tilbage

Land Rover Forum  

Index
121699: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (10-03-2012 13:28:51)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Jeg har lige skiftet olier på transfer - og det gik helt fint - ganske stolt over mig selv, da det var første gang. Så med ukuelig selvsikkerhed begyndte jeg så på hovedgearkassen.

Af med påfyldnings-/niveauprop og derefter bundproppen, så alt olie kunne løbe af.

Tjekkede filter som var helt rent og fri for diverse metal - Er det ikke et godt tegn på at den ikke er helt slidt ned??

Nå, men så skulle jeg så have bunden lukket igen - og så kunne jeg lige pludselig ikke spænde proppen til igen - den kunne ikke tage ved og ved nærmere inspektion sås gevindet ødelagt - og det samme vel i gearkassen. Jeg har IKKE voldspændt overhovedet, så jeg nægter at jeg har været skyld i gevindets tilstand!! :-)

Nå, men jeg fik den da nødtørftig spændt og efter megen døje og besvær fyldt blod i kassen - selv var jeg helt glinsende af rød olie i hovedet!!!

Kunne efterfølgende se, at der dryppede olie fra bundproppen, hvorfor jeg straks kørte 5 km over til en mekaniker, som skal sætte en ny prop i.

Er det en større operation?

Lidt irriterende når det ellers lige gik så godt :-(

Men nu har jeg alligevel fået skiftet olie på transfer, hovedgearkasse og forreste diff. Mangler så bare bagerste diff. samt swirvlhusene. Endvidere har smørenibler også fået en omgang. All by my self (en stolt nybegynder ;-))

Mvh og god lørdag.

Lars
Index
121701: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (10-03-2012 16:56:51) (svar på 121699)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det er så her der er en glimrende lejlighed til at svejse en 3/4" vinkel-fittings i kanten af bundkaret og sætte en stophane på i stedet. Så er det noget nemmere bare at vride hanen når der skal foretages en aftapning. Det originale tappested svejses bare til.
Det tager vel ca. en halv time at svejse det gamle hul til og bore et nyt hul plus svejsning.

Når man så skal skifte olie med det nye system skruer man bare en slangestuds med en stump slange på stophanen med fingrene og vrider hanen en kvart omgang - olieaftapning direkte i en dunk uden spild i perlestenene og olie i ansigtet. Og man får ikke engang nassede fingre!

Hilsen
Jens
Index
121702: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (10-03-2012 17:00:34) (svar på 121701)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nu er det jo ikke min opfindelse - her er et billede fra nettet:

http://c1552172.r72.cf0.rackcdn.com/213505_x600.jpg

Hilsen
Jens
Index
121709: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (10-03-2012 20:41:12) (svar på 121702)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
...og før man begynder at experimentere på egen hånd... så findes produktet allerede specifikt designet til gearkasserne på LR, og har gjort det et par år efterhånden...

http://shop.difflock.com/defender-drainplug-p-40.html
Index
121713: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (10-03-2012 23:03:26) (svar på 121709)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hmm, ja problemet er bare at den man køber skal skrues i det gevind der ikke længere er der.

Alm. varmerørsfittings og en stophane modstår fint temperaturene og olie, der er ikke meget "eksperiment" i at løbe en svejsesøm rundt om bøjningen.

Produktet findes her: http://vvsgiganten.dk/item/000002106/Georg-Fischer-a/s/3/4-sort-b%C3%B8jning-90gr-med-muffe-muffe/

http://vvsgiganten.dk/item/407116244/Kuglebundstophane-N/N-1/2-med-slangeforskruning/

Hilsen
Jens - der ikke bruger penge på specialprodukter der ikke fås i Afrika eller Nørager i en snæver vending.
Index
121716: sv: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (11-03-2012 00:32:04) (svar på 121713)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.217.245)
Gammelkendt problem med ødelagt gevind på bundprop. Det opstår ved metalspåner sætter sig i gevindet i gearkassehuset, der er aluminium og holder på spåner, der så virker som skær og ødelægger gevindet på proppen når denne indskrues. Bruger selv svanehals-bøjet sprøjterør på eks. WD40-spraydåse og sprayer spåner ud af gevindhullet i forb. med olieskift. Gevindhul skal renses for fastsiddende spåner med egnet spidst værktøj inden en ny prop iskrues.
Index
121717: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (11-03-2012 00:49:48) (svar på 121699)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Nu bliver jeg lige pludselig i tvivl - er det gevindet i bundkaret på motoren eller på gearkasse(rne) der er gået til?
Man kan naturligvis ikke svejse en jern-fitting i et stykke aluminium...

Hilsen
Jens
Index
121718: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (11-03-2012 01:57:24) (svar på 121717)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Hej igen

Det er gevindet i hovedgearkassen.

Index
121723: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (11-03-2012 10:16:21) (svar på 121718)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Så vil jeg gerne undskylde min misforståelse.
Jeg ved ikke om man kan sætte en Helicoil i det gevind der er i hovedgearkassen. Men kan man det, så er det helt klart den nemmeste og bedste løsning.
Helicoilen giver dig et helt nyt gevind i hærdet stål, som du derefter kan sætte en aftapningsventil i eller en alm. bundprop.

Er det ikke muligt at bruge en Helicoil, er det nok noget med at bore et større hul ud hvor proppen har været og så få svejset et nyt "prophul" i igen. Selv under optimale omstændigheder en vanskelig svejsning at lave.

Hilsen
Jens
Index
121725: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (11-03-2012 11:43:29) (svar på 121723)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Min mekanik var overbevist om, at det kunne klares med en helicoil.

Nå, vi får se :-)

Index
121756: sv: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (12-03-2012 20:14:58) (svar på 121725)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Nå, løsningen bliver at hullet bliver boret op og der skæres et nyt gevind til en ny bundprop - der kommer ikke en helicoil i. Det er vel også en udemærket løsning.

Mvh.

Lars
Index
121766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (13-03-2012 00:05:13) (svar på 121756)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Helt sikkert. Det eneste man lige kunne bemærke er at det behandler symptomet ikke problemet med filspåner i olien.
Måske skulle du kikke på sådan nogen aftapningsventiler. De virker utroligt godt og gør det hele meget nemmere når der skiftes olie.

Hilsen
Jens
Index
121780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: For h...... da også - nå, ny bundprop og gevind i hovedgearkasse (13-03-2012 15:22:41) (svar på 121766)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Ja, det kan da godt være jeg skal overveje en ventil til fremtidig aftapning -

Mvh.

Lars