tilbage

Land Rover Forum  

Index
125139: Zenith karburatorer og Automat gear 3 trins 3,5 V8 RRC (18-07-2012 12:09:44)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.16)
Hej I forum.

jeg vil høre hvor mit problem ligger og om der er et problem.

Ved koldstart om morgenen f.eks, har motoren lidt svært ved at komme igang, Starter godtnok uden choker da den mangler en indstilling, Men når jeg træder på speederen er det som om at motoren dør istedet for at gå op i omdrejninger.
Når jeg så efter en stilstand og har fået motoren til at gå rimeligt stabil, og sætter automaten i D eller R og vil køre virker det som om at motoren ikke får benzin til at køre på og den viser tegn på at vil gå i stå.
Er det karburatorerne der ikke er indstillet ordentligt, kører 6,8 til 7,5 km/l alt efter fodtryk?
Er det membranerne der trænger til udskiftning??
Er det olien i dæmperne der er forkert, bruger en rød ATF olie??

Ved varm motor og acceleration virker motoren lidt sløv indtil den får nok benzin.
Kan det være den eksterne pumpe der er død, eller stoppet evt. kopfilteret ved motoren der er stoppet??
Jeg har haft en 3,5 V8 med SU karburatorer som var meget mere reaktsom og kørte godt fortrinligt indtil et bagslag slog flyderne i stykker.

Synes generelt at bilen er lidt sløv ved acceleration og ved koldstart, og ligger i overvejelsen om fejlen ligger nede i mekanikken, knast og ventiler, bilen har kørt 173000 km.
Nogen gode ideer til hvor indsatsen skal koncentreres??

Claus
Index
125140: sv: Zenith karburatorer og Automat gear 3 trins 3,5 V8 RRC (18-07-2012 13:12:34) (svar på 125139)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.180.82.50)
Hej Claus

Hvis den starter fint og går fint i tomgang kold uden brug af choker, kunne det tyde på den får rigeligt benzin, er der et lille hul eller revne i membramerne vil den tøve med at tage gas, jeg vil da foreslå du afmonterer de to karburatorer og giver dem en omgang, og får dem justeret ordentlig bagefter, det lyder som om det ikke er nogen skade til.

Per
Index
125142: sv: sv: Zenith karburatorer og Automat gear 3 trins 3,5 V8 RRC (18-07-2012 14:04:33) (svar på 125140)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Hej Claus

Rød Atf er korrekt olie.

Jeg har haft en 110 3,5 v8 med stromberg. Der sad en elektrisk benzinpumpe, man kunne skille af. Der sad et lille filter i, der var også et almindeligt "kop" filter jeg skiftede ved behov.

Just my 50 cent.

Mvh
Mads
Index
125150: sv: sv: sv: Zenith karburatorer og Automat gear 3 trins 3,5 V8 RRC (18-07-2012 21:05:28) (svar på 125142)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.157)
At RRCen generelt føles sløv, skyldes 40 af de heste som motoren sender afsted, forsvinder i Chrysler-tomatkassens dyb. Når chokeren ikke virker/ikke er aktiveret ved koldstart, sker der det benzinen kondenserer- bliver til dråber i den kolde motor og forbrænder ikke rigtigt, derfor ingen power. Benzinpumpen skal min. give 100-120L. pr. time ved 0.2-3bar.
Som Per skriver, så vil en rensning af karburatorer være på sin plads, størstedelen af karburatorproblemer skyldes snavs. På nogle Zenith-Stromberg er der et filter i forb. med nåleventil, som kommer til syne, når denne udskrues. Gummimenbranen skal være uden revner og krakkeleringer. Olien og dæmperstemlet har samme funktion som accerationspumpen i alm. karburatorer; når der gives gas og spjældet åbnes, forhindrer oliens træghed at karburatorens stempel går hurtigt op,
og derfor får motoren en fed benzinblanding. Tyk olie = kraftig acc, tynd eller ingen olie = langsom acc. ATF-olie er udemærket, da det ikke bliver tyndt ved varme. Er man Flottenheimer, kan der købes olie fremstillet til formålet. Hvis motoren trækker rimeligt, når den er varm og benzinøkonomi som beskrevet, er der ingen grund til at mistænke knast mv.