tilbage

Land Rover Forum  

Index
127435: RRC 300tdi (23-10-2012 14:42:33)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.171.237)
Hej DLRK

Jeg har lige i dag, fået afvide at jeg skal overtage en RRC 300tdi...

Og jeg er jo lykkelig :)..

Hvad der er knapt så lykkeligt, at den "nye" RRC er skidt... Motoren har kørt uden olie...

Er der håb for sådan en, med lidt renovering eller er den bare død? hvis den ikke er helt død, hvad er så det mest sandsynlige som at der skal skiftes på den?

LR hilsner, Emil Manby - NSJ
Index
127436: sv: RRC 300tdi (23-10-2012 14:59:16) (svar på 127435)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det kommer vel an på hvor længe den har kørt uden olie. Hvis den er helt gal, er den vel "beyond repair"

Der er vel ikke andet at gøre end at åbne bæstet og se hvor meget der har taget skade. Men mon ikke man kommer langt med et renoveret topstykke, en honet/udboret blok og nye stempelringe, måske en afdrejning af krumptappen og nye hovedlejer og en ny oliepumpe?

Men selvfølgelig, man kunne jo i første omgang hælde en sjat olie på og se hvordan den gik.

Mvh Niels.
Index
127437: sv: RRC 300tdi (23-10-2012 15:09:18) (svar på 127435)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.4)
Sæt den i 3. gear og skub den (slip håndbremsen). Kan den skubbes, har motoren ikke sat sig fast.
Kontroller, hvor meget olie der er i sumpen og hvilken beskaffenhed den har. Kan en dråbe trækkes mindre end een cm mellem to fingre, så ud med skidtet g komplet nyt på. Ellers spæder der blot op. Stark maskinen og hør, om den rasler unormalt.
Rasler den eller ryger unormalt, stands den og skil den ad.
Ellers lader du den gå i tomgang og kører maskinen lidt op og ned.
Er der oliefyr monteret, brug det for at varme maskinen op.
I værste fald ringer du...
Index
127454: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 09:16:21) (svar på 127437)
Poul Hult #0475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.169.217)
Hej Emil.
En anden muglighed er at købe en brugt motor i england. Den jeg har er lige passeret 40000 km uden problemer. Jeg fik den hjem fra england for 5000 kr incl fragt,

lrh poul
Index
127455: sv: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 10:15:11) (svar på 127454)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.59.177.162)
Hej poul

Hvem har du bestilt sådan en hos?
Index
127466: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 19:32:57) (svar på 127455)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.171.237)
Nå.. Nu fik jeg hentet den hjem, den havde ikke bundkar monteret, så jeg kunne jo kigge lidt.... Man har i hvert fald fjernet et plejl leje... Så jeg tror at jeg vil skifte alle fire inden at jeg prøver at starte den.

Er det disse jeg skal bruge? http://www.paddockspares.com/rtc2993-big-end-shells-std-con-rod-bearings.html
Index
127469: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 20:44:02) (svar på 127466)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.238.90)
Nok en god ide, at få et overblik over hvad motoren fejler, inden der hjemkøbes stumper. Oftest er det stempler, der tager skade/sætter sig, når olien udebliver, da denne også køler af. Prøv at skaffe dig adgang til remskiven fortil på motor og drej motor med passende top og få et billede af om motoren drejer frit; evt aftag topstykket. Den nemmeste vej at få RRCen på gaden igen, er sansynligvis at få en 300TDI fra Disco hjem fra England. Der skal ikke arbejdes på og købes ret mange stumper til den evt. havarede motor, før budgettet er sprængt i forhold til en huggermotor.
Index
127471: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 21:04:41) (svar på 127469)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.171.237)
Hej Verner,

Jamen Du har jo sikkert ret, så jeg ved da hvad der skal være missionen i morgen...
Men nu er mit spørgsmål så igen, hvilket firma er det liiiige man henvender sig til i UK for at få en "ny" motor?
Index
127476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (24-10-2012 22:13:43) (svar på 127471)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.4)
Hvis jeg husker det i morgen, vil jeg kigge efter annoncer i LRO... har generalprøve på Puccini, så det kan være, det går een eller to dage..
Index
127482: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (25-10-2012 06:00:07) (svar på 127455)
Poul Hult #0475, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 95.166.169.217)
Hej Emil. jeg fik den hjem fra amazon4x4.com

lrh poul
Index
127488: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (25-10-2012 14:47:14) (svar på 127482)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.171.237)
Nå, status er at motoren drejer fint, og at det heller ikke lader til at der er slør i de eksisterende plejlstangs lejer, og efter udtagning af dem, vil jeg også mene at de ser fine ud.

Så nu VIL jeg altså prøve at stikke den nye lejer, og så ellers se hvad at den siger til det.

Så jeg spørger igen er det disse jeg skal bruge?
http://www.paddockspares.com/rtc2993-big-end-shells-std-con-rod-bearings.html

Og Poul, jeg havde faktisk også lige fundet Amazon, og det kunne da sagtens blive dem, hvis at det viser sig at min 300, slet ingen ting vil... Men jeg tror nu at der er håb for den. :)

LRH, Emil Manby
Index
127502: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (26-10-2012 00:49:50) (svar på 127488)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.120)
Det er korrekt de plejlstangslejer du skal bruge, med mindre krumtappen er slebet til understørrelse.
Index
127514: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: RRC 300tdi (26-10-2012 12:21:22) (svar på 127502)
Emil Manby (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.171.237)
Jeg har lige tjekket de nuværende lejer... og de er STD, så sådan er det så :)...

Nu venter jeg bare svar fra paddock om hvorvidt det er en "fire styks pakning" det der, eller om man skal bestille fire...