tilbage

Land Rover Forum  

Index
123669: Serie III diesel: ujævn motorgang ved 'høj hastighed' (27-05-2012 00:39:55)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Ærede Forum. Jeg har lige hjembragt den fineste ex-mili 88" Serie III 1978 2.25 D, og på turen hjem fra Århus gik den utroligt godt, fantastisk optræk (jeg har kun haft benzinmotorer de seneste ti år) og starter straks hver gang jeg bare rører nøglen. Nu har jeg haft aftaget brændstoftanken - den var ikke utæt ved turens begyndelse men da jeg kom hjem stordryppede den. Jeg blev anbefalet en kemisk tanktætning som omfattede rensning, rustopløsning og til slut tætning der skulle hærde i 72 timer, og efter den operation er tanken tæt, jeg fyldte den helt op og den er stadig tæt efter et par friske ture over en gammel pløjemark på tværs af 'rillerne'. Så det er jo godt.

Det var oprindelig min mening at følge alle udluftnigsprocedurer - jeg har læst mig til de to luftskruer på pumpen, og der var endda en der mente at jeg desuden ville være nødt til at udlufte ved hvert enkelt dyserør for at få den i gang - men så prøvede jeg lige 'for sjov' at dreje nøglen, og da den sprang igang og gik smukt på alle fire - så glemte jeg alt om udluftning og kørte derudad. Den kører fortsat fantastisk, man mærker intet før man kommer op i 4. gear - så begynder den at blive svagere, og kan godt sætte helt ud. Selvom man kører den langt ud i de lavere gear er der intet dér, først oppe i fart (> 60 km/t) begynder den at fuske - hvis det var en benzinmotor ville man tro at den skulle have choker...

Jeg er klar over at jeg nok skal skifte alle mine filtre (er der ikke et par stykker på sådan een ..?) og der kunne jo godt være noget .. rust, eller skidt - måske noget af det tætningsmiddel - eller måske vand - som sidder et sted og driller. Hvis der er et filter inde i tanken (suk, skal den så af igen..?) burde jeg nok starte dér. Men jeg vil nu lige prøve at spørge Forum her, om der kan være nogen forbindelse til det faktum, at jeg ikke luftede ud? På min sidste diesel i 80'erne var der en håndtag på fødepumpen ligesom på LR, for at lufte ud skulle man bare løsne bolten på toppen og pumpe til der kom klar diesel ud, men jeg har i dag prøvet at løsne den første - nederste - af de to luftskruer på dieselpumpen og så pumpe løs, men jeg kunne slet ikke få diesel til at komme ud -?? Er der noget jeg ikke har forstået, er der muligvis luft et sted - og hvorfor starter og kører den så fint ellers? Og vvis det eret delvist stoppet filter, hvorfor kan den så godt trække høje omdrejninger i lave gear, men ikke ved belastning i fjerde? Og intet af dette var der før jeg tog tanken af. Jeg har ikke ændret andet og med en fantastisk blød motorgang, 12+ km/l fra Århus til Gilleleje, og et skønt optræk kan der vel ikke være ret meget der står forkert - jeg tror på luft eller skidt i filtrene evt. Men hvad siger folk der virkelig kender den dieselmotor?

Index
123671: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (27-05-2012 01:27:23) (svar på 123669)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Hmmm umiddelbart vil jeg satse på fødepumpen, den du håndpumper på.

Det virker som om motoren ikke får nok at leve af og kan derfor godt gå op i omdr. i de lave gear hvor den ikke skal trække så meget, men det kniber i 4. gear når den trække med alle ponyerne.

Problemet er sikkert opstået da håndpumpede på vissen pumpe og den så har fået det sidste knæk ved håndpumpningen.

Der sidder et filter på sugerøret i tanken, det kan du få op når du fjerner pladen under pass.sædet.

Der er ingen luft i dieselsystemet nu, hvis der var kunne du ikke starte motoren - enten er der luft eller ikke luft, det er dejligt enkelt.

Mvh
Kenneth Poulsen 109" STW serie III 1971
Index
123672: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (27-05-2012 02:00:53) (svar på 123671)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Tak Kenneth, ja så er der altså ingen luft i systemet nu, mener du at fødepumpen måske kan trænge til eftersyn/renovering/udskiftning? Nå, jeg kan jo altid begynde med at trække sugerøret op af tanken og begynde der. Tak !
Index
123675: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (27-05-2012 08:58:09) (svar på 123669)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.117)
Rustløsnin, afrensning og tætningsmiddel????
Det lyder som grimme sager i mine ører!!
Jeg havde anbefalet en ny tank hvis den var utæt!
Filtre er nok helt sat til med snavs nu!! Skift alle filtre og rens vandudskilleren!!
Index
123687: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (27-05-2012 14:29:41) (svar på 123675)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.237)
Hvis det kun er ved høje hastigheder eller høje motoromdrejninger, kan det også ligge i regulatoren.

Men prøv først de billige løsninger og er tank gammel og beskidt: byt til nyt!
Index
123688: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (27-05-2012 17:03:45) (svar på 123687)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jan
Inden der bliver "opfundet" alle mulige nye fejl, så begynd med at fejlfinde på den reparation du selv har lavet. Og det har ikke noget, at gøre med en utæt dieseltank.
I mine ører lyder det som om , der er en utæthed på din dieselsuge/trykside.
De symptomer du beskriver er klassiske.
Som du selv skriver, så start ved sugerøret på tanken, og fortsæt fremad, med at efterspænde, udskifte cabelainer og slangeindsatser.
Du kan montere et stykke gennemsigtigt brændstofslange lige inden pumpen, så kan du se om der er luft i systemet.
Med de symptomer du beskriver, vil det være mikro, -lille luftbobler du kan se i slangen.
Har du haft returløbet fra dysserne, eller filtret af, bør du også kontrollere at dette er 100% tæt, idet det også kan forårsage de problemer du beskriver.
Det er også en klassiker.
Mvh.
Martin
Index
123698: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (28-05-2012 04:35:42) (svar på 123688)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Tak til alle der bidrog med svar og betragtninger, jeg begyndte i den ene ende og fandt, ved undersøgelse af pkt.1: sugerøret i tanken, at det metalgazefilter der sidder var 100 % tilstoppet, og røret med, det var ikke muligt at blæse (med munden) gennem det - faktisk var det blevet pakket så hårdt med slam, at da jeg jog en skruetrækker op igennem det, så kom der en tydeligt hørbar trykudligning - der var vakuum på den anden side af proppen, fra al pumpernes pumpen.

Fabrikerede på stedet (Græsted Veterantræf) et nyt metalgazefilter, samt en ny korkpakning, venligst assisteret af min gode ven Jeff fra UK som 'tilfældigvis' har disse og mange flere materialer i sin 2CV - et køretøj han iøvrigt bruger til transport af den dampdrevne herrecykel han har bygget. Da min motor herefter (og efter behørig udluftning alle .. 7 steder) kørte perfekt foretog jeg ikke yderligere fejlsøgning, men jeg er da forberedt på at der kan være mere slam fra tætningsmateriale o.lign. i tanken så det kan ske igen. Lige nu er alt imidlertid perfekt, og det skal jo, som alle ved, bare nydes.
Index
123702: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (28-05-2012 10:25:50) (svar på 123698)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.117)
Husk filtrene også!
Index
123706: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (28-05-2012 11:53:08) (svar på 123698)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Hej Jan

Var det dig der holdt ved kaffeteltet?

Med RRC VM 2,5 hilsen
Arnth

PS
Hvor var ALLE veteranerne henne? ihvertfald ikke i Græsted:
Index
123719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (28-05-2012 20:59:25) (svar på 123706)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Hej Arnth, ja det var mig dér ved kaffeteltet. Vi bor lige 2 km fra træfpladsen og har været med fra den spæde start og jeg har aldrig forstået hvorfor LR er måske blandt de mest underrepræsenterede 'ting' overhovedet på Græsted som formentlig er langt det største mekanik-træf i DK, og en enestående chance for at promovere vores fantastiske maskiner og alle aspekter af dem - der er fx en terrænbane (bruges pt kun til MC-cross og militærkøretøjforeningens opvisning). Der kunne arrangeres LR-demonstration i 'ringen' af LRs udviklingshistorie - der kunne demonstreres ekstrem terrænkørsel - hvis man har en veteran man bruger til ekspedition/camping kan man bare bo i den inde på træfpladsen alle tre dage - der er stumpemarked m.m.m.

Nogle år har der været en 3-4 fine veteraner. Træffet er jo for mekanik 'før 1970' (lad nu venligst være med at nærlæse mine bilers årgange herunder) så selv RRC kunne være med. Jeg vil foreslå at øh .. nogen gør noget, måske oprette et Græsted-udvalg som tager kontakt til Søren Lindkilde & Co. (Træffets arrangører), og først og fremmest til hinanden? så vi måske kunne få nogle LR-aktiviteter med på næste træf?

Index
123725: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (28-05-2012 23:13:57) (svar på 123719)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja "nogen burde gøre noget" Det er så noget af det veteran-afdelingen jo gerne skulle. Personligt kan jeg kun sige at det der afholdt mig fra at komme, var dels at man har valgt at lægge det i en week-end hvor jeg jo er notorisk arbejdsramt, og dels at det ligger meget langt væk og på den forkerte side af en "betalingsvej" for mig og min IIA.

Men jeg har på opfordring af arangørene forsøgt at lave en klubtilmeldning til Gavnø, jeg har hørt fra ingen! jeg ved der er en del veteraner på Sjælland, herunder smukt restaurerede og velholdte klenodier, som på ingen måder behøver at skamme sig ved siden af de velpudsede Austin Healey's og Porsche 356'ere og hvad der ellers kan finde på at komme til sådan noget.
Jeg kan jo ikke svare for alle, men jeg ved at en del af forklaringen er at sansynligheden for at man kommer alene, den er temmelig stor.

Og så skal man nok heller ikke underkende det faktum at der er forskel på tilgangen til det med veteran-Land Rovers. For nogen er det en billig Off-roader, for andre et stykke rullende historie, der sender en tilbage til en verden af igår, en følelse der går hånd i hånd med stoltheden og glæden i at eje og kunne vedligeholde en smuk gammel bil. For nogen af os er tilgangen et sted midt i mellem. Min formodning er måske at de der kun har en veteran til off-road er sådan set lidt ligeglad med dens nostalgi, det er i hvert fald ikke noget de går så højt op i at de tager til veteran-træf med den og dem der har en veteran, netop fordi det er en veteran, kommer måske ikke, fordi der ikke rigtig kommer nogen andre "rigtige veteran Land Rovers".

Min personlige holdning er at man ikke fremmer veteranlivet ved at tilbyde "Ekstrem off-road" Det kan man dyrke andre steder i klubben. Vil man fremme veteranlivet må man tilbyde noget af det veteran-entusiaster savner. Og jeg er ked af at sige det, det er ikke off-road, de savner til et veteran-træf. Derimod fællesskab og samvær omkring bilernes nostalgi og historie.

Først og fremmest skal veteran-entusiasterne ud i lyset, og få øje på hinanden. Og det gør veteranafdelingen i første omgang et forsøg på med et stort 2-dages træf i Køng på Fyn. Træffet er åbent for alle klassiske modeller, så der vil være enkelte eksemplarer der ikke er veteraner, men nærved og forskellen er jo ens. Fælles for dem er dog at det netop er samværet omkring bilerne, og deres historie det handler om. Alle er velkomne, uanset mængden af dørk-plade mv. Men også de blank-pudsede i original stand. Og jeg kan med stolthed sige at der allerede nu er tilmeldt flere serie 1'ere og et par sjældne ambulancer og jeg håber på at der kommer mindst en af de veteran brandbiler vi ved er derude.

Se mere på www.dlrk.dk/veteran

Mvh Niels
Index
123727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (29-05-2012 04:39:41) (svar på 123725)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Tak Niels, for oplysninger om træf rundt omkring, og til dine bemærkninger om forskellige tilgange til LR, herunder specielt veteran- vil jeg gerne føje min egen: eneste off-road jeg praktiserer er når sneploven er kørt fast her udenfor byen og man må udenom - og originalitet/restaurening a la udstilling er jeg heller ikke i nærheden af (selvom jeg i nogle år også var medlem i DVK). For mig er der nærmest tale om et stykke brugskunst - jeg har to seriebiler (109" og 88") som familiens eneste biler, og det jeg lægger vægt på er den uafhængighed der ligger i selv at kunne lave alt og flexibilitet der følger af at bilerne på en lørdag kan omkonfigureres til enhver opgave - egenskaber som jeg kun finder hos serie-landroveren. Selvfølgelig spiller det også en rolle at straffen for at eje dem nedsættes til 1/4 når de er 35 år - ellers ville jeg ikke have råd til to - men det er for mig nærmest fem-seks forskellige biler alt efter hvordan de lige er sat sammen. Og det er samtidig DEN mest miljøvenlige bil man kan have, uforgængelig som den principielt er (var) og med krav til specialistværktøj og -viden der kan opfyldes af, skulle jeg mene, nærmest ethvert smedeværksted i hele den kendte verden. 

Nu bor jeg jo som nævnt under tre km fra Græsted, og jeg ser ikke mig selv passere fx Storebælt alene mhp et træf. Men lad mig tilføje et par ord om Græstedtræffet. Der er efter mit indtryk tale om forskellige publikumsgrupper. I Græsted der der et flot line-up af klassiske biler i flotteste stand og opefter, men træffet har fra sit ophav i kredse omkring dampdrevne maskiner  arvet og videreudviklet en tradition hvor fascinationen af menanikken deles lige umiddelbart af børn og oldinge, såvel som de egentlige 'nørder' og konstruktører/istandsættere. Således er publikum - udover at være STORT, jeg husker ikke lige i skrivende stund hvor stort, også meget blandet. Her er folk der har brugt 28 år på at bygge en dampdreven cykel, og folk der har restaureret en dampdreven lastbil og fragtet den til Græsted. Her er folk der piberygende og iført stråhat passer en fritstående kuttermotor der står og blæser flotte røgringe og lyder .. af noget ingen børn (eller nogen overhovedet) hører nogen steder i dag (foruden masser af kultøg mm.). Der er også et veterantivoli med luftgynger osv., og nogle år dødsdrome. De senere år er der ved siden af træffet et stort kræmmermarked, foruden stumpe- og værktøjsmarked. Og i år børnedyrskue osv., osv. Alt dette betyder at det store antal besøgende omfatter et stort antal mennesker som her møder mange typer af ingeniørkunst/menaniske maskiner for første gang, uden specielt at have opsøgt dette. Altså - publikum består af de interesserede i mekanik over en bred kam plus disses familie, og jeg er lige ved at tro at de sidstnævnte udgør flertallet. Dette betyder at Græsted er en lejlighed til at demonstrere for folk der IKKE ved det i forvejen, simpelthen bare hvad en Landrover er. Det er vist det der i andre kredse kaldes 'ydre mission'. Og offroad-demonstration var også tænkt ind i en sådan - pædagogisk - sammenhæng. Til eksempel var der på årets træf traktortræk. Ikke meget veteran- over det. Der demonstreres også damppløjning - men der gøres i det hele taget rede for landbrugets udvikling, set gennem teknikkens udvikling. Skovskolen demonstrerer hvert år udviklingen i bl.a savteknikker. 

Jeg har udtrykt mig forkert. Jeg mener som sådan ikke at Græsted-deltagelse specielt er et anliggende for et udvalg i klubben. Det er da hyggeligt at der er mærkeklubber som deltager organiseret. Men selv er jeg anarkist og ikke så gruppeorienteret - mine køretøjer er ikke historisk korrekte (men smukke som så mange LR bl.a fordi de netop er individuelt forskellige i deres geniale uniformitet-?) - og desuden er min 88'er både klatrestativ for min mindste, rutschebanetur for den mellemste og hendes venner og havetraktor på træfpladsen ved behov så jeg ville ikke være ved en samlet stand alligevel. Hvad jeg vil opfordre til er, at hver ENKELT ejer af en Landrover fra før ca. 1970 overvejer om ikke Græsted skulle øverst på listen over steder man besøger i pinsen (det er fast hvert år), og herunder overveje de fordele det indebærer at HELE familien - dette inkluderende oldeforældre, sviger-, grandkusiner, spædbørn og hunde her vil finde noget der vil optage dem - og uden at behøve yderligere underholdning eller ledelse - imens man selv kan hengive sig til studiet af den klassiske ingeniørkunst samtidigt med at man fremviser sit kæreste eje. Og så er det altid godt vejr. Sjovt nok.
Index
123728: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (29-05-2012 04:45:21) (svar på 123727)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
.. er det det der hedder 'off-topic'? Men når nu dieselmotoren går perfekt .. jeg skal nok huske de filtre. Jeg fik fat i en lille stak af det der sidder øverst i motorrummet til en tyver/stk. i Græsted. Der sidder eet til på indersiden af rammen, men er det udskifteligt - eller er det en vandudskiller der bare skal renses-?
Index
123732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (29-05-2012 08:49:42) (svar på 123728)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja vi kom lidt væk fra emnet omkring tilstoppede filtre. Men da nu spørgsmålet omkring veteraner og den manglende interesse dukkede op, følte jeg mig foranlediget til at svare.

Tak for præciseringen af hvad Græsted-træffet går ud på. Jeg har, som det må være åbenlyst, ikke været der selv og havde nok en anden forventning til hvad et veteran-træf er. Kan være det er en del af den manglende interesse? Man ved ikke hvad det går ud på?

Jeg er enig med dig i at mange veteran Land Rovers er biler der stadig tåler at blive brugt, det er en del af deres charme. Og at alle gamle Land Rovers er originale, for der er ikke to ens. De er som ofte et stykke levende historie.

Et så alsidigt køretøj tiltrækker naturligvis en broget skare af tilhængere, hver med sin tilgang til køretøjet. Og der er ikke nogen der er mere rigtig på den end andre. Jeg mener bare at skal man finde sammen, må man finde sammen om noget. I andre sammenhænge er det off-road kørsel, eller mærket i sig selv, eller det friluft-liv Land Rover er forbundet med, eller noget helt andet. Men taler vi "veteran" så må det være nostalgi og historie, der er den fælles refference.
Ud fra din beskrivelse af Græsted mener jeg, at skal man slå et slag for Land Rovers historie, er det mest oplagte en Land Rover, der bugserede en ballepresser eller en selvbinder el. lign. Se dét ville være mekanik-historie! :)

Det er så bare alt sammen min opfattelse af hvad veteranlivet er, og jeg skal ikke bestemme hvad andre synes er sjovt. Jeg kan kun tilslutte mig din opfordring og tilskynde til at man kommer til Græsted. Og er der nok i veteranafdelingen der gerne vil deltage samlet, så finder vi nok også ude af noget.

Glæder mig at du fik løst dine mekaniske problemer.

Mvh Niels

Index
123737: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (29-05-2012 17:20:09) (svar på 123732)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.225.245)
Der har aldrig, fra naturens hånd (læs Solihull) været filtersi på dyk-ende i tank på dieselseriebil, netop af ovennævnte årsager, så din bil må have startet tilværelsen som benziner, eller en godtroende sjæl har monteret dyk-ende med si. Den såkaldte Sedimentor, oftest ramme-monteret på 109" er en komb. snavs og vandudskiller, som naturligvis skal serviceres med jævne mellemrum. Det er en god ide at afmontere, adskille
og undersøge for begyndende tæring, som kan koste driftsstop.
Håber der hentydes til CAV-filtertype, som monteres i filterholder i motorrum, som er indkøbt til 20Kr. Benzinfiltre egner sig ikke til dieseldrift, da de meget hurtigt stopper til og lukker for gennemgang.
Dog kan der købes dieselfiltre til slangemontering, disse skal være net-typen.
Index
123742: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Serie III diesel: ujævn motorgang ved ´høj hastighed´ (29-05-2012 21:48:08) (svar på 123737)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.89)
Niels, helt enig og jeg troede jo nok at alle vidste hvad Græsted-træffet går ud på .. jeg tror man skal til England for at finde tilsvarende. Jeg så lige at der var 27.000 besøgende i 2011, det er en mellemstor kommune eller snart en Roskilde Festival - størrelse. Jeg håber ihvertfald at se nogle flere af 'vores slags' næste år. Man kan se flere detaljer, herunder billeder på http://www.veterantraef.dk/111/.

Tak Verner for gennemgangen, jeg vil næst kommende fridag afmontere og afsedimentere. Sjov detalje med filtersien, bilen er jo 88" ex-mili (dansk) og der står diesel på typeskiltet. Og tanken virker .. så det forekommer realistisk at tro at den ikke har været rørt - korkpakningerne på både suge- og returrør så eksakt lige gamle ud, og lignede iøvrigt noget der var 200 år gammelt. Så det er sjov! Og tak for bekymringen, filtrene hedder CAV 7111/296 ligesom det der sidder.

Takker igen alle der medvirkede, Forum er dejligt og diesel er også :-)