tilbage

Land Rover Forum  

Index
124139: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 11:40:46)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.103.35.144)
Jeg ved ikke om der er andre der har samme problem, men her kommer det.

Hvor placerer i jeres ekstra batterier?

Under mit førersæde er der placeret 2 stk. Optima red top batterier så jeg kan starte i den vildeste kolde.
Nu kunne jeg godt tænke mig at montere et 'batteriskillesystem' ( Genesys) men mangler ligsom et sted at
placere det/de ekstra batterier. Af en eller anden ubegribelig grund er rummet under passagersædet ikke
lige så dybt som det under førersædet? Så hvad gør man? Gør dette rum større, eller placerer batteriet et helt andet
sted? Samtidig skal det ikke komme for langt fra fronten ( hvor der ender et spil en gang). Motorrummet er vist
udelukket. Kan man købe en kasse der kan placeres foran baghjulene inde i skærmkassen f.eks.?

Mvh Anders der skal skrue bil en hel uge inden tur til Finland.
Index
124141: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 14:13:22) (svar på 124139)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.138.69.223)
Du kan vælge at sætte to mindre forbrugsbatterier i højre side, som faktisk er et aflåseligt rum.

Jeg har to startbatterier under førersædet og to forbrugsbatterier under passagersædet. De er forbunden med hinanden via at arbejdsrelæ, der lader på forbrugsbatterierne under kørsel. Oliefyr og køletasker forsynes fra forbrugssættet.

Loftslyset er LED nu. For at spare på strømmen.

Så find to batterier med høj ampereydelse og de passende mål.
Index
124149: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 15:37:23) (svar på 124141)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Fire batterier Poul? Havde det ikke været billigere at købe en ny starter hvis den er så træg ;o)

Lars

Index
124150: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 17:52:49) (svar på 124149)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Øhm, Lars...

Der er TO startbatterier og TO forbrugsbatterier. Forbrugsbatterierne kan ikke bruges som startbatterier. Desuden er de adskilt fra startbatterierne vha. et ensrettet arbejdsrelæ.

Jeg holder meget af, at have to startbatterier. Ikke pga en træg starter - den fejler iøvrigt i skrivende stund intet - men for at have tilstrækkelig med strøm, hvis det skulle blive nødvendigt.

Nu pusler jeg med, at få monteret en solcelle, der kan klappes op på taget, når bilen holder stille.
Forbrugsbatterierne skulle således kunne lades op, når vi har slået lejr.

'Smeden' skal lige have tid til, at lave et låg/klap af dørkplade og derefter skrues panelet på indersiden.

I forvejen bruger jeg er løst solpanel, der giver strøm til vedligeholdelse af startbatterierne.
Index
124151: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 20:18:20) (svar på 124150)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Nu er det sjædent at du og jeg er uenig, Men,der er sket et par ting med teknologien, og Calcium tekniken, også med Biltema's batterier. Da jeg havde 2 stk start batterier i min One-Ton Ex Mil, så kunne jeg godt glemme at starte uden "hjælpe-midler" i minus 30C. Med forbrugsbatterier, så kommer den måske ikke første gang, men der er rigelig kapacitet til 3,4,5, eller flere forsøg. I praksis, så få jeg den altid startet, og den begrænsende faktorer er hvor kold min fingre skal blive.
Idag vil jeg ikke tøve med at installere forbugs batterier istedet for start batterier, dog med tanke på at de skal være de største der er plads til! Nettop i kulden synes jeg at forbrugs batterier er overlegen.
Nu står "Huldraen" i Tuddal, pga høj benzin priser, og selv eter 14dg stillstand i 20-30 minus, så starter den uden hjælp,på trods af en Turner St3 Topstykke, som kræver et godt tryk, eller en stærk højre arm på startsvinget . Hilsen David, pt degraderet til Opel Astra "sommerbil", grundet de astronomisk benzin priser i Norge.
Index
124156: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 21:12:40) (svar på 124151)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.223)
Godt nok er benzinpriserne astronomisk høje, men til gengæld betaler I noget mindre i indkomstskat end i DK.

Kan det mon betale sig, at have en ekstra tank monteret, når man skal til Norge ?? 200 l burde vel være nok til 1.600 km??

Jeg valgte opsætte, fordi jeg købte to stk. Panasonic forbrugsbatterier til faktisk half-price-for-you-sir!

One-Ten starter selv ved laveste temperaturer som en mis, når oliefyret har varmet maskinen op.

Nyd den norske sommer!
Index
124142: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 14:15:23) (svar på 124139)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Anders.

Jeg går ud fra at du har en tredørs siden du selv foreslår at lave en kasse og sætte foran baghjulet.

Jeg har faktisk sådanen kasse liggende. Den er født som køkkenskab da jeg rejste i Afrika, men den ville være helt perfekt til dit formål. Den er lavet i stål og den monteres i siden af bilen, så man kan komme til den udefra. Jeg ved faktisk ikke om der er plads nok til at man ville kunne montere den på den anden led, så man kunne tilgår den indefra kabinen? Kassen er vandtæt, så du vil nok ikke få porblemer med gasser i kabinen.

Jeg havde selv to store Varta G14 batterier sidden sammen med skillerelæ under førersædet. De kan dybdeaflades begge to og giver masser af power til både koldstart og spil opgaver. Men når nu du har de to Red top, så vil du nok næppe ud og købe nye batterier, for at få en løsning.

Du er velkommen til at kigge forbi hos mig og se på kassen.

MVH Jakob E S
Index
124144: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 14:33:30) (svar på 124142)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.103.35.144)
Det er godt nok en 5 dørs, men tak for tilbudet.
Og jeg ville jo fælt gerne kunne smide 2 gule Optima ned et eller andet sted.

MVh Anders
Index
124145: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 15:05:44) (svar på 124144)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.176.16.61)
Index
124146: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 15:14:02) (svar på 124145)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.103.35.144)
Christian du er en helt.

Takker Anders
Index
124147: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (15-06-2012 15:20:55) (svar på 124146)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.176.16.61)
måske du også skulle overveje
http://gwynlewis4x4.co.uk/page49.html

Vh
Christian
Index
124187: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Batteriplacering i Defender 110 (18-06-2012 00:35:49) (svar på 124147)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.223.30)
En som CCH henviser til må siges at være løsningen. Paul må jo have lignende, da værktøjsrummet under passagerersædet ikke umiddelbart kan rumme i højden. Med den løsning og omtalte Vartabatteri, skulle strømmen være hjemme. Hertil skal man også huske på om ens generator kan oplade den forøgede batterikapacitet; halvt opladede batterier holder ikke længe. Ladekapaciteten skal helst være min. 1 til 2 dvs. har man 200amp.
batterier, skal generator helst være 100amp. med mindre man kører meget.
Ikke mindst Optimabatterier stille store krav til ladestrøm. Der er lige det ved benzin kontra diesel- en diesel fordrer
dobbelt så meget startstrøm som benzin- dels har dieselmotor dobbelt så høj kompression og endnu højere hvis TD ell. sugediesel med hvirvelkammer- end benziner, hertil skal dieselmotoren op på det dobbelte i omdrejninger for at starte. Går turen til Finland i nær fremtid, skulle der ikke være de store problemer med kulde, dog er oliefyr (eller benzinfyr) en god løsning uanset hvad. Land Rover siger en velserviceret Land Rover starter også ved -25grader. Af ovennævnte årsager er dieselen mest udsat; er det stort koldere, skal man ikke regne med start af diesel uden hjælp udefra, forvarmet motor osv. starteren kan helt enkelt ikke tørne motor hurtigt nok, uanset om man så har arvet batterierne fra flådens oplagte u-både.