tilbage

Land Rover Forum  

Index
126490: Dagens billede 20 sept. spørgsmål (20-09-2012 08:49:33)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Med fare for at udstille min manglende tekniske indsigt så har jeg lige et spørgsmål ang. dagens billede og tilhørende tekst. Billedet er et motorrum og en V8'er sat fuldstændig til i høvelsk mudder. Teksten antyder at et kølerdækken på *ydersiden* af motoren ville afhjælpe dette mudderbad.

Se nu har jeg jo altid lært at køler-afdækning tjener det formål at hjælpe motoren med at holde varmen i kolde egne. Herhjemme et trick især seriebiler med "fast" blæservinge kan drage nytte af om vinteren.

Nu er det så jeg lurer på om det samme kølerdækken ville afhjælpe mudderet i motoren, eller om motoren bare vil løbe varm i stedet.

Det er for øvrigt præcis det mudder, der nær havde taget livet af min gamle IIa da jeg var i Høvelte sidste år. Det var trængt ind i strømfordeleren så den brændte sammen på vej hjem, og det var trængt ind i starteren så den døde senere, og det var trængt i hele transmissioen så jeg skulle skifte al gearolie. Det var også trængt ind i køleren og havde det ikke været for nogen flinke mennesker i Allerød der havde en haveslange, så var jeg end ikke kommet til Slangerup, hvor jeg hos noget familie kunne få skyllet køleren ud igen. Måske et kølerdækken kunne have afhjulpet dette?

Nå ja, det trængte også ind i parabolerne, så den ene lygte lignede en fiskebowle. :)

mvh Niels
Index
126492: sv: Dagens billede 20 sept. spørgsmål (20-09-2012 09:36:25) (svar på 126490)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Ved kørsel i dybt vand eller mudder kan det være en fordel med noget foran køleren. Så kommer der ikke slam og skidt i køleren og hvis der køres med en hastighed så "bovbølgen" er perfekt, kommer der ikke meget vand og slam i motoren. Bølgetop foran bilen og bølgedal under motoren!Kølervingen vil så heller ikke slaske det hele så meget til. Holder man stille eller ikke får bovbølgen foran så hjælper det ikke så meget.
Så snart man er ude af vandet afmonteres dæknet. Pap, plasticpose eller lign. er fint og billigt til formålet!
Personligt HAR jeg for længs fået styret min "vandtrang" ;-)

Index
126494: sv: sv: Dagens billede 20 sept. spørgsmål (20-09-2012 10:07:17) (svar på 126492)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Jeg ville ikke køre med tildækket køler, da jeg syntes at det er sundere at have køling end slippe for rengøring.

MVH Asger