tilbage

Land Rover Forum  

Index
121278: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 13:36:59)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
Min serie III bensin gik pludselig ud da jeg kørte på en meget ujævn vej, noget der virkelig ruskede i bilen.

Har målt på tændspolen.

Målt på ledning mellem fordeler <-> spole og plus batteri, når motoren turnes med håndsving tænder og slukker strømmen ca 13 v.

Målt på tændspole <-> ledning der går ind i kabinen og minus batteri, ingen strøm. Burde den ikke vise 13v konstant når der er tændning på?

Tror problemet er et sted i instrumentbrædtet, men der er 7 miliader ledninger i en stor klump.

Har tænkt på at trække en ledning fra batteri plus til tændspole <-> ledning ind i kabinen (tager ledningen af først). Er dette ok? hvis bilen starter beviser det vel at tændingssystem er ok.

Men hvordan fejlsøger jeg bedst?

Mvh
Lars Svane, serie III 1977 CF model.

Index
121281: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 14:58:27) (svar på 121278)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 151.183.0.36)
Hej Lars
Du er inde på noget af det rigtige.
Den ene terminal på tændspolen skal have plus over tændingen.
dvs. konstant 12v mellem stel og ledningen der kommer inde fra kabinen.
Den anden terminal på tændspolen skal have stel gennem dine platiner.
dvs. pulserende 12v mellem stel og ledningen der kommer fra strømfordeler.
Du kan evt bare sætte en lampe over terminalerne på tændspolen, så vil den blinke. ( når du tørner )

Hilsen

Hans Martien
Index
121285: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 15:47:23) (svar på 121278)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.215)
Måske er en ledning faldet af ? Ville tage et kig på stelledninger mellem motor og ramme, polskoene, generator osv....

Er der benzin i tanken ?
Index
121287: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 16:05:54) (svar på 121285)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
Jeg har hevet i alle ledninger i motorrum.

Alt virker lys, startermotor, blæser intet unormalt.

Er der ledninger i motorrum som kan gøre at der ikke er strøm i ledningen til tændspolen?

Mvh
Lars
Index
121292: sv: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 17:57:07) (svar på 121287)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Kontroller dine sikringer, også hvis du stadig har nogen under rattet ellers i den store sikringsboks til højre ved siden af instrumentpanelet.

Ellers går der en tyk brun fra starteren op til tændingslåsen, det er fødestrømmen til bundstykket og sikringsboksen.

Alt forudsat at ledningsnettet er som det kom fra CF.

Du må have gang i prøvelampen.

Mvh
Kenneth Poulsen - med 109" STW ex.CF'er serie III 1971.
Index
121294: sv: sv: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 18:20:42) (svar på 121292)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.208.207)
Er der gnist ved tændrør? Aftag en tændrørshætte og hold lang tynd skruetrækker i hætten og ved motorblok og få hjælper at dreje nøglen.
Kan også være manglende benzintilførsel- defekt karburator- snavs der stopper dyser til.
Index
121295: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 18:49:40) (svar på 121278)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.147.10)
Hej Lars

På gamle V8 motorer sidder der en modstand i serie med tændspolen. Jeg er ikke specialist i benzinmotorer, men jeg har et par gange oplevet, at selve modstanden var defekt, og med en simpel kortslutning af modstanden virkede systemet igen. Derefter skiftede jeg første gang modstanden da jeg fik en ny, men anden gang forblev den ude af kredsen.
Index
121305: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (28-02-2012 20:42:44) (svar på 121295)
Rasmus Küpper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.228.109)
Prøv at kaster et blik på din starter solenoid. Stort set ALLE strømførende kabler går der igennem og de sidder alle i ringkabelsko i + på din solenoid. afmonter, rens og på igen. Det virkede for mig da min ikke ville starte, men al strømmen virkede til min store undren......

MVH Rasmus 90V8
Index
121312: sv: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (29-02-2012 08:23:15) (svar på 121305)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
Tak for jeres forslag.

Jeg går i gang med søge og måle i dag.

Det skulle blive rigtigt godt vejr så det er jo herligt.

Hilsen
Lars


Index
121315: sv: sv: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? (29-02-2012 09:17:32) (svar på 121312)
Thomas Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.140.35)
Hej Lars.

Med din model i mente, går jeg ud fra at den har eftermonteret elektronisk tænding fra Luminition!?! Typisk for CF-modeller fra din periode...(det er en lille snavset box med alu-køleribber der sidder omkring din tændspole) Systemet er forsynet over en lille sikringsbox, der også burde være at finde omkring samme sted. Jeg husker det som om det er sikring nr. 6 eller 7 der har strømmen til din tændspole; prøv, rens og eftermontér dem alle... Jeg havde nøjagtigt samme problem med min CF 1977, kørte i en periode med direkte strøm på tændspolen indtil jeg fandt sikringen i et diagram fra CF.

God lyst og h... kæft hvor jeg savner min egen gamle CF´er

Thomas
Index
121423: sv: sv: sv: sv: sv: Strømproblem hvor skal jeg starte med fejlsøgning? Status opdatering (03-03-2012 20:06:18) (svar på 121315)
Lars Svane #5827, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.136.95.10)
Jeg fik hurtigt gang i bilen. Trak en ledning fra kørelys sikringen til tændspolen. Den kører helt fantastisk godt med denne ledning, før havde den udsættere og pruttede lidt i tomgang.

Så det er jo tankevækkende.

Har ikke kunne finde nogen fejl, men når tiden er til det vil jeg lave en grundigere fejlsøgning.

Måske skulle jeg finde en anden sikring, for det dur jo ikke med det lange lys, men valget fandt på den da der kun var en fra ledning hvor de andre har både to og tre. Ville ikke bøvle med at skrue en ekstra ledning i hvor der var proppet i forvejen.

Hilsen
Lars