tilbage

Land Rover Forum  

Index
124160: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 14:32:02)
Carsten Spanheimer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.108.16.6)
Jeg er ny i DLRK, indmeldt pr. i dag, papirene er på vej. Det er dog ikke min første LR (solgte en identisk for 10 år siden). Men at det er min LR SIII #2 gør mig ikke til ekspert.

Jeg har i sidste uge købt en '82 SWB (benzin 2,2). Alt sundt, bortset fra to ting:

1- Affjedringen er ikke-eksisterende
2- Mærkelig gearkasseadfærd

Ad. Affjedringen så troede jeg at kraftig rustløsner og kærlig mukkert kunne få skilt bladene ad (de er simpelthen sammenklistrede). Men til nu, no-cigar. Jeg _påtænker_ at løsne de fire bolte i U-bøjlen på hver fjeder for at kunne give fri fjerdervandring. Køre den lidt forsigtigt og på den måde måske kunne tvinge fjerderbladene fra hinanden (og derefter rustfjerne/rense/smøre). Er det fuldstændig idioti?

Ad. gearkasse, så er det en lidt mærkelig ting. Jeg har ikke kunnet finde tilsvarende i forum. Men kort sagt, alle gear kører OK, undtagen gear 3. Det gælder fra 2 til 3 og det gælder fra 4 til 3. Kun ved ganske lave omdrejninger i gear 2, går den rent in i 3. Alt andet børster tænder. Ind kommer den, men det gør ondt at høre på. Har nogen det gode svar (som helst ikke skal være "ny kasse"). Olie i gearkasser er selvsagt checket, koblingsvæskeniveau ligeså.
Index
124162: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 15:51:37) (svar på 124160)
Jens P. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.241.142)
Hej Carsten
Min gamle SerieIIa er også meget hår i fjedrene. Men brug dieselolie til at trænge ind imellem lagene, og kør en tur i ujævnt terræn, gerne på skrå hen over diverse kanter, så bliver fjedrene tvunget ud i maximal vandring.

Men tage det med lav hastighed, for kørsel på skrå over kanter er den sikre vej til at køre fast.


Det kan lyde som om synkroniseringen ved 3 gear er gået i stykker.
Prøv med dobbelt udkobling. Det tager lidt tid at lære, men det lyder som du er startet rigtigt, ved at give dig god til til at skifte gear.

Hilsen JEns
Index
124164: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 16:20:12) (svar på 124162)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Det sammen som Jens, det er massage på fjedrene der er vejem frem, det kan tage noget tid men efterhånden så løsner de.
Rustløser i løsnefasen og senere tynd olie til at vedligeholde med.
find en lille knold at køre et hjul af gengen op på så den strækker "benet" helt ud, når den så står der så gi' den med rustløsner.

Gearkassen er nok brugt op i synkromessen og der er kun nyt på der hjælper.

Mvh
Kenneth Poulsen
Jeg bruger også:

http://serieslandrover.10.forumer.com

for os der ikke kan få nok af fladjernsbiler. :)
Index
124165: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 17:12:57) (svar på 124164)
Carsten Spanheimer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.108.16.6)
Tak for svarene. Mht til mine låste fjedre, så er de faktisk låste (mener jeg). Dvs. jeg fornemmer at ligegyldigt hvilken ujævnhed jeg kan finde i kommunen at køre op over, så vil de nok ikke slippe. At der så ikke er mange ujævnheder i Gentofte kommune, siger nok mere om ham der har købt en 4X4, end om bilen :-).

Det er derfor jeg vil forsøge at løsne U-bøjlen, for at give fjedrene fri vandringsmulighed, indtil de er løsnet. Jeg synes at det virker som en OK tænkt ide, men spørger lige først, så jeg ikke risikerer at have en undervogn der braser ned over mig.

Index
124166: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (16-06-2012 17:14:25) (svar på 124160)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
ad. Fjedre:

Den hidtil bedste løsning jeg er stødt på (og ikke prøvet selv) er at få skilt fjedrene helt ad, få lagene sandblæst og pulverlakeret plus tapet dem med teflontape.
Aldrig mere olie og fastsiddende fjedre...

Det jeg selv har haft held med er at bruge rustløsner eller kontaktrens fra Biltema. Rustløsneren er en kraftigere udgave af kontaktrensen og det kommer virkelig i dybden og ætser rusten væk. Det er ikke bare en tynd olie, men sprayer man på en rusten skrue el. lign. forsvinder rusten og den bliver blank.
Der går godt nok et par dåser til og man skal lige give hver fjedre et pust hver dag i en uge. Men så skal de nok komme til sidst.

Hvis du har muligheden, kan man også lægge hele fjederen i eddike og salt. Men det fordre at du kan lave et opvarmet bad og at du kan højtryksrense fjedrene til sidst så der ikke kommer til at stå noget af den ætsende blanding inde i fjedrene når de er rene. Dette har jeg heller ikke selv prøvet på fjedre, men det virker på alt andet og kommer virkelig i dybden og renser til rent metal hvis det får tiden til det.

ad. Gear:

Som de andre siger. Det er synkromeshen der er brugt op. Det kan lade sig gøre at sætte nye synkromeshringe i ovenfra med gearkassen i, siger en gammel legende...
Ellers tog det mig ca. en uge at lære at lave dobbelt udkobling. Og nu er det ikke engang noget jeg tænker over :-)



Hilsen
Jens
Index
124170: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (17-06-2012 12:14:13) (svar på 124166)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.4)
Hej

Og tillykke med dyret, ses vi til september?
http://dlrk.dk/veteranudvalget/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=67

De ovenfor anførte råd og vejledninger er efter min overbevisning ganske rigtige og gode. Har selv med held prøvet løsningen med hammer og rustløsner og efterfølgende Berner højttryksfedt på Spray. (holder lidt længere end diesel!).

Jeg vil dog vove den påstand, at hvis de virkelig er rustet sammen, så er der ikke andet at gøre end at få den skildt af og renset som Jens også foreslår. Jeg skal ikke gøre mig klog på teflontape. Selv ville jeg nok få dem salmet med lidt smørefedt imellem lagene. En gang var der værksteder der renoverede bladfjedre op på lastbiler. Måskekan du være heldig at finde et firma, der stadig gør i den slags.

Eller du kan "go for broke" og investere i et sæt parabolske fjedre. GB-springs skulle være hæderlige og til at skaffe.

Mvh Niels
Index
124171: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (17-06-2012 13:19:41) (svar på 124170)
Carsten Spanheimer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.108.16.6)
Ja, det ligner at de skal af (fjedrene). Har i dag prøvet at "køretvinge" dem fra hinanden, efter 3 * kraftig rustfjerner + mukkert størrelse medium + en dåse caramba til sidst, alt sammen over en uge. Ingen virkning overhovedet. Så af skal de og derefter renses i dybden.

Kommer gerne til september, men skal lige kunne køre på landevej uden nyrebælte først.

Index
124172: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (17-06-2012 14:28:06) (svar på 124170)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Man kan bruge både Teflon tape og UHMW tape - der skulle være mere holdbart.
Ser man på gnidningsmodstanden i tape kontra fedt. Så er helt rent fedt sikkert lidt bedre, men sådan bliver det jo aldrig ved med at være...

Jeg fandt lige et lille klip på YoTube af aplikationen:
http://www.youtube.com/watch?v=47nR6Hq_i1Y

Hilsen
Jens
Index
124173: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (17-06-2012 16:44:23) (svar på 124172)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Carsten
Jeg må starte med at bekende at jeg tilhører "fedtfraktionen"
1. Skær dragebåndende over og afmonter fjedrene.
2. Sæt skruetvinger på de afmonterede fjedre, tæt ved midterbolten
3. Afmonter midterboltens møtrik og "klemmerne" omkring fjederen. Løsn nu forsigtigt skruetvingerne til spændingen er gået af fjederen og den kan skilles ad, lag for lag.
4 Rens lagene og smør dem ind i masser af fedt. saml og monter derefter atter fjedrene.
Mem men. Du skal ikke benytte almindeligt EP2 fedt. Du skal bruge den sorte grafitfedt og det skal være den type fedt med ekstra vedhæftningsevne. Du skal sikkert til Volvo, Caterpillar, Komatsu forhandleren for at købe denne type fedt, idet det kun bruges til det helt tunge entreprenørmateriel. Den lokale maskinhandler har sandsynligvis kun alm EP2 grafitfedt og det er ikke tilstrækkeligt vedhæftende.
Og mht. Gearkassen, -opslidt synchromesh. Rep. nødvendig.
Mvh.
Martin
Index
124183: sv: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (17-06-2012 21:39:16) (svar på 124173)
Jens P (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.241.142)
Martin.
Er bilen ikke meget slasket i affjedringen, når fjedrene er smurt med grafit-fedt.

Synes at huske et sted at lagenes gnidingsmodstand metal mod metal er indregnet som en del af støddæmperfunktionen.

Hilsen Jens
Index
124189: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (18-06-2012 01:09:59) (svar på 124183)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.223.30)
Man skal være varsom med fedt mellem fjederlagene; man kan ende op med en uregerlig bil; der findes specialsmøremiddel alene beregnet til bladfjedre. Kan være bilen er udrustet med HDfjedre på bagaksel, som de anvendte i Cirkus Mili; består af 8 tykke fjederlag. Må nok anbefale byt-til-nyt. At adskille, sandblæse, male, smøre op, samle, pakke ind i bånd osv. osv. for så at få kasseret til syn, grundet eks. slidkant er surt show. Ring til eks. Williams, se i Oasen og hør på pris. Er bilen det værd og køres der meget, så hør om paraboliske fjedre, så får du bedre affjedring end som på "sofafjedermodeller"
Calamiteten med vanskeligt gearskift, kan skyldes nogle mågevingeformede
bladfjedre i syncromesh-ordningen, der har det med at knække, det gør at buret ringene sidder i kringler når der skiftes gear. Kan også være skiftegaffel sidder løs. Kan man leve med vanskeligt gearskift er det ok, ellers er adskillelse nødvendigt.
Index
124190: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (18-06-2012 06:05:15) (svar på 124189)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.55)
Køb et sæt parabolske fjedre incl. nye støddæmpere og du får en behagelig bil at smutte rundt i.

Er du mere til hard core, så bestiller du et sæt nye almindelige fjedre, men ikke HD.

Men husk nye støddæmpere.

Gearkassen: syncromesh - prøv, om du kan køre med dobbeltudkobling ellers må boksen ud. Det sidstnævnte har den fordel, at du samtidig kan renovere andre del, der er tæt på kritisk tilstand.
Index
124191: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (18-06-2012 07:03:20) (svar på 124183)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Hej Jens
Nej , den bliver ikke spor slasket i affjedringen, når man bruger grafitfedt. Hvad enten man bruger fedt, af den enne eller anden slags, teflon bånd eller andre vidundermidler, så er det kun med et formål, nemlig at nedsætte friktionen.
Når jeg sværger til grafitfedt, er det blot for at forlænge denne friktionsnedsættelse så lang tid som muligt.
Og selve affjedringseffekten målt i kg., er jo den samme.
Mvh.
Martin
Index
124198: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII, ny i klubben, to spørgsmål ( fjedre + 3. gear ) (18-06-2012 15:37:14) (svar på 124191)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 88.83.83.177)
Det vil jeg altså også støtte Martin i. Det eneste man opnår med at køre "jern mod jern" er at få en hakkende affjedring, hvor det giver et lille ryk i bilen hver gang fjedrene skal i bevægelse fordi de skal overvinde stilstanden.

Hvis bilen bliver levende med god smøring, så er det fordi man køre med de forkerte dæmpere vil jeg mene. De rigtige kunne f.eks. være nogen af de glimrende alternative gasdæmpere der er så stort udvalg af.

Jeg er så ikke ubetinget enig i at parabolske fjedre er evig lykke. Der er en del af dem der ikke har en lineær fjeder-karakteristik, hvilket oversat til jydsk, betyder at de er bløde ubelastet og bliver "flydende" fastere og fastere jo mere de belastes.
Der er gammeldags fjedre faktisk bedre så længe de er tip top vedligeholdt i langt de fleste tilfælde.

Hilsen
Jens