tilbage

Land Rover Forum  

Index
122529: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 12:05:30)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.122.61)
Hej LR eksperter

Så fik jeg endelig fingre i en 90" 200 TDI.
Det er dog nogle år siden jeg har rodet med LR så jeg har nogle spørgsmål som jeg håber I kan være behjælpelige med.
Beklager det manglende indmeldelsesnummer... vil tro det er på vej :-) Er da bestilt i hvert fald.

Mine forrude viskere: De kører ned over gummilisten til forruden nogle gange... nogle gange ikke. Virker lidt til at de har deres eget liv med hensyn til deres slutposition. Kan man gøre noget ved det så viskerne ikke bliver ødelagte?

Når motor/gearkasse bliver varm er det som om den "hyler" lidt. Eller måske skurer... der kommer i hvert fald en lyd når jeg accelerer. Noget jeg skal være opmærksom på?

Og så en helt anden problematik. Kan man forkorte gearstangen? Jeg rammer ind i MUD konsollen hver gang jeg skifter til 3 gear. Tænker at dette kan ændres ved at forkorte stangen lidt. Kan man det?

Og til sidst: Mit varmeanlæg kører enten fulde omdrejninger eller intet. Er som om blæseren kun kører når den er skruet fuldt op. Justering et sted eller??

Mange spørgsmål:-)

Mvh
Christian Andersen
Index
122530: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 12:18:04) (svar på 122529)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
Tillykke med din LR.

Den bliver du glad for.

Mht til din hylelyd. Det er ikke turboen du kan høre??
Index
122531: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 12:25:10) (svar på 122530)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.122.61)
Hej Anders

Jo tak :-)

Jeg har også et turbo "hylen" når den er varm og jeg trykker til den. Den er der også kun når den er varm.
Det lyder lidt som om at det er gearkassen der skurer når den er varm. Kan det være olien der er for tynd?
Index
122532: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 12:33:50) (svar på 122529)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.165.151.98)
Hej,

Hvad gearkasse angår, ville jeg starte med at kontrollere, om der er olie på gearkasse og transfergearkasse. Jeg havde på en langtur samme symptomer, som endte i transfergearkassens død, da den var løbet tør. Det var den hårde måde at lære at holde øje med det på..

Mvh. Rasmus
Index
122536: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 13:06:15) (svar på 122532)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.122.61)
Den har lige fået skiftet begge gearkasser af Vogter et par dage inden jeg fik den... så håber da meget der er olie på. Men vil da lige se efter for en god ordens skyld :)
Index
122533: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 12:50:48) (svar på 122529)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Tag gearstangen af, varm den, og buk den en anelse.

Det var løsningen da der kom MUD i vores 200TDi bus.

1270
Paw
Index
122535: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 13:05:12) (svar på 122533)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.122.61)
Det var skuda en god idé :-) Det gør jeg. Tak.
Index
122540: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (10-04-2012 15:04:52) (svar på 122529)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Viskerne. Pil armene af og monter dem igen nogle "hakker" længere oppe :)
Alternativt afmonter hele instrumentbordet og stram skruerne (som sikkert er løse) på gearne ved hver visker. Når skruerne bliver løse, bliver armene "løse i det". Så kan du jo smøre drevet ved samme lejlighed.
varme app. er også et klassisk problem. Enten splæld der ikke er justeret eller el fejl på kontakt eller motor eller forbindelsen mellem disse.
Hvis der lige er skiftet gearkasser er der vel en form for garanti på det?
Index
122559: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (11-04-2012 18:02:15) (svar på 122540)
Christian Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.5.205)
Hej Ole

Jeg tror du har ret i at de er løse på indersiden. Skal man virkelig have hele instrumentbordet af? Lyder som en lidt voldsom operation. Eller det er det måske ikke?

Hvordan kontrollere jeg forbindelserne på varme app? Er det ude i motorrummet jeg skal i gang?
Index
122565: sv: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (11-04-2012 19:19:16) (svar på 122559)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Ja, desværre skal det meste af instrument bordet skilles ad for at komme til de forbistrede møttrikker..
Det er ikke voldsomt men det tager tid. Så kan du også liiige checke for rust indvendigt i torpedoen under forruden også. Husk så at smørre gearene til viskerne i noget godt fedt.
Jeg kan sku ærlig talt ikke huske om man kan komme til terminalerne på motoren i varme app. på en boingy eller om varme app. skal skilles ad..??
Længe siden jeg selv har rodet med denne type. Nu er det Lightweight og der er alting jo så nemt at komme til :)
God fornøjelse med arbejdet:)
Index
122567: sv: sv: sv: sv: Endelig LR igen = Mange spørgsmål (11-04-2012 19:41:07) (svar på 122565)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.74)
Mht. den overstadige viskerarm- den kan være løs på den tynde viskeraksel/gennemføringen. Løft viskerblad fri af vindue og rok lidt med viskerarmen og se om den tynde aksel følger med- elles spænd den sekskantede skrue der holder adapteren fast til viskeraksel. Husk at smøre gennemføringen med jævne mellemrum.
"Vogter har skiftet gearkasser for nylig" javel, men er de indskiftede i god stand? Aftap olien og kontroller om den er ren og fri for spåner.