tilbage

Land Rover Forum  

Index
126659: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 12:11:20)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Som tidligere nævnt er jeg i gang med forundersøgelserne til ændring af min LR 90 1987 V8 til 3,9. Jeg fik anbefalet anskaffelse af donerbil Discovery 1, men kan Discovery frontskiver/kalibre monteres på eksisterende aksel? Hvis de kan, vil jeg hellere købe nyt.
Kan Discovery 1 bagskiver/kalibre monteres på eksisterende aksel?
Hvor får jeg fat i en ny bagaksel til Defenderen?
Eller lettere brugt?
Jeg spørger, fordi jeg har sammenlignet bremserne på de forskellige modeller, og ikke har brug for resten af donorbilen. Min egen motor sendes til England til opgradering.

Mvh
Kaj
Index
126668: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 15:18:04) (svar på 126659)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Kaj


Jeg kan ikke umiddelbart svare dig på kalibrene - men hvis jeg eks. kigger hos rimmerbros så er reservedelsnummeret det samme på skiverne til 90-110 og Disco 1. Det er en anden aksel der sidder på Disco'en jeg ved ikke præcis alle forskellene. Men akslen til en 90" er formegentlig en aksel godkendt til et tryk på 1.000 kilo hvor akslen til en disco er godkendt til 1.200 kilo.

Hvorfor ændre bremserne foran? Jeg forstår godt hvis du vil have skiver bagpå, og her kan en bagaksel fra en RRC også bruges.

Eller er der noget jeg har overset?

Index
126671: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 16:06:17) (svar på 126668)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Eddie!

Øvelsen går ud på, at få godkedt min 90 V8 3,5 til 3,9 og 185 hk. Derfor skal jeg finde en typeattest (Discovery 1) hvor bremserne er godkendt til 185 hk. Herefter skal bilen have udstedt en ny typeattest via et firma i Albertslund, hvor der sidder 3 stk. tidligere bilingeniører fra Færdselsstyrelsen. De er godkendt til at udstede typeattester op til 40% større motor. Men det er en lang process. Og de arbejder heller ikke gratis.

Mvh
Kaj
Index
126676: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 18:18:20) (svar på 126671)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.84.110)
Hvorfor opgradere du ikke til 90" 50 års modellens bremser, den havde 4,0 motor. Så er det jo stadig samme model bare nyere du opgradere til.
Index
126678: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 19:03:57) (svar på 126671)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Kaj

Kan du løfte sløret for hvad firmaet i Albertsllund hedder, og hvad de tager for ydelsen ?
Mvh
Michael
Index
126696: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 22:33:57) (svar på 126678)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Til Leif og Michael og alle I andre!

Problemet med opgradering til 50th modellen er, at jeg ikke kan skaffe EU typeattesten fra færdselsstyrelsen, da det naturligvis er løsningen. Jeg har EU godkendelsesnummeret, men kan ganske enkelt ikke skaffe attesten.
Firmaet i Albertslund drives af Preben Egelund, Rønne Allé 5, 2620. Tlf.: 88530690.
Prisen for projektet er fra 10000 kr og opefter.

PS: Jeg kan hente alle data fra 50th registerets hjemmeside, men det er blot data fra en manual, men de tæller ikke over for myndighederne.

Mvh
Kaj
Index
126698: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (25-09-2012 22:47:34) (svar på 126696)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej igen!

Jeg glemte EU godkendelsesnummeret: WVTA godkendelse e11*96/79*0086*11

Håber der en der kan hjælpe med fremskaffelsen.

Mvh

Kaj
Index
126710: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (26-09-2012 11:20:31) (svar på 126698)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Kan du ikke bare spørge en der har en 50th model om hvilket typegodkendelsesnummer der står på hans registreringsattest, og så bestille en kopi fra Trafikstyrelsen?

Har du i øvrigt læst de nyeste ændringer i vejledning for syn af køretøjer? Der er ændret på reglerne for ændring af bremser.
Der var linket til det her på forum for nyligt.
Jeg ved ikke om det kan få konsekvenser for dig, men ærgerligt hvis det stopper dit projekt.

MVH Jakob E S
Index
126715: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (26-09-2012 16:06:56) (svar på 126710)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Jacob!
Jeg har i dag været ude ved Preben Egelund. Han kan godt skaffe den, men må ikke vise mig den, da den er LR Englands egendom. Jeg har fået nummeret af Søren V8 50th, men han har ikke selv set attesten. Preben sagde også at det var ligegyldigt med den attest. Find en Disco 1 og flyt aksler og motor, så kan det lade sig gøre.
Men:
Forsikringsselskabet skal sige god for projektet, dvs. forsikring under højhastighedstest og transport til Hamburg til støjmåling.
Disco 1 udstødning skal tilpasses LR 90. Kræver noget svejsning.
Dæk skal passe til hastighed. 50th er begrænset til 99 miles.
Mit forslag var en elektronisk hastighedsbegrænser til 140 km/t, pris 12-17 k + moms.
Oveni er der en masse papirer som skal udfyldes.
Skat skal ifølge loven give en forhåndsvurdering på ændringen uden at se bilen, men dette sker ikke i praksis. Jeg ville gerne vide hvad Skattefar skal have inden jeg gik i gang.
Jeg har sikkert glemt nogle ting som også skal opfyldes, så derfor mener jeg lige nu, at det bliver for omkostningskrævende at få en bil med 3,9 l motor og 185 hk. inden for lovens rammer.
Jeg har været ude og tale med et firma som renoverer motorer og de kan renovere min motor for 20-30k og lander omkring +20% kraftigere motor. Så må jeg undvære de sidste 25 hk.

Mvh
Kaj
Index
126717: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (26-09-2012 16:39:46) (svar på 126715)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Kaj

Send mig lige en mail med nummeret på typegodkendelsen, så kan jeg måske hjælpe.

mikael.friis@scania.dk

Mvh
Mikael
Index
126718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (26-09-2012 16:43:52) (svar på 126717)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Michael!

Nummeret står i indlæg lidt højere oppe.

Håber du kan hjælpe.

Mvh

Kaj
Index
128137: sv: Opgradering af bremser fra 3,5 til 3,9 (15-11-2012 19:30:15) (svar på 126659)
Morten Olsen #8002, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 93.167.235.25)
Ved godt det er en gammel tråd.

Jeg har skiftet akslerne - komplet fra en Disco 1 direkte over på min 90 fra 84. Jeg har ikke haft andre problemer med dette, end at jeg måtte lave nogle nye "blikplader" til at holde bremserørene fra chassis og ned til selve kaliberen. De vendte modsat - altså bagud på 90 og fremad på discoen. Brugte en 500 mand på nye bøsninger til hele undervognen. (det var iøvrigt det der tog længst tid, indtil jeg fandt ud at varme de gamle gummibøsninger op med en gasbrænder og presse dem ud, og save den sidste metalring ud med en nedstryger.