tilbage

Land Rover Forum  

120763: Udluftning bremser for dummies? (15-02-2012 23:11:02)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Tjah, det måtte jo ske før eller siden, at jeg for første gang skulle rode med bremser. Afmonterede idag bremsecylinderen og påmonterede en ny samt nye sko i en afrenset tromle på højre baghjul på min 109"

Svigerfar der stod bi og holdt lampe, og hjalp med at afmontere fjedrene mente, det var oplagt at udlufte ved at lukke op for hanen (havde sat en klemme på bremseslangen lige før fordelerstykket ud til de to bageste hjul) og så lade væsken selv flyde sig vej ud gennem udluftningsventilen. Tanken var/er at væsken selv trykker luften ud da det dels er den udluftning længst væk fra beholderen og dels pga et øget tryk, da bilen var hævet ca. 1 meter og lidt på lift.... men jeg har luft i bremserne... boing boing siger bremsepedalen, først efter 3, 4 eller 5 tråd bliver den hård og spændstig som min sixpack for 20 år siden... gode råd modtages :-))

Lars, der snart har for vane at skrive mindst en gang om ugen ;-))
120765: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 00:17:05) (svar på 120763)
jens p (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.241.142)
Her finder du det værktøj der hjælper mig med at udlufte bremser problemfrit.
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=81957#81957
120773: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 09:13:42) (svar på 120763)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Der er ikke noget værre end når uerfarne amatører "roder med bremserne".
Velfungerende bremser er alfa og omega for sikker trafik og det er ikke noget man skal "rode med".
Hvis du ikke vil ofre værkstedskroner på opgaven, så bed i det mindste et klubmedlem der har erfaring på området om hjælp og kontrol.

Og den lille ondskabsfulde :
Indtil da er jeg da vældig tilfreds med at du kører rundt på Bormholm. Så er der ikke så store chancer for at det er mig eller en af mine du kører ind i pga. dårlige bremser ;-))

mlrh
Claus
120774: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 09:28:24) (svar på 120773)
Lars. ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.100.50)
SIkke dog et surt opstød - er det morgenbitteren, der siver??

Mener generelt ikke jeg kan bruge dit svar til noget Claus, men til din måske tilfredsstillelse kan jeg så fortælle at jeg naturligvis ikke kører rundt med en boing boing pedal - og kontrol? tjah, mig bekendt skal den forblive oppe og hård, det er kontrol nok for mig, og da den ikke gør det, har jeg henvendt mig her - i håbet om, at der er andre end blot en sur røv, der lige skal lukke gas ud... tilbage under stenen med dig, kalder når jeg har brug for noget negativ stemning i stedet!

Lars
120785: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 11:34:55) (svar på 120774)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Tja..bum-bum... du kan kalde mig lige hvad det passer dig :-)

Men din reaktion fortæller mig at du har tilsyneladende ikke forslået budskabet:
Lad være med at rode med en så vital del af bilen som bremser hvis du ikke er 110 % sikker på hvad du har fat i.

At pedalen er hård betyder nemlig ikke automatisk at bilen kan bremse korrekt. En sammenklappet bremseslange eller en belægning der er monteret forkert kan sagtens give hård pedal...

Med LR hilsen

mere sikkerhedsfreak end morgensur
120779: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 10:08:37) (svar på 120763)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Lars!

Der findes udluftningsværktøj til trykluft/reservehjul, hvor der er en beholder til ny bremsevæske, hvor du skruer et låg på din egen bremsevæskebeholder og herefter sættes tryk på systemet. Herved kan du skifte bremsevæsken i hele systemet. I den anden ende er der en lille slange, som går til opsamling af gammel væske i en beholder. Du åbner blot udluftningsskruen til der ikke kommer mere luft ud. Har selv haft en i 25 år, og det virker.
Kan købes i autoudstyrsforretninger.

Mvh

Kaj
120781: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 10:42:24) (svar på 120779)
Lars, stadig ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.100.50)
Hej Jens og Kaj, mange tusinde tak for jeres indlæg, ser spændende ud, den metode der er beskrevet i dit indlæg Jens, tror det skal prøves før der kastes kr. efter en bremseudlufter - synes aldrig jeg har hørt om det system før Kaj, mere mekaniske udluftere, der kobles på niblen ved udluftningsskruen og trykker baglæns - men det kan være et godt alternativ til måske en længere tur med bremsemorskab

bedste hilsner
Lars
120782: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 10:50:59) (svar på 120781)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jo, der er forskellige værktøjer til at hjælpe udluftningen, MEN det vigtigste er proceduren!!
Den er beskrevet utallige gange i diverse udluftnings tråde på forum.
Prøv lige at søge lidt, så finder du hurtigt fremgangsmåden.
Nu er det heldigvis på bagakslen du skal udlufte og det er noget nemmere end på forakslen.
Vigtigt hvis du udlufter manuelt (pedal tryk): Ikke pedalen helt i bund og så med roligt tråd. Ellers skal du også til at bøvle med din PDWA ventil - OG DET KAN VÆRE BØVLET!
120783: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 10:54:46) (svar på 120779)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Lars
Her fik du nok første lektion i hvad vi er rigtig gode til her i foreningen, nemlig at finde noget, at slå hinanden oven i hovedet med.
Tag dig ikke af det.
Selvom det kan virke så trættende på nogen, at de ikke gider at være med længere.
Nå, tilbage til emnet.
Du skal bruge bremse væske, en halv meter klar plastslange der kan presses ind over udluftningsskruen og en flaske du kan stikke slangen ned i.
Du placerer din svigerfar bag rattet, og beder ham at pumpe tryk på systemet. Når der er tryk, åbner du udluftningsskruen.
Når svigerfar siger at pedalen atter er i bund, lukker du udluftningsskruen, og svigerfar slipper pedalen langsomt.Denne manøvre gentager du, i begge sider, indtil du ikke kan se flere luftbobler i slangen, når du åbner skruen.
Er udluftningsskruerne tæret fast og ikke kan åbnes, kan du alternativt åbne omløberne ved bremserørenes indgang i hjulcylinderen. Noget værre svineri, men det kan lade sig gøre.
Mvh.
Martin
120795: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 13:30:04) (svar på 120783)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Martin, pedalen skal IKKE i bund!! Så risikerer man som sagt at skubbe stemplet i PDWAén.. Således ihvertfald beskrevet i den Danske værksteds manual.
120799: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 14:17:44) (svar på 120795)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Det har du sikkert ret i, Ole. Men jeg plejer at åbne en af udluftningsskruerne i den anden kreds, hvis det skulle ske. Så flytter man stemplet, stille og roligt, indtil lampen går ud.
Sidst det skete, var på en Volvo 142 i 1979. ;-)

Martin
120803: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 15:59:18) (svar på 120799)
Jonas Lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.22.235)
Hej Martin!

Hvordan kan man være sikker på at der skal åbnes i 2. kreds?

Min lampe lyser - givet vis fordi stemplet har rykket sig. Er det "bare" at løsne en af de bagerste udluftningsskruer og så udlufte til lampen stopper med at lyse?

VH
Jonas
120804: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 16:14:48) (svar på 120803)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jonas
Jeg var måske lidt utydelig omkring dette. Men for at flytte stemplet, skal man åbne den modsatte kreds af den, man har haft åben.
Dvs. hvis jeg arbejder på baghjulene og lampen begynder at lyse, er jeg nødt til at åbne den forreste kreds, træde forsigtigt på pedalen for, at tage trykket på den side af stemplet og dermed flytte det.
Mvh.
Martin
120806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 16:39:53) (svar på 120804)
Lars, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Martin og Ole, tusinde tak for indlæggene - ja, jeg har været hele forum her igennem og læst flittigt på lektien - og følger dit råd Ole med ikke at træde i bund - kan jeg se, du også har skrevet på serieforum, så vil jeg ihvertfald imødegå problemet med pdén og måske også slippe for at lufte modsat, som Martin skriver.

Konklusionen må være, at svigerfar ikke havde ret, når han mente, det var rigeligt blot at bilen var hævet og man lod løbe på bageste udlufter, til der var væske uden bobler ud....

Bliver godt med lidt vinterferie i næste uge, eller måske tid i weekenden, så jeg kan få det på plads ;-) fedt man altid kan finde nogle, der lige kan forklare det sidste, så selv jeg, trods Haynes kan lære at lave det selv.... det er egentlig hele min tanke med overhovedet at have en LandRover...

Lars
120808: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 17:03:09) (svar på 120804)
Jonas Lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.22.235)
Hej Martin!

Da jeg udluftede havde jeg strømmen taget af idet jeg samme dag var igang med noget elarbejde også. Jeg udluftede alle 4 hjul og ved ikke hvornår stemplet skulle have flyttet sig.

Er der en måde hvorpå jeg kan se hvilken kreds jeg skal udlufte for at få stemplet tilbage. Eller kan jeg åbne ventilen og se stemplet??

Jeg føler at bilen bremser ok både for og bag, men det er næste håbløst at vurdere når jeg ikke har et rullefelt - eller hvad?


Til Lars:

Jeg bor selv på Bornholm og vil altid være behjælpelig med den viden jeg har indenfor serie 3 biler. Ring på 21718792 hvis du skulle have behov for at drøfte disse fantastiske biler:-)

VH
Jonas
120811: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 17:34:55) (svar på 120808)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jonas
Ja, nu begynder det altså at blive lidt tricky. En mulighed er at skrue kontakten ud, løsne rørene til henholdsvis den ene og den anden kreds, mens du ser ned i ventilen og ser hvornår stemplet med sporet til kontakten passer.
Men det er noget kompliceret at forklare og udføre.
Mvh.
Martin
120814: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 17:54:41) (svar på 120811)
Jonas Lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.22.235)
Hej Martin!

Jeg går ud fra at det er bremsesvigtskontakten i toppen der skal afmonteres?

Det værste er vel sådan set at der ikke er super god plads der hvor ventilen sidder... Kan stemplet flyttes med en lille skruetrækker uden at løsne bremserørene?

Er der noget man skal passe på? Hvis ikke kan det jo ikke skade at forsøge at flytte stemplet ved håndkraft?

Vh
Jonas
120812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 17:42:22) (svar på 120808)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Til Jonas: Hård opbremsning i perlestenene plejer at gøre det for mig :)
Så er det let at se om alle hjul bremser..
Det er svært at mærke om baghjulene bremser..
Hvis du skruer kontakten af pdwaén, så kan stemplet centreres med en lille skruetrækker eller lign.
Et lille spejl og lys ovenfra er handy her!
Er du 100% sikker på at elsystemet er ok til testlampen/knappen/PDWA?
120815: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (16-02-2012 17:59:28) (svar på 120812)
jonas Lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.22.235)
Jeg er næsten sikker på at elsystemet er ok. Det virkede fint inden jeg skiftede PDWA'en, så mon ikke det stadigvæk er ok...

Jeg vil lige løbe systemet igennem igen og så ellers lave lidt flere bremseprøver. Burde nok kunne se det på sneglatvej, evt med en hjælper på hver side.

Ellers må jeg jo til at adskille skidtet. heldigvis lærer man noget hele tiden:-)

Vh
Jonas
120984: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning bremser for dummies? (20-02-2012 22:38:24) (svar på 120815)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.230.10)
En første betingelse for virksomme bremser er de er justeret op til minimal frigang mellem tromler og bakker. Få en hjælper at nedtræde bremsepedal og drej så justereskruen højre om, set fra vognmidten, til den bliver stram, herefter 1/8 omgang tilbage; der er fire af dem på forakslen.
120985: resultatet af Udluftning bremser for dummies? (20-02-2012 22:55:05) (svar på 120815)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej igen alle jer, der aktivt har deltaget i tråden, og også stor tak til dig Jonas for tilbudet om serieaktivitet, i det mindste over telefonen....får jeg dig ikke at se på søndag d. 26. til generalforsaming?? Er godt klar over, det er i Rønne, og du vist er tilhørende Gudhjem, men hvad, 27 km hver vej er bare en fornøjelse, hvis ellers vognen vil...

Bremserne har jeg fået styr på nu - hele vejen rundt - fik yderst venlig og målrettet hjælp og vejledning, egentlig langt mere end jeg kunne forvente, af vores chefinstruktør Georg, fantastisk - konstateringen var, at jeg og sviger ikke havde været omhyggelig nok med at vælge klodserne, to ens og ikke to forskellige var "i farten" (det gik jo ellers langsomt nok, eftersom jeg skulle oversætte Haynes engelsk først)det så han straks. Af med klodserne, på med de rigtige. Undervejs røg så også lige bremsecylinderhovedet, løsnede den ene klods mens den anden klemte, og så var det nok...jaja..hvis man lærer af sine fejl, ender jeg med en doktorgrad i LR rep. Alt renset med bremserens, vasket, slebet osv. lidt ekstra arbejde er vel i orden, når man ordner bil indendørs i opvarmet værksted... da G sagde god for det hele, var det bare at montere igen, og så få det til at spille.. skiftevis udluftning på begge baghjul, af flere omgange, sådan en trykluftdrevet udlufter, justering af bremseskoene, mere udluftning og endelig til sidst justering af forreste sko også, afsluttende med en manuel udluftning da G ikke var helt tilfreds trods pedalgangen ikke var mere end halv. Det sidste gav lige det sidste. Pedalen står fast, bremserne tager fat, tog turen ned ad vejen 60kmt, slap rattet og gav den max brems med hvin og spor(der blev lidt uorden på ladet, og jeg takkede for gitteret bag mig) den standsede promte, var ikke kørt så meget som en smule til nogen af siderne... jaja, ved godt, det ikke betyder, at jeg kan regne med, at den bremser godt nok både for og bag. Men den bremser GODT ialt og den bremser ikke mindst lige... tusinde tak for alle input herinde, jeg er nu den lykkelige ejer af endnu en velkommen viden om min bil samt en trykluftstyret bremseudlufter (just in case andre skulle have brug for det her på øen, så er den til udlån)

Lars
120987: sv: resultatet af Udluftning bremser for dummies? (20-02-2012 23:12:56) (svar på 120985)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Super!! TIllykke :)
120988: sv: sv: resultatet af Udluftning bremser for dummies? (20-02-2012 23:21:45) (svar på 120987)
Lars, på vej i seng, så ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Ole, tak, og ikke mindst tak for de rigtig mange gange DU har taget dig tid til at hjælpe mig og sådan nogle som jeg, når noget ikke lige spiller max. Dejligt at du deler så gavmildt ud af din viden og erfaring - netop din vidensdeling er så absolut endnu en god grund til at være medlem af DLRK og for så vidt angår vore seriebiler (ex mill) serieforum også... fedt! TAK :-)



Lars