tilbage

Land Rover Forum  

Index
120612: Automatgear hænger (14-02-2012 11:32:41)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Kære orakler

Min automat kasse driller mig lidt for tiden.. Det er en zf. Når jeg starter om morgenen og den er kold, bliver den hængende i 1. gear til ca 50 km/t før den skifter op. Derefter kører den fint.
Ligeledes er det ikke altid den går i "lockup" ved ca 70 km/t som den skal, men bliver hængende i "elastikken" til ca 90-95. Sætter jeg den i neutral ved hastighed og tilbage i D, låser den fint som den skal.
Jeg har skiftet olie, sugesi og de to o-ringe.
Den trækker fint og skifter fint når den er varm.
Det er en Disco kasse med 200 tdi lagt i en 110"

Mvh Henrik Klinge
Index
120613: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 12:03:27) (svar på 120612)
Michael P. Sarstad #8736, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.96.58)
prøv at skift olie og filter

skal efter min mening gøres for hver 30000km
Index
120614: sv: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 12:07:53) (svar på 120613)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Er gjort.
Index
120618: sv: sv: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 12:39:37) (svar på 120614)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Andre biler og mærker kan finde på lignende herop i vinter kulden. Før du bruger penge, så prøv at sætte gearvælgeren i Neutral, mens du skraber is, tø'r fingre, osv. Et par minuter i tomgang, mens defrosteren skal op og fungere, og ligeledes for gearkassen, kan mærkes.(Også på fruens Opel Astra!)
Serie biler skal også i Neutral på transfer kassen, og 4gear på hovedkassen, hvis ikke de skal være træg, og mærkelige. Dette selvom man har delsyntetisk gearolie på!
Det er måske ikke helt politisk korrekt, men det er et lov-krav at forruden er klar for is, og forbliver sådan! dvs, tiden kan bruges til fordel for gearkassen også.
Hilsen fra 2217. med kold-start uden hjælp 3die forsøg, minus 30gr, for 10 dage siden. 10 min i tomgang, (ogsa gearene) da jeg ellers frøs fast på sædet.
Index
120621: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 13:21:42) (svar på 120612)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Henrik,
jeg har en RRC med ZF kassen. I sommers skiftede jeg en utæt køler, og opdagede til min store forskrækkelse, at uætheden også havde ladet kølervædske trænge ind i mit automatgear (de deler køler). Jeg skiftede hurtigt olie tre gange i træk, for at få så ren olie som muligt. Derefter lang tur på ferie i italien - ingen problemer. Så en måned efter - på vej hjem fra en tur i det svenske, hvor den havde tøvet lidt med at hoppe til 2.gear - sagtne farten ved bommen på øresundsbroen, bommen løfter, accelerere - 1. gear, 2. gear hvor blir du af - vrooom. Tabt kontakt med drivline. Trille ind til nødsporet. Vente på Falck. Alle i familen inkl. kone og stor hund mener, at vi måske skal prøve noget andet end engelske biler, snart. Øv.
Efter hjemtransporten snakkede jeg med flere automatkassefirmaer, og læste på ashcrofts site (hvis du skal have en bytter, er det nok der...). Alle dømte kassen "ude". Governor-valve hænger pga. snavs, sikkert fra koblingsskiver, der blev opløst af kølervædsken.
Renovering i DK: Fra 20.000,-. Byttekasse i UK: 7.000,-.
Så skulle jeg lige flytte bilen ude på vejen. Efter 25 meter skiftede den sør´me op i 2. gear. Lidt træg i starten, men OK. Hurra!
Har nu kørt med den i yderligere et halvt år, jeg skal typisk køre 50 - 200 meter før den skifter første gang, derefter kører den fint.
Så hvad jeg egentlig vil sige er vel: 1) Kontroller, at du ikke har vand i din atf-olie. 2) Du har sikkert snavs i din governor-valve. 3) Derfor kan du sikkert køre langt med den endnu...
Det med lock-up´en styres også af olietrykket, og det kunne jo igen tyde på underlig olie - eller tilstoppet filter - hvis ikke du lige havde skiftet det.

Index
120663: sv: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 21:11:03) (svar på 120621)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hvis man kun har drænet olien af bundkaret på boxén så har har du reelt aftappet mindre end halvdelen af olien..! men det er man vel sikkert opmærksom på…

En simpel DIY-metode til udskiftning af den komplet olien i boxén. Kunne evt. være den her metode - Kræver min. en hjælper helst to.

Først skifter man naturligvis olie & filter i bundkaret - Derefter finder man og demonter tilbageløbet fra køleren til boxén - Man monterer en klar pvc-slange på røret som føres ned i en beholder - Hjælper #1 gør sig klar med trakt og olie til at efterfylde med olie - Hjælper #2 (eller sig selv) starter motoren, pumpen vil nu suge fra bundkaret og udskifte olien, så der SKAL efterfyldes MÅ ikke løbe tør…! - Olien i den klare pvc-slange studeres ved hjælp af lygte - Når olien skifter fra uklar/beskidt/grumset olie TIL klar rød ny ATF-olie så er den gamle olie udskiftet med ny frisk olie - Motoren stoppes - Røret gen-monteres til boxén - Oil level kontrolleres og justeres.

Det komplette system er nu flushed med dejlige ny olie og ikke blandet med gammelt bras.

Ok… metoden er rendyrket Redneck Hillbilly teknologi…!

Men hvis man nu ikke kan låne eller ejer et fancy renseanlæg…! det kan altså lade sig gøre hvis man er i kontrol med hvad man foretager sig… Hvis ikke.. Så La Da' Vær..

Hvis der er aflejringer og sej gamle olie inde i kassen som forhinder optimal funktion af gov. & ventiler kan man med fordel evt. tilsætte et rensadditiv til den gamle olie før udskiftning - følg altid anvisningerne og kør aldrig med rensadditiv i olien…!

http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_2512.html?Opendocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf

Det er måske et forsøg vær, før en evt. ombytterkasse hjemtages…! og brug som min. semi-syntetisk ATF, vil man være rigtige flink ved sin auto-box, så skift til hel-syntetisk ATF…!

Index
120668: sv: sv: sv: Automatgear hænger (14-02-2012 22:22:32) (svar på 120663)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Lyder som en go ide Ole, hvor køber man det der rens? Og hvilket af rørene er retyren? Det på siden af kassen, eller det under?
Jeg har godt nok en anden gearkasse til at ligge, men for husfredens skyld, er det vist bedst jeg venter med at spendere endnu en hel weekend på ryggen under bilen..... (har lige skiftet bagvange og reparereret rust og sat ekstra tank på) hun synes at jeg bruger meget tid på den tidsrøver... Hun vil dog ikke undvære den..

henrik Klinge
Index
120754: sv: sv: sv: sv: Automatgear hænger (15-02-2012 20:33:06) (svar på 120668)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Auto G forhandler Liqui Moly - http://www.autog.dk/Default.aspx?ID=3

Bosch service center gør vist nok det samme, ved faktuelt at det kan købes hos Bosch i Ebeltoft.

Der findes flere forskellige køler og rør/slange installationer… så ned under bilen og orienter dig før du demonterer noget forkert…! personligt demonter jeg lige efter køleren og ikke på boxén. pressure out er ved siden af testporten under neden, retur er på siden.

lidt supplerende info - http://www.rangerovers.net/maintenance/transerviceclassic.html
Index
121934: sv: Automatgear hænger (18-03-2012 09:33:00) (svar på 120612)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
En update på min gearkasse..
I går var der ikke noet i kalenderen, så det blev besluttet at skille bilen ad. Ud med transferkasse så der var frit udsyn til bagenden at zf'en af med dækslet til governor ventil og parkeringsgear. Governorventilen skilt ad. Den ene af gliderne sad FAST. Godt med bremserens og trykluft, så kører den som ny igen. Samlet igen, var jeg meget spændt på om det virkede..
det virker til UG. Nu kan den skifte uden at skulle voldtages når den er kold.
Det tog en dag at ordne incl lidt svejsen på udstødningen og kostede kun lidt bremserens og olie til gearkassen.
Har også forsøgt med et hokus pokus renoveringsmiddel fra RVS -TEC til automatgearkasser. Var skeptisk, men det virker faktisk. Nu føles min gearkasse som ny.

Numangler jeg bare spær og grove dæk, så er vi klar til trophy i påsken.
Henrik Klinge- kører som smurt
Index
121935: sv: Automatgear hænger (18-03-2012 09:33:06) (svar på 120612)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
En update på min gearkasse..
I går var der ikke noet i kalenderen, så det blev besluttet at skille bilen ad. Ud med transferkasse så der var frit udsyn til bagenden at zf'en af med dækslet til governor ventil og parkeringsgear. Governorventilen skilt ad. Den ene af gliderne sad FAST. Godt med bremserens og trykluft, så kører den som ny igen. Samlet igen, var jeg meget spændt på om det virkede..
det virker til UG. Nu kan den skifte uden at skulle voldtages når den er kold.
Det tog en dag at ordne incl lidt svejsen på udstødningen og kostede kun lidt bremserens og olie til gearkassen.
Har også forsøgt med et hokus pokus renoveringsmiddel fra RVS -TEC til automatgearkasser. Var skeptisk, men det virker faktisk. Nu føles min gearkasse som ny.

Numangler jeg bare spær og grove dæk, så er vi klar til trophy i påsken.
Henrik Klinge- kører som smurt