tilbage

Land Rover Forum  

Index
125473: Navn på trailer? (03-08-2012 00:15:45)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Hejsa.

Kært barn har mange navne og jeg kan ikke finde ud af hvilket et man bruger om den lille trailer der også hedder 1/4-ton, M100, K-38(A) og M416 "på amerikansk" militærsprog.
Hvad kaldes de på dansk?

Har disse trailere været brugt i det danske forsvar overhovedet og hvor mon man finder en?
Næste trin vil selvfølgeligt være at få den reg. med synsfri sammenkobling - kan man det?

Hilsen
Jens
Index
125474: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 00:27:00) (svar på 125473)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Jeg aner ikke hvad den hedder - jeg ville kalde den Bent. ;)

Men hvis du skal have den synsfri så skal du ændre på trækket og det er en konstruktiv ændring som ikke umiddelbart kan lade sig gøre.

Så en konsultation i din synshal vil det bedste før du begynder at skære i trækket og montere en 50mm kuglekobling.

Dog samtidigt sagt, at der kører flere synsfri militærtrailere rundt på vejene synet og godkendt med 50mm kuglekobling.
Men det der bare for få år siden snilt kunne lade sig gøre er helt umuligt i dag.

Ellers kan du sagtens få den synet i fast kombination på et natotræk og samtidigt have en 50mm kugle som er synsfrit godkendt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
125476: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 07:09:39) (svar på 125473)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Er det ikke den der hedder "Bantam" trailer? Prøv at Google den. Ifølge en artikkel i Veteranposten var det faktisk Bantam der udviklede den amerikanske Jeep, og endda på få dage. Men Willy's (og Ford) vandt ordren, ifølge konspirationsteorien fordi US Army havde ladet dem se Bantams tegninger. Så Bantam fik aldrig credit for selve Jeep'en men fik lov at lave tilbehør så som trailere. Selve navnet jeep skulle også være ældre og ikke have noget at gøre med forkortelsen GP som ellers er den gængse historie. Så vidt Veteranposten.

Det er vist ikke kun Land Rover der er omgærdet af myter.

Mvh Niels
Index
125477: sv: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 07:39:46) (svar på 125476)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Jo det lyder ikke helt ved siden af. Men så vidt jeg ved var der ikke så meget konspiration over det. Bantam var en lille fabrik og det blev derfor besluttet at ordren skulle udføres på større fabrikker. For ikke at snyde dem fik de så "tilbehøret" og underleverandøropgaver.

Jeep-navnet er en helt anden historie, der udspillede sig efter krigen hvor der blev nogen kamp over at bruge navnet. Men Willy's Overland havde sørget for at stemple en masse af deres dele med "Jeep" og derfor havde de vundet hævd på det, selvom der indtil da ikke var noget der hed en "Jeep" som sådan.

Men spørgsmålet står stadig åbent - har det danske forsvar brugt "Bantam" traileren og er det til at finde dem nogen steder?

Hilsen
Jens
Index
125481: sv: sv: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 08:21:10) (svar på 125477)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nå ja, det var kun som jeg husker det fremgik af den aktuelle artikkel i Veteranposten, der hed "Niels Henning har grønne fingre
militærkøretøjer og museum" Hvis du skynder dig, så har de sikkert stadig augustnummeret i blad-kiosken. Der er en gul VW Scirocco på forsiden.

Om de kan findes? Tjae, mon ikke? Men nok mest i USA. Samlere som Niels Henning ved sikkert også hvor der findes en enkelt her omkring, men de er næppe billige i Danmark. Der er trods alt et særligt publikum for militærhistoriske jeep's

Om de har kørt i Danmark? Utvivlsomt. Amerikanerne lod sikkert et par stykker stå efter krigen, og der er måske også kommet et par stykker i Marshall-hjælp, men det er ikke sikkert det er nok til at de ligefrem var "almindelige" Her tror jeg du skal kigge efter en dansk Dan-Vestas, som vist var den almindelige "Jeep-trailer" i det danske forsvar i 50'erne og 60'erne. Men det ved de nok meget mere om i Dansk Militær-historisk køretøjsforening. www.dmkf.dk

Mht syn så er det største problem vist ligenu den manglende registreringsattest. Vore kære redaktør af Oasen har jo netop været møllen igennem med sin Sankey, der lige pludselig ikke kunne synes, da han jo af naturlige årsager ikke havde en civil registreringsattest. Han fik så medhold i sin ankesag, så han kunne få den synet. Reglerne er noget mudrede, og hvad der kan lade sig gøre et sted kan ikke lade sig gøre et andet sted, fordi ingen rigtig kender reglerne.

Men ville jeg have en historisk korrekt trailer, så ville jeg nok lede efter en Dan-vestas. De dukker da op i ny og næ, også her på Børsen, og den vil gøre sig enhver veteranbil på danske plader. :)

Ak ja, lige nu er der en GMC CCKW fra 1944 til salg på Børsen. Sådan en ku' være sjov at ha' Det ville være komplet meningsløst, men det ville være sjovt! Men det er jo en anden sag, der ligesom jeep falder lidt uden for dette forum. På den anden side, så er vi jo lidt i familie med den oprindelige jeep.

Mvh Niels
Index
125478: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 07:54:23) (svar på 125473)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Hej Jens

Der er denne side på dansk
http://www.willys-mb.dk/index.php?/Nyheder/Willys-Jeep-MB/bantam-trailer.html

Med RRC VM2,5 hilsen
Arnth
Index
125482: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 08:33:28) (svar på 125473)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
http://www.dmkf.dk/index_03.htm Disse gutter bør vide noget...
Index
125483: sv: sv: Navn på trailer? (03-08-2012 09:30:18) (svar på 125482)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Strick Co. M100 1/4 ton Military Trailer

http://wwiijeepparts.com/Archives/JeepTrailer.html