tilbage

Land Rover Forum  

Index
121881: Ladestrøms-ledning på 300tdi (15-03-2012 22:18:09)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.150.85.47)
Hej

I næste fase af min montering af spil på Amanda, er jeg nået til at kigge på fødestrømmen. Jeg vil sætte et ekstra batteri i, og begyndte at kigge på ledningen fra generatoren. Der er desværre ikke nogen el-tegninger i min Workshop manual, men efter hvad jeg har kunnet snuse mig frem til på nettet skulle lade-strømmen fra generatoren gå direkte til plus på startmotoren. Fint nok, disse sidder så ca. 40 cm fra hinanden. Men ledningen fra generatoren går tilsyneladende hele vejen rundt om motoren for at ende ved starteren! Den er noget svær at følge da den er lagt sammen med diverse andre ledninger i tape og plastrør.
Det kunne være en ændret installation da der på et tidspunkt bl.a. er installeret fyr. Jeg er lidt bange for at der sidder en eller anden skummel forgrening et sted i mørket og lurer…
Det kunne også bare være at der er en eller anden (britisk) forklaring på at ledningen skal hele vejen rundt om blokken…
Er der andre med en 300tdi der har/har set en sådan installation?


Vh.
Per
(Amanda: 90” 300tdi, 1995)

Index
121882: sv: Ladestrøms-ledning på 300tdi (15-03-2012 22:32:48) (svar på 121881)
stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.165.112)
Hej Per.

Det er magen til i de 3 300 tdi motorer jeg har haft. Det er nok ud fra at man har kunne lave ledningsnettet masseproduceret på den måde.

Men for at sætte et ekstra batteri behøver du ikke at ændre din forsyning til batterierne, da du ikke ændrer din generator?

Du skal, i min optik, trække din forsyning til dit spil direkte fra batteriet over en evt afbryder og til relæerne.

Mvh

Stephan
Index
121883: sv: sv: Ladestrøms-ledning på 300tdi (16-03-2012 00:06:58) (svar på 121882)
Jacques Devantier #8208, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.61.131)
Måske for at undgå udstødningen? Ser originalt ud.

Hvad skal du med den ledning? Lad den endelig sidde godt fast for sig selv og find dit strøm direkte fra batteriet med en sikkerheds afbryder imellem. Simpelt og sikkert.

Og husk at et tykt kabel kan være fint men det er ikke en pind værd hvis dine forbindelser ikke er i orden.

Mvh. Jacques

Index
121897: sv: sv: sv: Ladestrøms-ledning på 300tdi (16-03-2012 13:54:41) (svar på 121883)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.104.94)
Min går også rundt om blokken.

Det er nok for at undgå turbo'en


Vink og blink fra Christoffer med 16mm2 ladekabel=)
Index
121908: sv: Ladestrøms-ledning på 300tdi (16-03-2012 17:21:24) (svar på 121881)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.150.85.47)
Ok, ledningen går vist som den er planlagt til. Den ville selvfølgelig dø af at være ført direkte mellem blokken, turboen og manifold. Jeg ville nu nok have ført det ud til skærmen, langs denne og så ned til starteren.

Jeg har nu ikke tænkt mig at tage strømmen der. Grunden til at jeg har kig på ledningen er at jeg dels har en plan om et split-laderelæ, dels måske en større generator.
Men en større generator, skal der nok et tykkere kabel på. Et relæ skal jeg have skudt ind mellem generator og starter-tilslutningen (tror nu nok jeg vil føre start-batteriets ladestrøm direkte dette og ikke til starterens tilslutning).

Vh.
Per
Index
121915: sv: sv: Ladestrøms-ledning på 300tdi (16-03-2012 22:07:04) (svar på 121908)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.198.27)
Hej Per.

Grunden til at den ikke er ført ud til skærmen og tilbage igen, kunne være for at undgå vibrationer i ledningen.
Ved udelukkeden at lade ledningen sidde fast på motoren, så får ledningen lov til at vibrere i takt i hele sin længde, hvor imod du vil risikere knækkede forbindelser hvis du laver det om.
Jeg har selv oplevet at pluskablet fra batteriet til starteren var knækket i kabelskoen på starteren,og det kabel sidder jo netop mellem rammen og motoren.

Jeg skal i øvrigt hilse og sige at bilen er MEGET stille når den ledning knækker. ALT strøm til hele bilen kommer fra den samling, så det er lidt mærkeligt at parkere bilen, og ti minutter senere, så er den bare DØD.

MVH Jakob E S