tilbage

Land Rover Forum  

Index
120947: for høj kulilte nivau (20-02-2012 15:16:52)
lars rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.235.63)
Jeg har lige været til syn med min RRC V8 efi årgang 92 med katalysator og den havde et noget for højt kulilte niveau - nogle bud på hvad jeg skal gøre ? - tænker selv at katalysatorne er færdige, men vil helst undgå at skifte da den "kun" bliver brugt til terræn - kan der evt justeres noget eller er der andre tricks ?
Index
120948: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 16:04:42) (svar på 120947)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Olieskift hjælper altid.
Nye filtre.
Benzinadditiv fra mekanikeren tager også lidt.
Justering af tænding.
Tilsætning af rå mængder karburatorsprit.
Justering af karburator.

... i vilkårlig rækkefølge.

Hilsen
Jens
Index
120949: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 16:24:08) (svar på 120948)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.249.84)
Hmmm Jens- justering af karburator på en EFI??? Måske skulle du genindmelde dig og blive resocialiseret.
Index
120956: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 17:39:13) (svar på 120949)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
He - nej så er der nok ikke ide i at justere karburator. Men der er så sandelig ide i at få justeret EFI'en. Den er sikkert ikke justeret fra fabrikken og helt sikkert ikke blevet bedre med tiden. Hvis AFR ligger et stykke fra 14,7, er der meget at hente der.

Hilsen
Jens
Index
120955: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 17:06:43) (svar på 120948)
Lars Rasmussen #8250, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.191.235.63)
Det hele er skiftet da jeg fik det målt - dog har jeg ikke brugt karburatorsprit da jeg går ud fra at det kun virker hvis man har karburator.
Mener jeg har hørt et sted at der er en slange man kan klemme lidt mens man er til syn - eller er det en and?
Index
120958: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 18:25:30) (svar på 120955)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Lars, du efterspørger detaljer omkring et trick med at klemme en slange, så din Rangie kan slippe gennem synshallen uden at indkassere en påtale.

Her er et spørgsmål til dig:

Hvorfor tror du, at man i det hele taget laver målinger på bilernes udslip af kulilte og har fastsat regler for maksimalt udslip?

Mvh.Morten
Index
120966: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 20:23:57) (svar på 120955)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Emissions

Ethanol is considered an important additive for fuel largely because of its effect on emissions. Carbon monoxide is one of the most harmful emissions produced by a gasoline engine, and the addition of as little as 10 percent ethanol to gasoline can result in an approximate 20 percent reduction in carbon monoxide emissions.


Read more: Ethanol Additives in Gasoline | eHow.com http://www.ehow.com/info_12183222_ethanol-additives-gasoline.html#ixzz1mx3sv2r7

Hilsen
Jens
Index
120970: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 20:29:36) (svar på 120966)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Tak Jens, men spørgsmålet til Lars det var faktisk ment temmelig retorisk ...
Mvh. Morten med undskyldende smil
Index
120978: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 21:05:16) (svar på 120970)
Lars Rasmussen #8250, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.191.235.63)
Morten - jeg ved ganske udemærket hvorfor - jeg har det bare sådan at bilen står i garagen 90 % af tiden og når kulilte niveauet kun er lidt forhøjet kan jeg godt leve med det - jeg kører også over 110km/t på motorvejen af og til
Index
120981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 22:18:30) (svar på 120978)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Ok, 90% i garagen - men stadig 100% ulovlig de resterende 10%!!
Som jeg lige opfatter det..
Index
120983: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 22:34:16) (svar på 120981)
Poul-Erik Breiner #3075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.72.218)
skal det forstås sådan at du vil bilde os ind at din er 100% lovlig 100% af tiden
Index
120989: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (20-02-2012 23:25:01) (svar på 120983)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Poul-Erik, hvis den var til mig??
Jeg konstaterer bare at bare fordi bilen kun kører "lidt" er der jo stadig et problem, ikk? Jeg ved jo ikke hvor lidt Lars kører.. Sad bare lige og småfilosoferede lidt over de 90/10.
Jeg bilder ikke nogle noget som helst ind!
Jeg gør hvad jeg kan for at holde MINE biler lovlige!
Men jeg vil gerne prøve at bilde dig ind at HVIS jeg skulle komme i den situation at jeg var BEVIDST om at jeg havde en ulovlighed på min bil - så gik mit spørgsmål til forum ikke på hvordan jeg kunne OMGÅ det, men UDBEDRE fejlen..
Og iøvrigt har jeg tiltro til at Lars nok skal finde ud af det, måske endda med et rigtig godt råd fra een der ved hvad han taler om!!
Tjuhej..
Index
120994: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (21-02-2012 00:41:39) (svar på 120989)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
Lige over - jeg regner så med at den var møntet på mig?

Jeg sad så lige her i min papkasse og filosoferede over hvad du har bibragt spørger af konstruktive forslag ud over brok og formaninger?

Hvis manden vil have et svar fra "een der ved hvad han taler om!!". Så havde han nok henvendt sig hos en LR mekaniker og ikke spurgt i et amatørforum.
Jeg har blot fremlagt mine sparsomme erfaringer med mine gamle skralderkasser der skulle synes igennem tiden og hvad jeg ved der virker når man står med målepinden oppe bag i bilen.

Det kan da godt være at nye biler let kan justeres til lovlige niveauer, men når motoren bliver slidt, mister kompression og bruger lidt olie, så er det ikke sikkert at den kan justeres til lovlighed.

Hvad vil du så have manden skal gøre? Køre den til skrot eller hvad?
Lad os høre dine konkrete forslag så vi kan sole os i din viden på det felt du har valgt at blande dig i her.

Hilsen
Jens

Index
121010: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (21-02-2012 09:44:46) (svar på 120994)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Til Jens.
Sorry, jeg er lidt forvirret..
Hvis du mener at jeg har møntet noget på dig, så har du læst forkert:)
Index
121035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: for høj kulilte nivau (21-02-2012 19:34:12) (svar på 121010)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 31.25.21.149)
God ord igen. Det kan jo være svært at gennemskue på skrift.

Hilsen
Jens
Index
121009: sv: for høj kulilte nivau (21-02-2012 09:36:51) (svar på 120947)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej, Ja det er ikke sådan når noget så kompliseret som noget EFI ikke virker, det løses ikke med sprit eller andre tilsætningsstoffer, eller klemme en slange, fejlfindingsbeskrivelsen fylder 35 A4 sider, og det er der jo en grund til, er den kasseret til syn er der over 3,5% kulilte, og den skal køre fint på 1%, fejlen kan ligge mange stedder, men som udgangspunkt er det din lamdasonde der regulere blandingen, men men.

Jeg køre kun lidt terræn, ;-) ja den er meget god det sviner den ikke mindre af, sidst jeg var i Sverige brugte jeg det samme antal liter ved 14km terrænkørsel, som ved de 200 km der var der over.

Mvh Per
Index
121146: sv: sv: for høj kulilte nivau (24-02-2012 17:19:07) (svar på 121009)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Lambda sonderne kan være defekte, men inden de skiftes er det nok en god ide at kontrollere signalet fra dem. Normalt svinger spændingen på signal ledningen mellem 0,3 - 0,8 volt, hvis spændingen konstant er 0,8 volt er blandingen for fed og lambdasonderne fortæller reelt bare at blandingen er for fed, de fungerer efter hensigten. Årsagen til for fed blanding er nemmest at kontrollere med en tester, men en ofte årsag er vandtemperaturføleren som ikke giver den rigtige temperatur og dyser som er blevet lidt trætte, glem ikke luftfilteret. Der er ikke noget ud over en grundjustering af tomgangen du kan lave. Hvis lambdasonderne regulerer mellem 0,3 - 0,8 volt er systemet i orden, men katalysatorene er defekte.
Hilsen Carsten
Index
121052: sv: for høj kulilte nivau (21-02-2012 22:54:52) (svar på 120947)
Jens Kristian Steen Thonbo #4828, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.111.106)
Jeg havde det samme problem med min RRC 1994 og endte med at skifte Lambdasonderne.

Efterfølgende erfarede jeg at de faktisk ikke fejlede noget, men det var en dårlig forbindelse i det ene stik...