tilbage

Land Rover Forum  

Index
126303: PSI powermax chip (08-09-2012 13:14:40)
Karina Ludvigsen + #5808, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.71.102)
Hej,
Er der nogen der har kendskab til, en PSI powermax chip? Overvejer at købe en til min TD5.
Hilsen Karina
Index
126316: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 04:16:57) (svar på 126303)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Det gør du ikke, Powerwoman!
Index
126317: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 05:31:20) (svar på 126316)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Hej Karina.

Hvor gammel er din TD5'er?
Hvis den er med omprogramerbar ecu, kan jeg anbefale scantune oppe ved galten.
fik min lavet der oppe efter jeg fik ny turbo.

Han har styr på tingene, og du får målt bilen ud før og efter . Plus papir på hvad den har fået af hk og heste.

Mvh Rasmus
Midtjylland
Index
126323: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 09:18:04) (svar på 126317)
Karina Ludvigsen + #5808, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.71.102)
Den er fra 2004.
Ved ik om den kan omprogrameres i dens ecu. Hvor kan jeg finde ud af det?
/Karina
Index
126326: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 10:14:00) (svar på 126323)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.41.99)
det er jeg næsten 100% sikker på prøv at se nummeret på modsat ende af stikkene der står nok (NNN og et 6 sifret tal) så kan den, har fået lavet min hos LR parts skanderborg det spiller MAX
Index
126332: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 12:50:28) (svar på 126326)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.44.82)
Hej Stephen

Jeg er sikker på LR Parts kan deres kram, MEN han har en teoretisk beregning af heste og NM. Og jeg mener ikke man kan regne med den.

Jeg har 175 HK på Hjulene og 430 NM . Med Moment så langt nede ved hjælp af ændring i turboen(VNT) turbo er monteret istedet for orginal turbo.

Scantune har certifiseret 4 hjuls rullefelt hvor du ser ALT på. modstand rullemodstand osv osv.

Det kostede 4000 KR.- Og så har du moment/HK Kurve blandings forhold udstødningstemperatur osv osv på et papir.
Og skal den drosles ned igen f.eks ved syn koster det 300 kr.

Mvh Rasmus
Index
126333: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 13:32:50) (svar på 126332)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg ved ikke om det er mig der er en sur gammel kværulant, det er det sikkert. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg helt fanger meningen med at chip-tune en Defender. Slet ikke hvis den ikke kan eller ikke er synet med ændringen. Har I tænkt på konsekvenserne hvis I er indblandet i en ulykke og bilen bliver trukket til en synshal, hvor ændringen bliver opdaget? Måske et teoretisk spørgsmål men alligevel. Forsikringsselskabet vil sikkert kræve regres fordi den har flere HK end den bil de mener at forsikret, og der vil sansynligvis komme et retsligt efterspil, fordi bilen er ulovlig ombygget. Uanset om man er skyld i ulykken eller ej.

Derudover mener jeg at en Defender tydeligvis ikke er bygget til fart. Hvis det er nødvendigt at det skal gå så stærkt, hvorfor så ikke Porsche Cayenne?

Men det er så mit bøvs.

Mvh Niels
Index
126337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 15:51:36) (svar på 126333)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.212.222)
Hej Niels, du har ret. Men har jeg ikke ret i der er bygget nogle defendere med 3,9 v8. Den har da tæt på 200 hk har den ikke? Og der er da ikke nogle forskel på de to bilers bremse system osv er der ? Selvfølgelig skal bilen godkendes med ombygningen ...

det du skrev med hastighed, så behøver man da ikke køre stærkt bare fordi man får flere heste.

Mvh Rasmus
Index
126339: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 16:30:50) (svar på 126337)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Et rent gæt:

Mon ikke en Defender V8 med 200 Hk har ventillerede skiver om ikke andet?

/Jens
Index
126338: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 16:27:26) (svar på 126333)
Karina Ludvigsen + #5808, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.71.102)
Nu er det ikke fordi jeg vil køre stærkt, så tar jeg Corvetten, men fordi jeg vil ha flere HK til at trække campingvogn, autotrailer osv. Er der ikke en regl om, at må må forøge HK med op til 20 %, uden der kræves omsyn/godkendelse?
Index
126345: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 18:24:01) (svar på 126338)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Det du må, har været udførlig beskrevet i LRO: nemlig at få EMC opdateret, da den iflg. artiklen ændrer sine indstillinger med tiden.

Du behøver ikke at købe nogle ulovlige løsninger for at få mere bundtræk (drejningsmoment) ud af maskinen.

Jeg har tre adresser, hvor vi kan spørge.

Du ringer!
Index
126348: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 20:59:59) (svar på 126338)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Jo selvfølgelig i det lys, giver det jo en vis mening med lidt mere kraft. :)

Det er rigtigt at der er en 20% regel, men det er mere indviklet end som så. Tror nok at det som udgangspunkt er når man skifter til en anden motor, så må den ikke være 20% kraftigere end den motor din bil er typegodkendt til. Jeg er ikke så sikker på at man sådan uden videre må ændre på en motor.For den er jo godkendt efter de specifikationer fabrikken har opgivet. På nyere biler er der jo også nogle emmissionskrav der skal overholdes, så det er vist ikke bare sådan lige. Jeg ved det, det er urimeligt, det er formynderisk, men sådan er det.

For øvrigt mener jeg at der med chip-tuning har været oppe før. Som jeg husker konklusionen så var det at det i princippet er lovligt at "motor-optimere" sin bil, men i praksis er det vist kun på enkelte VW dieselmotore hvor det kan lade sig gøre, skal man holde sig på lovens smalle sti. Spørgsmålet er også om motoren har godt af at blive "pint" mere end den allerede gør?

Men ellers er Kaj inde på noget, meget kan lade sig gøre hvis man betaler afgiften. Men så er køretøjet også synet og godkendt, og så er der ingen der kan klandre en for noget.

Den lette løsning er jo at lære og leve med sin langsomme englænder. Det er li'som en del af dens sjæl. Personligt har jeg intet problem med at ligge med en 50-60 km/t med Sankey'en på slæb op af bakkerne i min gamle IIa. De andre kan køre udenom eller blive bagved. Det er deres problem, jeg har også lov til at køre på vejen.

Mvh Niels
Index
126342: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 17:03:08) (svar på 126333)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.57.225.139)
hej Niels
den eneste grund til at chiptune en defender er for at få den til at kører bedre med de tunge trailere.
kan kun for egen erfarings skyld at min TD5er har det væsentligt bedre på motorstien med 2700kg på krogen efter det lille indgreb.
kan blive i 5 gear og bare trille med lastbilerne.
før blev jeg overhalet af lastbilerne så snart det gik lidt opad.

ved godt at der sagten kan vrides mere fart ud af en defender når den er chippet, men det er stadig en kummefryser på hjul og aerodynamikken tillader altså kun 140-150 på toppen efter indgrebet, og med standard gearkasse.

"bare min 5 øre"
mv
Nicolai
Index
126336: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 15:20:15) (svar på 126332)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.41.99)
hej rasmus jeg tror da bestemt også at scantune kan deres kram, det var ikke for at sige de ikke kunde jeg kender dem ikke men for at give K L nogle muligheder.
Index
126344: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: PSI powermax chip (09-09-2012 18:13:15) (svar på 126336)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej alle!

Det er ikke tilladt at tune mere end 20% uden at få udstedt ny typeattest. Derfor hvis I kører rundt med mere, skal I tænke jer rigtigt godt om mht. evt. erstatning i tilfælde af en ulykke.

Min egen situation er, at min LR 90 V8 390000 km 1987 har nogle sjove lyde, men kører stadig. Jeg er interesseret i mere kraft til bl.a. campingvognen. Derfor har jeg undersøgt om det er tilladt at tune over 20%, da jeg var interesseret i en 3,9 l og 185 hk, hvilket gøres på følgende måde:
1. Find et firma som er godkendt til at udstede nye typeattester.
2. Firmaet skal være godkendt til 40% over, = mine 134 hk + 40% = 185 hk.
3. Bremser opgraderes til nye krav. Find en Discovery 3,9 l donerbil
4. Bilen højhastighedstestes og køres til grænserne på landingsbane ved Holeby eller hvis tophastighed ikke kan nåes inden banen slutter, en motorvej i Tyskland.
5. Støjtestes i Hamburg kr. 2500. I Danmark kr. 14500
6. En masse papirer skal udfyldes.
7. Firmaet skal have fra kr. 10000 til ? for arbejdet.

Ovenstående har jeg tænkt over i nogle måneder, og resultatet er blevet, at det er en stor omgang at gennemføre, så jeg har valgt at sende min motor til ACR i England til renovering og opgradering inden for de 20 %. Jeg har fulgt artiklerne i Land Rover Owner siden maj måned, og mener det er firmaet som skal renovere og forbedre min motor. Han er ikke dyr i forhold til rpi, som har en renoveret 3,5 l til omkring 38-40000 kr.

Mvh
Kaj