tilbage

Land Rover Forum  

Index
123475: Nogle der har erfaringer med disse lygter (17-05-2012 19:09:20)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 92.246.31.4)
Hej
Nogen der har erfaring med denne lygtebom og lygterne: http://www.paddockspares.com/pm767-defender-and-series-light-bar-with-rectangular-lights.html.

Jeg er specielt interesseret i at hører om:
1. Er lygterne noget værd, giver de et ordentlig lys, hvor kraftige er de?
2. Rammer lyset forruden og/eller motorhjelmen?
3. Kan lygterne monteres på undersiden af bommen, jeg syntes at de sidder lidt udsat ovenpå bommen?
4. Hvordan er bommen fastgjort til bilen?

Håber nogen har nogle erfaringer de vil ud med.

/Morten
Index
123477: sv: Nogle der har erfaringer med disse lygter (17-05-2012 19:47:13) (svar på 123475)
Alex Højberg Nielsen #5845, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.157.104.104)
Hej Morten Jeg har en hjemmelavet lygtebom der er galvaniseret, kan evt. sende et billede til dig på lørdag og hvilke lygter jeg har, hvis det var noget.
Index
123478: sv: Nogle der har erfaringer med disse lygter (17-05-2012 20:29:45) (svar på 123475)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.161.115.10)
Hej Morten,

Jeg har sådan en lygtebom med sammme lygter monteret på min defender, den monteres nede i tagrenden på hver side med 4 skruer.

Lygterne giver et udmærket lys, med fin stråle. der monteres H3 55W pærer i, så dette vil være ligesom en fjernlygte

Lyset oplyser osse motorhjelmen men rammer ikke, men det afhænger jo af hvordan du justerer dem.

Lygterne kan sagtens montere på undersiden, mine sidder over, da jeg altid har tagbagagebærer på er dette ikke noget prolem for mig. hvis du montere dem unde vil underkanten af lygterne kunne ses igennem ruden.

mvh
/bjarne

PS du kan se mit setup på første side af det sidste nummer af Oasen, min er defenderen i midten ;-)
Index
123494: sv: Nogle der har erfaringer med disse lygter (18-05-2012 21:39:32) (svar på 123475)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Jeg kender ikke lige de lygter og bom der. Men jeg har lygter på min tagbagagebærere. Her er der tale om 2 stk projektøre med kørelys mønster á 100W.

Til at begynde med havde jeg dem monteret forrest som på billedet i dit link, men de gav rigtigt meget lys på kølerhjelmen, så jeg flyttede dem bagud til lige foran knækket i taget.

På den måde skygger taget for motorhjelmen, så det kun er de yderste kanter der lyser lidt op.
Men om vinteren når der er sne lære man at sørge for at feje motorhjelm af uanset hvor de er placeret!

Et fif jeg ikke selv har brugt, men set på flere andre biler, er at købe et passende stykke sort vinyl af den type man bruger til bogstaver og skilte. Det holder i mange år og er nemt at fjerne med en hårtørre og lidt pilleri igen.

Ang. placeringen og syn. Så har jeg konfirmeret placeringen med min lokale synsmand, der var mest interesseret i at kontakterne fungerede i forhold til forskrifterne og at systemet var korrekt elektrisk sikret imod kortslutning mv.
Ordlyden er "forrest på køretøjet" og det er på 4x4 ca. fra førerens hoved og fremefter iflg. min synsmand.

Hilsen
Jens
Index
123495: sv: sv: Nogle der har erfaringer med disse lygter (19-05-2012 00:05:18) (svar på 123494)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
For lige at præcisere med hele teksten:

>>>>
(1)Fjernlyslygte
a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
b) skal være anbragt foran på køretøjet,
Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
<<<<<

Sakset fra www.trafikstyrelsen.dk

Så synsfætteren har helt ret i sin vejledning. :)

Mvh
Kenneth Poulsen