tilbage

Land Rover Forum  

Index
127816: thermostat (05-11-2012 07:37:27)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.60.134)
Hej.
i min 110 fra 86 er der en 74 graders termostat, den vil jeg gerne skifte til en anden, men skal det være en 82 eller 88 graders?
og hvorfor?
Index
127817: sv: thermostat (05-11-2012 08:53:08) (svar på 127816)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
82 C gr. er den korrekte til din årgang/model - efter x-bolt block versionen af RV8 kan man sagtens gå op i temp. men det bør man altså ikke gøre med de tidlige udgaver.
Index
127818: sv: sv: thermostat (05-11-2012 08:58:23) (svar på 127817)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.60.134)
tak for svar, så kan jeg bestille stumpen og komme ud og køre igen, forhåbentlig med lidt mere varme i kabinen:-)
Index
127819: sv: sv: sv: thermostat (05-11-2012 09:19:52) (svar på 127818)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det med varme i kabinen på en 110" i kraftig kulde kombineret med en 82 C.gr. termostat kan måske godt vise sig at blive en udfordring - det afhænger lidt af hvor godt gennemstrømningen er i dit varmeelement (kan godt være temmlig begrænset) samt naturligvis hvor effektiv din køler er - personligt køre jeg med afdækning om vinteren -er lige fundet frem og sakl lige klargøres for montering, det er der bestemt tid endnu - vi jo ikke helt ned og vende temperaturmæssige endnu - andre køre om pap som afdækning
Index
127820: sv: sv: sv: sv: thermostat (05-11-2012 09:26:35) (svar på 127819)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.60.134)
det er helt rigtigt at det er lidt en udfordring at få varme i en 110, men alt andet lige må der være mere energi til varmen nu der kommer en 82 graders termostat i i forhold til en 74 graders.
der kommer også en pap plade i nå jeg har "lavet" den:-)

er det en ide at afmontere varme apparatet og skylde det igennem med en have slange eller er det ikke skidt i vand kredsen?
Index
127823: sv: sv: sv: sv: sv: thermostat (05-11-2012 11:03:21) (svar på 127820)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Det er bestemt ikke usmart at skylde imod normal flow-retning - bedst ville nok være at tilsætte køler-rens og køre med det et stykke tid for derefter at skylde hele systemet (skyld gerne varmeelementet seperat) og tilsætte derefter ny frisk kølervæske, før vintersæsonen rigtig sparker igennem. Det er måske lige voldsomt nok… men hvis du allerede nu har lidt problemer er måske ikke helt skidt at være på forkant med udviklingen.
Index
127837: sv: sv: sv: sv: sv: sv: thermostat (05-11-2012 15:58:45) (svar på 127823)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.224.188)
74Gr.termostaten er trope/varmklima/sommer-termostat der ikke hører
hjemme i motor i DK. Kan bevirke, ud over ingen varme, at motor kokser til og sætter sig, grundet koksaflejringer, der ikke brændes af.
Index
127839: sv: thermostat (05-11-2012 16:23:06) (svar på 127816)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej Maarten!

Prøv at skrive varmelegeme i søgefeltet og klik på mit spørgsmål øverst oppe.
Et af svarene går på, at udvide åbningen i torpedoen med en 1/3 del, hvilket giver ca. 50 % større åbning. Det har jeg netop lavet, men kan ikke prøve det af, da min motor er sendt til England. I samme øvelse har jeg afmonteret varmelegemet og konstateret, at gennemgangen efter 25 år var meget begrænset. Et endestykke faldt af varmelegemet og derfor ud med det. Nyt bestilt hos Rimmerbros, aluminium med 20% bedre varmeafgivelse. Den gamle kasse med alle popnitterne fik skåret toppen af, og ny top i aluminium monteret, så jeg kan montere nyt varmelegeme uden at skulle afmontere varmeapparatet og alle nitterne.
Jeg har som forsøg monteret en udluftningsskrue på gammelt varmelegeme med en 4 mm blindnittemøtrik og lukket med en plasticskrue. Fungerer fint. På det nye varmelegeme venter jeg med at bore hul til der er problemer.
Sidste ting omkring opvarmning er påbegyndt i dag.
Spørgsmål: Hvor kunne jeg få opvarmet luft fra til forvarmning af luften inden den kommer til varmelegemet?
Jeg har boret et 76mm hul i indsugningsboksen pegende fremad. Her bliver monteret en plastmo 40-60 graders bøjning, 75mm, hvor en 75mm flexslange monteres. På det sorte dækskjold omkring køler og ventilator, skæres et 73 mm hul i højre side, et plasmo 75mm lige stykke monteres. Herved håber jeg at kunne få varm luft fra køler/ventilator frem til blæsermotor. Indsugning på skærm kan afdækkes efter behov.

Håber du og andre har fået nogle ideer til forbedring af varmen i de kære køretøjer.

Mvh

Kaj




Index
127845: sv: sv: thermostat (05-11-2012 20:02:35) (svar på 127839)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Nu er alle Serie, Defender, og lign, noget overkølet, så udfordring kommer når de gode gammel bevæger sig Nordpå!
Hvis du søger på "køle/varme anlæg" så kommer der en masse gode fiduser. Den jeg bruger heroppe i Norge er en rulegardin foran radiatoren, ellers en "halstørklæde/ kølermuffe" med variabel "postkasse".
Hold øje med temperaturen, da selv en gammel SIII, kan få feber, ved minus 20C, hvis den er i gang med at slæbe en anden bil op ad fjellvejen fra Rjukan, dog "no problem" hvis man har åbnet køler muffen i tide.
Du kommer aldrig til at køre i T-shirt, ved minus 10, men brugbar varme, når man er vinterklædte, og enda isfri forruder!
Jokeren i pakken er selvfølgelig den kassisk, med at en soft-top er varmere end en alu container ved rigtig kuld grader!
Med ønsker om en lun bil, og masser af Jule-sne at køre den i!
2217, David
Index
127850: sv: sv: sv: thermostat (05-11-2012 21:26:21) (svar på 127845)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.78.139)
tak for alle de fine svar.
i morgen skulle den nye thermostat gerne indfinde sig:-)
jeg vil hel klart få kigget på varme "kassen" og en radiator muffe..