tilbage

Land Rover Forum  

Index
121562: Sikringer (07-03-2012 12:47:03)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Jeg mar monteret relæer og sikringer til lys på min 101 Ambulance.
Hvilken størrelse sikring vil passe til standard H4 lygte på hhv kort og langt lys?
Det korte og det lange har hvert sit relæ og sikring.
Jeg kunne jo kaste mig ud i Ohms lov, men jeg er træt!!
Index
121563: sv: Sikringer (07-03-2012 13:01:16) (svar på 121562)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
LR bruger selv 8Amp. på 90" & 110" headlights
Index
121568: sv: Sikringer (07-03-2012 15:58:40) (svar på 121562)
Poul-Erik Breiner #3075, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.74.81)
Er det bare watt / volt = amp
Index
121574: sv: Sikringer (07-03-2012 18:24:14) (svar på 121562)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
8 amps it is then ;)
Takker
Index
121584: sv: sv: Sikringer (07-03-2012 20:16:30) (svar på 121574)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
8 Ampere er fint op til 120W. Sætter du så store pære i skal du lige en tak op i sikringsstørrelse.

Hilsen
Jens
Index
121591: sv: sv: sv: Sikringer (07-03-2012 21:49:27) (svar på 121584)
Lars Kiærulf #7877, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.24.19)
Det er muligt jeg ikke har fulgt med, men kører ambulancen på 24V?
Ellers rækker 8 ampere sikring ikke til længere end 12V*8A=96W og så lige en lille margen (ca. 10-15%) så jeg ville ikke belaste en 8A sikring med mere end 80W på et 12V system og det dobbelte på et 24V system - absolut maks.

- Lars
Index
121593: sv: sv: sv: sv: Sikringer (07-03-2012 22:23:23) (svar på 121591)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Ambulancen er desværre kun på 12 volt! Jeg har ellers vænnet mig til Lightweightens fortrææelige 24 volt! Men jeg må leve med det halve :)
Der er trukket nogle dejlige tykke fede ledninger til lygterne for forhåbentlig at få lidt mere blus i det så før dunkle lys. Endnu engang har jeg hevet 20 meter ubrugelig ledning ud af den gamle.
Ledningsnettet er nyt og friskt i de rigtige farver, og alle store strømslugere har fået sig et relæ og en sikring - nice!!
Efter at have stået stille hele vinteren var det en udsøgt fornøjelse at høre bæstet springe igang i dag. På 1. drej på nøglen!!
Den skal få lov at bringe mig til og fra arbejde i weekenden, skal den:-)
Index
121595: sv: sv: sv: sv: Sikringer (07-03-2012 23:00:07) (svar på 121591)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hmm. Ja hvis der var tale om 12V ville du have ret. Men der er nominelt tale om 13,8V i et "12V" system. Så resultatet bliver altså 13,8*8=110W. Der er normalt en vis modstand i ledningsnettet så derfor mit bud på Max 120W pærer pr. 8A sikring. Eller 16A til to pærer.
Endeligt bør man se på yderpunkterne i den spænding bilen kan risikere at skulle arbejde med. Det ville ikke være urealistisk at se spændinger fra 10 til 16 volt målt over sikringen alt efter om der er tale om en kold vintermorgen på batteriet eller en lettere ophidset generator med speederen i bund.
Og så taler vi altså om strømstyrker imellem 7,5 og 12 Ampere for de samme 120W pærer...

En bedre måde at dimensionere på er dog at se på hvad ledningerne kan holde til. Det er ca. 30Ampere for 1,5 kvadrat og 50Ampere for 2,5 kvadrat MAKSIMUM.
Så hvis du sætter en 20A sikring i til at trække begge pærer risikere du ikke at pærene kommer til at brænde sikringen uanset hvilke pærer du sætter i og skulle en ledning kortslutte er du relativ sikker på at sikringen brænder før bilen.

Det med størrelsen på sikringer er i øvrigt lidt mere kringlet end som så da der er tre strømniveauer man kan kikke på.

F.eks. en 20A sikring er garanteret til at kunne bære en strøm på 20A i uendeligt lang tid, men hvis den belastes med f.eks. 45A vil den springe øjeblikkeligt. Får den en strøm mellem de 20A og de 45A vil der gå kortere eller længere tid inden den endeligt giver op og springer. Det kaldes også en "træg" sikring, der altså tillader en vis overstrøm inden den giver op. Hvornår sikringen reelt springer variere alt efter fabrikat og tolerancer på sikringen.

Hilsen
Jens
Index
121596: sv: sv: Sikringer (08-03-2012 05:35:49) (svar på 121574)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
åhhh... en lille extra bemærkning - LR bruger 4 x 8 amp. sikringer - en til hver nærlys & hver fjernlys respektiv LH/RH headlamp. Noter mig at du måske.. forbinder lidt alt. i forhold til 90"/110" diagrammet…

Det er i øvrigt slet ikke nødvendigt med kraftigere pære i en 7" headbeam - man skal blot vælge en moderne pære (teknologien er blevet forbedrede) kan anbefale osram nightbreaker plus. En moderne 7" parabol gør også underværker.

Har man problemer med synet om natten… så smut lige forbi øjenlæge og test om man stadig bør være indehaver af førebevis… og det er altså ikke, det til hunden ;0)

Kan i øvrigt anbefale let gulfavet kørebriller til natten, kan også med fordel bruges om vinteren, ligesom at gulfarvet pære i parabolen er smart, til et snedækket landskab.
Index
121598: sv: sv: sv: Sikringer (08-03-2012 08:42:58) (svar på 121596)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.168.108)
Tak for uddybningen drenge!
Der er naturligvis 2 glødetråde på hvert relæ. Hhv kort og langt lys.
Derfor bliver sikringerne på 16A, eller hvad der nu lige passer.