tilbage

Land Rover Forum  

Index
127404: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 09:03:39)
Claus Rothmann #7530, reg. øjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.118.212)
Jeg har netop hentet en meget meget fin D1, som har kørt i Oman. Det er en særlig FXi V8i version til mellemøsten, med bl.a. free-flow kølergitter, dual aircon, HD kofanger - og tilmed en 50th Anniversary udgave :-) Den er indregistreret 06/1999, men må være en af de sidste D1 der er fremstillet i 1998? Nu skal den takseres i toldsyn, og de spørger om hvilken Dansk importeret udstyrsversion (f.eks. E, ES, HS, HSX etc.) den svarer til?
Index
127409: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 14:41:43) (svar på 127404)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.4)
Jeg har desværre pakket al min Land Rover viden og back up ned i et par flyttekasser, men jeg vil mene, hvis du tager det højeste niveau, kan det ikke gå galt.
De plejer ikke at spare på udstyret, når de skal have nye rullende tæpper dernede...
Index
127410: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 15:53:17) (svar på 127409)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.70.70)
Nu tror jeg lige du skal passe på. Alle de nævnte udstyrsbetegnelser gælder for Disco II. Disco I fandtes ikke under disse betegnelser. De går formentlig blot ind og ser på Disco fra 99 og så er det kun Disco II, der kommer frem, da Disco I som du selv nævner er udgået i 98. Fra tidligere ved jeg, at de (SKAT) har lidt svært ved at skelne mellem de 2 biler, selvom de på alle måder er forskellige. Jeg vil derfor mene, at du skal afvise, at den overhovedet kan sammenlignes med en af disse udstyrsversioner, og samtidig præcisere at det "kun" er en Disco I, og at den har en langt lavere værdi end en Disco II.

MVH
Lars Ellegaard
tidligere ejer af Disco 1,2 og 3
Index
127411: sv: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 15:59:41) (svar på 127410)
Claus Rothmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.118.212)
Mange tak for de værdifulde indlæg - er jeg så heldig at man har et "fagligt estimat" på registreringsafgift for sådan et værdigt køretøj?
Index
127414: Discovery I FXi fra Oman - hvilken handelsværdi anno efterår 2012? (22-10-2012 16:28:31) (svar på 127411)
Claus Rothmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.118.212)
Jeg er meget glad for Jeres engagerede bidrag. Ifølge FDM modelregister kunne man i 1998 vælge mellem følgende D1'ere:

Land Rover Discovery 3.9 V8 EASTNOR 1998 525.000 kr.
Land Rover Discovery 3.9 V8 ES 1998 800.000 kr.
Land Rover Discovery 3.9 V8 XS 1998 700.000 kr.

Jeg kan på SKAT's regnemaskine for registreringsafgifter se, at det i langt højere grad er dagens handelspris for en tilsvarende vogn som anvendes til fastsættelse af afgift.

Har I nogle nyere erfaringer med handelsværdien anno efterår 2012 på en D1 XFi, V8i, aut, modelår 1998, registreret 06/1999, 176.xxx km, god stand?

Jeg vil blive meget taknemmelig for Jeres input.
Index
127415: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken handelsværdi anno efterår 2012? (22-10-2012 16:38:16) (svar på 127414)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Hej Claus

Fandt lige dette også:

http://www.landyzone.co.uk/lz/f8/discovery-1-50th-anniversary-spec-153002.html

Så det lyder som en ES udstyret, men med et 50th badge. Kunne fås i din White Gold og Antlatis blue metallic.

Vil mene Handelsværdien ville være 75 tusind plus minus 25 :-) Ellers få en vurdering fra Glad eller Aut. Forhandler. På skrift til Skat.

Men Som Ellegård skriver er det vigtigt Skat forstår der ikke er tale om en D2ér.

Det må være fedt at have en Rustfri D1'er. Flot bil. Tillykke. Husk rustbeskyttelsen.

Mvh
Mads
D1 200 tdi 1994
Index
127412: sv: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 16:01:24) (svar på 127410)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Jeg skal ikke kunne sige om nogen har sat et klistermærke på min Disco 1.

Men det var en 1995'er importeret til DK i 1997 fra Tyskland og der stod 'ES' på siden af den - da jeg købte den i 1999. Bilen var en 300 TDI med man. gear.
Index
127413: sv: sv: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 16:17:07) (svar på 127412)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.102.78)
Her er lidt faglig og saglig viden om Discovery 1 og modellerne S , GS, XS, ES. Måske kan du komme lidt videre ud fra dette.

http://www.buyacar.co.uk/cars/land_rover/land_rover_discovery/review_land_rover_discovery_series_1_1989-1998_1669.jhtml


mvh
Mads
Index
127419: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 20:00:43) (svar på 127413)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.225.7)
Skal på hvide plader, kan jeg forstå? Så en bil af et mærke der-ikke-kan-nævnes-her som var fremstillet til at køre i mellemøsten- der var aircondition- men ingen varmeapparat! Er det tilfældet, skal du fremhæve dette ved toldsyn. Der findes W-reg. Disco 1-ere altså 2000. Har tidligere
læst, man vil sxxxx på om Disco 1 ell. 2 det er årgang der tæller.
Men mon ikke der skal lemmes 100 af de lange, hvis hvide plader.
Index
127420: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 20:37:57) (svar på 127419)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.166.58)
Hej Claus

Efter 1. Juni i år har skat lagt mere af arbejdet ud til forhandlere/ brugere, således at det nu er dem der skal "bevise" at bilen kun er det værd som man hævder, derfor er det vigtigt at duved toldsynet i synshallen får noteret den så detaljeret som muligt. Der er jo ting som påvirker i positiv og negativ retning. Eks. Airbags giver et tillæg hvis de mangler! Og fradrag hvis der flere, ligeledes med NCAP test osv. Se skats hjemmeside, der er gode vejledninger.
Har du fået servicebogen med ? Den er dit bevis for km standen, som jo har en hvis indvirkning på afgiften. De stoler ikke helt km tælleren efter de seneste tv udsendelser.
Skat beregner afgiften udfra model, årgang, km og udstyr og så procent fradrag i forhold til alderen, km, osv. Er du uenig så skal du forklare hvorfor.
Index
127421: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (22-10-2012 20:48:08) (svar på 127404)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Claus

Det er rigtigt at man her i landet lige omkring det tidspunkt havde flere modelbetegnelser end dem man kan finde på diverse udenlandske hjemmesider, fordi der var et pænt stort lager og biler med højst forskellig udstyrsmængde. De fleste af dem dog som gulplade-biler. Ved det fra pålidelig kilde :-)

Priserne på Discovery var prisanmeldt (toldbegreb) så du skal tale med Skat og finde den model med udstyrsmængde der svarer til den du har købt, så har de den daværende pris excl. afgift og noget at beregne ud fra.

Lidt afhængig af model var der tillæg for metalfarve, ABS-bremser, automatgear, alufælge, dobbelt airbags, aircon, 7sæder/lædersæder, dobbelt soltag (manuelt eller elektrisk), roof-rack. Alle modeller havde som standard el-ruder/spejle, alarm, immobiliser og centrallås.

ES-modellen havde det meste som standard dog ikke metallak, dobbelt soltag og automatgear. Pris dengang inkl. afgift 800.000,-

mvh
Ib 0219
Index
127812: sv: Discovery I FXi fra Oman - hvilken udstyrsversion for indfortoldning? (05-11-2012 05:15:18) (svar på 127404)
Martin Lentz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 101.169.85.60)
Det lyder meget tæt på samme problematik jeg stod med da jeg hentede en Disco I '99 over grænsen fra Tyskland i 2007.

Jeg vil, som andre også har sagt, mene at udstyrsmodellen er meget tæt på ES (Esquire - som min hed) (Freeflow front, dual A/C, dobbelt soltag, læder stue, manuelt gear).

Det er lidt noget bøvl af og til at den hedder '99 når den egentlig er fra '98 og der kun findes Disco II fra '99.

Mvh
Martin, der pg.a. afstandene Down Under pt. ikke kører Disco længere