tilbage

Land Rover Forum  

Index
122991: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 15:05:05)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Hvis jeg nu sætter større tromler på min serievogn og gerne vil montere bremseforstærker også i samme omgang...

Så har jeg et lille spørgsmål da jeg gerne vil holde udgifterne nede. Det er jo nemt at finde en brugt nyere hovedcylinder + forstærker hos en hugger fra en bil der er billig i reservedele. Det kunne være sådan noget som Ford, Opel eller VW. Men man kan vel ikke bare bruge hvad som helst i forhold til hovedcylinderen?
Her tænker jeg på dens slagvolumen og hydraulisk tryk...
Eller er det så ens på forskellige biler at forskellen er minimal?

Hilsen
Jens
Index
122993: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 15:19:04) (svar på 122991)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvad med at søge de originale seriedele her, under købes på Roverbørsen, de er dimensioneret til til bilen, de passer på bilen og så er det ikke noget fusk. (selv det kan bremse godt nok) ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
122998: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 16:06:44) (svar på 122991)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
Hvad med at montere 109" bremser??
Hvad er det for en seriebil og hvor gammel er den?
Det der med hovedcylindre fra andre biler lyder i mine ører som en extremt dårlig ide!
Ingen problemer med at få en seriebil til at blokere på tør asfalt med alm. serie bremse dele.
En ny hovedcylinder koster næsten gratis hvis man køber shitpart. En brugt original kan du vel nærmest få smidt i nakken?? Evt. med forstærker. Du kan jo så hone den og sætte nye pakninger i.
Bare på en alm 88" og en 88" med 109" bremser (efter 1981) er der forskellige hovedcylindre, så det er ikke helt ligemeget hvad det er for en cylinder der monteres. Den skal jo passe til hjulcylindrene!
Index
123001: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 16:59:47) (svar på 122998)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det kan du godt glemme alt om… hvis bilen skal kunne godkendes ifm. syn - det falder ind under begrebet "konstruktive ændringer"

Vejledning om syn af køretøjer/ Bremsesystemer - 5.01.001 - Generelle bestemmelser

>>>Montering af uoriginale bremseskiver (og eventuelt tilhørende calipre) og -trom- ler med friktionsfladedimensioner og slidmål, der afviger fra køretøjsfabrikan- tens angivelser, anses for at være syns- og registreringspligtige konstruktive ændringer, der forudsætter dokumentation fra køretøjsfabrikanten eller et aner- kendt prøvningslaboratorium. Det skal dokumenteres, at EF-direktivet/ECE-re- gulativet om bremser for den aktuelle køretøjskategori er opfyldt, når bremserne er monteret på den konkrete køretøjstype og -model.<<<

Du kan muligvis få godkendt (forstærket) org. Land Rover Serie bremsedele( eks. stage one/one ton) , hvis du kan dokumentere bremseeffekten samt styrken af delene plus monteringen af delene.

Tror næppe farbrikanten eller dennes repræsentant gider at deltage… de vil nok heller sælge dig en nye bil med bedre bremser…!

Mig bekendt findes der ikke pt. nogle godkendte forstærket bremse-kit til serie-røver. Der er vist blevet forsøgt flere gange , men det med en dokumenteret godkendelsen er ikke bare sådan lige en formsag...
Index
123007: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 18:39:03) (svar på 123001)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Der er tale om en 88" SIII fra 82, som jeg har fået en brugt foraksel til. Bremserne skal skiftes og jeg kan se at de er mindre end dem der sidder på den nu.
Bilen som den er har ikke bremseforstærker, men jeg mente også at det burde være standart på den årgang. Så der er sådan set ikke så meget tale om at sætte større bremser på, men mere at sætte nogen på der svare til årgangen.
Dem som der sidder der (samme størrelse for og bag) har aldrig kunnet blokere på asfalt, men er prøvet og godkendt sådan i synshal. Det var derfor at jeg havde indtrykket af at de ikke er ret gode...

Men lad mig spørge på en anden måde. Hvis jeg sætter en original 88" hovedcylinder m/bremseforstærker i plus de tromler der høre til de sene årgange, vil den så kunne bremse "normalt", som andre moderne biler - uden at man skal vedligeholde muskelmassen i benet i fitness center hvis man holder pause fra bilen?

Sådan som jeg læser synsreglerne må man nemlig gerne opgradere en ældre årgang i en model til en nyeres kraftigere bremser, hvis man kan godtgøre via vægt og ydelse, at bremserne på den nyere bil er bedre (egnede).


Hilsen
Jens
Index
123012: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 18:58:36) (svar på 123007)
peder kjer jessen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.214.202)
hej jens

på min lw fra 81 er der 109 bremser foran og 88 bag, der er bremseforstærker på, ved at det er forsvaret der har fået dem monteret og godkendt da, lw ikke bremsede godt nok. når en ofenlig virksom hed som forsvaret har kunne momterer dem, så ligger der nok noget på skrift et eller andet sted at det er en ok opgraderning? ved ikke hvor du skal søge, med regner med at forsvaret ikke bare laver noget uden at det er iorden.
min lw bremser ok og kan godt få den til at blokere på tør vej, dog med en del ben krafter i brug.
mojn mojn peder
Index
123016: sv: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 20:00:53) (svar på 123012)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår et du skriver, men der er som sådan også underordnet… for det er forholdsvis simpelt

Bilens bremsesystem skal svare til det som er beskrevet på typegodkendelsen…. alt andet anses som konstruktiv ændring og skal dokumenteres som værende forsvarligt til det specifkke køretøj

Formuleringen i *Detailforskrifter for Køretøjer* var for et par år siden lidt anderledes, der kunne man opgraderer sine bremsesystem, hvis der på samme typegodkendelse fandtes en model men mere effektive bremser (ofte en model med større motor el. trækevne) forudsat man benyttet sammen org. bremsdele.

Den formulering er nu revideret til den nuværende tekst, hvor det skal være i overenstemmelse med typegodkendelsen data…! eller dokumenteret fra anden side samt påskrevet registreringsattest som godkendt konstruktiv ændring for pågældende køretøj…

Ingen fabrikanet af køretøjer producerer deres egne komponenter til bremsesystemer, det for de alle sammen leveret af underleverandører som godt kan leverer sammen komponent til flere forskellige bilproducenter, derved kan godt være heldig og finde samme org. bremsekomponent på er andet bilmærke, men som udgangspunkt skal delene naturligvis være 100 % identiske - der bare ikke særlige mange som passer dele med serie-røver ;-)
Index
123018: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (27-04-2012 22:26:28) (svar på 123016)
Nikolaj Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.192.182)
Det er vist meget brugt at montere en ekstern vaccum pumpe på systemet.
Jeg havde en 88" med ekstern vaccum pumpe, tromler og bakker fra en 109"
Den bremset næsten som en morderne bil, og var blevet synet mange gange med det uden problemer.

Her i dag en 109" som standart og der skal da lægges krafter i.

Vh. Nikolaj
Undskyld jeg ikke er medlem..
Index
123084: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (30-04-2012 21:37:36) (svar på 123018)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.227.209)
Er 88"eren fra 82 burde der være og eller berettiget forbremser som 109"
eller kan frit genmonteres. Servoforstærker ligeså. Der ligger masser af servostærkere m. pedalophæng rundt omkring i rodebutikkerne, det er bare at efterlyse på roverbørsen; hovedcylidr. er det en god ide at nymontere.
Bremse som en moderne bil eller som en Land Rover? nu må du bestemme dig!
Mvh. 2749, der er røve træt af ikke mindst ikkemedlemmer spiller læremester og moraliserer "Det må du ikke" "Når jeg skal, skal du også" "Når jeg ikke må, må du heller ikke" Kan ikke være rimeligt, man melder sig ud af DLRK og så sætter sig til tastaturet og ivrigt kommenterer hist og hint.
Index
123090: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (01-05-2012 06:57:48) (svar på 123084)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Takker for svaret.

Jeg har været ved at grave lidt i det og jeg tror at der er tale om lidt bytten frem og tilbage med serie 2 og serie 3 dele. Det blev lidt forvirrende.

Hvis jeg vil eftermontere en vakuum-pumpe, findes der så noget der ikke koster en bondegård, der kan bruges?
Det er jo ret velkendt at man ellers kan få problemer med at holde vakuum fra manifolden alene. Og skal er i så fald indskydes et reservoir også?

Hilsen
Jens
Index
123101: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: opgradering af tromlebremser. (01-05-2012 12:12:30) (svar på 123090)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.128.227)
Ikke sådan bare lige at opgradere med vacuumpumpe; den som sad på tidlige
2 1/4 110" diesel er few-and-far-between. En vacuumpumpe fra eks. Peugeut diesel fra 80erne, hertil dobbelt remskive på vandpumpe.
Med vacuumpumpe er det overflødigt med vacuumresevoir, da der er konstant undertryk.