tilbage

Land Rover Forum  

124101: V8 guerilla diagnose-software (13-06-2012 23:00:50)
Anders Lindberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.73.91.201)
Så lykkedes det at knække interfacet til V8 ECU´en. Har bygget kabel som kan sættes på diagnose-stikket og vupti - alle relevante motorparametre og fejlkoder står og blinker på den bærbare. Se video her: http://screencast.com/t/ZjnpCmwwuMv

Software og beskrivelse af kabling findes her: http://code.google.com/p/rovergauge/

/anders
RRC 3.9 EFI 1991
124106: sv: V8 guerilla diagnose-software (14-06-2012 08:38:20) (svar på 124101)
Michael P. Sarstad #8736, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.96.58)
kunne være så cool ..

er det noget der kan laves på alle eller er det en h..... at lave
124113: sv: V8 guerilla diagnose-software (14-06-2012 12:33:37) (svar på 124101)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Anders

Fedt ! - det lyder meget lovende. Sælger du ud af kablerne :) ?

Mvh
Michael
124115: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software (14-06-2012 12:57:28) (svar på 124113)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
Kablet, der indeholder en chip, der konverterer USB til serielport, kan købes hos f.ex. Mouser på nettet eller RS Components i København. Det koster ca. 220,-. Dertil skal du bruge et stik, der svarer til diagnosestikket i din bil, eller du kan klare dig med tre gode dillenæb (det gjorde Anders og jeg, og det fungerer fint, men skal bare ikke køre terræn imens...). Og så en enkelt 390 Ohm modstand, og lidt krympeflex, så det kan samles på en forsvarlig måde. Hvis man kan lodde, er det faktisk den nemme del af jobbet. Arbejdstid ½ time. Dele ialt for ca. 250,-.
Det svære er at kablet skal checkes med ét program (PuTTy, der et Unix terminalprogram) og om-programmeres til at invertere Rx-signalet med et andet program. Begge programmer er freeware, men det kræver lidt eksperimentering, da der ikke nogen vejledning med (det klarede Anders...). Når RoverGauge startes, skal du aflæse hvilken COM-adresse USB-porten tildeles, og indtaste denne i RoverGauge. Så er det oppe at køre!
RRC-hilsen
Bo
124292: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software (20-06-2012 11:28:19) (svar på 124115)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

ok, jeg vil prøve at kaste mig ud i det - måske et dumt spørgsmål - men hvor finder jeg diagnosestikket i en RRC 1990 ?

Mvh
Michael
124296: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software (20-06-2012 13:04:19) (svar på 124292)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
Diagnosestikket sidder sammen med Cux 14 ECU´en under passagersædet i RRC. Pil plasticskjoldet af, der sidder ud mod døren (sidder med Velcro). Det er et fembenet stik, som vist på Anders´ link. Vi valgte som sagt at bruge dillenæb, istedet for at lede længe efter de originale stik.

124302: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software (20-06-2012 16:23:44) (svar på 124296)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Hmm, jeg har ikke noget låg ud mod døren. Min RRC er en RHD 1990 - og under passagersædet (altås i venstre side fordi det er en RHD :)kan jeg finde noget der minder om det omtalt stik - men det er for det først blåt og for det andet har det ikke helt samme form som det der er vist på linket - er jeg helt på gale veje ?

Mvh
Michael
124321: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (20-06-2012 22:49:53) (svar på 124302)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Michael,
det er for mørkt nu, men jeg vil forsøge at tage nogle billeder i morgen...mon ikke din ECU er under førersædet, når den er RHD?
Jeg mener at dit blå stik er diagnosestik til fejlkodeaflæsning af Wabco ABS, men hæng mig ikke op på det.
Er desværre ikke faldet over diagnosesystem til det, udover blinkkoderne.
Jeg har heller ikke noget decideret låg, det er plastic-pynteskjoldet, mellem sæde og gulv, jeg tager af. Nu havde jeg lige besøg af Nicolai med en 2-dørs RRC idag, og hans plastskjold sad med to sorte stjerneskruer, mit sidder udelukkende med lidt velcro.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men du er velkommen til at komme til Rødovre og se systemet i drift.
124323: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (20-06-2012 23:55:13) (svar på 124321)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Jeg tænkte også på om ikke det så var under førersædet - men der er der bare ikke noget låg... Jeg bor tæt ved Køge så jeg kan snildt trille forbi Rødovre hvis du har tid en dag. Jeg kan lige sende dig en mail så vi kan koordinere - men hvis du har mulighed for at lægge et par billeder op af hvordan der ser ud under dit sæde kunne det være fornemt.

Mvh
Michael
124330: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 09:24:29) (svar på 124323)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Du kan kontakte mig på v8(at)kuririn.dk.
Jeg vil forsøge at nå nogle billeder idag, der har været en del interesse for RoverGauge-projektet, så Anders og jeg har talt om at lægge lidt materiale og fotos på en webside, og evt. tilbyde "færdige" kabler med dillenæb og programmering. Dog med det forbehold, at vi ikke tilbyder softwaren (som jo ligger som freeware som googleprojekt, udfærdiget af Colin og Dan i England) og at vi ikke kan tilbyde support udover beskrivelsen og gode råd.
Rovergauge virker som sagt til Lucas Cux 14-ECU´en, der er monteret i RRC V8 og Disco 1 V8, ca. 1989-1995, men IKKE til nyere modeller (stopper fra 4.0 og 4.6 motoren, der var udstyret med THOR indsprøjtning/GEMS, der er OBD/OBDII-kompatibel, og kan aflæses med andre softwareløsninger).
124334: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 10:00:10) (svar på 124330)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Tror jeg har lokaliseret stikket - det sidder rigtigt nok inde under passagersædet (førersædet i en RHD) - jeg tænkte på, om man ikke bare kan bruge det "grounding plug", som allerede sidder der til det nye stik - det er vel ikke noget problem hvis man bare lader kablet sidde ?
124335: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 10:15:06) (svar på 124334)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Det kan du godt, men der er to problemer:
1) Der er kun monteret ét stikben i min grounding-plug (kortslutter Rx til stel) Du mangler således Tx og stelbenet.
2) Det er upraktisk altid at køre med kablet i bilen. Og der kan opstå mange transienter (spændingsspidser) i et bil-elsystem ved batteriskift, svejsning osv., så jeg ville ikke bryde mig om at have endnu mere elektronik med som fast passager (måske er jeg bare paranoid her). Ihvertfald ville jeg beskytte kablet bedre med et par spoler og et par dioder mod fejlvendte spændingsspidser.
Da man alligevel ikke kan køre bil og kigge på pc´en samtidig, valgte vi at have en aftagelig "u-lands-løsning", som man kan bruge når man enten er to mand i bilen, eller holder hjemme i indkørslen. Alternativt kan du bruge andre stik, der er til at skaffe, det kan være stereo-jackstik eller psu-stik fra pc´er, der er billige og til at skaffe fra fx. RS-components eller Brinck. Bilen kører iøvrigt udmærket uden groundingpluggen tilsluttet, men der er vel en grund til at de har monteret den.
124338: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 10:50:44) (svar på 124335)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Kan godt se dine pointer - men mit stik er der flere ben i - og der går også en ledning "tilbage" til det andet stik - mystisk.
124348: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 16:15:12) (svar på 124335)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Fik et par usb ledninger fra RS-Online i dag og har brugt grounding plug'et som ny forbindelse - og der er sgu hul igennem :)

Snedigt lille program må man sige

Mvh
Michael
124360: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 20:32:11) (svar på 124348)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Tillykke! Kører alt som det skal, og havde du nogle fejlmeldinger eller underlige sensorværdier?
Jeg har underlige lambdaværdier ved start (højre +100% / venstre 14%) og så efter et par sekunder går de begge i nul. Ikke fordi de bliver varme, men de taber helt forbindelsen (tror jeg), for de rører sig ikke ud af flækken. Og det gør ingen forskel om jeg piller stik i motorrummet helt af! Så something is rotten.
Hilsen Bo
Ps. Fik taget lidt billeder her til aften, og laver nok et lille skriv om det, så andre kan få glæde af programmet.
124366: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (21-06-2012 21:47:47) (svar på 124360)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har ikke lambda på min - men havde overvejet om det kunne sættes på. Der var et på røde lamper som kunne cleares men indtil videre er de da ikke kommet igen - jeg har lige hørt at nedenstående er i støbeskeen:

There are some updates going on to allow both long term and short term fuel displays, plus some extra fault code information, but its not been release as yet. The version on the web site shows long term fuel trim only, not the dynamic lambda feedback

Mvh
Michael
124376: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (22-06-2012 09:53:49) (svar på 124366)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
hvor har du læst det henne? Lyder lovende. Det kan godt være jeg ikke er inde i googleprojects, men det virker ulogisk at finde deres kommentarer og anvisninger. Bare det, at finde projektets ophavspersoner står lidt uklart. Via deres mailadresser og det oprindelige sites alumnia-adresse, kan jeg regne ud, at Colin går på et teknisk universitet i England, men ellers er det lidt dunkelt. Han har også skrevet lidt på Discoveryweb, men det kunne være interessant at høre hvordan han egentlig fik "hul" på det meget omfattende "reverse engineering" arbejde. Cux 14 minder jo en del om Bosch Motronic, så måske han fik noget derfra - det er så udbredt, at andre må ha´ knækket koden.
/Bo
124391: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (22-06-2012 18:15:54) (svar på 124376)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Hørte det fra Mark på pistonheads - men ja det lyder som om det godt kan udvikle sig til noget endnu mere interessant.

Kender du forøvrigt en super-haj til EFI på RRC - har nogle problemer med varm tomgang på min, som jeg ikke har kunnet finde hjælp til at løse - mod betaling naturligvis.

Mvh
Michael
124414: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (23-06-2012 23:11:46) (svar på 124391)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Michael,
næh, men jeg synes man plejer at kunne måle sig frem til fejlen med værkstedshåndbogen og et godt voltmeter. Og hvis man så tilmed har to næsten ens biler i samme indkørsel, kan man jo bytte komponenter, hvis man har mistanke til f.ex. en sensor.
Jeg vil da gerne hjælpe hvis jeg kan. Hvad er problemet, mere specifikt?
124415: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (23-06-2012 23:46:31) (svar på 124414)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Den har en meget ujævn tomgang, næsten på grænsen til at gå ud, hvis den er varm - ikke altid, men meget ofte. Tomgang ved kold, er der ikke noget problem i. Start fra kold eller varm er heller ikke noget problem.

Jeg mistænker lidt en utæt injector (ved du hvor længe den skal holde benzintrykket efter man har slukket?) - men har også hørt om mærkelige ting ved en dårlig generator - som jeg har på mistanke ikke kører optimalt da den skramler lidt.

Køle-sensor, stepper motor, AFM enhed mv er udskiftet med nyt. Tændingen er 123 Ignition, så der burde heller ikke være slinger i valsen. Motoren er kun et par måneder gammel - det er en Turner Long block, med gasflowed hoveder og sjov knast.

Mvh
Michael
124416: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 00:26:56) (svar på 124415)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Beklager jeg sådan lige braser ind med i det hele…

Steppermotoren er kendt for at være en kilde til urolig tomgang… en utæt nozzle på steppermotoren kan medføre en urolige idle, jeg har med succes renset anlægsfladen flere gange… indtil stepper motoren låste sig mid-pos. Den typer stepper motor er ikke kendt for at være særlig robust.

Købte en nye på eBay af mærke Denso (oem) til 25£ + 5£ post, det er noget mindre kostbart end samme enhed blot indpakket i land rover logo fra en oem underleverandør, og de er lige dårlig/godt efter som de er fra samme oem leverandør, blot i forskellig indpakning samt forskellige prissætning gennem forhandlerledet, og der er en relativ stor besparelse ved ind købe i UK ifht. DK. Den er i øvrigt brug i rigtig mange US.car/V8 som så gør den billig uden for landets grænser…!

Det andet som måske har indeflødelse er at standart mapping i ECU'en måske ikke passer særlig godt sammen med sjov knast & gasflowed head, hvis de er radikalt anderledes ifht. standart så er en re-mapping af ECU'en nok ikke en hele dum ting..!

just my 2 penny / cheers
124422: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 11:04:08) (svar på 124416)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo og Ole

Stepper motoren var det først jeg prøvede at udskrive, og jeg kan se i RoverGauge at ECU forsøget at regulere med den og den har ingen fejlkoder, så den burde vel (så meget som en Lucas del nu burde..) virke korrekt. Men som Bo siger er det ikke sikkert nyt er lig med virksomt - måske jeg skal prøve med endnu et eksemplar.

Jeg er med på at standardmapningen muligvis ike er helt korrekt med min motor-variant - men kold tomgang er rimeligt rolig, og når den får lidt at leve af (både kold og varm) så trækker den ganske glimrende - så det er kun varm tomgang - nogen gange - som er problematisk - og så burde det vel logisk set ikke være mapningen som ´spiller ind lige der ?

Da vi installerede 123 Ignition, fik jeg oplyst at det kune være tilrådeligt at indstille den til +10 statitisk - kan det spille ind på lige netop dette scenarie, hvor man normalt måske ville have sat den på +6 ?

Der burde være stillet tomgang efter metoden du nævner Bo, men det kan være jeg skal forsøge mig med det først. Desværre har jeg læst om en masse ting, men min praktiske erfaring med dette kan ligge på et meget lille område, så det kunne være fedt hvis nogen kunne henviuse til en EFI troldmand - både mht dette men også fremtidige projekter.

Mvh
Michael
124431: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 18:34:21) (svar på 124422)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Du skriver at den forsøger et redde tomgangen (altså åbne for falsk luft)Jeg kan høre en tydelig reaktion, når Rovergauge skriver at den går fra 0 til 10% åben. Hvad sker der hos dig? Hjælper det, eller er den stadig ved at dø?
Troldmand, ja, sådan én ville jeg også gerne kende, helst én med lidt magi og hvad der svarer til "grønne fingre" blandt havefolk. Men er det ikke bare et spørgsmål om tilstrækkelig erfaring med trial and error - hos gartnere såvel som blandt dem med sorte negle?
Jeg vil gerne kigge på det sammen med dig en aften, hvis du har lyst, det er nemmere at få øje på fejlene med fire øjne. Vi kan også lave en "grundjustering" efter bogen, jeg har voltmeter, tændingspistol osv.
124442: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 19:40:04) (svar på 124431)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Det kan godt være jeg skulle takke ja til dit tilbud :)

Jo, jeg synes det ser ud til at den prøver at redde det, og jeg kan også se den selv justerer ind hvis jeg via RoverGauge korrigerer på steppermotoren manuelt.

Men når den er vedat dø i tomgangen når det har været allerværst virker det nærmest som om den er ved at drukne i benzin - når man så giver den "lidt havre" på speederen, så vågner den op og får det forbrændt efter et par sprut, og så er alt godt igen - derfor tænkte jeg lidt på indsprøjtningsdyserne, da de ikke er blevet skiftet. Det er sgu lidt mystisk.

Mvh
Michael
124418: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (24-06-2012 00:38:47) (svar på 124415)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Lyder godt nok underligt...hvad siger RoverGauge, hvis du har det tilsluttet - prøver ECU´en at holde tomgangen oppe, ved at åbne steppermotoren, når den falder under 700 omdrejninger? Det burde være tydeligt, at den prøver at "redde" tomgangen, ligesom når man f.ex. indkobler A/C eller el-forrude, ekstralygter eller sætter i gear.
Og hvad sker der med batterispændingen, når den er ved at gå ud?
Ang. steppermotor, så har jeg købt én hos paddocks, der var faldet næsten fra hinanden ved modtagelsen, og den jeg fik i erstatning manglede en af nitterne, og kan have tendens til at hænge. "Nyt" er ikke altid "virksomt" (desværre).
Og ang. tomgang, har du stillet tomgang efter bogen, altså med stepper fjernet/blokeret, vacuum fjernet osv. og justeret den plomberede skrue på AFM til anbefalet omdrejninger? (Ikke for at være hellig, jeg har aldrig gjort det selv, men det er klart at de justeringsmuligheder som ECU´en har, kun virker godt, hvis ingen trims er ude i yderområderne i forvejen).
Nu skriver du, at du har en "sjov" knast - og en af de eneste ting, som Cux 14 skulle have vanskeligheder med er underlige knaster:
"One of the coolest things about the Rover 14CUX system is that it will self-adapt to many of our cars. For example, it will work fine with a wide range of compression ratios and exhaust systems. There are a couple notable exceptions. For example, the 14CUX system has a hard time adapting to a cam with a lobe separation angle under 112 degrees. For special applications like engines with aggressive cams or with displacement enlarged to more than about 4.2L (258cid), one should strongly consider purchasing specially programmed replacement control chips. Especially in England, there are quite a few people hot-rodding Range Rovers and TVR sports cars for off-road performance and competition. The expertise certainly exists to reprogram a 14CUX ECU for good driveability to 4.6L (283cid) and even beyond, but it's not a do-it-yourself job." skriver BritishV8.org.
Men da den kører godt som kold, lyder det måske ikke som det oplagte problem.
124482: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (26-06-2012 09:51:15) (svar på 124418)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Jeg har desværre ikke haft mulighed for at sætte pc'en til de sidste par gange når det har været sket. Jeg har i dag skiftet brændstoftemp sensoren - bare for sjov så jeg kan se om det gør nogen forskel. Jeg har også checket brændstof tryk og det stod lidt højt, så det er nu reguleret ned til 40 psi (som anbefales til en mild modified 3.9)

Jeg ladet batteriet med en CTEK natten over og det målte 12.7 her til morgen og det er vel ok ? Når den står i tomgang med forlygterne tændt måler den kun 14,0 over batteriet - og det tyder vel på at generatoren har set bedre tider - synes også den larmer/skramler lidt ?

På denne tråd har Mark fortalt lidt om de ting der er i støbeskeen for RoverGauge :)

Mvh
Michael
124487: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (26-06-2012 13:28:13) (svar på 124482)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
12,7 V er helt fint med stoppet motor. Jeg har 13,6 V på batteriet med motor kørende og tændt lys. Cux 14 virker fint ned til 10 V, så jeg tror ikke det er her, dit problem er.
Hvordan ændrede du tryk på brændstofregulatoren? Og målte det?
Uden at overhovedet at være sikker, ville jeg lede efter fejlen ved steppermotor (med Rovergauge tilsluttet - hvorfor kan den ikke "redde" tomgangen, hvor mange procent retter den op, måske bytte med en anden stepper), måle om ohmværdier var rigtige for vandsensor når den er varm - helt inde ved ecu´en (pille stik af Ecu og måle), lytte med en slange i øret om alle injektorer klikker normalt ved drift.
Hvis ingen af disse ting indikerer fejl, ville jeg stille tænding med strobolampe, og derefter stille grundjustering efter bogen.
Ellers kan man blive ved med at skifte dele ud, indtil der ikke er mere at skifte, selvom fejlen måske ligger i en dårlig ledning, eller et stik, der svigter når det er varmt...
124488: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (26-06-2012 13:58:07) (svar på 124487)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Jeg læste bare om at en fejlende generator kunne drille - og eftersom den var begyndt at skramle lidt tænkte jeg det kunne ligge der.

Jeg har en justerbar brændstofregulator på - og har sat en måler derpå.

Tændingen er lige blevet stillet - og den står knaldsolidt på +10 statisk.

Efter mit roderi her til morgen har den gået rigtigt fint, men jeg har nok heller ikke haft kørt den rigtigt varm. Jeg tror injektorerne går fint nok - ellers ville den vel ikke køre så¨fint på lande/motorvejen ? - det passer nok bedre med at en af dem lækker benzin, og derved ved tomgang næsten svømmer motoren over ?

Mvh
Michael
124509: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (26-06-2012 21:53:35) (svar på 124488)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo

Jeg har nu stillet base idle efter bogen, og kan se i Rovergauge at den forsøger med steppermotoren at justere 3-5% , for at holde tomgangen over 700 rpm - den går noget "uldent" dernede - men det skulle være forventeligt med den knast.

Underligt nok viser min ingenting i Taget idle feltet, og -0,1V i Main voltage feltet ! - har du nogen anelse om hvad det kan skyldes ? Hvad viser din ?

Mvh
Michael
124518: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 10:30:50) (svar på 124509)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej,
det er lidt underligt. Min viser target idle ca. 750 rpm, men det ændrer sig lidt fra gang til gang. Og main voltage viser den det samme, som mit voltmeter siger, 13,6 til 13,8 V.
Jeg synes det virker rigtigt nok, at tomgang kører med din stepper på 3-5 % ved tomgang, det gør min også. Hvis jeg sætter Aircon på, dropper tomgangen et kort sekund, så hæves steppermotor til 12-15% indtil den er oppe på normal igen. Min tomgang er også lidt ulden, og svinger mellem 670 og 770 omdrejn..
Jeg havde iøvrigt først installeret en ældre version af Rovergauge på min pc, der konsekvent viste ca. 18 V main voltage. Inde på projektsiden, kunne jeg så læse, at det var en beregningsfel, de havde lavet i programmet.
Måske du har problemer med ledningsnetværket - har du den rigtige vejledning til stikforbindelserne til 40-bens Amphenolstikket til ECU´en? Så du kan måle efter.
124519: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 10:37:55) (svar på 124509)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Glemte at sige - det er min RR vi kører rundt i, på Anders´ videoklip, øverst i denne tråd. Der kan du ses alle værdierne, og hvordan de ændrer sig. ca. 10 sek. inde i filmen træder jeg pedalen i bund, throtlle til 97% (det er åbenabrt max. værdi), og MAF og fuelmapping reagerer derefter. Derefter slipper jeg pedalen helt et stykke tid.
124524: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 12:04:20) (svar på 124519)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har prøvet at skrive til Dan - ham der har udviklet programmet - og han ville gerne se et dump af min PROM, så den har jeg lige sendt til ham.

På vejen hjem fra Køge i dag, begynder batteri lampen pludseligt at lyse og min omdrejningstæller går amok - da jeg kommer hjem hvis spændingen på batteriet selvom den går i tomgang med alt slukket - 12,0 - det må vel tyde på at mine anelser omkring generatoren er korrekte :) ?

Mvh
Michael
124525: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 12:41:22) (svar på 124524)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Det kunne tyde på spændingsregulatoren er brugt op ELLER en ledningsfejl, generatoren skal jo have strøm gennem ledningen, over den røde lampe, fra tændingslåsen for at virke.

Mvh
Kenneth Poulsen
124526: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 12:50:37) (svar på 124525)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Kenneth,

Sikkert et dumt spørgsmål - men er spændingsregulatoren en integreret del af generatoren ?

Mvh
Michael
124535: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (27-06-2012 15:54:53) (svar på 124526)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Ikke spor dumt - den er som regel bygget sammen med kul-holderen og skruet bag på generatoren. Fås som reservedel. Har - alene pga. kul, der nedslides - begrænset levetid.
124714: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (03-07-2012 22:23:51) (svar på 124535)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Bo,

Så fik jeg skiftet generator her til aften, og nu er der lidt mere strøm på systemet. Men nu går den fa%¤#%¤ dårligere end nogensinde - det lyder nærmest som om den ikke går på alle cylindre. Har ellers stillet både AFM, Throttle Pot og Base Idle - nøj hvor er det frustrerende. Stepperen er også helt oppe og runde 17% for at forsøge at redde tomgangen.

Mvh
Michael
124787: sv: sv: sv: sv: sv: sv: V8 guerilla diagnose-software - a.k.a. RoverGauge (05-07-2012 10:57:52) (svar på 124714)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
sikke noget ØV. Skriv til mig på bo (AT) kuririn.dk da det efterhånden er ret langt at scrolle ned, for at følge denne tråd...
Måske vi kan prøve at bytte ECU for at udelukke fejl på den måde.
Var der noget svar eng. datadump fra din Eprom?
Hilsen Bo.