren og det er smeltet efter ophold i varmen...
120487: sv: sv: sv: Defender 300 tdi starter ikke... (10-02-2012 19:07:43) (svar på 120438)
Brian N. Laustsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.104.128.48)
Hej Kristian har lige været ude for det samme med min TD5.

Jeg tog stikket til starteren af og sørgede for at det var rent og pænt og bingo..har ikke oplevet problemet siden. så måske en løs forbindelse

Startproblemer er lidt en videnskab eller noget andet :-) mulighederne for fejl er mange. Du har lyttet rigtigt frem til at relæet klikke. Så burde man tro at strømmen kommer forbi der og ned til starteren. en mulighed er også kontakterne i starteren..det har jeg skrevet om tidligere på forum.

jeg synes at det folk skriver mest vedr. dette problem på dette forum er "tjek forbindelserne"... det må næsten være nr. 1 eller der omkring.

blot en kommentar herfra.

Jeg var ikke sikker på jeg havde fundet fejlen, så i dagene efter parkerede jeg med snuden ned af bakke. Griner

Brian 110" Skanderborg 7294