tilbage

Land Rover Forum  

Index
127309: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (18-10-2012 16:29:02)
Bo Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.149.62)
Hej,

Jeg har efterhånden skrevet herinde nogen gange, men nøj der er mange spørgsmål der melder sig når man overtager sådan en kasse :)

jeg er som skrevet lige blevet ejer af en Discovery 2 fra 1999 med V8 motor...dejlig bil!
Men, der er nogen ting der skal laves ved den og før jeg bare går amok med at bestille dele og skrue vil jeg gerne trække lidt på jeres erfaringer.

Pkt 1: Reservedele
Luftfilteret er beskidt, olien skal skiftes og vinduesviskerne er slatne, hvor er det bedst at købe sådanne reservedele? rimmerbros ser ud til at være billige, men er der nogle gode Danske forhandlere så vil jeg heller støtte dem?

Pkt 2: Olie
Så vidt jeg kan læse på nettet, så er V8'ern ikke specielt nøjeregnene med hvad slags olie den får...så bare en std. 10w40 semi. syntetisk?

Pkt 31: Dæk/undervogn
Den her er svær :)
De dæk der sidder på (Michelin alpine, 235/70R16) er slidte og gamle (5 år), så jeg skal have fundet nogle nye.
Egenligt vil jeg gerne have noget der var lidt mere off road, både for et syns skyld men også fordi jeg gerne vil deltage i nogle af de fine arrangementer som klubben arrangere.
Jeg overvejer lidt at montere et 2" løfte kit (fra f.eks. terrafirma), men hvordan spiller det sammen med luftaffjedringen, skal den så skrottes? og er det noget skidt?

Håber I kan hjælpe :)

Mvh.
Bo
Index
127318: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (18-10-2012 20:09:02) (svar på 127309)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Bo

Tillykke med din nye bil....

Punkt 1. Rimmer er ikke specielt billige. Til min Disco 2 handler jeg blandt andet men primært hos www.paddockspares.com og http://www.johncraddockltd.co.uk/ samt mange andre Google evt. Spare parts discovery 2

Skal det gå hurtigt så er Bertelsen i sjelle ok, de kan også levere de lidt billigere stumper.

Punkt 2. Ved jeg ikke noget om, min er en Td5

Punkt 3. Dæk her ville jeg nok vælge 265/75-16 fin et bf all-terrain eller general grabber at2 eller at i samme str. De køre godt på landevej og er ok i terræn. Alternativ vælg et landevejsdæk og så køb nogle bf mud i samme str. Om de kan være der skal du lige tjekke. Jeg køre 18" på min og køre general grabber 255/60-18 den nye AT og de køre godt.

Ham her http://www.discovery2.co.uk/ har hævet sin disco 2 sammen med luftundervognen og beskriver blandt andet dette projekt på linkede side.

Skriv hvis der er mere.

Mvh.
Jacob
Index
127320: sv: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (18-10-2012 21:59:40) (svar på 127318)
Bo Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.149.62)
Hej Jacob,

Tak for svaret :)

Mht. rimmerbros, så virkede de bare temmelig billige i forhold til den lokale land rover biks der ville have kr. 225+moms pr. forrudevisker :)
Men tak for linket til paddock, det virkede som et rigtigt godt site og jeg har nu bestilt div. vedligeholdelses dele der.

Mht. lift kittet, så er det da en super side du linkede til. Jeg var slet ikke klar over at der skulle gøres så meget...i min naivitet troede jeg egenlig at et 2" lift kit indeholdet hvad der skulle til for at løfte bilen, men åbenbart ikke :)
Index
127324: sv: sv: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (19-10-2012 08:44:08) (svar på 127320)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.54.13.116)
Hej Bo,

Inden du ændrer for meget på bilen - så prøv lige at bruge den "as is".... Der er en grund til at LR har leveret den i sin nuværende udformning - nuvel alt kan ændres/opgraderes m.m - men bilen er sin nuværende opsætning lavet til, at kunne bruges under alle forhold - hvis du hæver bilen ændrer du tyngdepunkt med de ulemper som de medfølger.... Risiko for lettere at vælte ved undvigemanøvrer etc...

Dæk er en religion - jeg ville vælge at have et sæt hjul kun til off-road kørsel hvis jeg stod for at skulle bruge min 4x4 således... idet off-road dæk larmer mere - har ofte noget højere rullemodstand og ikke alle har den "bedste bremselæææææængde" - du forstår nok hvad jeg mener nu ikke?!


Husk nu også at støtte vores danske forhandlere lidt en gang i mellem - ellers gider de ikke støtte os lige pludseligt....

Men ellers stort tillykke med bilen!


Thorstein #7334
V8 - findes der andet?
Index
127325: sv: sv: sv: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (19-10-2012 08:52:00) (svar på 127324)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.57.142.227)
Hej Bo

Alexander har ret i det med hævningen, jeg er noget overrasket over hvad min kan komme igennem som standard bil, på alm. All terrain dæk. Jeg ville også vente med at hæve den. Faktisk drømmer jeg slet ikke om at få den hævet. Køreegenskaber er vigtigere end at den har de sidste cm. Frihøjde i terrænet de 5-6 gange om året den færdes der.

Dæk ? Ja jeg har sagt hvad jeg mener. Men et sæt disederet terrænhjul er da også på min ønskeseddel. Men jeg syntes bare ikke sådan en type bil skal køre på langrillede landevejsdæk som kan sidde fast på en græsplæne, derfor mit vælg af dæk. Det tilfredstiller mine behov fint til daglig og ok i terræn.

Mvh.
Jacob
Index
127329: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (19-10-2012 15:28:40) (svar på 127309)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hej Bo

Er selv skiftet fra Disco 1 med skruefjedre til Disco 2 med luftaffjedret bagaksel og foraksel med skruefjedre og hydraulisk krængningsstabilisator.
Ville til en begyndelse have foretrukket en bagaksel affjedret med skruefjedre, men efter at have kørt de første 1000 km og efter udskiftning af en punkteret luftbælg stod det klart, at bælgen er langt lettere at have med at gøre, end udskiftning af en knækket eller slap skruefjeder - selv uden for alfarvej. Bælgen er ganske vist noget dyrere end fjederen. I alle tilfælde når det gælder originale reservedele, hvilket jeg i det foreliggende tilfælde foretrak. Ikke mindst af hensyn til garantivilkårene.
Når det kommer til kørselskomfort er der efter min mening ingen tvivl om, at den luftaffjedrede undervogn lægger positiv afstand til en tilsvarende Disco med skruefjedre. Både on- og off the road. Jeg vil sige, at det er det tætteste man kommer en Range Rover uden at betale for den.
Et 2" lift af Disco 2'eren er i min optik no way to go. Det vil reducere dens fortrinlige køreegenskaber. Så hellere nogle hjul med højere profiler på 16"-fælge i stedet for 255/55 R18-hjul, når bilen skal off-road.
Er et lift af undervognen imidlertid et must, er der mig bekendt ikke noget til hinder for en sådan operation på en luftaffjedret Disco, så det er ikke nødvendigvis et valg mellem luftaffjedring og skruefjedre.
Som andre allerede har nævnt, er BFG T/A eller et lignende all terrain-dæk et oplagt alternativ til såvel ordinære landevejsdæk som ultimative terrændæk med de fordele og ulemper disse har hver især off og on the road. Jeg har haft gode erfaringer med de relativt prisbillige BFG T/A-dæk med sipet mønster på såvel Disco 1 som Disco 2. Gode egenskaber i terræn, fornuftig komfort på vej med gennemsnitlige ydelser mellem 11 og 12,5 km/l.
God fornøjelse med din Disco 2'er, det er en fortrinlig ekvipage.

Morten #6034
Index
127365: sv: Discovery 2 V8, ny ejer...mange spørgsmål (20-10-2012 19:17:53) (svar på 127309)
Bo Finnerup Madsen #8959, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.213.149.62)
Tak for de mange svar.
Jeg kan så forstå at det ikke er 100% nødvendigt at hæve den for at komme ud og køre lidt off road, det er jo godt at høre :)
Jeg skaffer nogle ordenlige dæk, og så må vi se hvordan det går!

Nu når undervognen ikke skal skiftes i den her omgang, så skal jeg bare have fundet ud af hvorfor den knirker i affjedringen på det ene baghjul...men det burde også være en overskuelig opgave :)