tilbage

Land Rover Forum  

122021: Dryp dryp dryp (22-03-2012 11:25:06)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Jeg syntes at min magnet (90'er) dryppede lige rigeligt, og konstaterede at der var en utæthed ved oliefilteret - som jeg jo selv har skiftet ;-) - Nå pillede det af, rensede og på igen - det hjalp.

Men kan konstaterede, at der drypper olie fra svinghjulshuset - sort - som jeg tolker som værende motorolie. Hvor kan det komme fra? Som jeg ser det, er det en pakning som er gået.

Hvor meget dryp skal man acceptere? jeg er selvfølgelig påpasselig med at holde den med olie, og ved godt, at den skal pisse sit territorium af.

Der er iøvrigt også et enkelt dryp fra transfergearkassen.

122023: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 11:32:33) (svar på 122021)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
pakdåsen på krumtappen er sikkert ved at være træt...
122025: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 12:03:17) (svar på 122021)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Kommer olien inde fra svinghjulshuset eller er det olie fra andre steder der rammer svinghjulshuset og driver ned ad det?

Tør al olie af, sæt vadeproppen i svinghjulshuset. Kør en tur. Hvis svinghjulshuset er olieindsmurt efter turen må det olie nødvendigvis stamem fra et andet sted i maskinrummet.

Tag uanset hvad vadeproppen ud igen og se om der kommer olie ud af hullet.
122027: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 12:47:47) (svar på 122021)
Peter Odense (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.89.67)
En bil som drypper olie skal laves! Hvis ejeren lader stå til bliver det helt uoverskueligt at starte reperationen. Det kan godt lade sig gøre at have en tæt bil, andet er ligegyldighed og dovenskab.
Det var en kommentar til territorietisning generelt. Når vores færden i naturen tillades er det på baggrund af nogle helt andre værdier en olieforurening.
Mvh Peter 6136
122029: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 14:44:06) (svar på 122027)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Jo, jo Peter! Det skal selvfølgelig ikke pisse ud af bilerne, men at holde en gammel Land Rover drypfri er jo næsten umuligt for almindelige mennesker. Måske de kyndige, med masser af tid og penge kan klare opgaven. Jeg er hverken ligeglad eller doven og jeg lever med mine smådryp :)
122032: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 15:00:41) (svar på 122029)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.244.153)
Undersøg om krumtapsventilation funker- er den stoppet til, vil der skabes overtryk og olie presses ud div. steder. Men en hyppigt forekommende fejl med simmerring bag svinghjul slidt. Og ditto med forreste udgangsaksel på transen.
122037: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 17:17:46) (svar på 122032)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Hej igen.

Der kommer ikke olie ud af vadepropshullet - der er knastørt.

Hmm..........

Mvh.

Lars Beck
122039: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 17:36:15) (svar på 122037)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Det der med simmerringe ved svinghjul og transfer - det lyder spændende.

Men jeg skal vist konsultere en ekspert og få det forklaret visuelt.

Håber snart der kommer en værkstedsdag her i det nordjyske :-)

Mvh.

Lars
122045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 19:04:46) (svar på 122039)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.252.81)
De evindelige olieutætheder på engelske biler hænger sikkert sammen med
nogle af de mest kendte smøreolieselskaber er -- engelske- Castrol- Duckhams osv. (:-/) Hvis der er knastørt omkring wading-plughul i svinghjulshus har du grund til bekymring- så er der ingen olie på hverken motor ell. gearkasse! Utætheder kan også være mell. svinghjulshus og blok ell. utæt bundkar.
122050: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 20:32:45) (svar på 122037)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
Godt, med det konstateret går jagten ind på lækagen. Du kan allerede nu være glad, for olie inde fra vadepropshullet er dyrt og besværligt at kurere. Vær glad for det ikke var der problemet lå.

Vask hele maskinrummet helt rent med håndkraft. Vær grundig og fjern alle spor af oliefilm fra alle overflader. Brug et rensemiddel der affedter så der bliver tørt og fedtfrit, f.eks. rensebenzin. Husk nitril handsker osv.

Start så maskinen i tomgang et par minutter, sluk igen og se om der viser sig noget. Kig grundigt overalt på motoren, på slanger, på flader overfor samlinger etc.

Hvis ikke, så kør en meget kort tur på et par hundrede meter ved meget lav hastighed, sluk motoren og inspicer.

Kunsten er at belaste motoren nok til at der sker olie udtrængning og kort nok til at det ikke bliver slynget rundt i maskinrummet og derved slører oprindelsesstedet.

Jeg har oplevet at 200 meters kørsel intet resultat gav, men at 1000 meter gav totalindsmurt motorrum. Så øg omfanget langsomt og forsigtigt.

122052: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 21:02:18) (svar på 122021)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.183.206.193)
Hej Lars

Nu skriver ikke hvad det er for en motor du har i bilen. På de motorer som bygger på den oprindelige motorblok, sidder der ved den bagerste hovedelejesøler 2 pakningere som ligner et stort T. De kan blive utætte så det drypper fra et område mellem motorblokken og koblingshuset. De er ikke så svære at skifte. Bundkarret skal af og den bagerste hovedelejesøler skal skrues af, så kan du skifte dem.

Mvh
Anders
122055: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 22:10:53) (svar på 122021)
Kaare Maul #1079, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.195.88)
Hej Lars.
Det kunne være rart at vide, hvilken motor det drejer sig om - og om bemeldte oliesvineri viser sig udvendigt på blokken. SKULLE det være en 300 tdi, kan oliesvineri ned over hele styrbord side skyldes en defekt vakuumpumpe (en almindelig kendt fejl, hvis man kigger på udenlandske sider). Pumpen er samlet med nitter, der med tiden giver sig, så skidtet bliver utæt. Jeg har, selvom jeg ikke er den store mekaniker, selv lige skiftet vakuumpumpen. Pumpen sidder, som antydet, på højre side af blokken under luftfilteret.
Hvis dit oliespild skulle vise sig at komme fra bemeldte pumpe, kan du lige ringe eller maile.
Med venlig hilsen
Kaare Maul
122057: sv: sv: Dryp dryp dryp (22-03-2012 23:16:23) (svar på 122055)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.201.126)
Beklager jeg ikke har fået nævnt motortype - det er en 200TDI.

Der er motor - og gearolie på. Det hele er nyskiftet og oliestanden på motoren er tjekket idag og den så fin ud -

Har jeg så stadig grund til bekymring angående tør hul som skrevet længere oppe i tråden?

Måske jeg kan tage et billede og ligge ind.

Mvh.

Lars
122061: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 11:37:02) (svar på 122057)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Den professionelle løsningsmetode vil være at rense og affedte så meget som muligt... specielt der hvor man mistænker problem kilden evt. er.

Derefter tilsætte man UV farvestof/sporestof til olien som vil afslører hvor lækagen er i form af et farvespor som tydeligt kan erkendes når det bliver belyst med en UV lampe.

Hvis man har svært ved at se sporestoffet kan man bruge et sæt gule sikkerhedsbriller, hvorved kontrasten vil frem stå knivskarpt.

Man kan købe små DIY-kit beregnet specifikt til amatørbrug - begyndersættene indeholder UV farvestof + UV flashlight, nogle sæt inkluder også gule briller, efterfølgende kan man nøjes med kun at supplerer med farvestof…!
122062: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 12:05:52) (svar på 122061)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hvis der skal sådan fint udstyr til, for at finde lækken, så tror jeg at jeg ville leve med den ;-)

1270
Paw
122063: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 12:18:08) (svar på 122062)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
fint udstyr - til 10£… ;-)
122085: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 23:35:16) (svar på 122063)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.201.126)
Det lyder da interessant med sporingskit - og hvor finder jeg så lige det til 10£?

Jeg har vedlagt et billede, som viser svinghjulshuset (ikke taget af min motor) og den tilstødende pakning øverst i billedet- som jeg kraftig mistænker for at være utæt.

Er den svær/problematisk at skifte?

Hvad har man brug for af grej udover almindelig forekommende skiftenøgle/topnæglesæt for at skifte den?

Mvh.

Lars



122086: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 23:35:59) (svar på 122063)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.183)
Kan være def. toppakning som bevirker oliestrøm på bagkant af motor.
Men også på forrest højre hjørne set fra førerplads. Men det øvede mekanikerøje kan spore olieutætheds udspring ved at se hvor der er metalliskt rent og blankt under oliestrømmen..
122087: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 23:40:55) (svar på 122086)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.243.201.126)
Hej Verner - du svarede hurtigt efter jeg lagde sidste besked ind - er det svar på indlæg, hvor jeg har vedhæftet et billede?
122088: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (23-03-2012 23:54:26) (svar på 122087)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
UV dye kit finder man på eBay til omkring 10£ + et par pund til fragt - hvis man har UV lampe, kan man nøjes med UV dye til omkring 4£ + et par pund til fragt
122090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (24-03-2012 10:31:01) (svar på 122088)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Er der nogen er jer som kan oplyse novicen her, hvad pakningen hedder på billedet og hvad den adskiller? Og er det en pakning som har for vane at blive utæt?

Mvh.

Lars
122091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (24-03-2012 11:09:17) (svar på 122090)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.27.18.5)
ERR1440
Den adskiller motorblok og svinghjulshus.
Ja
122118: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dryp dryp dryp (25-03-2012 13:36:11) (svar på 122087)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.242.89)
Vi har sikkertsen været i blækhuset samtidigt, så det er ikke specifikt svar på billedet. Men det er jo noget af en hurdle at skifte omtalte pakning og ihvertfald skal man være 110" sikker på den er kilden til oliestrømmen.
Alt efter oliespildets størrelse derfra, er det jo noget man typiskt udbedrer i forb. med eks. koblingsskift, kasseret til syn ell. lignende.