tilbage

Land Rover Forum  

122797: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:11:00)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Hej LR-Folk

Står og er ved at købe min første LR - det bliver forhåbentlig en Disco2.

MEN! Bilen er "motoroptimeret" med et LR-Parts kit som hæver motoren til 198HK. Det er jo alt sammen meget fint, men det kræver vel så en hulens masse papirarbejde og penge for at få godkendt den optimering, da den jo er på mere end 20% af den originale ydelse.

Jeg er ikke meget for at køre rundt i en bil der ikke er synet og registreret korrekt, og der er jo også det forsikringsmæssige aspekt i det!

Men er der nogen af jer der kan hjælpe med at rette nogle af krøllerne i min hjerne lidt ud på det her felt?!

Har nemlig andre steder læst, at så længe det er en tuning på org. motor og der ikke udskiftet bestemte dele - så må man tune den lagt ind i.. Ja.. Helvede... Så det gør jo kun forvirringen total! Prøvede at ringe til Skat - de ved heller ikke rigtig noget - og kan ikke rigtig hjælpe før jeg har fingrene i bilen og indsendt papirer på den - men så er der jo ikke rigtig nogen vej tilbage..

Så alle indspark der kan gøre mig klogere på dette, modtages meget gerne!

Tusind tak for hjælpen - og tak for et super godt forum!

Vh.
Lars
122798: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:22:22) (svar på 122797)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Chiptuning er ALTID forbudt. Jfr. www.trafikstyrelsen.dk








Hvis man ikke har producentens (bilfabrikkens) skriftlige godkendelse.

Der findes biler der må tunes med originale reservedele, men Land Rover er ikke én af dem.

Så rådet må være tilbagebytte til den originale boks, så er bilen lovlig, så forurener den ikke mere end den må, kan synes uden problemer og ikke mindst så holder motoren flere kilometer på længere sigt.
Hvis du ikke kan nøjes med 122 originale heste, så kig efter en anden model f.eks, en Disco 3.

Mvh
Kenneth Poulseno
122799: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:43:42) (svar på 122798)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Bilen er skam synet med optimeringen - så den må jo overholde alle krav!?

Om det så er oplyst til syn at den er tunet - det er så en anden sag.. Men overholder den emissions-krav og andet for syn, så er det vel ikke så dumt?! Om det så er lovligt.... Det er jo en anden sag! Men det er dyrt at gøre ting efter bogen!! :)
122802: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:58:06) (svar på 122799)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.16.10)
Nu kom Lars på mens jeg var i blækhuset; men at bilen nu er synet og godkendt er ikke ens med den så er i lovlig stand; snarere synsassistenten ikke har bemærket chiptuningen.
122803: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 15:03:13) (svar på 122799)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.76)
Kære Lars.

At en bil er synet med en ulovlighed, gør ikke ulovligheden lovlig, hvis forholdet ikke har været anmeldt/oplyst/opdaget/noteret.

Det er jo det samme, der gælder ved grænsen. Det er ikke lovligt at smugle; heller ikke selv om en man evt. har været gennem tolden, uden at smugleriet blev opdaget.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
122800: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:51:05) (svar på 122798)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.16.10)
Årsagen at chiptuning ikke er tilladt på eks. Land Rover, skyldes den så ikke længere overholder de såkaldte E-normer, som Land Roveren er typegodkendt i henhold til. At du evt. vil opleve LR`eren bruger mere saft ved montering af oprindelig og godkendt elektronikbox, er så en anden sag.
Regelen at en motor må voldtunes, er nok mest rettet mod ældre non-elektronisk styrede motorer og fra før de såkaldte E-normer. Her gælder man må tune motoren; men kun på de dele, der allerede forefindes i motor- slibe og gasflowe ind- og udstødningskanaler, slibe knast, plane top osv.
Skulle man få den ide at modificere en elektronisk styret motor med samme fremgangsmetode, som oven anført, kan man risikere elektronikken ikke kan finde ud af det, da den er afstemt efter motor "as is" fra fabrikken.
122801: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 14:55:18) (svar på 122800)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Vejledning om syn af køretøjer - afsnit / 7.06.001
122806: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 17:40:40) (svar på 122798)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
En Disco 2 er født med 139 hypper og ikke 122 bare til Info. Personligt ville jeg gerne se dokumentation for de 198 hk. I form af rullefelt test eller lign inden jeg købte sådan en bil.

Mvh.
Disco 2 ejer.
Jacob
122811: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 20:19:37) (svar på 122806)
Morten Brendstrup #8760, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 93.162.156.114)
Jeg har gennem mit arbejde været i berøring med adskillige td5´r, jeg har endnu ikke mødt en som har kunnet tåle en chip tuning, længere i længere tid.
Selvom optimeringen fjernes, kan skaden sagtens være tilstede alligevel.
122815: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 09:39:04) (svar på 122811)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Er det HK eller moment der er probelemet? For en V8 har ca 180 hypper, så det må den da kunne holde til.

MVH Jakob E S
122818: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 11:22:24) (svar på 122815)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.240.160)
Aaaarrh, Jakob, nu har V8efi aldrig været udset som det der skulle overleve Armageddon sammen med kakerlakker og skorpioner. Hertil kommer V8erne er gammel konstruktion. Man kan ikke rigtig sammenligne en diesel og benziner da det er to forskellige virkemåder. Bortset fra et enkelt motorfabrikat, blandes luft og brændstof i indsugningsmanifold på benziner, hvilket udvikler mere varme og spild, modsat dieseler, hvor brændstof og luft blandes i forbrændingskammer og dermed mere effektiv udnyttelse af brændstof og mindre varmeudvikling, hertil kommer diesel har højere brændværdi.
Selvsagt er der større pres på de enkelte dele i motor ved chiptuning - større slid på stempel, cylindervæg osv. Det er både HK og drejningsmoment der hæves.
122819: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 11:37:25) (svar på 122818)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Verner.

Jeg tænkte ikke på om motoren kunne holde til det. Det kan den sikkert godt (både den ene og den anden).
Jeg har mødt flere (vold-)tunede TD5'ere, og det var ikke motoren der døde (først). Det var derimod gearkasser, aksler og andre drivliniekomponenter. Det var det jeg tænkte på, da jeg referede til at EFI'eren har 180hk. Jeg tror dog ikke momentet er ret forskelligt på de to motorer i standard outfit, og det er jo typisk momentet der river tingene i stykker. Det er i øvrigt derfor R380 gearkassen hedder "380". Den er designet til max 380NM.

Men i øvrigt for lige at være helt klar i spyttet: Jeg ville nok også bare holde mig til en bil der hverken er eller har været tunet.

MVH Jakob E S
122812: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (19-04-2012 21:13:29) (svar på 122798)
Thomas Ingstrup #8559, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.119.212)
DiscoII har 137 originale heste og det er rigeligt synes jeg.

Mvh. Thomas
122816: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 10:46:42) (svar på 122797)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Lars

Som det fremgår af stort set alle indlæg i denne tråd, så er "motoroptimering" (= chiptuning) ulovlig, hvis ændringen ikke er dokumenteret, synet og godkendt samt anmeldt til forsikringsselskabet.

Du finder masser af tråde her på Forum om de problemer, som "fattigmands-tuning" kan medføre i form af kortere levetid, manglende overholdelse af forureningsnormer, problematiske forsikringsforhold mv.

Der er faktisk ingen grund til forvirringen - det korte svar er: drop det!

Mvh
Mikael
122817: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 11:00:15) (svar på 122816)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
... og for at undgå "langhalmstærskning" i denne tråd, tillader jeg mig at henvise til en tidligere tråd:

http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=105201&f=&g=&ex=1&s=chiptuning&uid=20583382

Mvh
Mikael
122820: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 12:03:57) (svar på 122817)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.194.33)
Jeg har selv to biler, defendere med "optimeret motor"
-Den ene er nu godt nok totalskadet efter en kørte ud foran mig.
Her var der ingen problemer med noget som helst, bilen er synet med optimeringen, som alle siger er det ikke lovligt, men det har ikke voldet mig problemer so far.

stik en finger i jorden og mærk på dig selv om det er det rigtige at gøre, jeg vil ikke opfordre til noget som helst.

Mvh Philip
122821: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 12:18:58) (svar på 122820)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.76)
Kære Philip.

"Bilen er synet med optimeringen"

Mener du hermed, at:

1. Bilen er synet, uden at synsassistenten opdagede optimeringen?
2. Eller optimeringen blev anmeldt og godkendt i.f.m. synet?

I tilfælde af førstnævnte kan oplysningen simpelthen ikke bruges til noget. Som nævnt ovenfor kan man i mange af livets forhold slippe godt afsted med ulovligheder, som man skjuler for relevante myndigheder. Men dét gør dem - som du også selv siger - netop ikke lovlige.

Jeg har i øvrigt engang selv haft en Freelander, der var chiptunet, da jeg købte den, og hvor jeg lod chippen forblive siddende p.g.a. det behagelige kraftoverskud. Det gik helt fantastisk, og der var absolut intet at udsætte på konstruktionen. Jeg kunne overhovedet ikke mærke, at der skulle være nogle potentielle holdbarhedsproblemer i den henseende. Lige indtil den brød sammenl...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
122824: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 12:54:05) (svar på 122797)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Lars

Du kan jo også læse dette indlæg igen, der er ikke meget nyt til den slags spørgsmål, nok mest løftede pegefingre osv osv

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&i=122797&f=&g=&ex=1&s=LR-parts disco2#122797

Det er sjovt - ulovligt - men kommer til at koste på rep.kontoen i længden, derom hersker ingen tvivl.

Med venlig hilsen

Per
122827: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (20-04-2012 14:58:53) (svar på 122824)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.194.33)
Hello Igen.

Prøvede at skrive det klart... Der er selvfølgelig tale om din 1. svar mulighed .

Danmark er fuld af bureaukrati, instanser, papirnussere mf. Nyd dog livet, så længe din bil er sikkerhedsmæssigt forsvarlig. I f.eks. en defender ændre 40 hk mere, ikke på hvordan vi/jeg kører vores biler, 80 på landeveje og 100 på motorveje..
Husk penge er kun energi, der skal nok komme nogle nye ;)

Hav en dejlig weekend, venlig Hilsen Philip
- som lige har vasket og støvsuget bilen !
122834: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (21-04-2012 09:16:11) (svar på 122827)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Chiptuning (eller mere korrekt optimering) er bestemt lovligt, hvis man holder sig indenfor reglerne/lovgivningens smalle sti…!

Men den smalle sti appelerer bare ikke rigtigt til drengerøve med fattigrøvs budget ;-)

Tommefingerreglen vedr. tuning er forholdsvis simpel - skruer man op for ydelsen… reducer man holdbarheden :-O
122840: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 01:05:55) (svar på 122797)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Køber du bilen velvidende, at der er foretaget en optimering, bør sælger levere dokumentation for, at indgrebet holder sig inden for lovens og producentens rammer... ellers hænger du som fremtidig ejer på dokumentationskravet og evt. efterbetaling af afgift.

Er du forvirret allerede nu, så drop denne vogn og find en anden bil.

Jeg er modstander af 'chiptuning' af biler, der bruges i hverdagen - banebiler er noget helt andet!

Der findes dog muligheden, at maskinen bliver justeret i drejningsmoment og hestekræfter for at opnå den bedste økonomi uden at de af producenten opgivne data overskrides og derved holder sig indenfor lovens rammer.

F. eks. ville jeg aldrig købe en chiptunet Defender, hvor også hastighedsbegrænseren er omgået.
122841: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 07:35:22) (svar på 122840)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Hastigheds begrænser på en Defender???
Undskyld Paul, jeg skal lige op fra gulvet:)
Den har jeg skutte hørt før.
122844: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 09:05:50) (svar på 122841)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.18.112.107)
Ole, det er da meget logisk. Defenderen har begrænset hastighed - ergo må den have en hastighedsbegrænser. :D
122845: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 09:09:04) (svar på 122841)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.177.229.76)
Den er nu god nok, Ole - sådan én er der bl.a. i min bil :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8

122846: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 11:03:36) (svar på 122841)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Ole,
de nye Defender med Puma-maskine er hastighedbegrænset til 130 km/h og der kan man altså hos LR-parts få en dims monteret, der omgår begrænsningen.
I Tyskland reklameres der med, at en Defender sagtens kan køre 170 km/h - ren vanvid, efter min mening!
122847: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 11:06:47) (svar på 122846)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Her lige et klip fra en salgsannonce for en 110" med Puma:

alarm, fjernb. centrallås, varme i sæder, startspærre, servo, elruder, radio med cd, anhængertræk, alufælge, dellæder sæder, Fabriksmonteret ekstraudstyr : Cold climate pack, 16" alufælge, S-pack,nye bagsæder medfølger. Ekstraudstyr : TD4 Stage1 motoroptimering 170 HK 400 Nm Speed Unlimiter fra LR Parts, High performance filter,lygtegitre, slagfaste lygteglas polycarbonate, kofanger fra Equipe 4x4 med 5 ton spil, styretøjsbeskytter fra Equipe 4x4, aluminium tagrack i fuld længde fra Frontrunner, div. dørkplader, Security Cubby box , Mantec snorkel ej monteret, nyt batteri. Passet og plejet af Land Rover entusiast kører rigtigt godt. Sælges grundet familieforøgelse. Pris 209.000 kr momsfri eller seriøst bud, momsfri


Bemærk venligst oplysningen: Speed Unlimiter!
122849: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 11:36:52) (svar på 122847)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.34.171)
Hmm - hvad ske der når man røggastester, padalen bliver jokket i bund til begrænserne slår fra, ja det er en omdrejningsbegrænser, det er jo så også lig med en hastighedsbegrænser, det har der været på dieselbiler de sidste rigtig mange år - 30 måske, nogle lidt kvikke benzin biler havde en rotor i strømfordeleren med en svingklods der ved for mange omdr sendte strømmen direkte i strømfordelerakslen, men så kom der elektronisk motorstyring på både diesel- og benzinmotorer, og dermed også en elektronisk omdrejningsbegrænser, den kan så omgåes ved chiptuning men bliver det ikke nødvendigvis - men også en 2,5na har en omdrejnings/hastighedsbegrænser og det er måske helt unødvendigt ;-) men den er der.

Med venlig hilsen

Per
122850: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 15:08:39) (svar på 122849)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
En hastighedsbegrænser slår brændstoftilførelsen fra, når en given hastighed er nået. Det har ikke noget med omdrejningsbegrænsning at gøre.

Hastighedsbegrænsere findes både som del af motorstyringen, mens også som mekanisk på de biler, der ingen elektronisk motorstyring har.

Teoretisk set kan selv en 2,5 dna blive udstyret med en hastighedsbegrænser, men det er nu ikke nødvendig.

Omdrejningsbegrænsning forklarer sig selv: at afbøde skader på maskinen ved for høje omdrejninger. Man kan nemlig også køre høj hastighed med lave omdrejninger; det er blot et spørgsmål om gearingen!
122854: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 21:16:26) (svar på 122850)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.34.171)
Poul

Kan kan du ikke forklare mig forskellen på det der sker når to forskellige systemer slår brændstoftilførslen fra ved f.eks 4000 omdr/min.

I min verden sætter de begge farten ned, og det sidder også i din 2,5 NA
den er bare så svag i koderne at du kun kan få den til at slå fra hvis du giver fuld gas ved stilstand.

Hvis du nu får din omdrejningsbegrænser justeret til at slå fra ved 2000 omdr.min ja så kan du køre 80 km/t. en 300 TDI kan du godt stille 500 over spec. og få glæde af det, men det vil også øge risikoen for skade på motoren.

Jeg er godt klar over at din bus og lastbil kan tage fulde omdr. op gennem div gear til den når max km/t. det er den forskel der er på et elektronisk og mekanisk system.

Hvis en motor har hk nok er den mekaniske omdrejningsbegrænser i pumpen også en hastighedsbegrænser, og det vil typisk ske i 4. gear da det er der de fleste biler har deres tophastighed, hvis det altså ikke går ned af en lang bakke.

Med venlig hilsen

Per

122858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 21:50:43) (svar på 122854)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.215.3)
Jovist Per; VW- Type 1 og 2, var nogle af de som havde omdrejningsbegrænser i rotor; og før verden gik af lave og blev elektronisk og med modepåhit som 5 gear. "En VW har fire gear fordi fem er for meget og tre forlidt" Da VW ikke havde alverden i hestekræfter blev føreren i ofte i 3. gear med den følge motoren splittedes ad. Der var dog til at få rotor uden begrænser Da alle nye- nyere biler i dag er elektronisk styret er det jo en smal sag at lægge begrænser ind, både i topfart og motoromdrejninger. Hertil skal lastbiler jo være udrustet med en hastighedsbegrænser, alene for ikke at overskride den generelle fartgrænse for disse.
122859: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 22:05:21) (svar på 122854)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Så har jeg nok ikke udtrykt mig tilstrækkeligt klart:

En hastighedsbegrænser slår fra ved en given hastighed og dette er ikke ensbetydende med, at det maksimale omdrejningstal er nået.

Dvs, at en hastighedsbegrænset bil f. eks kan køre 100 km/h ved 2.000 og derefter slås brændstoftilførelsen fra.

Er motoren ubelastet ( trækker ikke bilen, kører i tomgang) kan der opnåes f.eks. 3000 rpm før brændstoftilførelsen slås fra.

Ved kørsel i lavere gear og under begrænsningshastigheden kan der køres med max 3.000 rpm, hvilket udnyttes ved bl.a. terrænkørsel.

Nyere motorer har det største drejningsmoment dog i det 'grønne område', hvor maskinen trækker bedst og opnår den bedste økonomi. Derfor er det ikke altid en fordel, at køre på 'fuld skrue' i terrænet, men det er jo et individuelt skøn.

Mens hastighedsbegrænseren er en trafiksikkerhedsmæssige foranstaltning, er omdrejningsbegrænsning tænkt som en skadesbegrænsning på motoren - eller ejerens økonomi!
122851: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 18:06:51) (svar på 122847)
Thomas Petersen #8715, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 62.198.146.58)
lyder da som en rigtig fed bil.
122852: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 18:22:03) (svar på 122851)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Hastighedsbegrænser

På Dafender med 2.4 l dieselmotor er der hastighedsbegrænser som betyder at bilen ikke kan komme over en fart på 138 km/t. Dette er indført fordi nogle af de dæk der fabriksmonteret kunne leveres til Defender ikke var godkendt til højere hastighed. Så hastighedsbegrænseren er en sikkerhedsforanstaltning !!

mvh
Ib 0219
122856: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (22-04-2012 21:24:09) (svar på 122852)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Jeg talte med en UK Land Rover ejer som holdt på at det var for at begrænse varmeudviklingen i driveline (diff, transfer, etc. etc.) der ellers ville kunne få et hedeslag.
122867: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 10:30:40) (svar på 122856)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Gad vide hvad årsagen så er til at LR har hævet hastighedsbegrænsningen på den nye 2,2L Defender? For det har de.

MVH Jakob E S
122877: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 12:18:44) (svar på 122867)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Jfr. Hammer kan det være dækfabrikanterne har udviklet dæk i den størrelse der kan klare højere hastigheder - måske. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
122878: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 12:34:27) (svar på 122877)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.234.200)
Aarrhh Kenneth; de sidste mange år har LR fra fabrikkens side været udrustet med Q mærkede dæk, altså dæk, der er godkendt til 160Km/t.
Engelskmandens forklaring- at der udvikles ukontrollabel varme i drivlinie ved høje hastigheder køber jeg heller ikke; TD4s gearkasseolie er vandkølet. Mon ikke snarere forklaringen til omdr/hastighedsbegrænseren er Land Roveren, ikke mindst 90" ikke ligefrem kan bryste sig med Alfa Romeo-sk vejbeliggenhed? At den ikke klarer "elgtesten?
122879: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 12:43:46) (svar på 122878)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Højst sandsynligt - det er jo lidt svært at indrømme, at man producerer en køretøj der kører forfærdeligt og risikofyldt ved høje hastigheder.

Vi må nok se i øjnene at tiden er løbet fra det traditionelle koncept med stive aksler og chassirammer.

Men den har Land Rover jo selv luret for længe siden med 100 konceptet.

Mvh
Kenneth Poulsen - der tilhører de gråskæggede GSP'ere* der kommer til at recitere: "nææee den gang i de gode gamle dage var der rigtige Land Rovere til" ;)



*Gammel sur prut.
122880: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 12:45:46) (svar på 122879)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Nu om dage kan selv Defender fås med ESP. Det hjælper nok lidt på stabiliteten.

Måske det er grunden?

MVH Jakob E S
122884: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 17:26:53) (svar på 122880)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Jakob

Nej - Defender kan ikke leveres med ESP eller DSC som det hed på en engelsk bil. I dag går man efter en fælles international betegnelse.

Dette skal ikke forveksles med Traction Control som følger med hvis Defenderen er udstyret med ABS-bremser.

De dæk der var årsag til hastighedsbegrænseren var Goodyear G90. Fakta og skal vi så ikke lade være med at gætte ud i det blå :-)

mvh
Ib 0219
122896: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (24-04-2012 10:11:52) (svar på 122884)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Ib.

Jeg gættede ikke på om ESP var en option - jeg troede rent faktisk at man kunne få ESP i Defender nu. At man ikke kan det, er jo blot skuffende. Men det er vel rigtigt at top hastighedens begrænsning er hævet på den ny 2,2 maskine i forhold til på 2,4 versionen?

Jeg synes det lyder sært at G90 dækkene skulle holde de civile Defendere fra at køre lidt stærkere. De dæk har jo hovedsageligt været brugt på militær biler og lignende, og jeg synes da ellers nok at Land Rover gennem tiden godt har kunnet finde ud af at differentiere mellem militære og civile modeller. Jeg siger ikke at det ikke er fakta, men jeg synes bare det er sært. På den anden side ville det ikke være første gang at Land Rover skulle have lavet en sær løsning:-)

MVH Jakob E S
122886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 18:48:35) (svar på 122879)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.223.140)
GSP- jovist, men det er jo så det eneste der kommer "bag" på os Kenneth!
At Land Roverne pre DC100 er smalle, har ikke mindst de engelske styrker
i eks. Irak og Afghanistan draget nytte af, da de kunne køre gennem de smalle gader dernede, mens amerikanerne, i deres 2M.+ "hummere" måtte nøjes med at se på, eller fortsætte til fods, med de farer dette indebar. Gad vide hvordan DC100 klarer sig stedet, hvor billedet er taget? (Pers place at wintertime) Eller til Landsarrangements-trial.
122888: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor-optimering - helt forvirret! (23-04-2012 18:57:53) (svar på 122886)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er jo bare spørgsmål om tilstrækkeligt kraft på spillet :-D

Mvh
Kenneth Poulsen