tilbage

Land Rover Forum  

Index
122003: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 08:07:48)
Nikolai Norup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.80.206)
Hej med jer
Forrest i motorrummet på min RRC 3,9Efi fra 1991, sidder en lille grøn kugle med to slanger forbundet, lige under luftfilteret. Hvad er det? Og hvad gør den? Slangerne er meget møre og vist knækket et eller flere steder. Har det indflydelse på at bilen kører meget dårligt? Den vil ikke rigtig tage omdrejninger og max køre 90-100 km/t og har en tomgang på ca 200 omdr.
Jeg ved at min manifold er utæt i den ene side, så det kan også spille ind, synes bare ikke at motoren bør gå SÅ dårligt pga af lettere utæt manifold.
Håber i kan hjælpe
Jeg kan desværre ikke logge ind fra den computer jeg er ved så jeg kan ikke vedlægge billede af den grønne kugle, beklager.
Vh
Nikolai
#5948
Index
122006: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 13:21:51) (svar på 122003)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.253.62)
Sikkert et kålhoved der forvildede sig op i motoren sidst du over marken hjem! Nej, det er en trækulsbeholder der skal opsamle og kondensere de benzindampe der kommer fra tanken, som ellers ville slippe ud i atmosfæren.
Index
122007: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 14:03:38) (svar på 122003)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Efi'en er meget nøje justeret så den giver mindste miljøforurening og hvis der er hul i manifolden flipper den helt ud. Prøv evt. at smøre lidt flydende pakning om den og se om det hjælper. Hvis det gør, må du i gang med at udskifte den.
Og når en slange er utæt er der sikkert flere? Gå dem alle sammen efter, specielt der hvor de sidder fast på rør og studse.

Hilsen
Jens
Index
122008: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 14:23:45) (svar på 122003)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Nikolai,
Hos mig er den godt nok sort, men det er en vakuum-beholder, der i den ene ende er forbundet til indsugningsmanifolden, i den anden ende til de spjæld, der styrer varme og ventilation. Udover at du kan få falsk luft ind i indsugningen (går udenom din luftmasse-sensor, "Hotwire" MAS), har den ikke med indsprøjtningen at gøre. Prøv at blænde tilgangsslangen helt af med en lille skrue eller klemme, og se om det ændrer din motors egenskaber.
Noget er ihvertfald galt med din 3.9´er, jeg har kørt 170 km/t med min i Tyskland, på et kort stræk (den mindste sidevind føles virkelig ubehagelig ved den hastighed).
Hilsen Bo
RRC 1990 V8 Vogue
PS: 200 omdr.? Du mener vel 2000 omdr.?
Index
122026: sv: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (22-03-2012 12:43:12) (svar på 122008)
Nikolai Norup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.80.206)
hej Gutter
tak for inputs.
Det viste sig at være 2 tændrørskabler der var blevet byttet rundt, MEN den kører godt nok ikke godt alligevel.

Mit (dvs bilens) største problem lige pt er, at to (til samme udgang) af møtrikkerne til manifolden knak(da jeg skiftede manifold) på en sådan måde at vi simpelthen måtte opgive at få dem af (prøvede både med varme, svejsning, sweettalk, bønner og forbandelser (mest af sidstnævnte) og god gammeldaws vold). Det vil sige at den ene port i udstødningsmanifolden ikke er helt så tæt som den burde være (for nu at sige det pænt) - men jeg ved ikke hvordan jeg skal fikse det? Flid, fedt og snyd tricks modtages med kyshånd som vil afhjælpe indtil jeg kan få den i hænderne på en professionel. Kan man mon komme lidt firegum eller lignende på, som midlertidig løsning? vil det være til at få af igen?

Og nej jeg skrev (utroligt nok)korrekt: 200 rpm, ikke 2000. den kan næsten ikke holde liv i sig selv.


/Nikolai

Index
122047: sv: sv: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (22-03-2012 19:24:20) (svar på 122026)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Du kan bore dem ud med et venstredrejet cobolt bor. Eller HM-bor som de også hedder.
Det er samme materiale som spidsen på murebor er lavet af, bare hele boret. De fås i rigtige værktøjshandler.

Du sliber så boltstumpen glat med motorblokken og laver en kørnerprik helt nøjagtigt i centrum og bore ud med et bor der er 3mm mindre end bolten. Kommer bolten ikke ud af sig selv i og med at boret løber venstre om, så bruger du herefter en ornepik til at skrue den ud med.

Hilsen
Jens
Index
122009: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 14:25:41) (svar på 122003)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Glemte at sige: Verner, du har ret, der er en sådan kul-beholder, men den er oval og sidder i modsat side, bag batteriet.
Index
122012: sv: sv: grøn kugle i motorrum, identifikation (21-03-2012 16:41:41) (svar på 122009)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.236.53)
Godt Bo; som Jens skriver er der mange parametre der skal være på plads. Noget tyder på den er på "limping-home-mode" et nødprogram der gør
gør bilen kan køre ved lav kraft når noget er i u-du. Ofte er det lambdasonder der er årsag til calamiteter; Bosch siger de bør udtages og renses ved hver 50000Km. og skiftes hver 80000-100000km. Magnetventil, steppermotor som regulerer tomgang- sidder på bagkant af motors topdæksel, kan også være kilde til gråd og tænders gnidsel, kan dog ofte renses og genmonteres. Kan anbefale Haynes værkstedsbog over RRC, som er mere udførlig end man er vant til for Haynes vedkommende.