tilbage

Land Rover Forum  

Index
124282: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 08:23:07)
Brian Laustsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej

TD5,110 fra 99

Ledningerne fra lyskontakten og især den blå, bliver meget, meget varm.

Jeg har tidligere fået installeret kørelysrelæ.

Hvad kan jeg gøre ved det. Jeg er lidt bekymret da der jo løber en del strøm igennem den kontakt.

Hjælp ønskes,

Brian Laustsen, #7492
Index
124283: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 09:52:14) (svar på 124282)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.143)
Kørelys relæet er jo bare et relæ der automatisk tænder lyset. Det er som sådan ikke et lys relæ som alle burde installere! Mere lys, færre afbrændte lyskontakter og ikke mindst mindre risiko for brand!
Men det skal laves rigtigt og ikke fuskes med strømtyve og tynde ledninger uden sikring!
Hvorvidt der ER monteret lysrelæ i din bil ved jeg ikke, jeg har aldrig haft så ny en bil :-)
Index
124284: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 09:53:02) (svar på 124282)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Du kan sætte lysrelæer på, men kontakten er i sig selv en ofte set fejlkilde. Evt. kan du udskifte dine lygter med LED - se evt. Mærsk Service website.

Selve kørelyset kan være problemet. Jeg har kun det lovpligtige på og i form af LED.
Index
124285: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 09:59:53) (svar på 124284)
Brian Laustsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.116.223.241)
Jeg har monteret kørelysrelæ.

Jeg kan se den blå ledning er blevet sort. nede ved stikket
Index
124287: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 10:05:51) (svar på 124285)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.143)
Bemærk forskellen på lysrelæ og KØRElysrelæ.
Det KAN være at kørelysrelæet kun styrer det oprindelige lys set up og IKKE virker som lysrelæ!
Index
124286: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 10:03:17) (svar på 124284)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.143)
Lyskontakten brænder jo kun af pga de mange ampere der løber igennem!
Med lysrelæer skal kontakten kun bære styrestrømmen til relæerne. Så vil jeg vove den påstand at den holder i bilens levealder.
Index
124288: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 10:13:53) (svar på 124286)
Brian Laustsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.116.223.241)
Hej Ole

Kan du beskrive forskellen på ovenstående typer af relæer?
Index
124290: sv: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 10:28:02) (svar på 124288)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Et kørelysrelæ er et arbejdsrelæ, der styres enten ved spændingsændring, tændingsaktivering eller signal fra generator (omdrejninger ) .

Relæer er spændingsstyrende. En del biler kan have svingende spænding især ved hovedlygterne, hvilket kan give et højt forbrug af lamper. Et relæ vil her kunne styre spændingen og undgå svingningerne.

Har sendt dig et foto af kørelysopsætte på min OneTen
Index
124291: sv: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 11:16:11) (svar på 124288)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.143)
Som sagt så er kørelysrelæet sat ind for automatisk at tænde lyset. Det er kun til styring af oprindeligt lys (formentligt) og ikke et arbejdsrelæ. Arbejds relæet bruger lyskontakten til at trække relæet. Der er så feks en tyk ledning direkte fra batteri (med sikring) over relæet til forlygterne. Dvs at den store strøm går igennem relæet og ikke lyskontakten!
Der skal så et relæ på både kort og langt lys, dvs 2 relæer. (evt dobbelt relæ)
Prøv at google, så kan du se koblings diagrammer.
Det koster ikke mange basører og kan du ikke selv, er der nok een i nærheden der vil hjælpe.
Biltema sælger et kit som sættes ind i oprindeligt system men jeg ved ikke om det lige passer på en Defender uden modifikationer!!
Jeg købte et til min ambulance men endte med selv at fremstille et der passer perfekt!
Index
124312: sv: sv: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (20-06-2012 20:19:22) (svar på 124291)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Recommended procedure before taking on a repair of Lucas equipment:
Check the position of the stars,
kill a chicken and walk three times sun wise around your car chanting:
" Oh mighty Prince of Darkness protect your unworthy servant.."
Mvh.
Martin
Index
124343: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (21-06-2012 12:01:08) (svar på 124312)
Morten Dunch #8806, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.240.199)
Ha ha det er god humor.
Når det så er sagt, så er de nok noget om snakken. Der er ikke megen grin, når mørkets fyrste ser sig gal, på ens legetøj.

Overvejer at bygge et tempel, for at ære hans højhed.
Index
124363: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ledninger bliver varme - Meget varme (21-06-2012 20:57:14) (svar på 124343)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.31.18)
At ledninger bliver for varme, kan skyldes for lille gennemgang, dårlig forbindelse gennem relæet. Kan være fejlforbundet, så både nær- og fjernlys er på. Kørelysanordning er sikkert transistor/diodetypen. Da det blev lovkrav med kørelys, var der i OASEN en anvisning og diagram, hvor der var anvendt to minirelæer, indsendt af en elkyndig klubkammerat, fin og holdbar løsning. Måske kan nogen anvise. Men i øvrigt kan "Pauls Solution" separate fremadrettede LEDlygter anbefales. Har selv ligodant, koblet over tændingskontakten, så det aldrig glemmes. Det kan man godt, da LEDlamper bruger meget lidt strøm. Skal dog slukke når bilens alm. lys tændes. Eller summer over tændingskontakt som fortæller lyset er tændt når tænding afbrydes.