tilbage

Land Rover Forum  

Index
128100: tüv (13-11-2012 21:16:35)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.49.201)
Hej, hvis man har TÜV på en ombygning fra Tyskland kan/skal det så også godkendes i DK?
Hilsen
Jørgen nsj 4178
Index
128101: sv: tüv (13-11-2012 21:53:24) (svar på 128100)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.217)
Kan du være lidt mere præcis i dit spørgsmål..

Drejer det sig om en fra Tyskland importeret bil med TÜV-godkendte og i Fahrzeugbrief anførte konstruktionelle ændringer ??

Eller er det ændringer på en DK-reg. bil ?

Og hvilken slags ændringer handler det om?
Index
128103: sv: sv: tüv (13-11-2012 22:34:38) (svar på 128101)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Det er en bil der er godkendt med ændringer i udlandet og som har fået Tüv - jeg antager at det er individuelt, altså at netop denne bil er godkendt. Men det er mere generelt da jeg ofte ser ting i Tyskland som kunne være rart at gøre her også og som er med Tüv
Index
128108: sv: sv: sv: tüv (14-11-2012 06:21:29) (svar på 128103)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.217)
Så er det vel ikke andet, at du kører bilen til syn uden at snakke om disse ændringer, før synsmanden begynder at nævne dem.

Jeg snakker aldrig ret meget om bilen, når jeg kører til syn; jeg lader synsmanden om at føre en samtale.

Index
128110: sv: sv: sv: sv: tüv (14-11-2012 09:07:28) (svar på 128108)
Per Drage Steffensen #1748, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 79.138.226.141)
Kan kun give Paul ret, for et par måneder siden var min 110 til syn, og efter synet som ingen fejl påviste, spurgte jeg lidt ind til problematikken omkring varmegalvaniserede chassis rammer, og synsfætteren udtalte bastant at han ALDRIG ville syne en sådan ramme, hvortil jeg nøjedes med at tænke, så var det da godt jeg ikke nævnede at min netop nysynede vogn er skruet sammen omkring en sådan ramme, så lad synsfætteren lede forestillingen og vær selv statist, men vær klar til at besvare de kritiske punkter
Index
128114: sv: sv: sv: sv: sv: tüv (14-11-2012 12:30:37) (svar på 128110)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Dette er hvad Trafikstyrelsen skriver:

>>>>>>
Hvad hvis bilen er ombygget?
Hvis den brugt importerede bil er ombygget, skal der fremlægges samme dokumentation for ombygningen som for en tilsvarende dansk bil, der er ombygget. Dette gælder uanset, at man eventuelt kan se i den udenlandske registreringsattest, at bilen er godkendt med ombygningen i sit hjemland.
Kravene i udlandet til køresikkerhed, kollisionssikkerhed, luftforurening, støj, mv. er nemlig ikke nødvendigvis de samme som de danske krav.
<<<<<<<

I dette link:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Koretojer/Udenlandske-koeretoejer/Godkendelse-af-brugt-bil-fra-udlandet.aspx

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
128127: sv: sv: sv: sv: sv: tüv (14-11-2012 20:50:18) (svar på 128110)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.154.50)
Nu må vi håbe synsfætteren i Brovst ikke læser indlæg i Rover Forum, han skulle jo nødig skifte mening.

Hilsen Carsten

Index
128116: sv: tüv (14-11-2012 13:48:52) (svar på 128100)
Per Bærentzen #0005, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.156.200.17)
Det er en af de meget få fordele ved at være i EU, hvis det er godkendt af TYV i Tyskland så skal det også godkendt i Danmark
Index
128128: sv: sv: tüv (14-11-2012 20:59:44) (svar på 128116)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Det er rigtigt Per, men det er ikke nok at det bare er indført i registreringspapirerne, hele dokumentationen fra "det godkendte prøvningsinstitut"* TüV skal følge med bilen.

*Citat Trafikstyrelsen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
128131: sv: sv: sv: tüv (15-11-2012 00:09:07) (svar på 128128)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det har du helt ret i Kenneth.

Sådan som jeg har forstået det så kan TÜV bruges i to tilfælde her i landet.
Den ene er hvis man f.eks. køber et sænkningssæt til sin undervogn (?) med TÜV godkendelse til ens bil. Dette kan man så frit montere og få godkendt i synshallen mod at fremvise TÜV papiret der følger med reservedelene.

Den anden situation er hvis man finder ud af at man f.eks. vil montere protal-aksler fra en Unimog på ens Defender. Dette kan sagtens godkendes i Tyskland ved en TÜV prøveanstalt og bliver gjort pr. bil. Så med prøvningsrapporten i hånden kan man fremstille ens bil til syn i Danmark og få påtegnet de konstruktive ændringer i registreringsattesten. Det er der mange indenfor costum-hobbyen der benytter sig af her i landet da det er noget mere smertefrit at få testet og betale i Tyskland.

Hilsen
Jens
Index
128133: sv: sv: sv: sv: tüv (15-11-2012 12:46:07) (svar på 128131)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.130.31.176)
Hej

Man kan læse det hele på: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer.aspx under afsnit 1405.4 side 83.
Man er selv forpligtet til at oplyse om ændringer på køretøjet og det er ens EGET ansvar at oplyse og ikke synsfætter at opdage.
I Afsnit 1801 side 3 står der noget om ombygning og godkendelse også fra udenlandske prøvelab.

Synsaften hos Applus Rødovre er desværre udsat til engang i foråret,men man er altid velkommen i Rødovre til en kop kaffe og en snak de hjælper meget gerne ( Spørg evt. efter Finn ) og sig i er medlem af DLRK

Ps. har ikke aktier i firmaet men kommer og får synet biler der.

Hilsen
Peter 2055/ Nsj