tilbage

Land Rover Forum  

Index
126270: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 12:25:11)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har problmer med at få min 109 V8 startet. Satte for 6 måneder siden et Optima Red i den - men lige siden har den været noget sløv på starteren, og på det seneste kan den slet ikke trække den igang. Har prøvet at lade det over et par dage med en CTEK lader - hvis jeg er heldig kan den startes een gang - derefter ikke igen. Jeg er bare usikker på om det er batteriet eller noget andet der driller ?

Målinger:
Slukket motor: 13.2V (lige efter laderen er pillet af)
Slukket motor - efter 24 timer stilstand - og ingenting forbundet med batteriet: 12.5V
Motor tændt/lys slukket: 14.9V
Motor tændt/lys tændt: 13.3V

Mvh
Michael
Index
126271: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 13:03:58) (svar på 126270)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
dine spændinger lyder faktisk OK. De gange, jeg har haft batteri/startproblemer, har dårlig stel til batteri/motorblok været problemet. Prøv et startkabel direkte fra minuspol på batteriet til motorblokken, og se om det gør en forskel.
RRC hilsen
Bo
Index
126273: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 13:29:46) (svar på 126270)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej
Prøv at sætte et voltmeter på og aflæs det imens du starter, tag event. en ledning af tændspolen så den ikke springer igang, falder spændingen øjeblikkelig voldsomt har batteriet ikke længere nogen kapasitet, er den lige omkring 12 v har du problemet et andet sted.

Mvh Per
Index
126274: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 13:37:07) (svar på 126273)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
I startsituationen tror jeg ikke at "nogensomhelst" batterier kan opretholde over 12 V polspænding, der trækkes jo ca. 1 kW! Men en indikation af batteriets stand kan fås ved at måle "stilstand-spændingen" uden forbrug (som du jo har gjort), og med forbrug (tænd lys og blæser = ialt ca. 200 W).
Index
126275: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 14:02:17) (svar på 126274)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Polspænding ved start 11,6V
Stilstand med forbrug 12,1V

Og nu startede den sgu også - trægt men dog alligevel. Kunne måske godt tyde på en stel et eller andet sted ?
Index
126276: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 14:10:25) (svar på 126275)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.50.6.218)
Hej Michael
Du er velkommen forbi hellerup så kan du prove med et ODESSEY pc-1500 batteri
Du ringer bare 22624286
Vh
Christian
Index
126280: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 15:18:09) (svar på 126276)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.133.166)
Enig Christian; men nu trækker en V8er ikke alverden i startstrøm- et "Volvo-batteri" er jo standard i biler m. V8 3.5.
Måske skulle man kaste en stirrer på starteren og dennes relais; ikke mindst blandt Land Rover-folket er starterrensning en forsømt disciplin.
Afslidt støv fra starterkul lægger sig og isolere og forhindre strøm i at nå frem- en af ulemper ved vandtæt starter; hertil afbrændte kontaktflader i starterrelæ.
Index
126277: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 14:12:20) (svar på 126275)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Dit batteri lyder jo sundt nok. Prøv tricket med direkte stel til motoren!
På min gamle ´76´er RR blev det en nødvendighed, indtil jeg tog mig sammen og loddede stelkablet fra batteriet direkte på rammen. Pinligt på tankstationen...jeg fik mange "morsomme" bemærkninger om engelske biler.
Index
126278: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 14:16:19) (svar på 126277)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg prøver en "direkte stel" i weekenden. Tak for tilbuddet Christian - men det kræver naturligvis jeg kan få den til at køre :)

Fandens også til uheld - når begge V8'ere er strejkeramt

God weekend
Mvh
Michael
Index
126279: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 14:22:29) (svar på 126274)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Jeg kan ikke lige huske grænsen, men spændingen falder til leje og der skal det stabilisere sig og derfra falde langsomt, men hvis spændingen vedvarende og hurtigt falder under eet kort startforsøg , er batteriet kaput, et ok batteri kan du jo køre med starteren i mange min.

Problemet er at det er et lukket batteri, et åbent batteri havde man jo bare gloet ned i cellerne med forbrug på, eller sat er modstandstester på og skruet op , bobler cellerne så ikke på engang, men en starter før de andre, ja så er det kaput.

Er den ene celle halv dårlig, kan man fint måle hvilespænding der er ok, men ved start tabes den ene celle så hurtigt, og så er der kun 10,5 v til rådighed, derefter er der hurtigt kun 8 og så er det bal forbi.

Mvh Per
Index
126282: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 15:45:23) (svar på 126279)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg vil prøve med en anden starter - sidst jeg havde identisk problemstilling, mistænkte jeg også kortvarigt mit redtop batt. (som jeg gennem tiden har belasted ret meget..) men ligsom dig kunne jeg lade og måle gode parameter på redtop batt.

Så jeg lånte en starter fra en af mine andre RV8… foreslår du evt. prøv det samme, er det løsning…så overvej evt.at købe ny starter af den "lille" type… så er det langt letter at monterer 4-1 manifold :)

Man kan naturligvis også nøjes med et repration sæt til den gamle (store..?) starter, også droppe tubular manifold…!? :(
Index
126300: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (08-09-2012 09:57:48) (svar på 126282)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.240.118)
Hej Ole

Hvad er det for en 'lille' starter du refererer til?
Og hvor får man fat i sådan een?

Bedste LR hilsener
Stephen
Med V8 - der ønsker sig banamanifold ;-)
Og derfor måske skal overveje at erhverve en 'lille' starter
Index
126301: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (08-09-2012 11:37:09) (svar på 126300)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Hej Stephen #5565

Stage One og de første årsmodeller af 90/110 kom med en "stor"starter type -3M100- #RTC5228 som er en ret stor klump og ikke særlig effektiv - alt afhængig af hvilken manifold man vælger kan der opstå pladsproblem. Det kan afhjælpes med en senere "lille" starter type -M78R- #RTC6061 der er lige så effektiv som den store klump.

Jeg har en #RTC6061 monteret på 90" i kombination med Double S manifold/exhaust super pladsform. På bussen har har jeg Hedman Hedders + RTC6061

Men der findes andre typer starter til RV8 af forskellige mærkervare producenter.

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-GRID007939

Mvh. Ole

Index
126304: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (08-09-2012 13:26:56) (svar på 126301)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Det var jo lige netop en RTC6061 jeg havde på "lageret" - selvom den ikke ser specielt "lille" ud :)

Med kun to bolte som holder den, er det vel noget som selv spinkle og svage kontor hænder tør kaste sig ud i...

Mvh
Michael
Index
126305: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (08-09-2012 18:45:24) (svar på 126304)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hvad er det som skal kobles på det lille "spadestik" på starteren ? Der hang en løs ledning som passede på - så den prøvede jeg at sætte på og nu "klikker" det kun når jeg forsøger at starte...også når jeg piller ledningen af igen - har jeg gjort mere skade end gavn ?

Mvh
Michael
Index
126283: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 16:07:25) (svar på 126270)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.252.46)
Hej Michael !!!
Jeg ville lige prøve at afmontere starteren og se om den funktionerer som den skal uden belastning - der kan være helt utrolig meget møg inde i sådan en fætter - hvis du er lidt "forsigtig" kan du sagtens selv skille den ad og evt. vaske den ud med lidt benzin - lad den tørre godt inden du samler igen og prøv så.....
Med rover hilsen
Kristian
Index
126284: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 16:29:39) (svar på 126283)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg har vist en ny starter "på lager" - vil prøve at skifte den snarest. Den nuværende er ellers ikke mange år gammel, men det er da forsøget værd

God weekend
Michael
Index
126289: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (07-09-2012 18:03:20) (svar på 126284)
Kristian Jensen #2775, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.252.46)
Du kan jo prøve at "åbne" den for at ved selvsyn se hvor meget snavs der er samlet - det er ikke så svært - du behøver ikke at afmontere fjedersystemet - men kan klare det fra bagenden...
Index
126366: sv: sv: sv: sv: Dødt batteri eller anden årsag (10-09-2012 22:28:11) (svar på 126289)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
En ny starter gjorde underværker - tak for rådene til alle - så må jeg sige undskyld til mit batteri imorgen

Mvh
Michael