tilbage

Land Rover Forum  

Index
120491: LR defender motorvalg? (11-02-2012 14:19:57)
lars beck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.245.84)
Hej herinde. Jeg skal ud i at købe min første LR defender og jeg er selvfølgelig ved grundig research ;-)

Først lige hvad min brug vil blive: kørsel på landevej til og fra job - ikke langt - kørsel lidt på jagt - men ikke decideret terrænkørsel, hvor bil/motor bliver presset til yderst.

Jeg har kig på to biler, og den ene er med 200 tdi og den anden er med 2,5 d. Bær over med mig, hvis jeg benævner det forkert.

Der er 15 tusinde kr. i forskel på de to biler, hvor 200 tdi er dyrest.

MEN så til spørgsmålet.

Med de behov som jeg beskriver - hvad vil I så sige jeg skal vælge?? Er den 2,5 motor meget dårlig kontra 200 tdi?

Endvidere er defenderen med 2,5 motoren ikke forsynet med hardtop, som er et must - det vil vel ikke volde de store problemer at finde en brugt og ikke svært at montere den?

Puha mange spørgsmål, hva??

Håber på hurtige svar!

PS: når jeg får købt mig en Defender, så skal jeg helt sikkert være medlem herinde :-)

Mvh.

Lars
Index
120492: sv: LR defender motorvalg? (11-02-2012 14:36:54) (svar på 120491)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Hvis det kun er trillerullekørsel, så kan du fint klare dig med en 2,5 n/a. Jeg kører selv OneTen (110") med 2,5 d og tilbagelægger små 20.000 km/år. Det har jeg det meget fint med.

Modsat 2,5 d er en 200 tdi næsten dobbel så stærk og ligeledes en meget fin maskine. Nogen påstår, det er den bedste motor, Land Rover har fremstillet.

2,5 d holder fint 80-90 km/h i march, en 200 tdi 100-110 km/h.

Begge motorer er ved rette pleje langtidsholdbar og forbruget ligger omkring en 9 - 10 km/l.

En hardtop er relativ nem at finde.


Jeg har været på ferierejse i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig, Spanien, Italien og Sverige med min OneTen.
Den har slæbt lastvognstog fri og trukket tungt læsset trailer på 3,5 ton. Efter 370.000 km skal den have nye stempelringe og dysespidser. Det er en behagelig rejsevogn med rigtig god plads!
Index
120493: sv: sv: LR defender motorvalg? (11-02-2012 14:45:23) (svar på 120492)
lars beck (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.245.84)
Hej igen og tak for svar,

Det lyder fint med 2,5 td'eren, da den bil, af de to jeg ser på, er ilagt en 2,5 td'er.

Hvad kan/skal jeg forvente af en defender fra ´88 når prisen er 38000 kr?

Det skal siges, at jeg har en kompetent LR-kender med, når der skal sparkes dæk :-)

Mvh.

Lars
Index
120494: sv: LR defender motorvalg? (11-02-2012 14:46:04) (svar på 120491)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Forkert motorvalg… set i relation i til køremønster - RV8 - best way to go´by far.. ;0)
Index
120495: sv: sv: LR defender motorvalg? (11-02-2012 16:13:12) (svar på 120494)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Du skal lige have styr på motorene:

2,5 n/a* diesel uden turbo med 68 heste. (noget bovlam)

2,5td ældre forkammerdiesel, med turbo 85 heste. (noget mindre bovlam)

2,5tdi diesel med direkte indsprøjtning og 111 heste. (kanon motor som jeg ville købe)

V8 fed motor, fed lyd, tynd tegnebog ;)

* normal aspirated = på dansk "noget astmatisk"

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
120496: sv: LR defender motorvalg? (11-02-2012 17:15:30) (svar på 120491)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.160)
Kør en L A N G prøvetur, i begge biler, og se hvilken der passer dig bedst.
Har du temperant som undertegnede, kan du ikke leve med noget "mindre" end 200TDi :-)

Og husk så, hvis ikke bilen er født med den nuværende motor, så er det dig der hænger på regningen, hvis det bliver opdaget !!
Det skal derfor afspejles af prisen, hvis ikke papirarbejdet er i orden...

1270
Paw
Index
120548: sv: LR defender motorvalg? (12-02-2012 18:36:11) (svar på 120491)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Med dit behov, så vælg den bil der er i bedst stand (ramme,torpedo, gearkasse etc) du behøver ikke at have så meget fokus på typen af
motor. PauSe kører 2.5 n/a Diesel og som du kan læse er han jo godt
tilfreds. Såfremt motoren er velsmurt, justeret efter forskrifterne
så er langt de fleste LR motorer som bilen er født med, ganske udmærkede.

// Ole
SIII
Index
120570: sv: sv: LR defender motorvalg? (13-02-2012 06:17:05) (svar på 120548)
Per Lundsager #2075, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.182.185.55)
Vi startede vores liv med Defender med en 2.5D bus. På en familietur til Irland (godt nok med stor oppakning og mange mennesker) fandt vi ud af at den var for bovlam til almindelig trafik, jeg blev træt af at ligge i 2. gear op ad lange bakker med en utålmodig hale af biler bag mig (Beklager Paul, men sådan oplevede vi den) Men pudsigt nok havde den fint med kræfter til spændende terrænkørsel i lav box. Efter en tid med den 85 hk TD motor (bestemt et fremskridt, den er bedre end sit rygte) skiftede vi til en 200Tdi bus, og det er sagen. For første gang oplevede vi at det var os der bestemte farten og ikke motoren. Den trækker som en bugserbåd og kørte ca 10 km/l. Senere i en Range Rover med 200Tdi kørte vi uden problemer over 400.000 km. Så min anbefaling er: Køb endelig en Defender med 200Tdi, det er Landrovers bedste maskine nogensinde.
Index
120616: sv: sv: sv: LR defender motorvalg? (14-02-2012 12:24:02) (svar på 120570)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Ja! Paul er en rolig og tålmodigt mand! Jeg har oplevet at 2.25N/A, og 2.25TD som alt for bovlam til fjellet i Norge. Jeg synes at 2.25Benzin, med Turner St2(3) kan lige gå, i en One-Ton. Nordmændene er mindre tilgivende når pladerne er Norsk!
Jeg har også prøvet 200Tdi, og er enig, Det er sagen!