tilbage

Land Rover Forum  

127957: P38 taber kølervæske (08-11-2012 17:05:25)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Hej DLRK

Jeg har netop erhvervet mig en RR P38 4.6HSE, og er mægtig glad for endelig at have 4x4 hjul under mig!
Men - den har en lille trang til at smide en masse kølervæske.. i forgårs fyldte jeg 2 dunke på den, da den var helt tom ved kold motor. Jeg opdagede det ved at bilen blev varm og lyste i den røde lampe ved temp.måleren.
Jeg fyldte så kølervæske på, og alt var godt i 2 dage.. Nu er den så tom, og lyser igen i den røde lampe ved temp.måleren.
Den lyser hvis jeg kører på motorvejen og bilen får lov at strække ben (100-110km/t). Kører jeg langsomt, altså fx. bykørsel i kbh, så bliver den ikke nær så varm! Temp.måleren svinger meget mellen det røde felt og ned til midt i måleren..
Så vidt jeg kan se, ser bilen ikke fugtig ud, og jeg kan ikke se den står og drypper.. Der "lugter" heller ikke i motorrummet af kølervæske.

Nogen idé'er til hvad det kan være? Er ret ny i RR verdenen, og har derfor højst sandsynligt ikke prøvet diverse tricks og fif! :)

På forhånd tak - Lars
127958: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 17:15:46) (svar på 127957)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Det er desværre en kendt fejl at p38 er glad for at knalde toppakninger og topstykker....

Det er muligt en af disse eller begge er gået - prøv at fylde væske på og kontroller om der kommer små bobler i køleren eller ekspansionsbeholderen når motoren kører (efter udluftning af kølesystem)

Ryger den meget hvidt, eller er oliepåfyldningsdækslet fyldt med "mayonaise"?

det er også tegn på defekt toppakning eller topstykke...



MVH Jakob - Med det kulsorte S3 200 DI uhyre :)
127959: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 17:16:10) (svar på 127957)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Du skal få trykprøvet kølesystemet, det kan de fleste værksteder gøre, det er en manuel pumpe med et manometer der monteres i toppen af køleren, så pumper man tryk og ser om systemet kan holde trykket.

Hvis køleren er en smule utæt, kan kølevandet godt nå at fordampe inden du kommer ud i maskinrummet for at kontrollerer og så ser du intet.

Worst case - den bruger vandet = toppakning(er) eller flækket blok.

Det er rigtigt dårlig medicin at køre med det, hvis ikke toppakningerne allerede er gået, så er risikoen meget stor for at køre alu.motoeren varm og det de ikke specielt godt af.

Hvis du har købt bilen hos en forhandler, så skal den bare tilbage igen!

Mvh
Kenneth Poulsen
127961: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 18:12:13) (svar på 127957)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Bilen hverken ryger eller lider af mayonnaise-anfald..
Når jeg åbner beholderen til kølervæske, så kommer der et lille sug/pust fra beholderen..
Overløbet fra beholderen er også tørt.
127962: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 18:17:15) (svar på 127957)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Lars

Du kan få lavet en test på om dit kølevand har været i forbindelse med andet end det som det burde. Check også om den øverste køleslange er hård, når bilen er varm.

Jeg er sikkert sortseer - men det kan godt være du kan slippe afsted med "kun" at skifte toppakning og plane topstykker - men hvis kølesystemet ikke ligefrem er læk et sted, så tror jeg desværre at du er offer for et meget kendt problem - en flækket motorblok. Nu skriver du ikke hvor langt den har gået, men min 3.9V8 havde samme symptomer efter kun 100.000 km - og kuren er ikke for sarte sjæle.

Hvis du lige har købt den har sælger så holdt problemet skjult for dig ?

Mvh
Michael
127963: P38 taber kølervæske (08-11-2012 18:25:59) (svar på 127962)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Hej Michael

Har købt bilen privat, den har gået 240.000km - men er yderst velholdt. Sælger og jeg har snakket sammen idag om det, men han kan ikke helt forstå det. Jeg synes også selv det lyder mærkeligt. Jeg har haft bilen siden mandag, og de første par dage var der som sagt intet.. Det skulle sgu' være lidt for uheldigt at blokken flækker efter 240.000km når jeg lige har købt den.. Selvfølgelig - alt kan ske.
Der har intet skidt været omkring handlen, sælger har været meget flink og ærlig omkring hvad der var ved bilen - så mistænker ham på ingen måde for at have holdt noget skjult - tværtimod.

Jeg har lige været under bilen, og den ser lidt fugtig ud i bunden af køleren. Har kigget efter en mørnet slange, eller evt. et sted hvor et rør eller slange skulle være hoppet af, men har intet kunnet se.

Ved en flækket motorblok, burde der så ikke også være andre tegn end at den bruger kølervæske?! Bilen er ellers meget velkørende og mangler hverken olie eller andet.

Der er intet på overfladen af motoren der ser fugtigt ud. Under bilen er det kun under selve køleren.
127964: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 18:29:34) (svar på 127963)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hvis sælger har ret i at der slet ikke har været nogen problemer - og bum pludseligt kan den bruge flere liter på en dag, så lyder det mest som en læk i systemet. Min brugte een liter kølevæske pr 100-150 km - kun en anelse bedre en benzinforbruget :)

Bliver den øverste slange hård ?
Mvh
Michael
127966: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 18:57:46) (svar på 127964)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Ja, den øverste store slange bliver hårdere når motoren er driftsvarm. Og der er en lille bundslat kølervæske i beholderen kan jeg se. Lige nok til at dække slangen i bunden.
127967: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 19:01:19) (svar på 127966)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg ville mene det tyder på at udstødningsgasserne laver tryk i dit kølesystem. Men jeg er ikke mekaniker - aher bare været i lignenden situation, så lad os se hvad et par af de hårde drenge siger :)

God aften
Mvh
Michael
127968: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 19:09:26) (svar på 127967)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Nu stiger væske-standen selvfølgelig i beholderen, det er vel meget naturligt når motoren bliver varm.

Den har fint holdt temperaturen mens den har stået i tomgang, men der er jo også noget mindre belastning på...
Den drypper ikke pt.
Har RR'eren holdene med måsen lige op til garage-åbningen og motoren tændt, den ryger lidt dér efter den er blevet driftsvarm, men tænker det vel også kan være på grund af temperaturen - det er jo piv koldt udenfor!

Hører meget gerne fra andre hvis der er flere idéer! Tak for indspark Michael.
127970: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 20:15:05) (svar på 127968)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.243.195)
Det 100% mage til mit tilfælde. Kørte også i få dage, hvorefter fejlen kom.
Det er en toppakning, der er gået.
Lad være med at køre mere med vognen. Du ødelægger motoren lynhurtigt ved at fortsætte.
Af med topstykkerne, få dem planet og på igen. Så spiller den igen.
Spild ikke penge og tid på andre dødfødte eksperimenter.

mvh
Knud
127971: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 20:38:08) (svar på 127968)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Lars,
jeg synes desværre også det lyder som problemer med toppakning eller motor. Når den taber så meget vand er der jo et eller andet noget galt.
Jeg havde selv de samme symptomer på min RRC 3.9. Et vist forbrug af kølervædske, overtryk i systemet (topslangen blev stenhård). Men ingen dårlig motorgang, mayonaise i olielåget eller hvid røg, det behøver altså ikke at blive synligt.
Det viste sig at begge toppakninger var gået. Løsning var planing af topstykker (ca. 1800,-) nye pakninger. Ved samme lejlighed fik jeg så skiftet knastaksel, hydrauliske løftere og tandhjul/kæde. Dele for godt 1200,- fra England. Det skal siges at udover at vandforbruget blev klaret, fik jeg en meget stærkere motor. Den blev faktisk også mere støjsvag. Og - du ved jo, groft sagt, ikke hvordan den skal føles - som ny.
4.6 motoren har desværre en kedelig statistik med revnede toppe og cylinderforinger, der rykker sig op. Rover 3.5 motoren var meget stabil, men da anmelderne efter mange års uændret produktion, begyndte at skrive at Range Roveren var ligeså langsom i optrækket som ærkebiskoppen af Canterbury, måtte noget gøres. 3.5 blev boret op til 3.9 liter. Da P38 blev introduceret blev den yderligere boret op til 4.6 liter. Samme blok! Der blev altså mindre og mindre gods mellem hullerne. I England har mange fået monteret "top-hat liners" der forhindrer at støbejerns foringerne kan forskyde sig.
Du kan læse meget mere om dette på det engelske forum www.lr4x4.com og det amerikanske www.rangerovers.net.
Nu skal man ikke male fanden på væggen, så selvfølgelig kan der være andre fejlmuligheder, såsom utætte slanger, køler eller måske varmeapparatet (heater-matrix) inde i kabinen. Kig efter blå aflejringer i motorrummet. Se og føl, om der er vådt under måtterne ved varmeapparatet.
Men hvis det er motoren/toppakninger, der er problemet, synes jeg ikke at sælger har været ærlig. Du har rettigheder, også i en privat handel. Og et så stort vandtab opstår ikke fra den ene uge til den anden...

Hilsen Bo
RRC V8 1990


127972: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 21:16:04) (svar på 127971)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.209.243.195)
Det kan den godt Bo.
Min, Disco 1998 3,9, brugte aldeles ikke vand ved en lang prøvetur og flere dags kørsel efterfølgende. Jeg var MEGET opmærksom på problemet, da jeg købte den. Pludselig en dag, en uge efter, da jeg startede den som varm, kunne jeg mærke at den haltede kortvarigt, som den ikke plejede. Ud og se i eksp. beh. og ganske rigtigt, var der gang i sagerne. Der stod jeg og skulle til Tyskland med den, men det blev opgivet.
Fordi jeg tog den straks, skete der ikke yderligere. Den havde også gået 250.000 km.
NB Køb IKKE nye strækbolte ved Paddock. Jeg fik ganske almindelige, der lignede strækbolte, men det var det ikke. Så mine toppe sidder vældig hårdt.
God arbejdslyst, Lars.
127973: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 21:51:39) (svar på 127972)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.216)
Hej alle
Ville blot melde mig under fanen, da jeg er sælger og gerne står frem da jeg ikke har forsøgt at skjule noget!

Jeg har været super glad for bilen den tid jeg har haft den (siden 2007) og den plejer IKKE at bruge hverken vand eller olie og ingen advarselslamper plejer at lyse.

Jeg er bestemt ikke ekspert og ikke mekanikker men tror nu godt jeg ville vide hvis der var noget helt galt med motoren, og det vil jeg ikke mene.
De problemer jeg har haft har været et utæt styrhus og lambda problemer og så har den hævet sig på venstre baghjul et par gange, udover dette har den været fantastisk hvis man ser bort fra det økonomiske hvor jeg som alle andre P38 ejere har tabt massere af penge på værditab men sådan er det jo.

Jeg er også interesseret i at få Lars godt i gang med bilen da jeg håber han kan blive lige så glad som jeg har været.
Mvh. Andreas
127974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 22:03:14) (svar på 127973)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.236.55.205)
Hej Andreas! :)

Som tidligere skrevet (længere oppe) har jeg på intet tidspunkt mistænkt sælger (andreas) for at skjule noget. Han har tværtimod været mere ærlig end man kan regne med når der handles biler fra '96. Så intet skudt den vej, og ingen sure miner.
Jeg er stadig mega glad for vognen, og vil påstå den er et meget velholdt eksemplar.

Indlægget på Forum er oprettet for at hive nogle af alle de kloge hoveder ud af busken som har mere erfaring med RR, og biler generelt, end mig. Og jeg er super glad for de mange idé'er og input der er kommet! Det er glæden ved et godt forum!

Som Knud skriver, må jeg prøve at tjekke topstykker og pakninger, og se hvor langt jeg så kommer dér. Jeg skal samtidig være ærlig og sige at jeg aner ikke engang hvor topstykket lige sidder på 4.6 motoren, men jeg må se på det igen imorgen.

Tak for de mange forslag - kom endelig med mere hvis der er erfaringer eller idé'er der ikke er kommet frem endnu.

Vh.

Lars

127978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 03:08:47) (svar på 127974)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.216)
Hej Lars

Jeg ville ikke ringe til dig så sent, så jeg håber du læser dette i morgen tidligt.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forstille mig at toppakning(en/erne) er gået, jeg sad i bilen for en uge siden og der var ingen problemer.
Vi skrev jo sammen i går og du fortalte at der ikke var:

Bobler på oliepinden
Damp/røg fra udstødningen
”snak” i ekspansionsbeholder etc.

Nu er jeg ikke eksperten så jeg spørger lige ud i forummet, vil det så ikke betyde at toppen/toppene bliver frikendt?

Jeg tror det handler om kølersystemet, jeg mener at enten generator eller vandpumpe har ”sagt” lidt i tomgang, det har jeg selv hørt og det sagde en af de andre der har været ude og se på den som dog konstaterede at remmen nok blot skulle strammes.

Prøv at lytte efter om du kan høre noget fra vandpumpen, jeg tror det er den der er problemet også fordi du siger at der er forskel på temperaturen alt efter hvor meget gas du gir den. Som vi snakkede om plejer den altid at så rock steady lige over midten uanset om det er bidende frost eller varm sommerdag.

Nu kan jeg godt se at folk skriver du ikke skal bruge penge på alle mulige stumper og bare se at få skiftet toppakningerne, men jeg føler mig så overbevist om at det ikke er toppen at jeg vil komme med et forslag.
Skift vandpumpen, du kan købe den her: http://www.lrparts.dk/shop/land-rover-v8-1036p.html

Hvis det ikke afhjælper problemet betaler jeg for pumpen så har du ikke brugt nogle penge men kun noget tid på at skifte den. Jeg kan godt se at min teori ikke forklarer hvor vandet skulle blive af, men hvis så meget vand løb ind i motoren kan jeg ikke forstille mig at man ikke kunne se det på de symptomer vi har snakket om. Jeg forstiller mig også at du spuler kølesystemet så du kan se at vandet løber rundt som det skal, der er sikkert nogle der har tips og tricks til dette.

Jeg har ikke selv prøvet at skifte hverken pumpe eller toppakning, men forstiller mig at pumpen er væsentligt nemmere at gå i krig med, og er sikker på at nogle kan komme med fremgangsmåden herinde.

Husk endeligt ikke at køre uden vand på eller hvis den siger voldsomt i temperatur, for så ryger toppen, det har jeg erfaring med på en tysker.

De bedste hilsner
Andreas
127981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 08:59:38) (svar på 127974)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Hej Lars

Som Kenneth skriver højere oppe i denne tråd, ville jeg starte med at få trykprøvet systemet og så tage den derfra. 4,6 motoren har godtnok et dårligt ry med revnede blokke m.m. men det plejer ikke at komme fra dag til dag.

mlrh
Claus
127975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 22:16:02) (svar på 127973)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Andreas,
jeg er heller ikke andet end "perlegrus-mekaniker" (selvom jeg ikke har perlegrus), synes bare det virkede underligt med så stort vandtab, så pludseligt. Og en rigtig kedelig start for Lars. Men selvfølgelig er alting muligt med et Land Rover produkt (suk!), og jeg trækker mine beskyldninger tilbage. Ved du, om der er skiftet kæde, løftere og knast på motoren? Ellers kunne det jo være smart at gøre, hvis den evt. skal skilles ad.
127976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 22:25:48) (svar på 127975)
Andreas Grønbjerg #8107, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.199.216)
Hvis det er gjort er det i 2007 eller 2008
Der lavede GLAD det store service på den for 27K men Lars har papirerne så det kan han tjekke, jeg husker det nu ikke som om at de ting stod på men er ikke helt sikker

mvh.

127979: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 08:09:43) (svar på 127975)
Claus Juul Kristensen #6182, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.215.21.125)
Hej Lars og Andreas!
Jeg har haft samme problem på min Disco1 3,9. Den tabte vand uden at efterlade sig spor, indtil en dag hvor jeg stoppede og steg ud i en gevaldig dampsky! En nærmere efterforskning afslørede at det var pakningen til indsugningsmanifolden der var utæt i bageste venstre hjørne, lige ind til en kølevandskanal. vandet kunne så løbe langs topstykket rundt om blokken og koblingshus og ned på vejen. Dampskyen opstod den dag fordi bilen stod lidt skråt så vandet ramte lige ned på katalysatoren i venstre side. Prøv med fuld køler og bilen varm og i tomgang at vikle et spejl ned bag topstykkerne og kik efter en lille strøm af vand langs en af toppakningerne.

God jagt på uvæsenet
Claus.
--------------
127977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (08-11-2012 22:52:51) (svar på 127972)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Hej Knud

"NB Køb IKKE nye strækbolte ved Paddock. Jeg fik ganske almindelige, der lignede strækbolte, men det var det ikke. Så mine toppe sidder vældig hårdt." Mon ikke du skulle spænde dem efter nu, hihi

Arnth
127982: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 09:46:33) (svar på 127957)
Martin Ramm #8118, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 77.212.103.141)
Hej Lars,

jeg er selv den lykkelige ejer af en P38A fra 1999 og har selv oplevet lidt af det samme.
har du tjekket om gulvet ved passagerforsædet er vådt, hvis det er det ligger fejelen i to pakninger der skal skiffets.
Dette klares enten ved at gå gennem motorrummet eller den alternative ved at gå gennem hanskerummet.
Men til at starte med ville jeg undersøge tæppet.

Med venlig hilsen
Martin
127983: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 10:35:02) (svar på 127982)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.52.38)
Har ikke kunnet mærke eller se nogen form for fugt ved nogen af sæderne.
Har snakket med et værksted der mener det kan være vandpumpen...

HVIS der skal skiftes toppakninger/planes topstykke - så siger rygtet at det koster en kvart bondegård! Mens indtrykket her fra Forum er at det lige kan gøres i en håndevending?! Jeg kan umiddelbart ved at kigge i motorrummet konstatere at det ikke er en ting jeg selv vil kaste mig ud i..

Hvad har i andre gjort?

vh.

Lars
127986: sv: sv: sv: P38 taber kølervæske (09-11-2012 10:45:54) (svar på 127983)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.159)
hej Lars.
Der er IKKE noget der er bare lige på en p38.Er selv ejer af en 2.5dse.
Der er da ikke o ringene med det vandforbrug.
MVH Helge.
128074: sv: P38 taber kølervæske (12-11-2012 19:57:19) (svar på 127957)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.236.55.205)
Så faldt dommen..

En død vandpumpe og en utæt pakning...

Så nu er det bare at få RR'eren fikset og så ellers komme ud og køre igen!
Tak for de mange input og forslag.

Vh.

Lars