tilbage

Land Rover Forum  

Index
122791: Tændingsbøvl (19-04-2012 10:22:54)
Lars Borup Andersen #8694, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.130.88.2)
Hej allesammen expert hjælp/løsning mangles

Problemet er, at når jeg skal have startet min Defender TD5 årg. 2005 så forvarmer bilen og lampen lyser som den skal og går ud igen, når jeg så drejer nøglen skal den nogle gange drejes frem og tilbage 4 til 5 gange før den starter og ikke bare klikker... hvad er det lige
( batteriet er fra nov 2011 ca. ) nogle forslag ?

På forhånd tak for hjælpen fra en ikke så mekaniker kyndig :-)
Lars 8694
Index
122792: sv: Tændingsbøvl (19-04-2012 10:43:25) (svar på 122791)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
1.Løse forbindelser på starter, batteri, stel osv.
2.Defekt tændingsbundstykke.
Start med at gå alle de "tykke" forbindelser igennem på starter, chassis og batteri inden du begynder at rode med bundstykket.
Det kan jo bare være en løs stelledning??
Index
122794: sv: Tændingsbøvl (19-04-2012 12:12:12) (svar på 122791)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Der er typisk 2 hovedårsager til fænomenet:
Enten dårlig stel eller også dårlig stel ;-)

Det kan også være starteren der er møjet til i mudder, gammel olie og og mangende vedligeholdelse i almindelighed.

mlrh Claus
Index
122795: sv: sv: Tændingsbøvl (19-04-2012 12:27:53) (svar på 122794)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.229.243)
Elementært min gode doktor Watson- aktiveringsrelæet på starteren skal klaske nogle gange for at bryde gennem slaggelaget på kontaktfladerne i starterrelæet, således der er forbindelse til startermotoren. Start med starteren. Relæ kan evt. skiftes, men ofte har selve starteren set bedre dage og vil snart behøve en overhaling.
Index
122796: sv: Tændingsbøvl (19-04-2012 12:40:13) (svar på 122791)
Rud Tolstrup #8426, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.35.90)
Det kan også skyldes noget så simpelt som batteriet i fjernbetjeningen til alarmen (går ud fra den har en sådan).

Hvis dette er slidt, vil bilen ikke starte grundet startspæreren.

Min 90" fra 2004 havde samme problem sidste vinter.

Nyt batteri i fjernbetjeningen gjorde udslaget.

Det er en let og billig løsning, der kan prøves inden du skruer hele bilen fra hinanden.

Held og lykke med det.
Rud
Index
122804: sv: sv: Tændingsbøvl (19-04-2012 15:10:14) (svar på 122796)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.24.28)
Du har helt ret Rud, det oplevede jeg også med min disco II. Hvis jeg havde haft nøglen i en yderlomme når det var rigtigt koldt, kunne bilen ikke starte. Og hvis jeg så havde nøglen tæt på kroppen nogle minutter, startede bilen med det samme. Det tog mig lang tid at finde sammenhængen skulle jeg hilse og sige.

/tony
Index
122822: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 12:36:05) (svar på 122791)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars
Hvis din starter bare klikker uden at tørne er det helt sikkert kontaktpunkterne i dit start relæ helt almindelig fejl, delene kan købes hos toyota for ca 150,-( nægter at skrive det med stort )

http://www.slrk.org/svensk-land-rover-klubb/component/docman/doc_details/12-klickande-startmotor-td5.html

På dette link kan du se mere om det.

God arbejdslyst

Per
Index
122823: sv: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 12:53:55) (svar på 122822)
Lars Borup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.88.2)
Takker svarene allesammen, så har jeg jo lidt at få tjekker og set på
:-)
God weekend
Index
122825: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 13:26:04) (svar på 122823)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Arrh Per, man kan da godt være høflig og skrive med stort: TOYota.

Ikke for genere nogen, bare lidt venskabeligt drilleri.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
122826: sv: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 14:42:08) (svar på 122825)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hmmmm Kenneth

Så bliver det som du gør med tre store TOY o ta , så vil jeg lige sige at de skulle ikke være begyndt at lave dem i fuld skala ;-) ;-) ,men det er da positivt de laver reservedele til en TD5er og så endda et fint lille sæt til 150,- , men det er jo nok fordi der står Denso på starteren ;-) ;-)

Rigtig god weekend derude

Per
Index
122828: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 15:51:37) (svar på 122826)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.255.13)
Tak Per, du er min ven. At starteren klikker er tegn på der, trods alt, er hul igennem; det ville der ikke være dersom s-t-a-r-t-spærren strejkede.
Index
122830: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 20:48:48) (svar på 122828)
Tony Albers (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.186.190.172)
Verner, hvor skriver han henne at starteren klikker? Der er masser af relæer der klikker når man sætter tænding på i sådan en td5-motoriseret bil, og de klikker også selvom startspærren ikke giver spænding til starteren.

/tony
Index
122832: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (21-04-2012 00:05:01) (svar på 122830)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.252.148)
Ikke bare klikker men? det at der forsøges flere gange, og så starter bilen indikerer det er starteren. Og til Jens; alle indspark er selvfølgelig velkomne; ingen sidder med de vises sten.
Index
122848: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændingsbøvl (22-04-2012 11:19:22) (svar på 122828)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.34.171)
Ja hvis der er noget galt med kommunikationen mellem nøgle og "bil" pga af dårlig batteri i nøglen, så er det eneste der sker når nøglen drejes, at der kommer lys i en "rød motor med en streg over" kontrollampe, hvis den ikke lyser ved startforsøg og der kan høres kliklyde og pumpelyde, ja så skal fejlen findes andre steder end i nøglen, det er jo ikke ualmindeligt at der lige er strøm nok til et signal om at lukke låsen op, men så er der måske ikke energi nok tilbage til at "tale" med tændingslåsen, efter et par minutter når man har sydet og bandet er temperaturen i kabinen steget og det har givet lidt strøm på nøgle batteriet, og den vil måske kommunikere med bilen, men drejer man tændingsnøglen og der ikke er strøm nok i den er det eneste der sker at der kommer lys i en eneste rød lampe alt andet er helt dødt.
Det er måske ikke vise sten, men det er sådan det hænger sammen.

Min knægt var til en forelæsning en gang, hvor den gode proffesor sagde til de tilstædeværende, " jo mindre man ved jo mere kan man forestille sig" og det har han nok ret i ;-) når noget ikke virker kan man ikke lave en rigtig fejlfinding uden at vide hvordan det virker og tingene hænger sammen, men kun gætte og forestille sig noget.

Det er jo altid meget vanskelig at fejlfinde pr forum, hvordan bliver fejlen beskrevet, hvordan bliver det læst og opfattet, men der findes ikke dumme spørgsmål, og nogle gange findes der heller ikke et endegyldigt svar, vi prøver jo alle efter bedste evne.

Med venlig hilsen

Per

Index
122831: sv: Tændingsbøvl (20-04-2012 22:51:57) (svar på 122791)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.77.48)
Hejsa.

Med fare for at gøre mig selv til grin, og derfor aldrig at kunne vise mig i LR-kredse igen, kommer min historie om samme misére i min 90" TD5 1999.

Jeg havde netop købt bilen af mine forældre, modtaget begge nøgler, og var kørt til Århus for at synge opera. Tanker på den lokale Shell (i Århus - både diesel og øl), og da jeg skal forlade etablissementet mangler jeg nøglen. Jeg leder mine gemmer igennem, og finder nøglen. Men AK! Motorkøretøjet starter Ikke. Efter ca.15 forsøg starter Td5´eren dog, og jeg kører ca.250 meter for at parkere. Slukker bilen, undrer mig, og prøver at starte igen! Intet! Motoren er død, og jeg prøver igen og igen! Intet liv, operaforestillingen nærmer sig, og jeg er rådvild! En tur med Falck til Aalborg? Ikke i aften! Pludselig går det op for mig at jeg havde to par nøgler med i den nye bil, og at jeg havde tjekket olie på tankstationen - af gammel vane, da jeg skiftede fra en 2.5TD! Jeg åbner motorrummet, og dér, lige under klappen, ligger nøgle med fjernbetjeningg, som blev aktiveret da jeg smækkede kølerhjelmen... Ergo - tjek at der ikke er en fjernbetjening i klemme...

Spøg til side, så tjek batteriet og alt det de andre her på forum foreslår. Denne lille anekdote er blot til almen moro om emnet "at fremdrive en Land Rover" :-)

Med venlig og medfølende TD5-hilsen

Jens