tilbage

Land Rover Forum  

Index
127047: Bremsekaliber Defender foraksel... (08-10-2012 12:58:37)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Af uransagelige årsager, blev det forgående indlæg "kun for medlemmer" !!??

Daw.

Er der nogen der ved hvad forskellen er på RTC 4998/4999 vs RTC 5572/5573 vs STC 1262/1263 ??

Jeg spørger fordi, jeg har en RRC aksel, som jeg vil have Defender kalibre på.

Jeg har 3 forskellige (defender?) kalibre liggende, desværre alle uden nummer, og ingen af disse passer. Enter er bolthullerne forkerte, ellers er "indpresningen" i forhold til hvor skiven sidder forket, eller også er boltafstanden forkert.
De kalibre der sidder på akslen i dag, mener jeg er AEU 1718/1719, så skal sådan set bare have nogle kalibre magen til, men med kun een indgang til bremserør.

H J Æ L P....
Index
127055: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (08-10-2012 19:26:53) (svar på 127047)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.254.113)
Det lyder til at jeg har været heldig, dengang jeg satte "RC" aksel på min, der købte jeg bare tilfældigt defender kaliber, og de passede på. Dog var gevindet i akslen et eller andet irriterende tomme gevind som tog mig en krig at skaffe, men efter timers søgen på nettet og utallige opkald fandt jeg nogle hos en gammel Classic jarguar og bentley mekaniker i herlev. :)
Det skal så lige siges at det efterfølgende muligvis viser sig at være en disco aksel, men det må vente med nærmere efterforskning.

Kan du ikke bruge serienummeret på akslen til at se hva der passer på?

Mvh Jacob
Index
127063: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 11:42:30) (svar på 127055)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Jeg ved jo hvad der passer på, det gør den originale RRC caliber, som har to indgange.
En defender er født med kun een indgang.

1270
Paw
Index
127064: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 12:32:13) (svar på 127063)
Jacob Gren #8302, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.254.113)
kan man ikke blænde den ene indgang af?

eller købe et t-stykke og så bruge begge indgange.?

jacob
Index
127065: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 12:47:30) (svar på 127064)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hmm Jacob Gren, du mente forhåbentlig ingen af delene.

Mvh Per
Index
127066: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 12:52:22) (svar på 127065)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.158.168)
Jeg har kørt med sådan et T stykke igennem længere tid, købte det som sidder på bagakslen og fordeler ud til begge sider. Har så nu købte kalibere med en indgang til ventileret skiver som skal bygges over. Måske kunne man købe en bremse udgang fra en rrc og montere og så undgå T stykket ? Mvh Rasmus. Var først ved syns stedet og hære om det var iorden, og de sagde det var OK.
Index
127068: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 13:21:23) (svar på 127066)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Man kan godt lave det, med et T-Stykke, men

1)
Det kræver et hårdere pedaltryk
2)
Jeg tvivler på det "holder i byretten".

Så kan man lave systemet om til 5-strengs, som på RRC, men det var nu lettere blot at skifte kalibrene, som alligevel er moden til det.

1270
Paw
Index
127070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 13:36:33) (svar på 127066)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Grunden til at RRC kalibre har to sep. indgange er at bremsesystemet er et triangel-opdelt tokredssystem, så uanset hvilken af de to kredse der mistes, har man stadig bremseevne på begge forhjul (der jo står for langt størstedelen af bremseenergien).
Jeg tror umiddelbart heller ikke at et t-stykke er særlig smart, da trykket på hver cylinder bliver et andet end beregnet.
Numrene til RRC forkalibre er iøvrigt
non-vented: AEU 1718/19
vented: RTC 6776/77
vented (fra april ´93): STC 1282/83 (med 12 mm bolt)
Index
127071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 14:00:12) (svar på 127070)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.158.168)
Jeg mærker absolut ingen forskel på om der er et T stykke imellem. For og sige jeg mærker ingen forskel. Kan blokere alle 4 hjul. Hjulene er 38.5-14.5 r15.

Rasmus
Index
127072: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 14:33:07) (svar på 127071)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Hej Rasmus

Umiddelbart forestiller jeg mig heller ikke at trykket vil være anderledes - men pedalvandringen er nok længere for at få korrekt tryk, end hvis der var en korrekt kaliber monteret.
Index
127074: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 18:11:34) (svar på 127072)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Det giver ingen ændrin i bremsekraft, pedalvandring eller tryk om T-stykket sidder uden på bremsecylinderen eller det er "indbygget" i kaliberen (som det er på Defender-kaliberen).


Hilsen
Ole
Index
127082: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Bremsekaliber Defender foraksel... (09-10-2012 21:56:31) (svar på 127074)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Hej Ole

Enig - jeg har lige været ude og kravle - jeg var af den overbevisning af kaliberen til en 90" var 2 stemplet - men der er jo 4 stempler i kaliberen.