tilbage

Land Rover Forum  

Index
126885: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (02-10-2012 12:51:34)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.165.47)
Hej . nu er jeg jo kommet til at købe sådan en vældig rrc 3,9 v8ér
og den har et strømforbrug når bilen er slukket . samtidig kan mine vinduesviskere i front benyttes selv om nøglen ligger i lommen , og min tankmåler lyser konstant (ikke kun efter 150 km kørsel på fuld tank :-) )
er der nogen der har en ide om hvad der kan ligge til grunde for batteriforbruget
samtidig er min batterispænding kun ca 10,5 volt målt på batteri med alt i el dele slået til , og ca 12,5 - 13 ved ubelastet batteri men motor startet . er det generator der er færdig eller det billige biltema batteri der sidder på den
mvh Simon Boye Jensen
8299
Index
126886: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (02-10-2012 13:07:09) (svar på 126885)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Simon,
Din generator lader ihvertfald ikke, om det kun er laderelæet den er gal med, eller måske diodebroen eller en defekt vikling kræver lidt mere undersøgelse.
Med motoren igang skal du have over 13 volt på batteriet, uanset hvor meget grej du har tændt.
Der er et vist strømforbrug med tændingen fra. ECU´en får strøm konstant til sin hukommelse, og uret bruger også lidt. Mere end 50 mA skal det dog ikke være.
At din "fuel" lyser, kan udemærket skyldes din lave spænding. Hvad med ladelampen, slukker den?
Index
126892: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (02-10-2012 19:32:58) (svar på 126885)
Simon Boye Jensen #8299, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.165.47)
så nu er forbruget da forsvundet . den havde et forbrug på ca 1,1 ah uden tænding . det forsvandt da en gammel blaupunkt forstærker samt noget tvivlsomt walkie montering og div gejl er blevet fjernet . - jeg kan måle at uden div forbrug: elforrude blæser langt lys osv lader generator med 30 ah - med det ovennævnte tændt lader den ca 55 ah . måæt med tangamperemeter på ledning fra generator til batteri.

tankmåler lyser stadig . den går dog ud i ca et sekund under opstart - er der nogen der har bud på hvor der hyppigst er fejl på dette
mvh simon boye jensen
Index
126896: sv: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (02-10-2012 20:35:43) (svar på 126892)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.142.40)
Du har da i altfald konstateret Bo vrøvler; når spændingen stiger ved startet motor og div. forbrug må generator være ok. Det er meget normalt
at "uvedkommende" strømbrugere bliver slået fra ved start. At tankmåler lyser kan være ledning trukket udenom og dermed konstantstrøm.
Index
126909: sv: sv: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (02-10-2012 23:38:01) (svar på 126896)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
> Verner

"Du har da i altfald konstateret Bo vrøvler"

Selvom Bo ikke er medlem af klubben, kan du da godt skrive pænt, det kan være udtalser som denne der får folk til IKKE at være medlem.
Jeg ved godt du helst så at forumet var lukket for ikke-medlemmer.

Med RRC VM 2,5 hilsen
Arnth
Index
126913: sv: sv: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (03-10-2012 00:08:38) (svar på 126896)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Verner, hvad mener du med at jeg vrøvler?
Simon skriver "..samtidig er min batterispænding kun ca 10,5 volt målt på batteri med alt i el dele slået til , og ca 12,5 - 13 ved ubelastet batteri men motor startet.." og det læser jeg som at
1) Motor startet, med forbrug: 10,5 V
2) Motor startet, uden forbrug: 12,5 V
Nu hvor der er kommet lidt flere facts på bordet, kan jeg forstå at 1) var med motor stoppet. Men det fremgik ærligt talt ikke tydeligt af teksten. En måling med motor stoppet med forbrug havde jo sagt en del om batteriets tilstand.
Anyway, Simon, den originale workshop manual til det elektriske har jeg lagt på www.kuririn.dk/rr/rrm_Electrical.pdf
Der er både diagram og fejlsøgning. Diagram og forklaring er side 73 til 76 i pdf´en. Fuellampen (147) har konstant plus, og får stel gennem tanksensoren (50/51). Det hele kompliceres lidt af (145) "Multi-function unit and binnacle" som indeholder et logisk kredsløb, der åbenbart bestemmer ved hvilken værdi på flyderen, at lampen skal tænde. Denne enhed indeholder også kredsøb til pæresvigtkontrol, altså at alle kontrollamper tændes 10 sek. når tænding slås på. Dette diagram er fra nov. 1990, men på min 1990´er er det enten udeladt eller pillet fra, for min bil har ikke denne funktion.
Hvis du finder frem til at det er tankføleren der er gået, eller et problem med elektronikken, kan du jo vælge at pille pæren ud, hvis du ikke har mod på at skille det hele ad. På min RR er der til ca. 70 km tilbage når "stresslampen" lyser, det kan man jo strengt taget ligeså godt (eller dårligt..) se på viserinstrumentet. Med en tørstig V8´er ombord er hovedreglen jo at fylde på, hvergang man ser en tankstation, ihvertfald hvis man er lidt ude på landet...
Held og lykke med fejlsøgningen.
Index
126919: sv: sv: sv: sv: spænding på batteri rrc 3,9 v8 91´ plus div :-) (03-10-2012 07:23:04) (svar på 126913)
Henrik Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
Hej
Uanset om i vrøvler eller ej. Her er en rigtig god vejledning for fejlfinding på generator og batteri. http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf Kim Hoursevad har lavet den, og er rigtig god, så selv jeg kan forstå den.