tilbage

Land Rover Forum  

Index
122853: Oliedryp fra diff. (22-04-2012 21:02:56)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.114)
Halløj

Så er den gal igen, nu drypper Def'en fra agterste diff. Olien lader til at komme fra samlingen mellem kardan og deff. Jeg gætter på det ikke er en usædvanlig tilstand. Spørgsmålet er hvad jeg skal have af reservedele, og hvor svært det er at udbedre?

Hvor meget må det dryppe før bilen er "grounded", eller kan jeg bare efterfylde med diff. olie efterhånden?

MVH
Thomas

Defender 90", TD5 fra 2000
Index
122855: sv: Oliedryp fra diff. (22-04-2012 21:21:20) (svar på 122853)
Jacob Lindquist #8540, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.153.193)
Kunne tyde på at du skal have en ny pakning. Det er måske fordi udluftningen er tilstoppet med skidt. Skru den af og blæs den igennem.
Index
122857: sv: sv: Oliedryp fra diff. (22-04-2012 21:39:23) (svar på 122855)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.154.37)
Det er nemt. Du får bestilt en spidshjul's pakning, løsner de 4 kadang bolte og tager rigtig rigtig godt fat i møtrikken og løsner så tager du flanchen af. Tjekker om pakning'en slutter tæt på flanchen. Tjekker den største diameter når det er kontrolleret så banker du den gamle pakning ud. Montere den nye og spænder med det moment bogen fortæller. Jeg husker det ikke i hovedet... Derefter montere du kadang'en og så du kørende.
Nogle gange kan det betale sig og bestille en ny flanche, koster ikke alverden.

Personligt har jeg det sådan at man skal holde sin bil vedlige, så det med og køre og efterfylde hele tiden syns jeg er sjusk. Og når problemet ikke er værre så få det ordnet så kan det køre mange kilometer igen.
Held og lykke
Index
122861: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (22-04-2012 23:05:26) (svar på 122857)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Hej

Dejligt når svar udløser flrer spørgsmål ;o)

Rasmus: Helt enig i din vedligeholdsbetragtning, bare et spørgsmål om hvorvidt jeg kan køre mens jeg venter på reservedele.

Jeg kan ikke helt få din beskrivelse til at passe med figuren. Hvad er det for en pakning jeg skal have?

Jacob: Den der udluftning, hvor finder jeg den?

Mvh
Thomas
Index
122862: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (22-04-2012 23:14:40) (svar på 122861)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Udluftningen sidder på toppen af akslen, kan skrues af med en gaffelnøgle!

Mens du alligevel roder rundt, så kontroller positionerne 8 - 11, evt. udskift dem, da disse ved slid også kan være årsag til, at pakningen pga. friktion bliver utæt!
Index
122863: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 08:33:03) (svar på 122862)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Paul: Skal jeg forstå det sådan at det er stumperne med numrene 9, 10, 11, 12 fra diagrammet (billedet), der skal kontrolleres/skiftes for at udbedre utætheden?

Synes ikke der er nogen dele på diagrammet jeg kan oversætte til pakning (seal). Hvor sidder pakningen henne?

Mvh
Thomas

Index
122864: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 09:44:11) (svar på 122863)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Det er nummer 12 der formentlig er utæt.

Bemærk der er flere udførelser.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
122865: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 09:47:03) (svar på 122864)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
I øvrigt vil den originale reparationsmanual fra klubbutikken hjælpe dig helt enormt.
Og reservedelskatalog så du ved hvad stumperne hedder og hvor de skal sidde i forhold til hinanden.

Umiddelbart en pæn udskrivning, men det er kun 2 timer på et værksted der skal spares, så er pengene hjemme igen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
122866: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 10:12:16) (svar på 122863)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Hvis lejet ( position 9 ) er slidt, vil en udskiftning af nr. 12 kun give kortvarig effekt. Derfor bør du kontrollere, i hvilken tilstand lejet er. Er det slidt er det bare med at bytte til nyt!

På tegningen er nr. 12 opført som seal - se tekstboksen til højre...
Index
122868: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 10:37:51) (svar på 122866)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Paul: Du har ret, det havde jeg lige overset. Tak for input til alle

Mvh
Thomas
Index
122870: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 11:00:11) (svar på 122866)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Hej

Hvis lejet er slidt er lejepannen det også, man kan kan kun skifte selve lejet da man ikke kan banke lejepannen ud uden at skille diffen ad. Det er så lidt en cowboy Rep.

Mvh
Mads
Index
122872: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 11:07:53) (svar på 122870)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Mads: Er dit budskab så, at hvis lejet er slidt, så er det i gang med en adskillelse af diff. (i så fald bliver det ikke en DIY rep), Hvis ikke lejet er slidt, så er det bare en pakning?

Hvordan konstaterer jeg at lejet er slidt?

Jeg kan ellers godt lide cowboy rep's ;o)

Mvh
Thomas
Index
122873: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 11:15:55) (svar på 122872)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.104)
Hej Cowboy ;-)

Start med at vrikke op og ned i kardan med begge hænder hvis der er slør op og ned er lejet slidt. Bag lejet sidder der nogle shims man kan eventuelt pille en ud og se om det bliver bedre uden at det går for stramt. Man kan også høre det hvis bilen rumler fra bagtøjet når man kører. Inden du nu får koldsved så tror jeg din fine TD5 nok bare skal have en ny pakdåse start med at kontrollere akseludluftning (Skru banjobolt af og pust) og så kører du igen. Men som der bliver sagt købt nu en Rep. Håndbog så bliver livet lidt lettere.

Vi ses

Mvh
Mads
Index
122874: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliedryp fra diff. (23-04-2012 11:22:26) (svar på 122873)
Thomas Pedersen #8655, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.21.228)
Tak for svar og kommentar Mads ;o) Jeg HAR en original manual (og en Haynes), synes ikke altid det er nok ift. mit DIY niveau. Jeg starter fra en ende af, med manualen ved min side..............

MVh
Thomas