tilbage

Land Rover Forum  

123019: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (27-04-2012 22:34:27)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Hej jeg har netop meldt mig ind i klubben for 2. gang.... idet jeg netop har fået synet mit vinterrojekt, renovering af en Defender 110" TD300 fra 1995.

Projektet var lidt mere omfangsrigt end først forventet, men jeg er da næsten nået i mål (mangler lige himmel m.m. i førekabinen.

Efter 700 lykkelige km. med den fantastiske slider skete det, som jeg havde forventet, "Havari" knas og manglende træk... "Sådan noget kommer aldrig belejligt"!!!

Under bakning med en trailer i 2WD-L, lød der pludselig et ordentligt klonk og en masse knas. Jeg trådte koblingen ned og larmen forsvandt, forsøgte forsigtigt at koble til igen, men det var det samme. Forsøgte så at sætte den i 2WD-H-gear men med samme resultat....

Forsøgte så at sætte den i 4WD-L og den begyndte at køre uden larm, dog trak den kun på forhjulene. Det samme skete i 4WD-H.

Nogle bud på hvad der er galt?

Jeg har min egen forestilling om, at det er i bagtøjet den er gal, men hvad siger i? og hvad skal jeg gøre for at få den på fode igen... Jeg er meget modtagelig for hjælp og vejledning, idet jeg lidt hovedkuls har kastet mig ud i renovering af denne bil.

Kom egentlig i tvivl om hvorvidt en defender TD300 fra 1995 under normal kørsel trækker på baghjulene eller forhjulene? (jeg forventer baghjulene).

På forhånd tak.
123020: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (27-04-2012 23:31:15) (svar på 123019)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Daniel

"Kom egentlig i tvivl om hvorvidt en defender TD300 fra 1995 under normal kørsel trækker på baghjulene eller forhjulene? (jeg forventer baghjulene)."

Den har permanent 4-hjulstræk, så der trækkes og skubbes både for og bag!
God søndag

Morten

123021: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (27-04-2012 23:35:27) (svar på 123019)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.108)
2WD??? Det tror jeg ikke!!
Det du mener er måske center diff til og fra??
Måske en knækket stikaksel??
Men læs lige brugsmanualen til bilen inden du roder mere med den gearstang!! Låst venterspær på tør vej er en rigtig dårlig ide!
123022: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (27-04-2012 23:47:16) (svar på 123019)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Øhhh... der må være noget du har misforstået - En DEF/110/300Tdi har permanent 4WD eller 4x4…! Transferboxén kan sætte i høj/lav med eller uden spær på center-diff. Måske ikke helt usmart lige at studerer handbook engang mere. Fejlen kunne måske blot være at transferboxén ikke var helt indgreb, er du sikker på at der kun er driv på forhjulene nu...
123023: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 09:51:55) (svar på 123022)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.227)
Jeg vil lige sige, at jeg til trods for min
Uvidenhed omkring det permanente 4wd ikke på noget tidspunkt har haft brug for at benytte spæret. Hvorfor jeg med sikkerhed kan sige, at jeg ikke har kørt med spæret slået til på vej.

Det skal dog lige siger at kareten har kørt 303000 km. Så noget slid må forventes. Spørgsmålet er bare hvad der er gået i stykker, idet jeg finder det mærkeligt at den godt kan køre uden larm, mår spæret er slået til.
123024: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 09:55:22) (svar på 123023)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.227)
Ja den trækker umiddelbart kun på forhjulene, og kun når spæret er slået til i alm H og L kommer der bare en høj knasede lyd og skidtet kører ikke.
123026: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 10:46:28) (svar på 123024)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det peger umiddelbart i retning af center-spær - start evt. med at kontrollere din skifte mekanisme på boxén

http://www.youtube.com/watch?v=TH4r71evEfo

derefter skal du have fat i selve spæret i boxén. Det kan naturligvis være så meget andet, prøv evt. først at få en som har godt kendskab til LT230, til at gennemgå hele...
123032: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 15:41:18) (svar på 123024)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.176.16.61)
Hej
Kom forbi hellerup hvis du bor i nærheden eller ring 22624286
Vh
Christian Holten
123027: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 10:49:39) (svar på 123019)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Lyder som en knækket stikaksel! Du skal ikke køre mere i den før du har fundet fejlen.
Ud med stikakslerne i bagenden. Start med den venstre (lange)
Er den ikke knækket eller moslet i strålerne på drivflancen så ud med den højre (korte).
Er en af dem knækket skal stumpen ud og en ny stikaksel monteres. Muligvis skal hele diff klumpen ud. Måske kan du ringe til et klubmedlem nær dig, som måske har prøvet det før og som vil hjælpe??
123028: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 11:06:40) (svar på 123027)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Når jeg læser det hele en gang til i rigtig rækkefølge, er jeg også mere stemt for Ole P. fejldiagnosering - ud med stikakslerne bagpå - er de er ok... så tilbage til LT230 centerspæret
123035: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 19:50:27) (svar på 123028)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Med over 300.000 km på klokken kan du være snydeheldig, at det er en drivflange der sidder yderst på navet, den der sidder med 6 bolte og centercappen sidder på.
Du skal alligevel begynde der. ;)

Ellers er det nok en stikaksel, som flere foreslår.

Mvh
Kenneth Poulsen
123038: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (28-04-2012 20:54:11) (svar på 123035)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Tak for de mange svar. Jeg tager fat på problemet i morgen.

Tak for tilbudet om hjælp, men jeg bor desværre i Vestjylland. Men skulle der være et medlem i nærheden af Skjern som har meget forstand på ovenstående, ville det da være rart.
123044: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 10:02:50) (svar på 123038)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Der var en som skrev, at jeg ikke måtte køre mere i bilen, mit problem er blot, at den holder midt på en jydsk sandet markvej (umulig sted at arbejde). Jeg har 25 km. til det værksted hvor jeg satte dyret i stand, her er der lift og alt det værktøj man kunne ønske sig... mit spørgsmål er nu...


Må/kan jeg køre de 25 km. med spæret låst til mit værksted, eller skal jeg lægge mig i sandet og se hvad problemet er?

Kan jeg evt. ødelægge mere ved at køre den til værkstedet?

Hvad er tidsforbruget ca. for at skifte stikaksler mm. hvis det er første gang?


Uanset hvad, så vender jeg lige tilbage med de ting som jeg finder når jeg stikakslerne ud. og så kommer jeg nok med spørgsmålet skal jeg Skifte/bestille andet med når jeg alligevel er igang.

Og igen igen det er super med alle de mange svar.
123045: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 10:08:43) (svar på 123044)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Smid den på en autotrailer eller bed en af de mange bjærgningstjenester i Danmark om at flytte den hjem for dig.
Du kan selvfølgelig også barekøre, men det kan hurtigt blive den dyre løsning.

Jimmi
123046: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 10:09:09) (svar på 123044)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Also, hvis der er et problem med drivlinien så risikerer du at gøre det meget værre ved at køre med det! Jeg ville hive stikakslerne ud på stedet for at se om det kan afhjælpes bare ved det, eller ringe til Falck/Dansk Auto Hjælp og få bilen transporteret.
Det er din bil og dine penge!
Tidsforbrug på stikaksel er alt imellem ½ time og flere dage alt efter problemets omfang og ventetid på nye dele.
Jeg synes ikke at du skal køre i den!
123060: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 21:07:12) (svar på 123046)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Hej igen

I formiddags hev jeg så stikakslerne ud, det var jo ikke så slemt ca. 10 minutters arbejde.... Så min store frygt for det lille projekt var ubegrundet.

PROBLEMET!!! Jeg tror at jeg har fundet problemet. Bagerst støvdæksel i V-side ved den lange stikaksel manglede, og har gjordt dette længe før jeg overtog bilen, jeg var bare ikke helt bekendt med hvad dette kan medføre af skader på stikakslens yderste stråler...

Yderste stråler på stikakslen og strålerne på drivflangen var så slidte, at jeg kunne dreje dem rundt med fingrene.

Den korte stikaksel så ud som ny... :-)

Så nu skal jeg bare have fundet ud af hvor jeg kan finde en lang stikaksel og drivflange til et bagtøj på en 110" TD300 fra 1995. Nogle som har en god brugt (i god kvalitet) liggende?

Venlig hilsen
Og mange tak for hjælpen til jer alle.
Daniel
123050: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 13:01:11) (svar på 123044)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Hvis du har kasko på den, har du også transorthjælp via dit forsikringsselskab....

Du er lidt for meget uden for mit pastorat, at det ville give mening med undsætning...
123051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 13:10:13) (svar på 123050)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.192.168)
Til PauSe

Sludder

Det med kasko og transportdækning gælder KUN udland. Nu er vest jylland ikke udland.

Det er noget mange har gennem deres forsikring - men er frivilligt.

Hans Martien
123052: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 13:45:49) (svar på 123051)
John Sejr (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.55.222)
Jeg er næsten sikker på du skal se lidt på kron og spidshjul i bagtøjet. har set den kan ødelægge tænder på kronhjul veg bakning, især hvis den skal trække hårdt i bakgear.
123055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 14:09:52) (svar på 123051)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Altså min GF forsikring dækker transportassistance i Danmark (DAH) og det samme gør TRYG også iflg. den policemappe, vi har liggende. Det er ikke noget, vi har valgt, det er med i pakken og jeg kan da se, at forsikringsselskaberne konkurrer med det i deres kundetilbud.

Det er også derfor, vi har opsagt vort selvstændige abonnement hos Falck, siden det samme dækkes via bilforsikringen....

Så det kunne være, at Daniel har en lignende aftale, som han blot ikke er bevidst om....
123062: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (29-04-2012 21:16:23) (svar på 123055)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Daniel H (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.24.77.4)
Hej igen

I formiddags hev jeg så stikakslerne ud, det var jo ikke så slemt ca. 10 minutters arbejde.... Så min store frygt for det lille projekt var ubegrundet.

PROBLEMET!!! Jeg tror at jeg har fundet problemet. Bagerst støvdæksel i V-side ved den lange stikaksel manglede, og har gjordt dette længe før jeg overtog bilen, jeg var bare ikke helt bekendt med hvad dette kan medføre af skader på stikakslens yderste stråler...

Yderste stråler på stikakslen og strålerne på drivflangen var så slidte, at jeg kunne dreje dem rundt med fingrene.

Den korte stikaksel så ud som ny... :-)

Så nu skal jeg bare have fundet ud af hvor jeg kan finde en lang stikaksel og drivflange til et bagtøj på en 110" TD300 fra 1995. Nogle som har en god brugt (i god kvalitet) liggende?

Venlig hilsen
Og mange tak for hjælpen til jer alle.
Daniel
123069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (30-04-2012 06:39:20) (svar på 123062)
Christian Østerbye (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.236.7)
Hej Daniel

Hvis det kun er strålerne mellem drivflange og stikaksel der er gået, ville jeg hive stikakslerne ud i begge sider bagpå, få dækket manglende dustcap ordentligt af så der ikke kommer sand ind i akslen, sætte den i centerspær og kører videre.

Man kan sagtens køre med 2-hjulstræk, men du bør nok ikke belaste bilen for meget inden du for lavet den om til en 4-hjulstrækker.

Jeg ville købe ny stikaksel og drivflange hvis jeg var dig! Jeg kører selv med Paddocks de billigste, og de holder ganske fint til mit brug, hvor bilen bliver belastet rimelig meget.

Christian Østerbye
123071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Nyt medlem, larm og knas. HJÆLP!!! (30-04-2012 10:00:04) (svar på 123062)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Ring til Meldgaard i Herning og få en snak med Jonas. Han burde have delene og gode råd liggende på hylden... 97 12 50 11.

Meldgaard støtter klubben....