tilbage

Land Rover Forum  

122897: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 17:58:06)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.209.231.49)
Halløj,

Er der nogle af jer, der har skiftet standard intercooleren ud på en 300 Tdi med en større og i givet fald, hvad er jeres erfaringer?

Jeg er på udkig efter forbedret brændstoføkonomi eller flere HK - gerne en kombi. Jeg er med på, at der kan gøres meget andet, men jeg efterlyser faktiske og jordnære erfaringer baseret på baggrund af en reel udskiftning af standard intercooleren med en større.

Mvh

Jesper
122902: sv: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 20:21:37) (svar på 122897)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.72)
Hej Jesper,

På min gamle 300 tdi, blev min intercooler udskiftet med en større intercooler i forbindelse med en skade. Jeg fik et minimalt effekt overskud ud af det, men det var først da pumpen blev justeret samtidigt med turboen, at det spillede sammen. Jeg har aldrig kunne registrere brændstof mæssig forbedring ved intercooleren blev større. Og da det hele blev justeret, brugte jeg alle hestene, så det gav ikke nogen bedre økonomi. Teoretisk, hvis du skifter den, og pumpen trimmes osv, og du ikke kører stærkere end før osv, så kan du spare på det.. In real life I doubt it.

Mvh


Stephan
122905: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 21:19:18) (svar på 122902)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.175.246)
Hej
Jeg har lige monteret en full size intercooler på min td5'er. Jeg købte ikke en der passede. Men en billig, som jeg kan udskifte hvis der blir kørt grene osv i. Den er 80mm dyb, 600 bred, og 450 høj.
Jeg kan heller ikke mærke effekt ved og få den. Men da min blev rullet fortalte min motorstyring at jeg havde et utrolig lavt udstødning's temperatur. Hvilken jo er en fordel... Min intercooler er købt ved turbo motor.

Mvh Rasmus's
122906: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 21:37:36) (svar på 122905)
Philip Dam Hansen #8652, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.194.33)
Hej Jesper.

Min gamle 300 tdi. havde fullsize intercooler og top trimmet med højere ladetryk, den nåede aldrig at blive målt, men havde angiveligt omkring de 160 hk, måske lidt mere. Den kørte rigtig godt, med en masse overskud. Brændstof økonomien var. 10-10,5 km/l med/uden trailer(op til 1500 kg hestetrailer). Med kørsel med meget tung trailer ca. 9 km/l

Min kærestes 200 tdi har ligeledes fullsize intercooler, den kører også rigtig godt.

Begge biler er alle lydpotterne fjernet, så der er frit løb hele vejen igennem.

Har intercooleren fra min gamle 300 tdi til salg hvis det er. Den har umildbart et enkelt hul der skal tigsvejses --> trykprøves, så skulle den være så godt som ny. (under 1 år gammel, skaden stammer fra ulykken)

Venlig hilsen Philip
122907: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 22:07:29) (svar på 122906)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.175.246)
Hej Philip
Synd du ikke har haft den målt, kunne være lidt sjovt og se hvad den egentlig havde... Min td5'er har fået 170 hk på hjulene, med en ny variabel turbo fra england... Den har pludselig overskud til og køre pænt og trække sig selv. Syns jeg den havde problemer med og trække uden og give meget gas, specielt med 37" bogger. Nu har jeg heller ikke problemer med den går ud... Scantune i galten har rullefelt til 4x4 biler, og er meget professionel...

Mvh Rasmus's
122911: sv: Større intercooler 300 Tdi (24-04-2012 23:23:14) (svar på 122897)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.33.251)
Jeg påtænker samme trick. Har kigget på en intercooler fra Allisport der bruger samme beslag som den originale.
Dog er den lidt dybere. Så ikke noget fancy ind foran køleren.
Men det lader til at man først får optimal virkning hvis brændstofpumpen justeres tilsvarende. De ( Allisport ) skriver godt nok i deres manual hvordan man gør dette, men det tror jeg jeg overlade til et værksted eller en der er mere kyndig end
jeg er.
Hvilken løsning har du set på?

Med venlig hilsen Anders. 110" 300 tdi.
122925: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 17:48:32) (svar på 122911)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.136.146)
Hej Anders,

Jeg har tidligere haft kig på en store version, som sælges via Devon 4x4. Jeg har selv fiflet lidt med at justere brændstofpumpen og det har givet en mærkbar kvikkere bil. Nu kunne jeg så godt tænke mig at sætte en større intercooler på, og dermed få mulighed for lidt flere HK uden at der kommer røgudvikling når den får lidt gas;-).

Vejledningen til fifleriet med brændstofpumpen fandt jeg her på forum og via et link på YouTube. Det var sådan set lige til at gå til.

Måske vi skulle slå pjalterne samme og bestille to stk på samme tid og installere dem sammen. Ofte er to sæt øjne og hænder bedre end kun et.

Mvh

Jesper
122928: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 18:29:28) (svar på 122925)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Tag lige økonomien med i jeres planer: skal intercooleren udskiftes alligevel, kan man godt vælge en større model.

Men ellers kan det tage sin tid, før udgiften er tjent hjem igen.

Iflg. fabrikken kører en defender ca. 9 km/l eller bruger 11 l/100 km.

En større intercooler giver max. 5 % brændstofbesparelse ved uændret kørselsmønster.

Ved 10.000 km/ år giver det ca. 55 l i mindre forbrug eller 660 DKK mindre i udgifter.

Fornøjelseseffekten er dog højere....
122929: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 18:56:56) (svar på 122928)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Der hvor Rasmus har købt sin har de dem i mange str. Og til yderst fornuftige priser, det er jo ikke raket videnskab at montere den, så prøv at kigge på nedenstående inden i handler.

www.turbomotor.dk

Mvh.
Jacob
122931: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 19:31:37) (svar på 122929)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.136.146)
Hej Jacob,

Ja, de priser på turbomotor ser ganske fornuftige ud. Udfordringen er imidlertid, at en 300 TDI har både indgang og udgang til intercooleren i førersiden. På Turbomotor ser det ud som om, at indgang og udgang er i hver sin side uanset hvilken model der vælges. Det vil jo medvirke til en lidt sjov rørføring tværs gennem motorrummet, og når Intercooleren så samtidigt sidder foran køleren, så er det lidt svært at forestille sig montagen udført i praksis.

På Td5 motoren synes det dog væsentligt mere overskueligt og jeg ville absolut overveje Turbomotor, hvis jeg havde en Td5'er.

Det kunne dog være cool med et par montagebilleder af et produkterne fra Turbomotor.

Mvh

Jesper
122932: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 20:11:54) (svar på 122931)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Jesper: alternativt kunne du prøve at skrive til dem og høre på en special løsning, det kunne jo være at de kunne lave en på mål til dig.

Tror da godt at vi kan lokke et billed ud af Rasmus s. ???

Mvh.
Jacob
122930: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 19:13:32) (svar på 122928)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.136.146)
Hej Poul,

Nu skal du ikke være lyseslukker med al det fakta;-)

Jeg kører 10,0 km/l uanset om det er på langtur eller bare prutten rundt i byen. Det er jo sådan set meget godt, men det er alligevel fristende at gå efter yderligere. På Alisport anfører de 10-12% længere på literen og det samme ses på flere udenlandske hjemmesider.

Men du har ret. 10% længere pr. liter giver ca. 50 kr i besparelse hver gang der tankes eller et eller andet sted mellem 50 og 80 tankninger førend intercooleren er tjent hjem - afhængigt af hvilken model, der vælges.

Så tålmodighed skal man nok væbne sig med, hvis motivationen kun er ren brændstofbesparelse. Til gengæld, som du også hentyder til, så kan man jo lige så godt have det sjovt mens man venter.

Mvh

Jesper
122942: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (26-04-2012 11:31:59) (svar på 122928)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.54.0.82)
Tak, Paul.

Mange bække små... Jeg kører ca 35.000 om året og du har lige givet mig et argument i "kampen" med Konen. Sådan en intercooler er jo tjent hjem på 1½år :-) Men tror du har helt ret i at fornøjelsen er nok væsentligt størrer en besparelsen.

Som et lille krydderi til debatten - er der nogen der har overvejet/prøvet en chargecooler istedet, altså en luft-til-vand ladeluftskøler? Jeg er lidt fristet af at prøve.

Rover hilsner
Rasmus
#6666
122937: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (25-04-2012 23:31:46) (svar på 122925)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.255.16)
Der er også en mulighed her. Det virker til at være lidt billigere end allisport og så får man et monteringskit og slanger med i købet.

http://www.allardturbosport.co.uk/index.php?page=LandRover200-300-Tdi-Intercooler-Kit

Jeg kunne godt være med på et samkøb.
122962: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (26-04-2012 23:01:50) (svar på 122937)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.62)
Hej Rune,

Umiddelbart ja, men nederst på siden står der, at der kommer 20% VAT oveni.

Den jeg har kig på kommer fra Alisport:
http://www.ebay.co.uk/itm/AlliSport-Land-Rover-Defender-300-Tdi-Intercooler-Kit-/250882685863?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a69c5fba7#ht_2396wt_921

Lad os tage den videre koordinering på mail for ikke at forstyrre forum yderligere med toparts koordination.

Mvh

Jesper
122963: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (26-04-2012 23:10:00) (svar på 122962)
Rune Jakobsen #7834, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.209.255.138)
info@runehauge.dk
123042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (29-04-2012 09:15:52) (svar på 122963)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
Hej

På mit projekt "RRDDLW" bliver der monteret en chargecooler i forbindelse med 200 TDI.

Bilen bygges med det primære mål at køre terrænkørsel og mener jeg at chargecooleren har en klar fordel, da den også køler ved stilstand, altså uden fartvind.

Håber påat have en bil ude at køre i løbet af efteråret og så skal jeg nok melde tilbage.

Morten
123043: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (29-04-2012 09:58:35) (svar på 123042)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jep… og det næste evolutiontrin er måske en dry ice chargecooler… :-O

**Some customers have reported inlet charge temps of upto -70 degrees C** … (upto…?)

***Be warned, make sure your gearbox and drive train can handle it..***

http://www.chargecooler.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=73&products_id=213

enjoy
123081: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (30-04-2012 21:25:26) (svar på 123042)
Rasmus Glerup Gregersen #6666, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.148.110)
Hejsa,

Det lyder spændende! Når vi nu er ved nørderiet ser jeg flere fordele ved chargecooleren ifm. terrænkørsel frem for større interccoler.
*Du får ikke samme tryktab som igennem større intercooler
*Du er friere stillet mht til placering af køler(e) - på inderskærm, på ladet, oven på blokken - og kan monteres m blæser.
*Du undgår "mudderfælde" imellem køler og intercooler

Eneste minus, som jeg ser det er, at du får en ekstra elektrisk pumpe der kan fejle.

Jeg glæder mig meget til at se nogle billeder og få lidt fif. Det er også i kombination med en 200tdi jeg jeg vil bruge chargecooler. Projektnavnet er bare "Pelle Haleløs"...

God arbejdslyst

Rasmus
#6666
123083: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Større intercooler 300 Tdi (30-04-2012 21:32:52) (svar på 123081)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.97.233.54)
Hej

Har skrevet med en Englænder for lidt tid siden, som lige havde monteret Ali-sports Chargecooler.
Han havde lavet nogle prøvemålinger, hvor der var en forskel på 60 grader på hver side af chargecooleren.

Som en lille biting kan nævnes at britterne i en periode har kørt helt uden Inter/chargecooler - dette giver mindre turbolag og da de kun kører i terræn med deres biler har de ikke det samme behov for køling ved høj hasighed eller over længere tid, som vi har.

Morten