tilbage

Land Rover Forum  

125601: Bremserne eller hva? (12-08-2012 22:07:14)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Jeg har igennem noget tid erkendt at mine bremser (Defender) er i uorden. Højre forhjul blokkerer i regnvejr og bilen trælkker let til højre ved bremsning på tør vej. Det er sikkert et enkelt kaliberstempel som hænger. Men på det seneste har jeg også bemærket at det giver et lille klonk / smæld når jeg bremser. Ikke hver gang men af og til. Det føles som om et eller andet giver sig lige i det jeg træder bremsen ned.

Hvad tænker i? Er det bare et stempel der giver sig eller skal jeg lede efter en død bøsning eller en styrekugle et eller andet sted der giver sig? Der er ikke nævneværdig slør i styrtøjet ..

Lars

125604: sv: Bremserne eller hva? (12-08-2012 23:38:33) (svar på 125601)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Det kan være noget så simpelt som en skævslidt bremseklods, hvis den træder skævt på skiven kan den komme til at bremse mere eller mindre end den i den anden side og hvis metallet der der holder bremsebelægningen bliver slidt, kan sløret frembringe den klonk-lyd du høre når du træder på bremsen.

Hilsen
Jens
125605: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 06:40:00) (svar på 125604)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.194.37.55)
Hej,

Du er selv inde på det, død eller løs bøsning hvis det er det sædvanlige.
Efterse dine gasdæmpere, om de sidder løse, det hænder at bøsningen er trykket flad og du for en metallisk lyd fra tid til anden ved bremsning.
Dernæst kan dine hjullejer være i ringe tilstand, og skabe en større modstand og få bilen til at vil imod den side ved bremsning.

Men, har du store (og brede) hjul på, så har de en tendens til at have deres egen vilje i forhld til vejens hældning.


Med venlig hilsen

Stephan
125606: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 07:28:24) (svar på 125601)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
OK, blokerende forhjul, trækken til højre, klonk og smæld og så det faktum at det har stået på i nogen tid.....
Afsted til mekanikker eller een der ved noget om det.....!!!! NU!
Det behøves ikke at være noget særligt men nu har du kørt med et skævt missil i nogen tid uden at kikke på det og så må håndklædet i ringen!!
125607: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 07:35:42) (svar på 125606)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Jojo Ole .. Jeg skal nok få splittet den ad her i løbet af ugen. En mekker bliver det nok ikke men jeg tænkte at jeg lige ville smide en føler ud inden jeg indtager baggården og sætter kaffen over ;o)

Lars
125608: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 07:37:54) (svar på 125606)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Det er sikkert en o-ring, der er smuttet i en af stemplerne og klonklyden kan komme fra det forreste kardanled i styretøjet.

Og så vil jeg støtte op om Oles opfordring, at du lister hen til en fagmand hurtigst/langsomst mulig.
125609: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 07:38:45) (svar på 125606)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
...men ja - jeg er enig. Burde have kigget på det for flere uger siden. Men det heller ikke hver uge at den kommer ud at trille ..
125610: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 08:14:28) (svar på 125609)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.46)
Generelt set bør man altid træde bremsepedalen helt i bund en to-tre gange forud for hver kørsel eller mindst ugentligt, så stemplerne bliver aktiveret til yderste position...
125612: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 14:46:53) (svar på 125606)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Jeg kan kun tilslutte mig et absolut "kørselsforbud", om ikke andet så for at passe på bilen! Jeg har selv oplevet en periodisk "klonklyd" med tilhørende standsning af et forhjul. Jeg kunne ikke helt forstå det da jeg netop havde total skiftet/renoveret ""alt". Det viste sig at jeg havde tabt den ene af de to bolte som holder kalibren, således at den nogen gange kunne vippe ud og sætte sig i klemme indvendigt i fælgen - yderst effektfuldt. Hav respekt for en funktion eller lyd du ikke ved hvor kommer fra. God dag Peter
125613: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 16:17:25) (svar på 125601)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.240)
Hej Lars
Jeg har netop haft samme klonklyd under nedbremsning. Det var totalt færdige bøsninger i radiusarme.
skævbremsning skyldes som regel fastsiddende stempel i modsatte side.
Venlig Hilsen
Jørn
125614: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 16:48:17) (svar på 125613)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Hej Jørn - kunne du se bøsningerne var færdige uden at afmontere armene? .. og var det bøsningerne ved akslen eller ved rammen der var døde?

Lars

.. til i andre ... skævbremsninger er i den meget milde ende - seriøst .. og blokkeringen er kun ved hård opbremsning eksempelvis når det regner. Ja! det skal laves men det er efter min vurdering ikke i kategorien farligt endnu...
125615: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 17:25:24) (svar på 125614)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.169.87)
Definer venligst kategorien "ikke farligt endnu"!!
Du beskriver selv symptomer som i en katastrofe opbremsning, i min optik, er særdeles farlige. Men det kan åbenbart gradbøjes?
Fint nok og der er jo ikke sket noget, men tror du at du ville kunne tilgive dig selv hvis du blev involveret i en fatal ulykke hvor bilens bevidste skævbremsning fik en rigtig slem udgang?
Jeg mener at det er rigtig fint at reparere sin bil selv - og vi har alle været glade amatører på et tidspunkt, men hvis man bevidst kører rundt med defekte bremser, og så oven i købet forsøger at tale det lidt ned - så synes jeg ikke det er for heldigt.

Jeg synes at du skulle komme i gang og få kikket på sagerne, evt få een fra klubben i nærheden til at hjælpe dig.
Der kan komme nok så mange bud på hvad bilen fejler men det er først når tingene bliver undersøgt grundigt at du kan finde fejlene og bestille de nye stumper.
125616: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 17:49:47) (svar på 125615)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.241.104)
Hhmm, hvad var det lige der stod i bogen fra køreskolen- man skal køre efter køretøjets stand og belæsning. Nu kender jeg Lars som et yderst forstandigt menneske, som næppe foretager sig noget uigennemtænkt.
Dog tyder noget på bremser trænger til en make-over. Omtalte klonk kan stamme fra def. bærekugle på A-rammen, der styrer bagakslen. Men iøvrigt bør man med jævne mellemrum gennemgå undervognen og sikre sig alt er på plads og i orden, som det engang hed i efterretninger fra Fyr og Vagervæsenet. Hertil er værkstedsdag en glimrende lejlighed. Omtalte radiusarm-bøsninger kan undersøges ved at rokke den fra side til side- kan man gynge den, tyder det på def. bøsninger.
125622: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 20:12:28) (svar på 125615)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Ole - jeg accepter din holdning som naturligvis også er min grundholdning. Lige nu er du ved at gøre problemet til mere end det er. Formuleringer er altid utaknemmelige i en vis grad. De kan gradbøjes og det bruger vi vist begge. Som jeg skrev så er det en let skævbremsning som kun viser sig når jeg slipper rattet og den trækker mig ikke ud i rabatten. Og ja - det højre forhjul blokkerer i regnvejr - før det venstre. Det er ikke godt - det forstår jeg og derfor handler jeg. Men alligevel tænker jeg og forventer at jeg må acceptere at ét hjul vil blokkere før det andet i eksempelvis regnvejr... ? eller er jeg virkelig den eneste som har oplevet dette?

Som tidligere nævnt bruger jeg ikke engang min bil hver uge. Sidt jeg brugte den havde jeg faktisk lige skiftet et hjulleje, et andet hjullejepakning og rengjort bremserne foran (netop af samme grund).. herefter er det at må erkende at der skal mere til..

Jeg reparerer naturligvis min bil og skal nok finde fejlen. Jeg som mange andre bruger vel også dette forum til at få nogle gode 'hints' inden vi går igang...

Hvornår jeg reparerer mn bil - det finder jeg nok ud af. Lige nu skal den slet ikke bruges den næste uges tid og der er nye bremsestempler på vej fra paddock mens jeg skriver dette.

Det jeg skriver nu - skal ikke forklejne problemet med min bil .. ok Ole?

Men vore biler er jo ikke et udtryk for god sikkerhed uanset hvor glade vi er for bilerne. En defender med gode eller opgraderede bremser - bremser jo stadig ikke særlig godt i forhold til nye biler. Vores dækvalg - samme skuffe. Seriebiler med tromlebremser - der nærmest altid bremser skævt, ændret affjedring, hævekits, ombygninger etc. Ingen nakkestøtter, dårlige selesystemer, manglende airbags og i det hele taget manglende sikkerhed for vores passagerer... ja listen er vist lang. Det er forældede biler vi kører rundt i! Men selvfølgelig skal de virke efter den designede hensigt!

Min pointe er dog - at vi jo altid skal køre efter forholdende om det så er vejret, kørebanen eller det faktum at nogle kører med tromlebremser og uden airbags...


Mvh, Lars
125620: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 18:19:31) (svar på 125614)
Jørn Thomsen #8802, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.56.170.240)
Hej Lars
Kunne ikke mærke slør ( koben ) men bøsninger og bolte ved akslen var helt færdige. ved opbremsning slog akslen på radiusarm, blank plet på aksel. bøsninger ved ramme var hele men møre, skift det hele.
Jeg købte hos Paddock, fin service
Mvh Jørn
125623: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 20:17:23) (svar på 125620)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Hej Jørn - jeg har poly-bøsninger så de er lette at skifte. Tak for tippet med at kigge efter blanke slag-punkter .. Jeg har nu ellers lige kigget bøsningerne efter og de så fine ud. Men det kan jo være der gemmer sig et andet billede når det bliver afmonteret ..

Verner - tak for tippet med a-joint men den skiftede jeg sidste år. Jeg vil dog løsne den og efterspænde (x-eng model) det kan være den bare trænger til det. Men er det ikke typisk ved til/ud - kobling at a-jointen laver knas?

Mvh, Lars
125627: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 22:08:08) (svar på 125623)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.50.6.218)
Hej Lars
Har du mod så kik forbi en dag så kan vi se om 2 hoveder kan finde fejlen
Insput herfra
Vh
Chr
125628: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (13-08-2012 22:34:00) (svar på 125627)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.172.215)
Tak Christian - nu kigger jeg lige på det når stumperne ankommer .. så må vi se :o) Det kan sagtens være at jeg stikker snuden forbi :o)

Men som altid - tusind tak for håndsrækning ..!

Lars
125656: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (15-08-2012 00:04:11) (svar på 125623)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.19.213)
Er så næppe bærekugle-klonk grundet lige skiftet. Men klonk fra denne ytrer sig også ved påløb og gasgivning; kan være svær at fastsætte om def. da sliddet ligger, så det kun kan kontrolleres ved frem og tilbage-bevægelse. Klonk kan også være grundet slidte stråler på akselforbindelse til transferkasse.
Mht. blokering af et forhjul skal der ikke meget til på eks. våd blankslidt asfalt med terrændæk; så skal man huske, der tillades op til 20% forskel i bremsekraft på forhul.
Og nej, en Land Rover er ikke just modern days car, men er det ikke det vi
søger?
125657: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (15-08-2012 07:22:29) (svar på 125656)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.89.67)
Hej Verner. Jeg har lige været til syn med min Serie 1 årg 51. Her accepterede synsmanden helt op til 30% skævbremsning (jeg scorede dog ikke over 5!). Er der forskel på årgange, tromler versus skiver, synsmænd versus synsmænd? Vh Peter
125685: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremserne eller hva? (15-08-2012 22:34:41) (svar på 125657)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.227.119)
Forskel på synsfættere kan forekomme, jo. Regelen om hhv. 20% max forskel på forhjul og 30% på baghjul (2. aksel) er for alle motorkøretøjer efter 1940 og eller med hydrauliske bremser, så det må jo gælde for Land Rovere. Men læs selv meget mere i Færdselsstyrelsens kundgørelse 5.01.002. (Rystende læsning i forb. med krav til Land Roverens bremser kan forekomme)