tilbage

Land Rover Forum  

Index
41970: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 20:07:17)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 85.82.214.19)
Mojn.
Da jeg forventer et dødsfald i motorrummet inden for en ovrskuelig fremtid ( 2.25D, rygende hostende osv. ) overvejer jeg en Mercedes eller lignende som erstatning.

Er der nogen som har nogle erfaringer de vil dele ud af, gode såvel som dårlige.

Hvor får man flanger til sådanne ombygninger?
Eller bedre endnu, filer til CNC fræsninger samt info om pladetykkelser?

S3 mojn
Jes - som bruger 1 liter olie pr. 100km.
Index
41981: sv: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 21:19:25) (svar på 41970)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.92.191.95)
Hvis nu det her var et forum for rockere så var du røget i bad standing :)
vær lige opmæksom på at hvis du kører terræn med bilen så kan du få problemer mht oliesumpen/smørring

Lars/Biltris
Index
41984: sv: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 21:28:45) (svar på 41970)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.50)
Mojn Jes!

Jeg kan absolut ikke anbefale dig, at sætte et Stjernekrigsdrivværk med i maskinrummet - tag heller en 2,5 n/a eller td. Begge kan være nede i fabrikken, sidstnævnte skal nok lige modificeres lidt...

Hvis jeg ikke kan overtale dig til et LR-produkt, så gå ind på www.smt.nu , der forhandler konverteringskit. Både til 220, 240 og 300 ( som dog er forlang til en Serie-bil.

Lyt også til Lars/Biltris - det er vise ord!
Index
41985: sv: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 21:32:04) (svar på 41970)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.109.233)
Vi kan vel gå ud fra at det er 1 liter motorolie pr. 100 km og ikke dieselolie, da det ellere ville være ny rekort i brandstofudnyttelse.

Jeg køre rundet med en MB 300 D 5 cylindret også kaldet 617 i en 88" og kan på det varmeste anbefale det, det virker bare.
Jeg har siden marts kørt 20.000 problem frie km, har kun skiftet olie og filtre. Resten af bilen har krævet den vanlige LR vedligeholdelse.

Selve konverteringen er lidt mere problematisk, hvis du er skrap til at skrue og har adgang til alt hvad jern og metalfagene kræver af værktøj og maskiner, og kan bruge disse, tager det ca.150-200 timer før det hele virker som det skal.
Men jeg lover dig at du ikke vil fortryde når det først spiller, den kommer til at køre som en drøm.

Den mellemflange jeg har brugt, har jeg købt i sverige hos et firma der hedder Scandinavian Marine Trading AB for den nette sum af 4050,- svenske, men måtte selv hente den på busterminalen i Malmö. Tættere kommer den svenske busfrakt ikke på danmark.
Til gengæld kræver den ikke megen tilpasning og man spare meget tid ved ikke at skulle fremstille den.

88" når det skal være sjovt at køre LR
Fasmer
Index
121627: sv: sv: Mercedes i Serie 3 (08-03-2012 19:19:04) (svar på 41985)
Søren Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.182.25)
Hej,

Så dette gamle indlæg vedr. MB motor.
Jeg er i gang med at gøre en OM617 (5 cyl) klar til min 88".

Kunne man få et billede af dit motorrum?

MVH
Søren
Index
41989: sv: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 22:18:18) (svar på 41970)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg købte min 88" med en mercer motor i.
En 2.4d .. tror nok den hedder 616 måske hed den 615 ?? den kommer fra en lad bil som vist blev kald Hanomark .

Men MIN erfaring med en mercer motor i en S3 kontra en 2,25d er:

Der er mere top fart (jeg kunne nemt køre 130) men, den ligger ikke rigtig godt til offroad kørsel ( bundkaret har jeg f.x måtte lave om for at der var plads til fuld aksel vandring. Når jeg pludselig stod og skulle have en stup eller en nået til den .. ja så skulle det pludselig være hos en mercedes forhandler til en HELT forkert pris. Man kan måske få det billigere hos biltema og andre.. hvad ved jeg ..

men den larmede mindre og kørte længere literen. og havde et overskyd af kraft som min 2.25 ikke har.

Der er meget varme i den, man fryser ikke når man køre med sådan en. bilen kunne nemt afdugge vinduer og havde hurtigt drift temperatur.

Der er vakumpumpe på den til f.x. bremseforstærker. Jeg syntes jeg savner sådan en nu...

Den passer heller ikke HELT 100% i motor rummet. Der var lavet om på køle vingerne for at de kunne være der. Den lå lavt i motorrummet, og olie filteret var et HELVED at komme til at skifte, fordi det er helt inde ved væggen til føren. Vand temperatur føleren viser ikke rigtig på at land rover meter ( konstant i det røde felt ). Udstødningen er i den forkerte side og derfor skal man selv lave nået som passer og stadig ikke ligger 100% rigtig ( det er meget nemmere at købe en som bare passer, end at skulle finde bøgninger fra f.x. t-hansen

Nu har jeg lagt en 2,25D i, fordi koblingen røg på meceren. Det har taget mig ca. 2 måneder at bygge den tilbage. Jeg har så også kun brugt mine lørdage på det.

Men jeg kan finde både fordele og ulemper .

hvis du kunne tænke dig mere info så ring til mig eller send mig en mail..

VH
Brian Schwartz #7587
Index
42005: sv: sv: Mercedes i Serie 3 (24-01-2007 09:02:43) (svar på 41989)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Her er lidt at læse på:

http://www.expeditionlandrover.info/V8Conversion.htm

Jeg er stadig i 7 sind mht min RRC, hvis min 2,4 VM skulle afgå.
I min garage, står der til fri afbenyttelse en 5-cyl 2,5 Mercedes med turbo på 125 hk i den allerfineste stand, som alle fraråder mig at stoppe i Roveren.
Når jeg nu læser om disse erfaringer med MB, geråder jeg i tvivl igen, om hvor "forbudt" og dumt det nu kan være.

Hvilke kendte skrækscenarier findes der omkring dette kætteri?
Alt om tanker på eftertidens krav på originale arvestykker kan nok udelades fsv angår en RRC, da de i store træk er værdiløse. Det skulle friholde mig for at komme i "bad standing"

mvh
Knud
Index
41994: sv: Mercedes i Serie 3 (23-01-2007 22:29:07) (svar på 41970)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.187.4.97)
Var det ikke billigere (og ihvertfald nemmere) at købe en 90" eller Defender, hvis det alligevel er højere motorydelse, skruefjedre, skivebremser og alt det andet moderne isenkram du går og ønsker dig?

Da SIII og ældre LR efterhånden har classic car/veteranbilsstatus skal du ihvertfald være opmærksom på at gensalgsværdien på din SIII'er bliver påvirket negativt af modifikationer som uorginale motorer, brede fælge, uorginale farver m.m.

Mvh
Henrik
88" SIII
Index
42040: sv: sv: Mercedes i Serie 3 (24-01-2007 19:28:31) (svar på 41994)
stephan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.183.146)
jeg tror jeg ville ombygge den til V8 fra LR frem for fremmede mærker som kræver meget tilpasning.
Index
42176: sv: Mercedes i Serie 3 (27-01-2007 23:10:05) (svar på 41970)
Brian MC (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.239.162)
Mojn Jes
Når så er det på tide...
Jeg har jo monteret en Stjerne moter model 240 i min gamle 88" det tog ca. 80 timer, fra start til slut.
Så hvis du har tid og lyst kan du jo kommer forbi for at tjekke, om det er noget du vil prøve. Eller om vi skal finde en 2,5 i Holland til dig :-)
Jeg er altid frisk på et motor skift.
Jeg har jo lidt merer plads end du har hehe

/Brian MC
#6471