tilbage

Land Rover Forum  

Index
120711: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 12:30:22)
Lars Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.211.230)
Hej
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvilke motorer der kan passe i en seriebil, tænker her også på at bruge den org. gearkasse.....
Index
120718: sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 14:01:28) (svar på 120711)
Ole Deleuran #7984, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.57.5.249)
Hej,

Du skal være opmærksom på, at drivlininen i en Seriebil ikke er bygget
til den helt store effektforøgelse. Hvis du ønsker at sætte en anden
motor i bilen end den der oprindeligt sad i, så kan du ikke øge
effekten med mere end 20% uden at der komme afgift på. Et muligt emne
kunne være en 200tdi uden turbo (altså en 200di) eller en 2.5 n/a hvor
n/a står for natural aspirated altså uden turbo. Men hvorfor ikke bi-
beholde de motorer som en Seriebil nu engang er født med ? Jeg kører
selv i en SIII med en 2.25 benzinmotor, og såfremt motoren er velsmurt
og justeret, så gør den det faktisk ganske udmærket i en SIII, 2.25 diesel motoren har ikke helt den samme effekt, og drejningsmommentet er
en smule mindre, men ligeledes en fin motor. Som du kan læse og som mine
klubkammerater ved, er jeg lidt tilhænger af, at man bibeholder Seriebilerne så originale som muligt. Der er mange tråde på forum omkring dette emne, så søg lidt på de forskellige typer af motorer.

Land Rover hilsen
Ole
Index
120722: sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 14:19:10) (svar på 120711)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Der er flere muligheder. Først og fremmest skal du gå efter en motor der kan lægges i uden at overstige 20% reglen om effektforøgelse. Dvs. at du skal grave typegodkendelsen frem og se hvilken motor bilen er godkendt med som den største. Det tal ganger du med 1,20 og det er så den størrelse du kan lægge i uden at rende i problemer i synshallen.
Det er lige meget om det er en diesel eller benziner, med eller uden turbo. Så længe motoren er 100% original når den kommer til syn. (Læs evt. det svar jeg fik tilbage fra Fstyr i en tidligere tråd.)

Når det er sagt, så gælder det om at finde ud af hvad der er til at få af adaptere mellem koblingsklokke og motor. Der er ikke andet at gøre end at gennemtrævle nettet her, da der hele tiden kommer nye sæt på gaden.

Der er en i klubben der er ved at rode med at få en 200Di motor godkendt. Altså en kastreret 200TDi fra Discovery/Defender. Når turboen er fjernet får man en super Serie 3 motor ud af det i den helt rigtige størrelse og uden turboen er den næsten udødelig.

En del har forsøgt sig med Mercedes diesler, de har tendens til at overophede i Serie-bilen og momentet ligger ret højt oppe i omdrejningstallet. Så vær varsom.

Land Rover leverede 2,5L diesel til London taxier i en årrække, hvor de ikke dur, da de soder til når de holder hele dagen i tomgang. Men det var værd at undersøge sådan en. Det er et udmærket bytte til en Serie-vogn.

Overvej meget om det var en ide med en benzinmotor. Med straffeafgift på diesel, kan det dårligt betale sig at køre diesel hvis ikke man køre rigtigt langt i dag.

Jeg er ikke så meget inde i benzinmotorer, men prøv at kikke lidt på hvad der findes af mindre V6 og V8 amerikanere. Der er masser af amerikanerbiler i Sverige, og reservedele kan man få til alt amerikansk. Amerikanere vil have moment! jo mere jo bedre. Så deres motorer er også bygget til det. Bare se på Defender V8'eren...

Hvis du kan leve uden original gearkasse, kan man også få adaptere til at sætte mellem gearkassen og transferen. Så kan du få en moderne motor med moderne gearskifte og bevare den ret solide transfer Seriebilen er født med. Det kan evt. være en fordel hvis du kan finde en med 5 gear. Så spare du et overdrive og holder PTO-udtaget frit til andre ting (læs spil).

Hilsen
Jens
Index
120730: sv: sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 15:08:57) (svar på 120722)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Jens.

Har du nogle konkrete eksempler på adaptorer til at sætte mellem gearkasse og transfer-kasse?
Det lyder interessant.

MVH Jakob E S
Index
120758: sv: sv: sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 21:34:25) (svar på 120730)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Index
120780: sv: sv: sv: sv: Hvilke motorer i en serie3 (16-02-2012 10:15:52) (svar på 120758)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
2500 er jo egentlig ikke så galt. Så er problemet jo bare at finde ud af hvilken motor og gearkasse der kan passe på?

Problemet er vel generelt længden på gearkasserne, og pladsen ved styrehuset.

MVH Jakob E S
Index
120725: sv: Hvilke motorer i en serie3 (15-02-2012 14:27:07) (svar på 120711)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Næsten alt, som du kan få plads til nede i maskinrummet, kan tilpasses bilen, det er blot et spørgsmål om penge, snilde og tålmodighed...

Bedst er dog originale LR-maskiner, herved tænker jeg på 2,5 l fire cylindre enten i diesel eller benzin. De passer til drivlinjen og resten af bilen. Kan fåes til fornuftige penge og er meget slidstærke!