tilbage

Land Rover Forum  

Index
124059: Udskiftning af LT230 transfer box (12-06-2012 23:14:48)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.223.112)
Halløj,

Jeg påregner at skifte min LT230 transfer box på Defenderen i weekenden. Jeg har den originale værkstedsmanual, og der burde ikke være noget videre kompliceret i operationen. Jeg kunne dog godt bruge et par afprøvede fif inden jeg går i gang. Herunder særligt vedr. hvorledes at man får transfer boxen ned på jorden og den nye op - hvor meget vejer den f.eks og er det noget man kan gøre uden det store bøvl?

Operationen kommer til at foregå i indkørslen og jeg har en donkraft samt det håndværktøj der skal til. Det specialudviklede løfteværktøj som manualen angiver har jeg selvfølgelig ikke men er det nødvendigt?

Andre gode råd fra folk, der har gennemført samme operation modtages med glæde.

Mvh

Jesper
Index
124062: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (12-06-2012 23:32:17) (svar på 124059)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Ring evt til Torben Schmidt .. han har været det igennem et par gange :o)

... hvorfor skifter du?

Lars
Index
124063: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 00:21:15) (svar på 124059)
Stefan Molzen #3412, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.128.24.23)
Det er lige til. Skrue af, ned med den, og op igen. Du skal ikke have gearkassen af. 2 mand kan sagtens bakse den ned, eller på en donkraft
Index
124065: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 01:29:52) (svar på 124063)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.229.106)
Transpheren vejer ca. 60Kg. Bruger selv to lange 10mm.bolte, hvor hovedet er afskåret og bolten spidset (hvor hovedet var) iskruet taktiskt på gearkasse, så er det nemmere at styre på plads og man undgår at beskadige
simmerring hvor akslen skal ind.
Index
124089: sv: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 13:27:54) (svar på 124065)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.84.218)
Tag udstødningen af (det gør det hele lidt nemmere) og vær opmærksom på at du ikke kommer til at beskade bremsekablet (kober rør) når du tager gearkassen ned.

Husk at fjerne ledninger/kabler:
- bakgear
- diff lås
- håndbremse
- spilometer
- udluftning (hvis du har det monteret)

Du kan evt bruge en cargostrop rund om taget og gennem hullet under middersædet til at løfte gearkassen ned og op.

Skift evt kobling når du er i gang.
Index
124090: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 13:42:37) (svar på 124089)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Sidst jeg skiftede Transferbox var jeg ikke i nærheden af koblingen, og pillede heller ikke de andre dele du nævner af ;-)

1270
Paw
Index
124091: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 15:30:32) (svar på 124090)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.54.26.89)
Nej, det mindes jeg altså heller ikke - vi har lige skiftet pakningen mellem svinghjulshuset og motorblok - og derved fik vi ad
gang til koblingshuset - som iøvrigt var fin tør og frisk kobling. Transfergearkassen sidder da på den anden side af selve gearkassen - vil jeg vove at påstå og derved langt fra koblingen. - eller HUR?

;-)

Mvh.

Lars
Index
124100: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (13-06-2012 22:28:15) (svar på 124090)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.176.31)
Halløj,

Tak for jeres bidrag. Jeg går i krig i weekenden. Tror jeg køber en talje for at holde styr på kassen oppefra. Herudover går jeg også efter modellen med anvendelse af styrebolte.

Jeg skifter transfer boxen da jeg ønsker en anden gearing. En besparelse på små 400 omdr/min ved motorvejskørsel må alt andet lige give en reduktion i hhv. støjniveau samt i forbruget af brændstof.

Mvh

Jesper
Index
124107: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udskiftning af LT230 transfer box (14-06-2012 08:43:55) (svar på 124100)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Uh .. Jesper - dette har jeg også tænkt på! Er det en Aschcroft ombytter? Eller ombygger du selv med et nyt tandhjul?
Jeg vil vildt gerne med ud og køre en tur når du har fået skiftet om ..

Lars