tilbage

Land Rover Forum  

Index
126429: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (18-09-2012 11:19:52)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
Hej Alle
Jeg har fået et stenslag på størrelse med Sjælland i min forrude og overvejer derfor at skifte til en forrude med varme i.
Har i nogle gode råd til hvad jeg skal købe ud over en forrude :-)
Hvad mangler jeg at i min Defender 2004 tdi5 90" hardtop for at kunne få det til at virke?

Er der fra fabrikken trukket ledninger?
Vil det være muligt at benytte samme knap som til min bagrude?

Med venlige hilsner
Morten Skovborg
Index
126435: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (18-09-2012 15:09:07) (svar på 126429)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Morten,
Jeg kan ikke hjælpe med udbud og priser, og ej heller med, hvad der er formonteret af ledningsnet; Derimod kan jeg fortælle, at en el-forrude typisk bruger noget mere strøm end en el-bagrude. På min RRC er ruden sikret med to stk. 25A sikringer(!), så "det er noget der trækker tænder ud". Du skal som minimum have et kraftigt dobbeltrelæ (med separate sikringer/ kraftig ledningsføring til batteri) til at trække forruden. Desuden vil det være en god idé med en timer, der slukker efter 5-10 minutter, når den alm. defroster kan overtage opgaven.
På en RRC er der desuden et spændings-overvågningsrelæ, der kun tillader indkobling, når batteriet er over en vis spænding (motor kører + batteriet iøvrigt sundt). Livrem og seler, så at sige, så man er sikker på at bilen kan startes igen.
Men om vinteren, eller måske især fugtigt efterår, er det superpraktisk at kunne få klart udsyn, allerede kort efter start.
Dugfri hilsen
Bo
Index
126438: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (18-09-2012 15:47:33) (svar på 126435)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
Hej Bo
Jeg havde nu heller ikke forventer at du kunne levere en indkøbsliste :-)

Jeg vil bare høre om der er andre der har forsøgt at gøre det samme, du ved sådan trække på andres erfaring.

Det vil jo være oplagt at sætte en rude i med varme når jeg nu skal til at rode rundt med det alligevel.

Med elektriske hilsner
Morten Skovborg
Index
126459: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 08:53:59) (svar på 126438)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej Morten

Jeg har gået med samme overvejelser til min 300 TDI fra 97, men er gået fra det igen.

Prisen på ruden med varme var lige over 3 gange af hvad jeg skulle give for en uden varme, dertil kom ledninger, relæ, sikring, kontakt osv. for at varmen også kommer til at virke. Det er mere end hvad jeg vil kaste efter en forrude med varme - spec. med udsigten til måske at skulle skifte den igen pga. et nyt stenslag (fik et dobbelt stenslag 1 cm. fra hinanden på vej hjem fra rep. af et stenslag).

Når den tid kommer, så starter jeg fyret lidt før og på den måde tø ruden op så den er til at skrabe fri for is. Som sidegevinst er bilen så også dejlig varm at komme ind i.

Mit råd til dig er: Sæt en alm forrude i og brug i stedet hellere differencen som hjælp til et fyr - hvis du ikke allerede har et i.

/Morten
Index
126462: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 09:22:28) (svar på 126459)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Problemet er bare, at med mindre det er et varmluftfyr, så hjælper det lige fedt.
Det originale varmeapperart i en Defender KAN ikke holde ruden isfri (indvendigt) når temperaturen ligger i omegnen af minus 20 grader, og der sidder mere ned en person inde i bilen, og trækker vejret.

1270
Paw
Index
126472: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 15:40:41) (svar på 126462)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
Hej Alle
Jeg har kontaktet lr-parts og de har rådet mig til at købe dette relæ, men kan det klare belastningen?
http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-timer-1960p.html

Er der andre gode råd?
jeg tænker at et varmeluftfyr ikke er løsningen da der jo som Paw har nævnt masser af dug i defenderen, måske man bare skal holde vejret eller sidde med hovedet ud af vinduet når det regner... :-)

Med venlige hilsner
Morten Skovborg
Index
126473: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 16:10:00) (svar på 126462)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Jeg vil så sandelig håbe, at alle i bilen trækker vejret, men selvom vi har været to eller tre personer i min OneTen, kunne forruden nemt friholdes af dug og indvendig is.

Det kræver dog, at varmeapparathuset er tæt og der slipper ingen luft ud andre steder end til kanalerne.

Jeg har monteret ekstra luftindtag - Defender Wing Top Air Scoops - og det giver mere luft ind i varmeapparatet.

Desuden har jeg en udluftning helt bag i hardtoppen.

En høj kølevandstemperatur letter også afdugningen.


Der findes fra Uniglass.UK frontruder med varmetråde i. Monteringen er ikke den helt store kunst, men man bør huske på, at koble et relæ på, der først sender strøm igennem, når motoren er startet.
Det kan styres via olietrykslampen f. eks.
Index
126474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 16:19:07) (svar på 126473)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
En helt anden ting som jeg dog ikke ved selvsyn ved om gælder på en LR.

Hvis jeg bruger min transportable GPS på mine forældres bil ( Peugeot)
med varmerude, nægter den at finde GPS signal.

MVH Anders
Index
126485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (19-09-2012 21:43:24) (svar på 126474)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Kør V8, så er der ikke mangel på varme i en 90", ej heller ved ekstreme frostgrader. Manglende dørlister i bunden og softtop hjælper også på ventilationen.

MVH Asger
Index
126499: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (20-09-2012 11:04:35) (svar på 126474)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Anders,
Det er intet problem på min RRC med original el-forrude. Min gamle nüvi 560 finder satelitterne hurtigt, selv i de dybe, svenske skove.
Grusvej-hilsen
Bo
Index
126504: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (20-09-2012 11:34:42) (svar på 126462)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej Paw

I og med at jeg skriver: ”tø ruden op så den er til at skrabe fri for is. Som sidegevinst er bilen så også dejlig varm at komme ind i.”, så må der implicit være tale om et fyr der levere varm luft – Det kan selv den perlehøne der går i baghaven regne ud. Et fyr der udelukkende varmer motoren op leverer ikke noget varme til forruden, og er derfor ikke relevant at inddrage i denne tråd. Den sidste mulighed er et fyr der ikke levere varm luft til forruden, men ikke et fyr, men en ventilator, og dermed heller ikke relevant i denne sammenhæng.

Hvad angår det at holde ruden fri for is indvendigt når der køres, så har jeg ingen problemer overhovedet i min 90” 300 TDI som er udstyret med Eberspächer fyr der varmer vandet der sendes gennem både motoren og varmeapparatet. I kombination med DefenderVent fra Wiberg har jeg siden vinteren 2007/2008 ikke haft problemer med is eller dug på hverken forrude eller sideruderne i dørene når jeg kom ud til bilen om morgenen.

Under kørslen er fyret slået fra når motoren er blevet varm, og der har jeg kun lidt problemer med dug på sideruderne ud for skulderne såfremt der sidder en på sædet ved ruden. Der er faktisk så varmt i bilen, at jeg typisk sidder i en t-shirt eller hvis det er virkelig koldt en vindjakke.

/Morten
Index
126505: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (20-09-2012 13:26:59) (svar på 126504)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
@ Morten.
Selv visse perlehøns, ved ikke at der findes både Varmluftfyr, som typisk bruges til busser, både, etc. og så vandfyrene, som sidder monteret i de fleste biler med eftermonteret fyr.

Vandfyret vil, hvis det er korrekt monteret, varme vandet i både motoren og varmeapperatet, og efterfølgende, når vandet er varmt nok, starte blæseren så ruden afises og kabinen opvarmes.
Et sådant fyr har vi monteret i vores bus, og her KAN man ikke holde ruden isfri indvendigt, ved kørsel i 20 minusgrader. Det samme var i øvrigt tilfældet i en 2007 110" Defender som vi fulgtes med.
Så hvis du kan holde din isfri, under disse betingelser, så er du meget heldig.

Og husk så, en Perlehøne skal have været ude på den anden side af indhegningen, før den kan kloge på hvordan der er i naboens hønsegård..

1270
Paw

Index
126508: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (20-09-2012 14:11:11) (svar på 126429)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hej Morten

Læs dette link:
http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=22228

I andet indlæg er der linket til en oversigt over reservedelsnumre der skal bruges.

Jesper
Index
126749: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (27-09-2012 14:19:57) (svar på 126508)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
Super godt med en masse forslag
Jeg kan dog ikke få adgang til det dokument som der står i det indlæg...
ØØVVVVV
Mvh
Morten
Index
126753: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (27-09-2012 14:57:39) (svar på 126749)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jamen så får du dem bare her

Jesper
Index
126754: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (27-09-2012 14:59:16) (svar på 126749)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
og side 2

Det skal lige siges at jeg ikke kan se hvor de kommer fra, så gyldigheden af dem må du selv tage stilling til...

Jesper
Index
126887: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (02-10-2012 14:11:32) (svar på 126754)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
SUper fint mange tak for hjælpen.

Vi ses
Morten
Index
131938: sv: sv: sv: sv: sv: Skift fra alm forrude i Defender til forrude med varme (14-03-2013 05:40:29) (svar på 126887)
morten skovborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.16.110.58)
Så er der varme i forruden, livet er skønt...

Mange tak for hjælpen.

Ha' en fantastisk dag.

Mvh
Morten Skovborg