tilbage

Land Rover Forum  

Index
128442: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 16:25:19)
Martin Bredberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.49.54)
Har snakket med en Svensker i Sverige (sjovt nok) om ar købe hans RRC.
Men han er ved at ryge ned af stolen da han finder ud af, at det jo er besværlig sådan noget..

Så ville jeg lige høre experterne til råds. Er det virkelig så besværlig?
Det skal lige siges at hans bil ikke må køre da den ikke har været til "besigtning" (syn)

Her er hvad han skriver til mig i en Mail.


Mail:

Hej Martin,

Jag har haft en långt samtal med den svenska transportmyndigheten idag, och resultatet är att det är komplicerat! Detta på grund av EU-regulationer, och av att bilen icke är besiktigad de senaste 12 månaderna i sverige.

Enligt tjänstemannen på myndigheten finns följande alternativ:

1) jag besiktigar bilen på svensk bilprovning, därefter kan köparen ansöka om "tillfällig i registrering i sverige", och bilen kan byta ägare innan den transporteras till danmark. För mej är detta inte ett alternativ eftersom jag inte vill besiktiga bilen innan försäljning (det är alltför tidsödande för mej).

2) bilen exporteras till danmark utan tillfällig registrering i sverige. Detta alternativ innebär att bilen först transporteras till danmark, registreras i danmark, sedan ansöker man om ägarbyte med tullens intyg och den danske registreringsmyndighets intyg. Detta innebär att bilen transporteras till danmark innan det juridiska ägarbytet äger rum. För mej är detta ett osäkert alternativ, eftersom jag som registrerad ägare på bilen har det yttersta ansvaret vid skada, olycka, etc.

3) jag säljer bilen till en vän/kamrat till dej som är svensk medborgare, sedan tar ni hand om exporten själva enligt förfarandet i 1) och 2).

För mej är det är det kun nr 3 som är ett alternativ, så spörsmålet är hvis du kenner någon i sverige som kan vara tillfälligt köpare av bilen?

Det är nog bäst att vi har en plan för om det praktiskt går att lösa innan du tittar på bilen, hva synes du?

Hilsen

Petter
Index
128444: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 17:37:02) (svar på 128442)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.133)
Hvis du smider bilen op på en autotrailer, så kører den jo ikke og når du er i DK, kan du køre på prøvenummerplader til syn osv....

Du kan jo lade ham beholde de svenske plader...

Alt andet lyder for besværligt!
Index
128447: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 18:51:48) (svar på 128442)
Michael B. Pedersen #8784, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.41.245)
Hej Martin det er slet ikke så besværligt mere du skal få ejeren til at gå ind på www transportstyrelsen.se hvor man kan downloade en export blanket som skal udfyldes af ejeren og af dig og herefter sendes ind meget nemt har selv prøvet det.du kan selfølgelig ikke køre i bilen hjem da ejeren selv beholder nummerplader.
mvh. Michael.
Index
128448: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 19:26:53) (svar på 128442)
Sven Thoresson #8942, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.244.147)
Om han bara vill gå med på alternativ 3 så kan du ju alltid skaffa ett svenskt personnummer og selv eje bilen i Sverge inden du tar den over hit. Det er ikke kun Svenska medborgare som må eje bil i Sverige som han skriver...

Om jag vore dig Martin så skulle jag nog ringa transportstyrelsen och kolla själv.
Index
128452: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 20:36:09) (svar på 128442)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.242.208)
Hej martin

Jeg har hentet flere Range Rovere og Discovery i Sverige og kan ikke genkende alle de problemer sælgeren remser op.

Den svenske registreringsattest består af 2 dele, hvoraf den ene er beregnet til brug ved videresalg og til eksport. Den skal du have udleveret og have med til DK. Den anden halvdel skal sælgeren indsendt til vägverket sammen med nummerpladerne hvis han vil have lidt registreringsafgigt retur.

Danske prøveplader gælder også i Sverige når der er tale om transport fra S til DK, så hvis den er forsvarlig at køre i (bremser, styretøj lys ect.) så er det bare at vende næsen mod Helsingør eller Broen

mlrh
Claus
Index
128457: sv: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (28-11-2012 21:50:47) (svar på 128452)
Martin Bredberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.49.54)
Tusind tak. Det i siger er det samme jeg har hørt andre steder.. Forstår bare ikke han gør det til et så stort nummer. Så måtte jo lige spørge igen for at være helt sikker..

Tager op og kikker på den i morgen aften. Der er små 100km her fra Køge, så det ikke så langt hvis man bliver skuffet. Og skulle jeg køre turen igen efter den er det jo også oki..

Dejligt at høre at DK prøve plader også gælder der oppe også :-)

Det er en Westminster med Crome kofangere. Så den er super flot, tror bare der skal laves en lille smule karros på den.
Index
128468: sv: sv: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (29-11-2012 10:28:20) (svar på 128457)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Martin,
held og lykke på turen. Husk at tage en kraftig lygte med, så du kan kigge under vognen efter rust de sædvanlige steder: Torpedo, fodbrønde (også indvendigt, hvis forrude evt. lukker vand ind, eller heater matrix er utæt), paneler udv., området omkring baghjul, rear cross member (tværstiver, der bl.a. holder nederste bagklap).
Check selvfølgelig også motor og gearkasse samt alt det elektriske...og det kræver jo ligesom at bilen kan køres - kan den det? (hvis der ikke er plader på???).
Index
128470: sv: sv: sv: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (29-11-2012 15:18:19) (svar på 128468)
Martin Bredberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.49.54)
Hej Bo

Skide godt med den check list.

Men men men. Jeg har skrevet til manden at jeg ikke ønsker at købe hans RRC da jeg syntes han laver det til et større problem end det er at udføre bilen af landet.
Han har bla skrevet at han ikke ønsker at stå for export og han kun vil sælge hvis der er en mellem mand der er svensk der midlertidigt overtager bilen inden mig.
Spørg mig ikke hvorfor han laver det så besværligt.
Så jeg takkede bare nej til bilen.
Han skrev pludselig yderligere en masse små problemer med bilen. Så det måske meget godt at holde sig fra den.

Jeg kører nok til tyskland i weekend og ser på to til 8-9000eur der ser meget fine og friske ud..

Men altid godt med en Checkliste. Kender jo ikke en RRC'ers svagheder :-)
Tak for det.

Mvh. Martin.
Index
128471: sv: sv: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (29-11-2012 15:19:01) (svar på 128457)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Martin

Har du mulighed for at hente den på en trailer, er det nok nummer et når den har stået så længe, jeg hentede en på Gotland, han beholdt pladerne, og jeg skulle så standse i den svenske told og sige jeg fjernede den fra svensk jord, det blev lidt sent så det "glemte" jeg, så vejverket skrev og spurgte til den, den havde ikke været synet i flere år, jer sendte så en kopi af reg.attesten, og vedkendte at jeg havde den, og så var den potte ude.

De sidst to jeg har kendskab til er handlet herhjemme til omkring 25.000,- i stort set synsklar stand, så du skal tænke dig godt om. Skal du lave rust i både karosseri og ramme, en gang bremser og bøsninger plus det løse og så lidt afgift, det løber op og de to til 25.000,- var 3,9L på hvide plader, den ene endda en Artech, i super stand.

Jeg har tre stående lige syd for Køge (Strøby) så jeg kan godt vise dig hvor de ruster ;-)

Held og lykke

Per
Index
128473: sv: sv: sv: sv: Import fra sverige. STORT problem.. (29-11-2012 15:31:17) (svar på 128471)
Martin Bredberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.49.54)
Det må du meget gerne. Det er jo altid interessant at se en LR/RR :-)

Mit tlf er : 40 155 228

Så skal du der forbi er jeg klar :-)

Det er lige sådan det er med denne RRC. Han mener at den bør synes først før det kan lade sig gøre. Han har bare ikke tiden til det. Han har knabt tid til at vise den frem. Har søgt kontagt med ham i en uge og de sidste uge har veret rent skriveri frem og tilbage og aflyste samtaler..
Tror ikke han vil sælge bilen.

Mvh. Martin.