tilbage

Land Rover Forum  

Index
124297: V8 udstødning (20-06-2012 14:05:51)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.25)
Hej I forum.

En V8 motor har to rækker med 4 cylindere. min er en 3,5 V8 karb.

Har to bananmanifolde til motoren.

kan man tage hver banke og føre direkte ud til bagenden selvfølggelig med de tilhørende antal lydpotter der skal til??

Eller skal man samle begge banker inde under bilen og så føre udstødningen ud som en samlet 1- eller 2- delt rør??

Jeg tænker på at hvis man fører bankerne ud hver for sig vil synsmanden kun måle på den ene side af motoren ved forurenings test??

Eller vil der være andre ulemper??

med laro hilsen

Claus
Index
124298: sv: V8 udstødning (20-06-2012 14:55:27) (svar på 124297)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Jeg kan ikke umiddelbart se at der skulle være noget til hinder for at føre rørene ud hver for sig - hvis det er det man ønsker.

Om synsmanden vælger kun at måle i den ene eller i begge - det må være op til ham. Jeg er ikke lige skarp på om indsugningsmanifolden deler luften der kommer fra karb. til begge sider (det mener jeg de gør)
Index
124308: sv: V8 udstødning (20-06-2012 19:10:02) (svar på 124297)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Det eneste du skal overholde er støjgrænserne og så at rørene skal føres ud i venstre side af bilens bagende, med mindre at bilen er godkendt med et rør i hver side eller i højre side (Dansk godkendelse).

Når man ser mange af de bil-bygger-programmer der vises i fjernsynet, så laver de ofte udstødningerne sådan at de krydser i en X-samling et sted under midten af bilen og går videre ud i to potter/rør.
Jeg aner ikke hvad formålet er. Men det skulle være muligt at finde noget om udstødninger til V8'ere på en amerikansk hjemmeside..

Hilsen
Jens
Index
124313: sv: sv: V8 udstødning (20-06-2012 20:29:11) (svar på 124308)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.198.113)
Når man laver x udligning på en v8, er det for at udligne trykbølgerne fra motoren, det skulle give mere rolig motor og flere hk ( på større motorer)

At lave 2 udstødninger bag ud, kan risikere at sænke effekten på motoren.

Men hvis de vender lige bagud skulle det ikke være ulovligt at montere i højre side, den må "bare" ikke vende ind mod fortov men kun lige bagud!

Bananmanifolder giver heller ikke flere hk uden at man også ændre indsugning, de giver til gengæld tit problemer med utætte pakninger (taler af erfaring. Men med en god stål udstødning giver de bedre lyd, med rustfri bliver det en noget højere klang.

Hilsen Leif
3 x 110" v8
Index
124332: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 09:44:29) (svar på 124313)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Bananmanifolder der er af 4-1 typen som på LR hjælper lidt som en fis i en hornlygte ;-) , her samles alle fire rør lige før de samles til et, de mest efektive er 2-2-1, hvor rørerne samles to og to og to til et, her hjælper luft strømmen i det ene rør strømmen i det andet, så de er ikke forbundet tilfældigt, men med hensyn til forbrændingsrækkefølgen, og ja for det skal være optimalt skal der også ændres på indsugningssiden, og andre nåle i karburatoren, da jeg skulle prøve at "lege" lidt med mine nåle brugte jeg et program der hedder www.winsu- ja kan nu ikke huske om det var com eller co.uk, men der fylder man en masse oplysninger i om motor og bil, og så får man tre nåle mulighedder, og da der er ca. 700 forskellige nåle er det en stor hjælp, der er 12-14 fix punkter på hver nål, så den med at slibe lidt på en nål glem det, så kan man lige så godt sætte en i fra konens symaskine ;-)

med venlig hilsen

Per
Index
124340: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 10:56:34) (svar på 124313)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
H-pipe og X-pipe exhaust er et ivrigt debatteret emne blandt amerikanerbil-entusiaster, grundtesen er at der markant forskel i motor(udstødnings)lyden, men der er ingen eller meget lidt indflydelse på effekten…

Men en H- eller X-pipe profil er under normal driftforhold.. klart at fortrække frem for single side-pipe exhaust. Man opnår en forbedret exhaust scavenging effect over et bredere rpm-område.

Designet af udstødningen (på V-engine) skal fortages i relation til motor-designet… dvs. crossplane kontra fladplane samt tændningsrækkefølgen.

Mange misforstår "bananmanifolde" designet og tror at 4-1 er bedst... men det er kun optimalt hvis motorens driftområde er high-rpm, hvis man gå efter mid-range rpm / high torque så er 4-2-1 tubular exhaust sagen.

Der er mange detaljer ifbm. udstødningensdesign…! den vigtigste er efter min opfattelse, er at intet design er optimalt i hele motoren omdrejningsområde…!

Alle exhaust design er "kun" 100 % optimalt i et begrænset område.

Med det i mente, mener jeg at man sagtens nøjes med det allerede pre-produceret aftermarket design, frem for at skulle til at regne/udtænke/tilpasse sig egnet design.

Til Buick/Rover V8 vil det optimale tubular manifold være et 4-2-1 design.

LH Bank: 1-5 / 3-7.

RH Bank: 2-4 / 6-8.

Men et sådan manifold er mig bekendt aldrig produceret… så kan man lidt så godt nøjes med det der nu er tilgængeligt på aftermarket, når nu det optimale område alligevel er begrænset…!

Det var den resignation jeg selv kom til, og valgte et 4-1 plus big bore exhaust pipe samlet afgang LH side.
Index
124345: sv: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 13:35:29) (svar på 124340)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Alt findes ;-) Især når der har været omkring 30 år til at lave det i ;-)
fravalt pga prisen på 389£

med venlig hilsen

Per
Index
124346: sv: sv: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 14:47:16) (svar på 124345)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
åhh..ja..det er rigtigt, glemte lige Ashley Competition i farten. Men designet er ikke specielt smukt..eller afbalanceret...! det må det bestemt godt være til prisen, og bestemt også når man annoncere med "Over 30 years of race experience in competition systems" 389£ får man det desværre ikke længer for...! men det findes :)
Index
124347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 15:19:48) (svar på 124346)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Passer det så ikke fint til en LR der er da ikke sket voldsomt mere over samme tid ;-) Når nu bilen er 25år må det gerne være tidstypisk udstyr man montere ;-)

Per
Index
124355: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 udstødning (21-06-2012 18:58:32) (svar på 124347)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jo bestem… Per - det kunne godt være en rigtige grøn oval indgangsvinkel… men når Ashley Competition har 30 år erfaring i racerudstødninger (og de kan jo håndværket) så kunne de godt lige lave den afbalanceret samt etisk smuk at se på… de tager sig rigeligt betalt…!