tilbage

Land Rover Forum  

128412: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 14:54:56)
Dan Husted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.233.42.107)
Hej Derude.

Er der nogle der kan hjælpe mig, I hvilken årgange ligger der en wm motor i ? Og hvilken dieselmotor er bedst? Er ved at prøve at finde en sund 110 er fra 2003 til 2006 og vil gerne have en god motor..

Venlig hilsen

Dan Husted.

128413: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 15:15:28) (svar på 128412)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.124)
VM har ikke været fabriksmonteret i Defender og når du er i årgangene 2003-2006, burde der ligge en Td5 maskine nede i fabrikken.

Det er sådan set en ganske udmærket 5-cyl. dieselmotor.

VM blev en overgang leveret i Range Rover, men det er da nogen år siden...
128414: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 15:17:48) (svar på 128412)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
110" har aldrig været originalmonteret med VM motor.
Den har gennem tiderne haft 2,5 na, 2,5 turbo, 200 tdi, 300 tdi, td5 og 2,8.

Range Rover derimod har haft VM 2,4 og VM 2,5.

Personligt synes jeg at 300 tdi motoren er noget af det bedste Land-Rover har leveret af dieselmotorer.

mlrh Claus
128415: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 15:35:10) (svar på 128414)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Hvornår blev 110" leveret med en 2.8 liter motor?
Mvh. Morten
128418: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 16:36:53) (svar på 128415)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.124)
2,8 er vel den brasilianske motor, Claus har in mente.

Var det ikke en videreudvikling af 300 tdi og blev leveret sammen med biler i Brasilien ??
128419: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 17:03:33) (svar på 128418)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Måske der tænkes på BMW M52 2800cc engine som blev skovlet ned i de sydafrikanske landy modeller af DEF-typen.

International HS2.8 TGV er rigtigt nok en evolution af 300Tdi men blev i benyttet i Ford Ranger pickup i sydamerika. Iøvrigt var Land Rover i Brasilien i mange år Santana product også efter samarbejdet med Land Rover ophørte. Mig bekendt har HS2.8 TGV aldrig officelt været benyttet i Brazil-Landy, og Defenderen kan vist ikke længer købes lokalt.
128423: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 19:29:44) (svar på 128418)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Jovist, Dr. Paul, men den sydamerikanske 2.8-liter maskine har ikke mig bekendt været en del af standardekviperingen i Land Rovers modelprogram ab fabrik.
Hvad andre har bedrevet med udfaset teknologi er en anden sag.
Men det var formuleringen af Claus' svar, der vakte min interesse, fordi jeg kanske måtte have overset noget/manglede noget i min LR-opdragelse for så vidt angår OneTen-serien.
Og dét går jo ikke!

Vor gunst som tilforn
Morten - med en mindre trækning i mundvigen
128428: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (27-11-2012 22:13:20) (svar på 128423)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.217)
VM kom i RRC fra 1986 som 2.4l og 2.5l fra 1989 til 1992 hvor 200TDI tog over. 2.5l er den bedste og mest holdbar, selv om VW-konceptet er lidt udskældt. Kan ikke afvises VM-motor har fundet vej til Defender-Landrovere
men i såfald er det privat initiativ. VMerne ligger også i nogle andre personbiler og firhjulstrækkere.
128465: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (29-11-2012 00:09:52) (svar på 128428)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.202.93)
Hører med at de som startede fabrikation af ovennævnte motor hed Vancini og Martelli, så kan den skarpe jo gætte hvorfra motoren har sit navn.
128472: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (29-11-2012 15:22:59) (svar på 128428)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.30.33.34)
Nu er jeg først forvirret......

Hvordan kommer VW-konceptet ind i billedet min gode Verner?

mfh
Claus
128491: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (29-11-2012 22:07:47) (svar på 128472)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.112)
Ups jo bedste CK, har set det, men der var "Einwurf" sendt; en taskefejl. (:O<) Das Auto VW har intet med VM at skaffe.
128434: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 09:13:17) (svar på 128415)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Jeg kan kun gætte og skal ikke udtale mig på Claus's vegne - men mon ikke han mener seneste aftapning nemli' 2,4 liter diesel (vist nok Ford motor)

Eddie
128435: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 09:25:37) (svar på 128434)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Bare for at fluekneppe det helt ud, så er seneste aftapning altså på 2,2 liter. Det er en videreudvikling af 2,4, men mig bekendt har der rigtignok aldrig været 2,8 liter dieselmotor i en Defender.
Jeg har set en del 2,8 liters benzindefendere. Det var biler som blev bygget op på Land Rovers fabrik i Sydafrika. Dernede kunne de ikke helt forlige sig med tanken om, at man ikke længere kunne få de store V8 modeller i midt halvfemserne. Da det var BMW der ejede Land Rover på det tidspunkt, lå det ligefor at smide deres 2,8 liters rækkesekser ned i hullet foran r380 gearkassen. Den er blevet rost for sine egenskaber på vej, men man skal nok lige vænne sig til at den skal køres med over 4000 omdrejninger, før den trækker ordentligt. Især spændende ved terrænkørsel.

MVH Jakob E S
128438: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 14:59:37) (svar på 128435)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.213.163)
Jo Jakob, men må desværre nok sige Defendere med 2.2motor vil forblive "Few-and-far-between" da der er begået karakter-mord på gulpladebiler i form af absurde vej-vægt og privatanvendelseafgifter af disse. Lidt hvidplade kan forekomme.
Men for at komme så langt væk fra emnet som muligt, så jo, efter årgang at dømme skulle der være TD5-motor i efterspurgte 110"er. Skal dog ikke kloge mig på, om der er 110"ere med The Italian Solution- altså med 2L benzinere som man ser i 90"ere dernede. Men TD5-motoren er en ren Land Roverkonstruktion, også styrebox og ikke noget BMWnoget, som mange mener at ville vide. Blev afløst af TD4/Pumamotor i 2007.
128439: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 15:22:04) (svar på 128434)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
2.4-liter dieselturboen er den såkaldte Puma-motor, som har udspring i Fords varevognsserie Transit, men det faldt mig ikke ind, at den kunne være den, som Claus havde i tankerne, da han lod fingrene danse på tasterne, for der har jo været en opgraderet 2.8-liter udgave af TDI-motoren i omløb udenfor LR-regi.

Morten
128446: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 17:42:04) (svar på 128439)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.133)
2,2 Puma burde ikke kunne komme i en Defender personbil, efter som Defender ikke kan indreg. som personbil siden januar 2010 pga. manglende airbag...

Det kan da være, at Claus har fortastet sig...
128453: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (28-11-2012 20:40:13) (svar på 128446)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.208)
Jeg bukker mig dybt i støvet og erkender mine synder
Det er en and, en skrivefejl, en kortslutning, en tanketorsk.....
kort sagt en "fejl 40"


Ydmygt
C. A. Kjøller
128476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (29-11-2012 17:40:56) (svar på 128446)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Paul - og for den sags skyld også Jakob Edelvold Scheibye

Defender-motoren af seneste aftapning er IKKE på 2.2 liter, men 2.4 liter, og er baseret på Fords Duratorque turbodieselmaskine kaldet Puma, der ses anvendt i Fords varevognsprogram Transit.
Den afløste TD5-motoren, som er Land Rovers hidtil sidste turbodieselmotor udviklet in-house i Solihull.
At der i Sydafrika og Brasilien er anvendt henholdsvis en 6-cyl. 24-ventilet 2.8-liter BMW-motor og en 300 TDI-motor boret op til 2.8 liter er sager for sig.

Mvh. Morten
128492: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (29-11-2012 22:15:52) (svar på 128476)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Morten

En lille rettelse - i dag er Defender udstyret med en 2.2 l diesel motor med dieselpartikelfilter :-) så vidt jeg husker det fra årgang 2010

mvh
Ib 0219
128506: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (30-11-2012 12:34:19) (svar på 128492)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.225.19)
Godt Ib. Men for nu at gøre forvirringen total- I Australien lagde man i firserne en Isuzu 3.9l dieselmoter i 110" hos JRA (Jaguar-Rover-Australia)
Se mere på JRA Land Rover. Om sådanne skabninger nogensinde har fundet vej til DK, skal jeg dog lade være usagt. Blev både bygget som civil og militær.
128518: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvilken årgang er der WM motor I (30-11-2012 18:29:02) (svar på 128492)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
For pokker da, du har ret Ib - igen.
Lad det nu ikke blive en irriterende vane! (Smiley)
Da jeg gravede i mit Defender-arkiv overså jeg opdateringen af 2.4 Duratorque/Puma-motoren, der blev lanceret i Defender-serien i 2007. (Husk det nu Morten, hastværk er lastværk!)
Så vidt jeg er orienteret, blev den i 2011 erstattet af den 2.2 liter store ZSD-motorvariant for at 29012-modellerne kunne imødekomme Euro 5-emmissionskravet. (En variant over temaet med reduceret slagvolumen, men uændret ydelse og renere udslip.)
Hvis det heller ikke er korrekt, vil det i så fald ikke være første gang, at jeg konfronteres med divergerende officielle data fra en bilproducent.
Med andre ord: honnør for Paul, Jacob og Ib for at være længere fremme i hjulsporet end jeg med hensyn til Defenderens motorhistorik.

Morten