tilbage

Land Rover Forum  

Index
121558: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 09:08:19)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.239.98)
Hej.

Jeg er igang med at renovere en 2,25 D fra '79. Mine ventiler, især udstødningsventilerne, er meget medtagede og kræver en indsats. Jeg vil derfor høre om der er nogen der kender til evt vinkler på ventilerne? Kan se at selve anlægget mod sædet runder, ergo man kan kun slibe vha slibemiddel og håndkraft??
Desuden: hvor meget materiale kan der fjernes, altså er der nogle mindstemål?

Med venligste serie-hilsner

Lars
#8421
Index
121559: sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 09:34:40) (svar på 121558)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
45 dgr. +/- 1/4 dgr. - inlet & ehxaust - der er ikke lige frem rocketscience med de gamle røg-generator ;0)

Nye ventiler+sæder+guides+seals så bliver det godt… altså når du nu er i gang...

http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Land_Rover_Series_III_Part_2.pdf
Index
121573: sv: sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 18:17:49) (svar på 121559)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.20.45.153)
Hej og mange tak. Ja man kan naturligvis skifte ventilen, men formålet er ikke kun at få en bedre motor ud af det. Formålet er også at prøve tekniker af og arbejde med motoren og dens komponenter, så hvis de kunne slibes og stadig skabe et godt resultat, vil jeg foretrække det.

Lars
Index
121569: sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 16:33:47) (svar på 121558)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Der er forskel på om man lapper (i teknisk forstand) eller sliber ventiler.

Ved at lappe ventilerne med slibepasta og sugekop opnår man at anlægsfladerne på ventil og ventilsæde kommer til at ligge til over hele fladen. Dette er ikke optimalt da der skal uendeligt lidt smuds til at holde ventilen på klem så den begynder at brænde.

På nye biler og ved renovering hos professionel er vinklen på ventilen ca 0.5-1 grad mindre end på sædet, sådan at ventilen ligger an mod sædet i en ring. Det giver et meget kraftigt tryk der maser urenheder væk fra pakfladen.
I indkøringsfasen vil ventilen sætte sig lidt og finde en balance mellem den lille deformitet trykket giver i ventilen og trykkets styrke fra fjederen. Det er normalt ikke noget man opdager på nyere biler med hydrauliske ventilløftere, men slibes ventilerne sådan på en gammel bil, bør man justere meget ofte de første km indtil de ikke sætter sig mere.

Det kan være en rigtigt god ide at juster spillerummet 0,1mm større de første par gange efter man har slebet ventiler og skiftet toppakning, uanset om man lapper eller sliber!

En anden ting nu vi er ved det, er at mange ældre motorer er lavet med ventilrotatorer. Er de det bør denne sættes ud af funktion hvis man køre på blyfri benzin, da rotatoren slider ventilerne hurtigt op uden blyet der kokser ventilsædet til.

Er ventilerne slebet efter moderne norm og uden rotator kan man køre blyfrit uden blyerstatningsmidler. Men sidder rotatoren stadig i, bør man bruge blyerstatning, da denne giver den stødpude af urenheder på sæderne der beskytter ventilen imod rotatorens gnubberi.

Mindstemålet på ventilen er målet på den aksiale kant af ventilen oppe i toppen af den. Der er et mindste mål på denne for alle moderne motorer, men jeg er ikke sikker på at det er angivet for Land Rover. Under alle omstændigheder er det normalt ikke noget problem at genskabe denne lille højde på et par mm, ganske simpelt ved at sætte ventilen i sin boremaskine og slibe den på en alm. bænksliber. Man skal selvfølgelig holde god afstand til pakfladen! Med samme teknik kan man også selv lave et "three angle job" på sine ventiler, der giver et bedre flow.

Hilsen
Jens
Index
121576: sv: sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 18:27:29) (svar på 121569)
Lars Thinesen #8421, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.20.45.153)
Hej jens og tak for de gode inputs.

Nu er det heldigvis en diesel, så er ude over blyproblemet. Men tak for de gode råd til processen. Vi har både slibepasta og ventilslibemaskine til rådighed, og jeg havde håbet på at anvende maskinen.

Men altså ca. 0,5 - 1 grad mindre på sædet, og så skal ventilerne justeres ofte i indkøringsfasen, foruden at justeringen af ventilerne skal være 1/10 mm større. Så burde jeg være godt kørende.

Index
121579: sv: sv: sv: Ventiler SIII 2,25 D (07-03-2012 19:05:39) (svar på 121576)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hvis du råder over en ventilslibemaskine vil jeg helt klart anbefale den og så lave ventiler med tre vinkler. Det giver et langt bedre flow. Ligeledes tager det ikke mange minutter at slibe udstødningsporten glat med en ligesliber og tilpasse manifolden så hullerne ligger overfor hinanden.
Er man meget nidkær, kan man bore en ekstra lille stift i hver side af manifolden ind i blokken til at styre manifold og pakning, så det bliver helt perfekt.

Hilsen
Jens