tilbage

Land Rover Forum  

Index
126257: Undervognsbehandling (07-09-2012 08:59:40)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.25.22.220)
Hej alle
Vi har en Freelander II som nu er 4 år gammel.
Så er det at alle begynder og snakke undervognsbehandling.
Men er det en nødvendighed ?
Vi bruger IKKE bilen til offroad kørsel, men "kun" til vejture.
Hvad siger I ?
Er det virkelig en nødvendighed ?
Mvh Ole
Index
126264: sv: Undervognsbehandling (07-09-2012 10:23:14) (svar på 126257)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er min klare overbevisning… at hvis bilen skal bruges til offroad, så er det klogest at afstå fra at undervognsbehandle. Har set/eget flere Landy's som har været "behandlet" og efterfølgende dybbet i mudder - de rene korrosionsfælder…når man fik gravet sig derind….!

Med hensyn til gadebiller - så er det en udbredt fejlforståelse at man godt kan vente med undervognbehandling af sin vogn de første par år - den er beskyttet fra fabrikken af - vrøvl… beskyttelsen fra fabrikkanten er utilstrækkelige til vintermiljø i DK.

Bilerne er gennem årene blevet bedre behandlet fra producenten, men hvis man vil beholde vognen i mange år frem, så skal man supplerer med en rigtig undervognsbehandling - producenten har ingen interesse i at bilerne holder evigt…!

Undervognbehandling applikeres bedst og smartes om for-sommeren, som kan den når at færdighærde gennem sommervarmen, klart til vintersæsonen. Langt de fleste kommer føret i tanke om at bilen skal behandles når det er ved mørkt & koldt og så er det teknisks set ikke længer et optimalt tidspunkt at fortage behandlingen.

Hvis man agter beholde vogne i mange år frem… så gør man klogt i at få fortaget en rigtig undervognsbehandling før første vintersæson….

just my 2 penny
Index
126269: sv: Undervognsbehandling (07-09-2012 11:28:03) (svar på 126257)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

Jeg ville helt klart få den givet noget, har selv på flere biler brugt Suvo, det trænger fint ind og bliver aldrig tørt.

Jeg har en Discovery 2 fra 2000, en tysk import der har kørt 6 år i Tyskland og 6 år her i DK, den fik en omgang Dinitrol inden den kom på plader, og siden har den som den daglige bil " fået lov til at passe sig selv" fordi der jo er så meget andet ;-( nu skal den så have skiftet chassisrammen fra bagakslen og bagud, jeg skal hilse og sige at det er sku ikke det bare sjov.

Jeg har tre RRC, to Defender 90", og en Disco 1 stående på matriklen de spænder fra 1976 og til 2002, de har ikke set alverden af undervognsbehandling, jo ældre de er jo mindre rust er der næsten på dem.

Lad dette være et opråb til folk med "Nye" biler, de passer ikke sig selv og chassisrammerne svejses åbenbart nu sammen med et overlap, en rustfælde uden lige, overlappet er punktsvejst og så en fuldsvejst søm ved siden af, pladen vokser så imellem punktsvejsningerne, fra det ene syn til det andet er min forsvundet i et omfang så den kan kvases med i fingerne, specielt på indersiden op mod tanken, så det var ikke en gang til at se når jeg skiftede dieselfilter.

Min gamle 90" fra 87, den bliver vasket når den den har været i pladerhullerne og så bliver den efterfølgende sprøjtet med hydralikolie både udenpå i inde i rammen, der er 0 rust.


Mvh Per
Index
126272: sv: Undervognsbehandling (07-09-2012 13:14:01) (svar på 126257)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Jeg valgte at få min disco 3 undervognsbehandlet sidste år - da var den 4½ år gammel. Jeg har så valgt at få en Mercasol behandling fordi jeg syntes det der smøres på, holder sig blødt og smidigt noget længere tid end andre - smagssag og religion.

Jeg valgte kun at bilen fik det tynde lag - så kan jeg fortsat se konstruktionen, der er ikke noget der er gemt under et tykt sort lag undervognsbehandling. Det er reelt værre når bilen gennem nogle år har fået den ene dobbeltbehandling efter den anden(det tykke) oven på det gamle (det gamle og løse bliver ikke fjernet). i min verden risikere man at for mange lag af det tykke undervognsbehandling danner en rustfælde - og det ser man først alt for sent.

som andre også skriver hvis bilen skal bruges i mere end 8 år - så er det nok en god ide - men der et valg og en satsning.

Eddie
Index
126318: sv: sv: Undervognsbehandling (09-09-2012 08:46:14) (svar på 126272)
Ole Sørensen #8643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.25.22.220)
Tak allesammen for Jeres input.
Såååå nu går turen forbi en undervognsbehandling snarest.

Ole