tilbage

Land Rover Forum  

Index
126942: Diesel i frostvejr (03-10-2012 19:37:23)
Mogens Holm #8818, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.61.28)
Skal i gang med min 2. vinter med LR 90. Hvad anbefales som additiv for at undgå frossen parafin? Hvor meget skal man bruge?

Hilsen Mogens.
Index
126943: sv: Diesel i frostvejr (03-10-2012 19:53:22) (svar på 126942)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.169.87)
Du skal ikke gøre noget!! Den diesel der sælges er frostsikker med mindre vi igen skal under -20......!!!!!
Vigtigst for dig er at maskinen kører med frisk olier, filtre og slam/vandudskiller!!
Og ikke mindst kølervædske der er checket og et batteri der er på toppen!
Index
126944: sv: Diesel i frostvejr (03-10-2012 20:22:39) (svar på 126942)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.208)
Når du nu har gjort, som Ole har skrevet, vil jeg tilføje, at du i klubbutikken kan købe et additiv fra Miller Oil.

Det holder bl.a. dyser og rørledninger rene.

Jeg bruger det regelmæssigt og synes, motorgangen på min gamle 2,5 dna er endnu bedre end den er i forvejen.

Et vandoliefyr gør også underværker...

Desuden har jeg en dieselfiltervarmer, der forvarmer brændstoffet ved lave temperaturer. Er thermostatstyret og slår fra, når brændstoffet i returløbet er varmet op.
Index
126945: sv: sv: Diesel i frostvejr (03-10-2012 21:09:56) (svar på 126944)
Mogens Holm #8818 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.61.28)
Tak for de gode råd.
Paul, har du et link til den thermostatstyrede dieselfilterforvarmer?

Hilsen Mogens.
Index
126946: sv: sv: sv: Diesel i frostvejr (03-10-2012 22:32:31) (svar på 126945)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.211)
Nej, den er ikke online...


med søg på Lucas CAV D-WAX fuel heater eller blot inline fuel heater og Google vil give dig fuld valuta...
Index
126965: sv: sv: sv: sv: Diesel i frostvejr (04-10-2012 15:16:31) (svar på 126946)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.252.10)
Har selv en dieselolieforvarmer af sandwich-typen og Boschfabrikat. Sidder
mellem holder og filter i filtertypen som på 200TDI og frem. Hertil har jeg viklet brændstofslange fra tank sammen med varmeapparatslange, for at spare på strømmen, da varmeren bruger i omegnen af 10amp. Varmeren er termostatstyret og regulerer ved 0 grader. Korrekt nok er al diesel året rundt vintersikret når det køres ud til tankstationerne; men det er en god ide at have dieselvarmer, da opvarmet diesel filtreres og forstøves og dermed antændes bedre. Det skal med der er en "Farisæermotor" i 110"eren med et andet diesel-setop som gør der ikke kommer så meget opvarmet diesel fra motor til tank under kørsel.
Index
126976: sv: Diesel i frostvejr (04-10-2012 21:08:14) (svar på 126942)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Der er ikke så meget man kan gøre. Men et husråd er at hælde en kop alm. totakst-olie i hver tankfuld. Det hjælper med til at smøre ved koldstarterne og forbrænder ellers af sig selv ved varm motor.

Så vidt jeg husker så paraffinere dieselen ved et sted mellem minus femten til tyve grader næsten uanset hvad man hælder i og den eneste måde at få paraffin-krystallerne væk igen på, er at opvarme hele bilen til "lunken".

En filtervarmer er rigtig god, da den varmer al dieselen op i både rør og tank hvorefter den slår fra. Så i de situationer hvor der er dannet nogen krystaller, men ikke nok til at give motorstop, vil den redde dagen.

Det er under alle omstændigheder en god ide at lade bilen varme godt og grundigt op når det er koldt, da selve bevægelsen gennem rørene kan få paraffinen til at udkrystallisere i filtret.

Som vinterforberedelse har jeg altid behandlet tanken med sprit inden vinter. Spritten blander sig med evt. kondensvand i tanken og trækker det med ind i motoren hvor det forbrændes helt uskadeligt. Det modvirker isterninger i rørene og dieselpest i tanken.
Slå det lige selv efter, men jeg mener at det er noget med en liter karburatorsprit til fyrre liter diesel og det er kun nødvendig med en behandling med mindre at der står en substantiel mængde vand i tanken.

Vinterhilsen
Jens
Index
126986: sv: sv: Diesel i frostvejr (05-10-2012 10:09:50) (svar på 126976)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Jens'tips med sprit er rigtig god, men jeg ville anbefale at man brugt noget mindre! Den hjælper aldeles ikke på smøreevnen med så meget! Dog en "spritning", i begyndelsen af vinteren,med ca 1/2 l sprit til 50l Diesel brugt jeg i mange år, (på samme motor som Verner har!)
Her i Norge, er Diesel sikret til ca Minus30, men så skal den også "hjælpes".
En vintersikring kan være at have en 5liter reserve dunk med petroleum.
Meldes der under minus 10, så hælder man bare i tanken, og lad motoren gå en 5 minuter. Jens' anbefaling med 2takts olie er helt fint, og genopretter smøreevnen.
Selv med en filtervarmer, eller tilsvarende, kan der stadigt komme klumper i tilførsels røret fra tanken.
Jeg håber at vintersikring af Diesel, i DK, er blevet bedre, men i min tid så var det ret tilfældigt, alt efter hvor man tankede!
Index
126996: sv: sv: sv: Diesel i frostvejr (05-10-2012 15:06:59) (svar på 126986)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Tak for vejledningen ang. spritten. Jeg kunne som sagt ikke huske nøjagtigt hvor meget der skulle i til diesel. Det er jo ikke for at undgå karburator-is man bruger det i denne sammenhæng.

Hilsen
Jens